torsdag 9. mai 2024

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en stor hage, og det er veldig mye jobb. Men selv om det er mye jobb, så er det også utrolig morsomt å se hva som dukker opp etter en lang og kald vinter. 


Denne Julerose/ Helleborus orientalis plantet jeg i 2018. Den blomstret i 2022 med en blomst. I fjor hadde den to, og i år er det fem blomster! Den står tilfeldigvis under en stor rhododendron, og det ser ut som den trives der. Kanskje det er der jeg bør plante de så de får litt beskyttelse mot kulden her.  


Denne blomsten er den samme som på bildet over her, og de kalles prestekrageblomstrende, for den har en ekstra krage/ ring med blomster inne i blomsten. De er mine absolutte favoritter blant de, men jeg har dessverre bare denne ene som har denne ekstra kragen.  Men en er bedre enn ingen!


Jeg har flere enkle av de. Denne plantet jeg i 2014, og først nå blomstrer den. De trives dessverre ikke så godt i mitt kalde klima, og vokser derfor så sakte her. Blomstene er nesten umulig å fotografere, for blomsterklokkene henger rett ned.


Denne ser gul ut. Den er omkranset av en gammel hortensia/ hydrangeablomst  fra i fjor. Naturens egen komposisjon.


Dette er et forstørret bilde av frøplanter fra nettopp helleborus.  Frøplanter av H. niger og H. orientalis ser helt like ut, så det blir spennende å se hva som vil blomstre der etter noen år. Å holde på med hage og vente på resultater er på alle måter en tålmodighetstest. Men det vet jeg at er sånn, og det er bare å smøre seg med nettopp tålmodighet :) 
--------------
Jeg går daglige runder i hagen, og i går fant jeg en løkplante som jeg trodde var død for lengst. Jeg måtte vri hjernen min lenge, for jeg husket ikke navnet på den for alt i verden. Jeg visste bare at jeg hadde skrevet om den på bloggen tidligere, og etter intens leting fant jeg igjen  navnet. Jeg skrev om den i 2013, så det er kanskje ikke så rart at jeg hadde glemt navnet på den...
Bloggarkivet er veldig godt å ha!


Dette bildet tok jeg på mandag av den mystiske løkblomsten som plutselig har dukket opp etter at jeg har fått ryddet opp i området som jeg kaller "min lille skog" og som har pågått i noen år nå. 


Dette bildet er fra 2013. Det er sånn de ser ut når de springer ut.
Den er i slekt med perleblomst / Muscari, og heter så mye som Bellevalia pycnantha 'Green Pearl'.


Rosa snøpryd/ Chinodoxa 'Pink Giant'.


Denne plantet jeg i fjor høst, og det må være rekord i tidlig blomstring etter at de kun har ligget i jorden i et halvt år!
Hundetann/ Erythronium 'Rose Queen' tror jeg at dette er. 


Rosa perleblomster / Muscari 'Pink Sunrise'


Hva er dette tro? Denne har også dukket opp etter opprydningen. Hvis jeg husker riktig så er det en blekkrone/Fritillaria palidiflora, og den får lysegule blomster. Den trodde jeg også var blitt borte. Det er morsomt med løker som plutselig kommer tilbake igjen.  Årsaken er nok at jeg har klippet ned mange små trær og busker så løkene har fått mer sol. Det kan virke som de har likt det.


Dette er ikke en veldig spennende plante, men jeg er veldig glad i den. På norsk kalles den hvitveis/ Anemone nemorosa. Den finnes over alt i skogene her, og den dekker hele skogbunnen en kort tid før den visner helt ned igjen. Kort og intens blomstring.  Skogen er så vakker når en bare ser disse som dekker store områder.

26 kommentarer:

  1. Så mange fine blomster du har allerede, Marit - og spændende med løgplanten som dukkede op efter en del år. Ja, det er morsomt at se hvad der dukker op efter en lang vinter. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det er veldig spennende å følge med på den. Det er alltid morsomt å se hva som dukker opp ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  2. Yes, Marit, gardening is a lot of hard work. I know, I have been helping Miriam these past couple of days. She is the gardener in the family but I’m not sure how many more years she can tackle it. And we have a standard suburban garden not an estate like you have! Keep working at it. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, it's a lot of hard work, but it's nice too. I hear the birds is singing, and I'm out in fresh air. It's nice that you are helping Miriam in the garden. I know that it will be a problem here too in time, but right now I can manage it. I just take it slowly. My garden don't go away. Yes, I will!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Hello,
    The helleborus blooms are pretty. My hubby would love to have the ground cover, rather than grass. It looks lovely. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, I'm sure he would have loved to have it. Take care, and enjoy your day!

