mandag 16. september 2024

Nattefrost og nordlys...

 Ja, natt til lørdag var det kun 2 grader her, og min temperaturmåler er nok litt "snill" for den står inne i en krok så det var nok kaldere enn det den viste. Det ble hvitrimet i gresset, og en staude hadde fått frostskader for den var blitt helt slapp. Det er den som på norsk heter høstormedrue/ Actaea simplex, og den har veldig tynne blader. Den var full av blomsterknopper, så det var jo litt synd. Men sånn blir det når det frosten kommer tidlig. 

Så på lørdag flyttet jeg inn alle camelliaplantene mine inn i drivhuset. Det er meldt om varmere vær fremover, så dette er nok bare et lite kuldesjokk som går hurtig over. Men jeg vet hvem vei det går, så det er like greit å  starte oppryddingen nå. 

Det er helt ok å få satt de i drivhuset nå, for der skal de stå til de skal ned i kjelleren. 

Jeg har sammenlignet hva jeg hadde skrevet på bloggen om denne perioden i de tre siste årene, og der er det et mønster. Før i tiden ble denne perioden kalt "jernnetter"  og antagelig etter det norrøne ordet hjarn som betyr "hardfrossen snø" , men da var det som regel rundt slutten av august hvor det kunne komme frost. På grunn av klimaendringene opptrer disse kalde nettene nå rundt 14. september for tredje år på rad her med nesten nattefrost. Det kan jo ha vært sånn lengre enn det uten at jeg har lagt merke til det. I perioden etter dette blir det som regel varmere igjen.



Her er det 16. stk. Camellia som har stortrives ute med alt regnet i sommer. De er alltid så friske og grønne i bladene etter sitt sommeropphold ute i det fri. De står alltid på nordsiden av drivhuset hvor det er mye skygge.
Jeg har måttet beskjære de en del i sommer, og det var helt nødvendig for de har vokst mye. Dette er planter som kan bli både store og høye når de vokser i sitt rette element. Det er absolutt ikke klima for de her, men enn så lenge så så sleper jeg de opp og ned fra kjelleren. 
De blomstrer som regel så fint midt på vinteren der, og da er det ikke så mye annet som blomstrer :)
--------

Natt til torsdag, fredag og lørdag var det veldig sterkt nordlys/ polarlys /Aurora polaris/ Aurora borealis mange steder, men ikke her. Vi bor nede i en dal med høye åser som stenger for utsikten, så her ser vi det aldri dessverre. Ikke orker jeg å fly ute midt på natta for å ta bilder heller, så det så ;)

Jeg er så heldig at jeg har fått låne et bilde som yngste sønnen tok av nordlyset natt til fredag. 


Det er jo bare så utrolig vakkert å se på!

22 kommentarer:

  1. Hei Marit.
    Ja jeg skjønner det der med å slepe planter ut og inn, men så vil man jo så gjerne ha de så da er det verdt bryet. Jeg har redusert litt på antall roser jeg bærer ut og inn, men har noen tropeplanter jeg gjerne vil ha enda - så de får et sommeropphold i drivhuset.
    Ja nå har det vært skikkelig nordlysaktivitet i hele landet. Det har vært fint her også når jeg bare har husket å se ut av vinduet :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Ja, det er bare sånn det er. Jeg vil jo gjerne ha de, og da må jeg ta jobben med de så lenge jeg orker. Ja, jeg har også prøvd å redusere ut og inn planter, men jeg lykkes ikke så godt med det ;)
      Roser har jeg kun plantet i bakken. De har jeg ikke ork til å ha i drivhuset. Der skal jeg ha mange lønner, og da må jeg velge bort de mer sarte rosene. Et sted må jeg bare sette grensen.
      Ja, det har vært en utrolig nordlysaktivitet mange steder, og det er jo så flott å se på. Du har jo orkesterplass hos deg :)
      Ha det godt.

      Slett
  2. Flot med nordlys, det er der mange steder, men vi har ikke set det endnu. Men ikke så godt med frosten, godt du har drivhuset til planterne.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nordlyset er veldig flott, men vi har heller ikke sett det her. Drivhuset redder mine planter fra frost i en tid fremover. Jeg er så glad for at jeg har det.
      Klem

      Slett
  3. Time to start eating all your spinach to get ready for the hard work of moving all those sensitive plants downstairs into the basement. It’s an annual ritual for you, Marit. Then, of course, you have to bring them all back up again in spring. This gardening is serious work. I think it’s time to install a freight elevator! As for the Aurora Polaris, I would gladly get up in the night to witness such a spectacle. It just doesn’t occur where I live. We are too far south. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I guess it's time to do so, David. Yes, ir's the same procedure every year, and they need to get out in the spring. One day I will give them away, but not now. Yes, an elevator had been nice! I guess you had loved to see it David. I thought you could see it where you live. It sounds strange that you live "south". I my eyes Canada is very north :)
      I will try to get out and see it next time if I'm able to do it.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Hello Marit,
    Your plants are looking beautiful! It is a big job moving those plants to the basement, I hope you have help. The Northern Lights photo is beautiful, what a lovely sight to see.
    Take care, enjoy your day and have a great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's a lot of wirk with them, but my husband helps me.
      Thank you. Take care you too, and have a great day and week!

