tirsdag 7. mai 2024

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...


Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, og de pleier å si i fra til meg hvis de har fått inn noe spesielt de kan tenke seg at jeg vil kjøpe.
Veldig grei ordning synes jeg :-)


Dette er nesten den eneste tulipanen jeg har, men de kommer også igjen hvert eneste år. De heter Tulipa pulchella  'Persian Pearl'


Sånn ser tulipanene ut når de er lukket på en overskyet dag.


Blå hvitveis/ Anemone nemorosa 'Robinsoniana'


Denne skal egentlig ha en blå ring rundt seg inne i blomsten. Anemone nemorosa 'Blue Eyes' tror jeg...


Narcissus 'Sailboat'. Bildet er forstørret, for de er egentlig temmelig små. Jeg bare elsker disse små narcissene!


Kubjelle / Pulsatilla i et bed langt nede i hagen som for tiden lever sitt eget liv.


Naturens egen beplantning. Snøpryd / Chinodoxa i en skråning ut mot veien hvor den har sådd/ plantet seg selv. Jeg liker at naturen gjør som den vil så lenge det gjelder prydplanter :)


Anemone blanda 'White Splendour'


Endelig har jeg fått de til, og det er det tredje året de kommer igjen her. De er på grensen i herdighet her, men det er en løsning på det som ofte fungerer. Det er kort og godt veldig god drenering! Jeg blandet masse grus i jorden der jeg plantet de.


Etter blåveisen/ hepatica er avblomstret dukker denne opp. Den er himmelblå i fargen, og heter Jeffersonia dubia eller Plagiorhegma dubium som er det nye navnet som jeg aldri husker likevel. Så Jeffersonia holder lenge for meg. Den er oppkalt etter den amerikanske presidenten Thomas Jefferson.


Jeg har den på tre forskjellige steder her. De trives egentlig nesten overalt bare jorden er litt sur.


De to andre står mer skyggefullt, mens denne står midt i sola. Da blir blomstene mye lysere.


Corydalis 'Beth Evans'


Lungeurt/ Pulmonaria saccharata 'Dora Bieleveld'


Den har en uvanlig farge.

 På lørdag når jeg arbeidet ute i hagen fikk jeg se en paraglider som seilte så fint gjennom luften. Det er en høy ås her i nærheten hvor de hopper i fra, og på lørdag så jeg altså kun en. Senere i mai har de et stevne her, og da er det veldig mange som er ute og flyr på en gang.


Den var først  bare en liten prikk i luften til å begynne med.


Etterhvert kom den nærmere. De flyr høyt oppe i luften, og det er vanskelig å få tatt et godt bilde av dem med mobilen. 

34 kommentarer:

  1. Du har så många vackra vårblommor i din trädgård som dina tulpaner blommar verkligen fint även dina anemoner gillar jag.Lungört är en växt som jag gillar har en annan variant som är vacker även utan blommor.Den blåa blomman som är uppkallad efter en president var otroligt vacker.Vad häftigt med en skärmflygare i luften.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Lungeurt finnes i så mange vakre farger, og de var så fint bladverk også. De er vakre uten blomster også ja. Ja, den er så vakker, og blåfargen er som himmelen på en sommerdag. Ja, det er litt spesielt med de, for det er ikke alltid at de lander der de har tenkt seg.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Jeg trodde et øyeblikk du hadde UFO invasjon i hagen :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei så galt var det ikke. Men til tider lander de helt feil. En mann døde for et par år siden, og det hender de lander midt i veien også. Jeg er ikke helt begeistret for det de holder på med, men det må jeg bare akseptere.

      Slett
    2. Det er vel det som er litt av spenningen for de som holder på med denne sporten.

      Slett
    3. Ja, det er sikkert noe sånt de søker. De fleste gangene går det helt fint, men ikke alltid. Noen liker å gamble med livet, og det må de gjerne gjøre bare de ikke utsetter andre for fare med å redde de.

