søndag 5. mai 2024

Primulablomstringen har startet...

 Ved siden av alle andre diller som jeg har på våren er nok primulaslekten, og selve blomstene som  jeg er veldig glad i. Min far var også så glad i de, og vi hadde tuer av de i hacen i mitt barndomshjem. Så det er mulig at det er der min forkjærlighet for disse plantene startet. I dag blir det veldig mange bilder, og jeg må bare ta med to bilder av de flotte amaryllisene som fortsatt blomstrer. Dette er fra blomst nr. to på begge plantene. 




Dompapene/ Pyrrhula pyrrhula er her hver dag. Hannen synes utrolig godt i terrenget med sin kraftige rødfarge.


Hunnen er mye mer anonym, men den er fin den også. 


Jeg har kjøpt en ny kurv til å ha mat i på bakken, for snart skal fuglematerstativet bli transformert til et blomsterstativ ( hva ellers?), og da har jeg forsatt noe å legge maten deres i. Det finnes ikke insekter her så langt i år, og mat behøver de.  Myggen har ennå ikke klekket, og da har de lite mat. 


Primula denticulata




Disse to siste bildene er fra gresset hvor de har sådd seg selv. De vokser like godt der som i bedet :)





Primula juliae 




Primula 'John Moe'


Denne kjøpte jeg for to år siden, men det er først nå at den blomstrer. Den heter Primula amoena. Jeg fant litt info om den på nettet, og det sto at den var herdig til H2. Da har jeg vært heldig, for her er det H4. Disse H-ene står for herdighetsoner.  Jo lavere tall bak H-en til mindre tåler plantene.  Jeg kjøpte to av denne, og begge lever. Ikke dårlig det når de ut fra det jeg leste ikke skulle klare seg her.


Primula veris eller elatior. Jeg blir aldri helt sikker på hvem som er hvem av de, for de er så like. Jeg tror helst at det er P. veris


Denne er min favoritt blant de akkurat nå. Denne fargen liker jeg veldig godt :)


Denne fargen tror jeg heter Rubin.


I går var det 22, 5 grad her og strålende sol, men i dag i dag er det helt grått og litt regn. Det er godt å få en liten pause i utviklingen i hagen, for med en sånn varme så  springer alt ut i hagen i et altfor hurtig tempo til at jeg klarer å henge med. Så jeg må innrømme at lavere temperatur er godt akkurat nå selv om det kjennes kjølig ut i forhold til i går. Det er 13 grader ute akkurat nå, og det har blomstene bare godt av. 

32 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Du har så många fina primulor. Vädret har varit helt fantastiskt. Idag regnar det och termometern visar ca 13 grader. Men det gör nog bara gott, och regnet behövdes.
    Så trevligt att du får besök av domherrarna fortfarande.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det har vært som sommer flere dager nå, men det er allerede veldig tørt her nå. Det har bare kommet litt regn her, og jeg skulle ønske at det kom mer. Ja, jeg er veldig glad for å få de på besøk.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Everything is showing great promise now, Marit, and even the weather is cooperating. It’s an interesting discussion about the hardiness zones of plants. I am sure that as global warming becomes ever more of a factor those zones will change for many species. Soon you will have palm trees in the garden! That should fool the deer! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's so nice to stay outside. The birds are singing, and it's spring David!
      The global warming will have a huge impack on the hardiness zones in the future. Here where I live we had the coldest winter in many years. But I guess it will be warmer here too. Palm trees sounds a little crazy, but maybe we will have it in the future. I think the deers would not like them!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Det er meget flotte primulaer, du har, Marit! Og imponerende med jeres 22½ grad så tidligt!
    Vi har regn lige nu, men det er planterne i haven glade for efter vi har haft flere meget varme dage.
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, det er imponerende hvor varmt det plutselig ble. Det er tidlig ja. Det høres deilig ut med regn. Det car meningen at vi også skulle få det i dag, men det kom bare litt.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Hvis de høje temperaturer fortsætter, vil dine mange flotte primula nok hurtigt blomstre af. Det gælder om at nyde dem lige her og nu. I år vil jeg prøve at huske at dele nogle af mine efter blomstringen. Det er jeg desværre tilbøjelig til at glemme, selvom ellers jeg kun har gode erfaringer med det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fryktet at det skulle bli sånn fremover, men nå ser det ut som det blir rundt 17 grader fremover. Det er mer passe. Ja, en må nyte alt nå mens det blomstrer, for plutselig er de avblomstret. Det er nok smart å gjøre det ja.

      Slett
  5. Hello, Marit

    All your flowers are gorgeous. I think purple is one of my favorite colors for flowers.
    But, they are all lovely. Beautiful birds, I wish I could see them here. Take care, have a great day and happy week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they are pretty anyhow. I'm glad they visit me every day now. Yes, I wish they could visit you too.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  6. Flotte primulaer og selvfølgelig dine amaryllis. Har du slet ingen fyldte primulaer? Dem købte jeg jo en del af i vinter. De står fint nu. Her regnede det i formiddags.
    Klem

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk. Jo, jeg har fire fylte primula, men de kan jeg visst bare gi bort til noen som har varmere klima enn meg. Jeg har en venninne som bor på et varmere sted enn meg, så hun kan få de. Jeg plantet ut tre i fjor sommer, men ingen av de har kommet opp så langt i år. Det kom veldig lite regn her i dag dessverre. Nå er det tørt og skogbrannfare igjen her.
      Klem

      Slett
  7. Hej Marit,

    Din trädgård har redan kommit ikapp verkar det som för dina primula har kommit lika långt som mina. Så många fina du har och vad fint att de påminner dig om din barndom. Det är ofta så tycker jag, att de växter man har i trädgården får en att tänka på en person eller händelse vilket gör dem extra värdefulla.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, her skjer saker og ting veldig fort når det først blir varmt. Det er alltid hyggelig å ha planter som minner om barndom og bestemte personer. Det er gode minner å ha.
      Ja, da blir de ekstra verdifulle.