      Slett
  5. Det er fantastisk flot at se nordlyset hos jer! Det har stærkere farver end her i Nordsjælland. Det er tidligt I får nattefrost - men så fint, at du har drivhus til at forlænge sæsonen og passe på nogle af planterne. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig flott nordlys her, Gitte. Det er godt at vi har noen fordeler her i "nord" også. Jeg bor 8 mil fra Oslo, så jeg bor ikke så veldig langt nord 😊
      Jeg er veldig glad for mitt drivhus, for det forlenger sesongen som du sier. Jeg håper likevel at nattefrosten venter en stund til.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  6. Det er et flot nordlysbillede, din søn har taget. Arbejdet med at flytte rundt på camelliaplanter i potter kender jeg udmærket. Vi overvejer lidt, om vi tør risikere at lade de to største krukker stå ude næste vinter, hvis vi pakker dem godt ind i noget vinterbeskyttelse; men det er uden tvivl helt uaktuelt for dig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg vet at du kjenner til det arbeidet, og det er en tung jobb. Dine potter veier nok mer enn mine, for dine planter er jo mye større. Ja, det kan nok kanskje gå hos deg med ditt milde klima. Det er en risiko å gjøre det, men jeg forstår godt at du vil prøve. Jeg skal ha mange acer/ lønner i drivhuset i vinter, og jeg vet jo ikke hvordan det vil gå. Sist vinter var veldig kald her, men jeg håper jo på en mildere vinter i år.

      Slett
  7. Svar
    1. Yes, the northern lights are very beautiful.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det är många Camelia du har och de ser välmående ut. Det är nog bra att få in dem så de inte får kallt. Det går ju inte att veta när det händer. Jag antar att det är slut med mina dahlior snart, det har varit låga temperaturer på nätterna hos oss också. För ett antal veckor sedan hade vi norrsken hos oss, och det fick jag syn på nästa dag då det var fullt av fina bilder på facebook. Det har varit en stor dröm att få se det, men jag sov utan att veta vad som hände utanför. 😒
    Det var en riktigt fin bild din son har tagit.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Marika!
      Ja, jeg har mange camellia, og de ser alltid friske ut etter en sommer ute. De må beskyttes mot frost, og den kan jo komme når som helst. Ja, det er nok slutt med dine flotte dahlia. Det er synd, men sånn er det når høsten kommer.
      Det er flott å se nordlys ja, men jeg sov jeg også 😊
      Tusen takk.
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Hej ,du har så många fina kamelia plantor de är ju så otroligt fina när de blommar men vilket jobb att flytta runt dem.Även här hos mig har det varit frost men jag har bara sett en växt som farit illa än så länge.Det var ett otroligt vackert norrsken Ni hade hos Er det är alltid så fantastiskt när man får ta del av det.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej. Tusen takk. Ja, det er mye jobb å flytte på de. Frosten kom tidlig, men nå er det varmere igjen. Det er bare en plante som fikk skade her også. Ja, det var et vakkert nordlys. Det er fantastisk å se på ja. Ha det godt.

      Slett
  10. Jeg har vært noen dager i fjellet nå. Der hadde det vært kuldegrader og mye vind, for alle bladene hadde blåst av kratt og lyng. De nettene vi lå der var det ikke kaldt. Det er bare å nyte før alt fryser. Jeg er ikke klar for noe vinter ennå kjenner jeg, men det var mange fjelltopper rundt som var fulle av snø allerede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg tenke meg at det har vært ja. Når det blir frost her er det enda kaldere på fjellet. Her har det ikke blåst så mye. Det må ha vært mye vind der da. Ja, det gjelder å få med seg det siste ute nå. Ikke jeg heller, for bare tanken på snø gjør meg dårlig. Huff, det er tidlig.

      Slett
  11. Vi hade också bara 2 plusgrader en morgon. Men det var nog helt säkert frost hos dig då du hade en blomma ute som reagerade på det viset.
    Dina kamelior har väldigt fina blad. Det har även mina men jag har dom inte ute under somrarna utan i uterummet. Jag har ingen riktigt skuggig plats nämligen och då blir bladen fula. Men jag förstår att din trivts med allt regnande. Jag har massor av knoppar i mina, alla utom en. Märkligt för den är väldigt fin för övrigt. Kanske kommer knopparna senare.
    Och så fin bild din son tagit på norrskenet.

    Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var hvitrimet i gresset her den morgenen, og det er som regel tegn på frost. Det som var merkelig var at det var bare den ene planten på den ene siden som hadde fått skader. På andre siden av huset hvor jeg har dahlia hadde ikke fått skader i det hele tatt.
      Ja, bladene på mine camellia er så fine nå, og de har stortrives med alt regnvannet de har fått i sommer. Det høres ut som dine trives veldig godt i din utestue. Jeg har ikke knopper på alle, men på noen. Ja, knoppene kan komme senere. Det har jeg sett før.
      Tusen takk.

      Ønsker deg også en fin onsdag kveld!
      Klem, Marit

      Slett

Nattefrost og nordlys...

 Ja, natt til lørdag var det kun 2 grader her, og min temperaturmåler er nok litt "snill" for den står inne i en krok så det var n...