      Slett
  4. Slike hvitveistepper er nydelige. Bare synd de varer så kort. Mye i naturen er kort og intenst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine den korte tiden de varer. Ja, det er bare sånn det er.

      Slett
  5. Hej Marit!
    Visst är det trevligt med allt som tittar fram i trädgården. Jag har också vitsippor och gulsippor, men de börjar breda ut sig lite för mycket. Måste nog flytta på dem. Så trevligt med Julrosorna, jag gillar dem väldigt mycket. Din Muscari såg lite annorlunda ut, fin. Vädret har blivit kallare igen, så det har inte varit något trädgårdsväder idag.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er veldig hyggelig å se alt som vokser frem i hagen nå. De har en tendens til å spre seg litt vel mye ja. Jeg er også så glad i disse julerosene, for de er så fine. Den er ikke en vanlig muscari, men de er i slekt med hverandre.
      Det regnet her i dag tidlig, og det er ikke så varmt her heller.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Really, how beautiful it is to show off your flowers every day, it's psychotherapy, it sweetens your soul. You plant tav, they grow little by little first they make one then two then five flowers and you are happy!! I think you cultivate kindness!
    Have a beautiful day Marrit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Katerina! Plants and flowers are so important. They makes me very happy. Have a beautiful day you too!

      Slett
  7. Ja det er godt at komme på skattejagt :) Jeg kan huske, at jeg på Samsø gik rundt og kiggede efter nyt 3 gange om dagen, hver gang fandt jeg noget nyt. Her i denne have, som jo ikke er så stor, finder jeg også tit en skat i form af planter. Jeg har jo plantet meget det sidste år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) Det skjer mye i hagen nå, og det er så morsomt å oppdage noe nytt. Ja, du plantet jo så mye nytt i fjor, så det dukker nok opp mye hos deg nå.
      Klem

      Slett
  8. Der er ikke noget bedre end sådan en skattejagt, især oven på en lang vinter, hvor alt har været dækket til. Fint ser det ud 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Etter denne lange og kalde vinteren er jeg veldig klar for å oppdage gamle og nye skatter! Tusen takk 😊

      Slett
  9. Det er jo det gode ved alt det hårde arbejde: at man kommer i øjenhøjde med selv de mindste spirer og planter og får tid til at studere dem. Dejligt er det også at du finder planter som du næsten havde glemt eller troede var døde! En rigtig god skattejagt med mange fine resultater!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig et gode, Ulla. Når en arbeider ute i hagen får en sett alt av planter på nært hold. Ja, jeg er veldig glad for det. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Vad spännande att se vad som kommer upp. En riktig skattjakt. Mycket som blommar redan.
    Nu är jag tillbaka hemma från min resa till Nya Zeeland och ser fram emot en svensk vår.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er alltid spennende å se hva som har klart seg gjennom vinteren. Det høres spennende ut å besøke New Zeeland. Det forstår jeg godt at du gjør. Ha det godt!

      Slett
  11. Marit, your garden is enchanting!
    It's wonderful to see how your plants have thrived over the years, especially after a long winter.
    I love how your photographs beautifully captured each flower and plant.
    Thank you for sharing your gardening adventures.
    It's inspiring to see the fruits of your labor and the love you pour into your garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica! Yes, they grow a lot through the years. Thank you for all your nice and heartwarming comments!

      Slett
  12. Mig bekendt trives juleroser og påskeklokker bedst i en kalkholdig jord, mens rhododendron foretrækker en sur jord. Men det er da godt at dine planter kan finde ud af det sammen.
    Det er sjovt, når en plante man troede for længst var forsvundet, pludselig dukker op igen. Hvide anemoner er de dejligste forårsbebudere, og det at blomstringen varer så kort er vel med til at gøre, at vi holder ekstra meget af dem.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt riktig, men her klarer de å finne sammen ja. Jeg gir julerosene litt ekstra kalk hver vår.
      Ja, det er så morsomt å se at de plutselig dukker opp etter flere års fravær.
      Ja, de er så vakre, og det er noe med at de danner disse store teppene. De er helt magiske å se på hver vår.

      Hilsen Marit

      Slett
  13. Da mucha ilusión pasear por el jardín y ver salir nuevas plantas. Mi jardín tiene nuevas floraciones, pero de momento no puedo salir por mí prótesis, el lunes empiezo la rehabilitación. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the garden changes all the time. I hope you will be better very soon. Hugs!

      Slett

Påskeliljer til pinse...

 Ja, de norske navnene på planter kan passe noen ganger, og andre ganger ikke. Jeg har flere narcisser som kalles påskeliljer, men ingen av ...