fredag 24. mai 2024

Det er mye rart en skal oppleve i hagen...

 I forrige uke når jeg skulle koble til en vannslange, så oppdaget jeg at vannet fosset ut. Jeg måtte da se etter hva som var galt, og da tror jeg at jeg måtte ha sett ut som et spørsmålstegn når jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Jeg tømmer alltid slangene for vann før det blir vinter, men jeg pleier å la de ligge ute om vinteren da de er så lange og tunge.

 


Her har musene hatt fest i vinter. Av alle ting i verden ville jeg vel aldri gjettet på at hagelange av gummi var på menyen deres!


Det var et skikkelig hull den hadde laget.


Som om det ikke var nok skader av  mus her fra før så oppdaget jeg flere skader her om dagen. Dette lille treet trodde jeg  var musesikkert. Med  netting innerst og musebånd ytterst. Neida, den musa var smartere enn meg, for den hadde klatret helt opp i toppen og hadde spist seg nedover mot deilig lønnebark.  Jeg måtte klippe bort mange greiner her om dagen. Mus er snart på høyde med rådyr her angående skader :(

I forrige uke kom den ene katten vår inn med en død mus som den hadde fanget ute i kattegården. Mus må være temmelig dumme som går inn i en kattegård hvor det sitter to katter. Musen var død, og kanskje var det nettopp denne musen som hadde spist av både hageslanger og lønnebark her som katten hadde tatt. Det får jeg aldri vite, men jeg håper jo  på det. I hele vinter har jeg sett en mus ute her under fuglematen, men om det er den samme vet jeg jo ikke. Når musene får fuglemat her hele vinteren så burde de jo klare seg med det?  Neida, lønnebark og hageslanger smaker åpenbart mye bedre. 

Jeg leste akkurat at både grevling, mus og rådyr ikke liker lukten av hvitløk eller lavendel. Det skal prøves ut.


Så til litt hyggeligere ting. Trillium simile ( tror jeg).


Nærbilde av Trillium grandifolium 'Snowbunting'






Rhododendron er det mange av her, og nå blomstrer de så fint. Denne husker jeg navnet på og den heter 'Fantastica'.


Denne lille raringen blomstrer nå i år med hele tre blomster. 
Snabelkala/ Arisaema amurense heter den.
Alt i hagen har vært dekket av  gran og furupollen nå i det siste.  Pollenet ble nok skylt bort av regnet i går. Vi fikk  5 mm i går,  men værutsiktene fremover ser lovende ut. De melder om regn nesten hver dag fremover i en hel uke. Det behøves her, så det håper jeg at stemmer. 

God helg!

22 kommentarer:

  1. As you have discovered, Marit, mice can be very destructive. The biggest issue with them is that they breed so prolifically. I think a couple of owls need to take up residence in your garden! The owls would be well fed and the mouse numbers would plummet. Hugs and kisses - David



    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they do a lot of harm David. You are absolutely right about that. They breed all the time. I have one owl here, but I think it's not enough. A outdoor cat had also solved the problem, but they eat "my" birds. It's not easy at all!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Det var da utroligt, hvad mus kan finde på at spise. Og du har endda en ugle til at fange mus. Her fanger Hannibal alle vores mus. Men du har de dejligste blomster. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg ante ikke at hageslange kunne spises. Jeg har et kattugle her som jeg hører i mars måned. Så den bor i nærheten her, men jeg har aldri sett den. Ja, det var nok en utekatter jeg skulle hatt. Men Ares fanger mus i kattegården, og det er jo bra. Tusen takk. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Den som forstår seg på mus kunneblitt skikkelig rik. Her har museproblemene blitt mye bedre når jeg fikk meg katter. Ulempen er at det ikke blir mange fugler i nærheten heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok oppfunnet nye rart på den fronten, men om alt virker vet jeg ikke. Ja, det tror jeg på, men det er jo trist å ikke ha fugler i hagen også.

      Slett
  4. Hej Marit,

    Får hoppas att katten fick tag i rätt mus! Tur du har så mycket annat att trösta dig med. Härlig rododendronblomning och trebladen/trilliumen är ju så vackra. Så fantastisk tid just ny, varje dag finns något nytt att se. Regnet får gärna komma hit också varvat med sol och lagom temperaturer.....

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika

      Ja, jeg håper virkelig at det var den rette musen. Ja, det er sant. Tusen takk. Ja, det skjer noe hele tiden i hagen nå. Det kom bare litt her, og jeg håper at det kommer mer. I dag var det 20 grader her i dag. Det var helt nydelig.

