fredag 31. mai 2024

Rhododendronblomstring i slutten av mai...

 I går gikk vi hele 24 mm med regn, og det var helt fantastisk. Totalt for mai måned ble 58 mm, og det er akkurat passe. 

 Rhododendron blomstrer så fint her nå, men jeg har gitt opp å huske alle navnene. Jeg husker likevel noen :)



Det er noen få jeg husker, og en av de er denne 'Blue Peter'. Fargen er helt nydelig.




'Metallica'


Charles Dickens'



'Viscy' eller 'Whisky' eller 'Visky'.
Det er ikke så vanlig at det er tre stavemåter på et navn, men sånn er det med denne.


God helg!

28 kommentarer:

  1. Sånne husker jeg at min oldemor hadde hagen full av når jeg var liten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en gammel hageplante, så de finnes i mange hager.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Vilken Fantastisk samling av vackra rhododendron i alldeles ljuvliga färger.
    Charles Dickens har jag inte sett förut, mycket vacker.
    Trevlig helg! Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Den er ikke så ofte å se nei, og det er synd for fargen er så fin. God helg!

      Slett
  3. Så dejligt at I fik 24 mm med regn, Marit! Dine billeder er så flotte. I dag har jeg klippet en masse visne rododendronblomster af. Klem fra Gitte 24 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så deilig, og da er skogbrannfaren over for denne gang. Tusen takk, Gitte. Det må gjøres det også ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Hello,
    I know the rain is welcome, we could use more rain here.
    Your rhododendrons are beautiful, love all the pretty blooms.
    Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, it's very welcome, and I hope you will get some rain very soon! Thank you.
      Take care, and have a lovely weekend!

      Slett
  5. Tillykke med regnen. Det er en lettelse at være fri for at vande.
    Det er en flot rhododendronblomstring, du kan fremvise. Dine rhododendron var sikkert også fornøjede med regnen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så tørt her, så regnet var helt nødvendig. Tusen takk. Det tror jeg de var ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  6. Your rhododendrons are stunning!
    I'm glad you got the rain you needed—such a relief for the garden.
    The 'Whiskey/Viscy/Visky' name is quite unique!

    Happy gardening and have a great weekend, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I'm very happy about the rain, and it was very needed.I think I have explained me poorly. It's name is only one of them :)
      Have a nice weekend you too, Veronica!

      Slett
  7. En flot samling uanset navnene 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det viktigste er at de blomstrer, og ikke navnene 😊

      Slett
  8. Dejligt de blomstrer hos dig nu, Bent savner Blue Peter og jeg savner Charles Dickens, godt I fik regn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå blomstrer de så fint her. Det forstår jeg godt, og jeg så jo bilder av begge to i din hage før jeg bestilte de.
      Ja, det er jeg veldig glad for.
      Klem

      Slett
  9. Que bien con la lluvia, aquí demasiado calor para estás fechas, ya estamos regando todo el jardín. Tus rododendros se ven preciosos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very happy about the rain. It's hot here too.
      Hugs!

      Slett
  10. Godt du endelig fik noget regn! Her endte maj måned også på godt 60 mm, og det er jo tydeligt dine Rhododendron'er har haft stor glæde af vandet. Flotte billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så godt å få dette regnet, for frem til den 23. mai hadde vi kun fått 5 mm. Så det hjalp veldig det vi fikk i den siste uken av mai. Så godt at dere også fikk så mye. Ja, de likte regnet!

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Snow to this in just a few weeks, Marit. All your hard work plus rain in the right amount at the right time produces miracles! Everything is looking wonderful. You too, I bet! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's amazing how fast the weather can change, David. Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  12. Du har et fantastisk utvalg av rhododendron i hagen din, Marit.
    De er vakre blomster. Jeg liker henne virkelig.
    Jeg ønsker deg en fantastisk juni med ren hageglede.
    En varm hilsen fra Viola går til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola. De er så vakre ja. Jeg ønsker deg også en herlig junimåned!
      Klem fra Marit

      Slett
  13. Du har mange fine rhododendron. Charles Dickens er meget dramatisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den ser veldig dramatisk ut og spesielt hvis det er overskyet.

      Slett

Insekter i hagen...

  Jeg har lenge speidet etter insekter i hagen, for det har vært veldig lite å se til de så langt i år. Heldigvis har det kommet flere i det...