      Ha det godt!

      Slett
  8. Another engaging post Marritt. Amaryllis are fantastic, as are the flowers in the garden.
    I love seeing them in bloom!nother engaging post Marritt.
    Amaryllis are fantastic, as are the flowers in the garden.
    I love seeing them in bloom!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Katerina! Yes, Amaryllis is a wonderful flower!
      Have a great day!

      Slett
  9. Julestemningen holder seg hos deg, med dompapen inntakt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lenge jeg slipper å få snø, så er det bare hyggelig med besøk av de.

      Slett
  10. Helt enig, det er flott med Primula. Jeg har ikke kjempemange sorter, men de jeg har gjør seg fint i bedene, nå kommer den viltvoksende kusomen også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en stor slekt med veldig mange forskjellige sorter. Disse kuleprimula sprer seg mye her, men jeg lar alle stå for de er så søte. Ha en fin dag.

      Slett
  11. Du har vel nok mange skønne primula Marit, og det må være så dejligt at se dem allesammen i blomst lige på én gang, men varmen er også kommet så pludseligt til dig. Her er det mere moderat, og så holder blomsterne længere, men mine primula er nu ved at være færdige. Til gengæld er der jo frugttræer og tulipaner at glæde sig over... Foråret er en forunderlig tid!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Ja, det er så deilig å se så mange av de i blomst på en gang. Ja, varmen kom veldig plutselig, men nå er det mere moderat temperatur her også. Det er 15 grader her nå i ettermiddag, men det føles litt kjølig ut i forhold til 22 grader. Ja, dine tidlige primula er nok ferdige for i år.
      Ja, nå er det så mye å glede seg over. Det er helt sant!

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Herlig! Så mange fine bilder! Vi bor i Bergen og har vært i begravelse til broren min på Lillehammer. Dagen før vi reiste østover kom sol og varme til Vestlandet. Mens vi var østpå kunne vi neste se bjørka sprette. På vi hjem så vi heggen i blomst og det var blitt grønt i liene. Vel hjemme var bøkehekken blitt helt grønn, kirsebærtrærne står rosa av blomster og rhododendronene begynner å blomstre. Det er så vakkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, bjørka ble grønn her også i løpet av to dager. Når varmen først kommer går det hurtig. Det høres ut til å være veldig vakkert hos deg nå! Vi må nyte våren nå :)

      Slett
  13. Det skulle jag aldrig kunnat gissa Marit, att du har dille på primula ;) Oj, så många vackra sorter du har. Har dina gullvivor, Primula veris, börjat blomma. Det har dom inte här hos mig. Vi hade varmt i lördags, riktig försommarvärme men igår regnade det hela dagen. Idag skiner solen men det blåser och är betydligt svalare väder. Men vi är ju bara i början av maj. Vintern känns i varje fall avlägsen vilket är skönt.

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei det kan jeg tenke meg at du aldri kunne gjette, Anita! ;)
      Tusen takk. Ja, de blomstrer som bare det her nå. Jeg så i dag at de har frødd seg flere steder, og de blomstrer også nå. De er så fine! Her regnet det i dag tidlig, men det har ikke blitt mer enn 15 grader i dag. Det var nesten vært litt kjølug, for solen kom ikke før nå nettopp her. Ja, vinteren er iver for denne gang nå, og det er så herlig!

      Ønsker deg også en fin våruke!
      Klem, Marit

      Slett
  14. Sikke mange fine primula du har. Det er så godt med de flotte farver efter en lang mørk vinter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sikkert at det er godt å se så mye farger nå. Det behøver vi!

      Slett
  15. Kivipellon Saila7. mai 2024 kl. 06:38

    Dear Marit!
    Amaryllis flowers are truly stunning! They have already bloomed for a long time.
    The flowers of childhood - a wonderful thing! Surely your love for primroses comes from childhood. The primroses are really lovely and expected in the spring, that Primula juliae is so cute, low and cheerfully blooming, although I like all the primroses and I'm waiting for the Primula japonica to bloom again in the summer.
    We had a cold night again, yesterday was a sunny but very cool and windy day.
    Today it's time for the dentist, I'm a little nervous! Then I go to see the 'nut man', he has a few seedlings waiting for me
    All the best to You, hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Thank you! Yes, it's their second flower, and they have bloomed for a long time already. Yes, that's a wonderful thing. Primroses, and peonies I rembember from my childhood, and dicentra too. Lovely memories. I like Primula juliae very much. They are sonlow, but that don't stop them about flowering. Primula japonica is very beautiful. I think I have one of them too. I'm sorry for your cold nights. Here it's not so bad. It was 8 degrees last night. Oh, I hate to go to the dentist! I feel sorry for you. A few seedlings is very nice to get after you have been there. A reward!
      All the best to you too, hugs!

      Slett

Hurra for 17.mai!

I dag er det Norges nasjonaldag. Jeg feirer med farger fra hagen! Rødt Hvitt og blått! Lyserødt Hvitt og blått! :)  Jeg skal til min gamle m...