      Slett
  3. Återigen en vacker orkidé. Och så bra att du får meddelande när det kommer in någon intressant sort. Fin service i den butiken.
    Det blommar mer och mer hos dig. Den lilla tulpanen är väldigt söt. 'Robinsoniana' har jag också men den har inte börjat blomma ännu. Jag har mängder av Anemone blanda i olika färger men de vita är inte många. Är det just de vita som är svåra tro för de blå och de rosa sprider sig nästan som ogräs.
    Imorse hade vi minusgrader här men solen skiner i varje fall.

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de yter veldig god service. Det er et lite familiegartneri og de produserer både sommerblomster og julestjerner.
      Det blir bare mer og mer som blomstrer her nå ja. Med den varmen vi hadde i forrige uke ble det fart på blomstene. Det har nok vært varmere her enn hos deg, Anita. Så merkelig, for her er det motsatt og de blå vil ikke blomstre her. Det var 8 grader her i natt så vi slapp unna den kulden som var meldt. Solen skinner her også nå :)

      Ønsker deg også en fin tirsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hej Marit!
    Vilken fin samling av anemoner. Vackra i olika färger. Min favorit Pulsatillan har en fin intensiv lila färg. Min är lite blekare, men fin den också. Vädret är svalare igen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, den har en mørk lilla farge, og den liker jeg veldig godt. De finnes i mange forskjellige farger ja.
      Det er det her også, men det skal bli varmere i dag.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hello Marit
    Beautiful collection of plants and flowers. They are all looking beautiful.
    Neat capture of the paraglider! Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  6. Your garden is looking very beautiful, Marit, with so many colourful blooms. I am sure the garden centre has a special “Marit Alert” system. As soon as something new and interesting arrives is is activated and the cash registers start to sing a happy tune. Ah, the joy of it all! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. There are very many colored flowers here right now, and it will be more. The gardening season has just started! Oh yes, I guess they have something like that :)
      I'm always happy when I visit them.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Kivipellon Saila7. mai 2024 kl. 14:58

    Dear Marit!
    The anemones are really beautiful and those variations of the white anemone and the yellow anemone are really lovely, I have some of them too, still on the knob. Surely the plants know that cold weather is coming and therefore are in no rush to bloom! I have planted anemones in the grove garden, some in the flower bed like the white anemone 'Monstrosa'. Are those orchids houseplants or do you plant them in the garden, wonderful bloom and it's great that you get such information about novelty plants! It's always fun to find a plant in a completely new place, where its seed has been carried by birds or ants. Great blooms in your garden! Here we have cold - icy wind during the day and freezing at night.
    All the best to You, hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Thank you. I have many of the yellow anemones, but they are not in bloom yet. It must be much colder at your place than here, because it have been 20 degrees today. I hope the warm weather comes to you very soon!
      The orchids are not houseplants, and I will try to grow them in my garden. I have some of them here, and I have grown them for five years or so here.
      Yes, the ants carry many seeds here, and yesterday I moved four Primula veris who have come from seeds. It's so funny to find new plants. I send you good wishes and warm winds to you!
      Hugs!

      Slett
  8. Små fine tulipaner, godt du kan have både dem og haveorkidéer. De sidste tør jeg ikke prøve, de er for dyre, hvis de ikke kan overleve her.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg er glad for at de klarer seg her. Jeg vil jo tro at de ville klare seg hos deg, men det er kanskje for mye salt i jorden i Danmark.
      Klem

      Slett
  9. Så mange dejlige blomstr du har nu, Marit - de blå anemoner er så fine! Her har vi også paraglidere. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det har jeg sett i Danmark tidligere
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  10. Absolutely lovely flowers. Is it warm there? It's cold here and it snows sometimes. Not nice!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it's warm here. We had 20 degrees earlier today. I feel very sorry for you! I hope you will get warmer weather very soon!

