mandag 23. september 2024

Stor glede i små blomster...

 Jeg skriver om disse små blomstene hver høst, og det er like gledelig hver gang jeg ser de.


Med alpefiol/Cyclamen er det ingen selvfølge at de overlever her, så jeg er like glad hver høst når jeg ser bladene og blomstene på de.  


Jeg har de  mest for bladenes skyld. Jeg synes de er så fine. 


Det er en stor variasjon både i både bladformer og farger.



Når det endelig kommer blomster på de er det jo en ekstra bonus!


Jeg er så glad i disse med "juletre" mønster på bladene. De er en variant av Cyclamen coum. 

I går ryddet jeg ferdig i drivhuset. I dag skal jeg rydde i kjelleren hvor jeg skal ha mine camellia, og på planterommet hvor jeg sår om vinteren.  Yr melder om nattefrost på lørdag og søndag. Jeg må få inn alt som står ute før det blir frost, og jeg kan like gjerne begynne med det nå mens det enda varme i luften. Resten av uken er det meldt om regn, og da får jeg ikke gjort noe ute. 

Som et eksperiment skal jeg ta inn en stor potte med begonia 'Betulia' nå, og se om den overlever vinteren i kjelleren. 


Den er jo helt fantastisk nå, og det hadde vært morsomt om den overlevde vinteren inne. Er det noen som har prøvd å overvintre de? De er jo regnet som en sommerblomst,  men begonia kan være flerårige. Dette er tre planter som har stått ute siden jeg plantet de ut i vår. De krever minimalt med stell, og bare blomstrer hele tiden. 

3 kommentarer:

  1. Det er litt trist når en sommer er over og kuldegradene kommer igjen. Jeg synes ikke vi har hatt noe sommer i år, så da blir vel bare høsten "borte" også.

    SvarSlett
  2. Clean the greenhouse! Clean the basement! I can see that gardeners have to be cleaners too, along with being a strategist. If anyone can convince that begonia to boom in winter it is you, Marit. Good luck! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
  3. Those alpine violets and Cyclamen are so charming, especially with those "Christmas tree" leaves!
    Good luck getting everything ready before the frost hits.
    Happy gardening!

    SvarSlett

Stor glede i små blomster...

 Jeg skriver om disse små blomstene hver høst, og det er like gledelig hver gang jeg ser de. Med alpefiol/Cyclamen er det ingen selvfølge at...