      Ha det godt!

      Slett
  5. Så er der ved at være blomster hos dig også, du har anderledes blomster end mig, utroligt de kan klar sig hos dig, jeg tør ikke prøve, de er for dyre. Der er flere end dig, der bliver drillet af musene, her går de heldigvis ikke i planterne, så har jeg i hvert fald ikke set det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det veldig mye som blomstrer her. Jeg har nok andre blomster enn deg, men de burde jo klare seg hos deg også. Mus er blitt en plage her, for de angriper acer/ lønnene mine. De behøver sikkert mer mat her siden det blir mye kaldere her om vinteren. Da er du heldig.
      Klem

      Slett
  6. Hej Marit!
    Det var märkligt att den vill tugga på en gummislang. Tråkigt att trädet inte fick vara ifred. Du har gjort det du kan för att skydda det och ändå räcker det inte. Den borde vara tacksam för fågelfröna och inte äta på dina växter. Vacker rhododendron blomning. Vi fick också lite regn och det känns bra att det blev lite renare ute från allt pollen.
    Trevlig helg/ Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika,
      Ja, det er veldig merkelig. Det er så ergerlig når de angriper mine trær. Nei, de er så smarte og klarer å få tak i det de vil. Ja, det burde den være, men det ser ikke ut som den er det. Tusen takk. Ja,det lille regnet hjalp mye. Det er helt grønt ute på bakken nå.
      God helg.

      Slett
  7. Dine kampe mod 'naturkræfterne' tager ingen ende Marit. Er det ikke det ene er det det andet, og at mus gnaver plastik i sig, har vi også oplevet. De store plastikkasser vi bruger til fuglefrø(!) og kartofler kan de sagtens lave huller i... Måske skulle du slippe kattene fri?
    Men det er jo dejligt at se alle dine blomster som pynter rundt omkring! Mus kan åbenbart ikke æde det hele, og nu må du så prøve at bekæmpe dem med duftende planter. Regnen skal nok hjælpe også. Når planterne får vand styrkes de og vokser hurtigere mens de heler deres sår. Her fik vi også regn og det er jeg så glad for!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det kan virke som kampen er evig Ulla. Det er merkelig at plast blir oppfattet som mat av mus. Jeg vil ikke slippe kattene fri, for det er en hovedvei ikke langt herfra med mye trafikk. Jeg har sett veldig mange katter som har blitt påkjørt der, og det ønsker jeg ikke å oppleve. Nei, musene er bare opptatt av lønner, så resten får være i fred. Duftende planter er jo fint å ha i hagen uansett. Jeg må bytte ut mange lavendelplanter nå, for de har ikke likt forrige vinters kulde. Jeg gleder meg over det lille regnet, men ønsker meg litt til. Det er kun kommet 10 mm i hele mai her. Så du er heldig som har fått mer hos deg.

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Hej,Så trist med dessa möss som tror att de ska gå att äta vad som helst och på kuppen river sönder ting som vi människor behöver i det här fallet din trädgårdsslang.Till någonting trevligare för du har så fina blommor i din trädgård att njuta av dina Trillium är verkligen så fina men även dina rhododendron de är verkligen så magnifika.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det er så trist når planter blir ødelagt i hagen av mus. Det er nesten utrolig hva de kan finne på å spise ja. Tusen takk. Ha det godt.

      Slett
  9. Dit dyreliv er sandelig både på godt og ondt. Fine blomster både i trillium og rhododendron.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Ekorn er de eneste som ikke ødelegger noe her, for mus og rådyr gjør uten tvil mest skade her.
      Tusen takk.

      Slett
  10. Vakker blomstring er mye hyggeligere enn slemme mus! A propos mus: Har dem mistenkt for å ha gått løs på Arisaema-knoller i vinter. "Noen" har i hvert fall gravd i bedet jeg plantet noen slike i fjor, og ser ikke snurten av dem. Kan eventuelt ha vært grevling, men har sett mus gå løs på løkplanter før.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sikkert. Det kan godt hende det ja. Jeg har kun en Arisaema og den har jeg hatt i mange år. Grevling kan nok også grave opp løker ja, for det har jeg sett her før.

      Slett

En skal være forsiktig med hva en ønsker seg...

 I mai holdt hagen på å tørke inn og i lange tider kom det ikke regn, og jeg ønsket meg mye regn. Det har vi fått for lenge siden, og nå øns...