      Slett
  11. Hei Marit, tulipanene dine ser ut som ville tulipaner, kan det være... de er så delikate... vakre akkurat som de små påskeliljene.
    Og anemonen om våren, jeg venter på at den skal blomstre i skogen... da er det store områder som ser fantastisk ut.
    Det er så vakkert å se alt spire fra bakken nå... våren er rett og slett himmelsk.
    Denne paraglideren er en interessant forandring... Jeg liker alltid å se på alt som flyr gjennom luften... en munter hilsen kommer til deg fra Viola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola,
      Ja, de er nok en villtulipan. De kommer igjen hvert år, og det er jeg så glad for. Tusen takk. Her blomstrer anemonene overalt i skogen akkurat nå, og det er så vakkert å se på.
      Ja, våren er en herlig tid, og den skulle bare ha vart mye lengre enn den gjør.
      Ja, de er spennende å se på. En munter hilsen kommer til deg også! Klem fra Marit

      Slett
  12. Jeg blev også lidt nervøs da du begyndte at tale om flyvende objekter:-) Ufo'er eller kinesiske 'vejrballoner' eller hvad er det dog der sker hos Marit? Heldigvis var det bare en flyvende person deroppe på den blå himmel!
    Og der er sandelig nok at kigge på nede på jorden - i hvert fald i din have! De små tulipaner er så søde, og der er jo en mængde af små forskellige forårsblomster at finde i bedene (og udenfor) nu. Det er altsammen meget livsbekræftende, og det må du endelig huske at nyde så længe det varer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, det var ikke min mening å skremme noen!
      Ja, det var bare en mann som var ute og luftet seg ;-)
      Ja, det er mye å se på her nå, og det dukker opp så mye nytt nesten hver dag nå. Ja, det skal jeg huske på Ulla, og det må du også huske på. Jeg er nå ganske ajour i drivhuset, og skal bare holde på i hagen fremover. Det er så deilig å være ute nå selv om det er overskyet i dag. Det er 18 grader her nå, og det er jo helt super arbeidstemperatur!

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Hej Marit,

    Härliga bilder på vårblommor hos dig. Det skulle kunna varit bilder från min trädgård, både till urval och till hur långt de kommit med blomningen. Jeffersonian (tycker också att det nya namnet är väldigt komplicerat) frösår sig ganska friskt och det är bara välkommet!
    Hade min handelsträdgård sån "service" tror jag att det skulle bli väldigt dyrt.... :)

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Ulrika!

      Tusen takk. Ja, kanskje jeg nå har tatt deg igjen? Jeffersonia er mye enklere å huske enn det andre navnet. Jeg kan ganske enkelt ikke like det nye...
      Ja, det gjør den her også, og det må den gjerne fortsette med. Blåfargen er helt nydelig. Det blir ofte veldig dyrt ja, og det er kun 5 minutter med bil dit også. Så jeg er der nok litt vel ofte tror jeg... ;-)

      Ha det godt!

      Slett
  14. Dear Marit :=)
    You are a wonder of wonders, you know so much about flowers and I believe you are correct in identifying my mystery plant, although there is one thing I noticed when I looked up Potato plant, although the flowers are identical, they don't have the furry appearance that the one in the orchard has, ...perhaps a different strain of the same plant! You are also a wonder of wonders in your own garden with your many beautiful plants. I know the ones I like, just can't remember their names. I like your blue flowers, the Jeffersonia, the blue is like the sky on a sunny day, and besides it almost ends in my name.ha ha:) Also your tulips are very pretty, and the small blue
    flowers on the slope are lovely. plants
    With my best wishes
    Warm hugs my friend
    Sonjia.
    Thank you kindly for sharing your great knowledge of all kinds of plants and flowers.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)

      Thank you. I guess there are many different trees and plants of the same plant who grows near you. There are many strains for sure.

      All kind of plants have been my hobby since I was 17 years old. I have worked with flowers in a flowershop for many years too. When we moved here where we live now I finally got the big garden I have wanted for years. I love to be out in the nature, and I live in a small forest.

      I'm glad you liked my Jeffersonia. Yes, it ends as your name

      Best wishes to you too my dear friend!
      Warm hugs to you too!
      I'm glad that I can help you :)
      Marit

      Slett
  15. Så er der for alvor kommet gang i blomstringen. Det ser forrygende ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har blomstringen startet for fullt.

      Slett

Hurra for 17.mai!

I dag er det Norges nasjonaldag. Jeg feirer med farger fra hagen! Rødt Hvitt og blått! Lyserødt Hvitt og blått! :)  Jeg skal til min gamle m...