lørdag 28. september 2024

Da er det den tiden av året igjen, og en "hodeskalle" på veggen...

 Her om dagen satt det noen fugler utenfor vinduet og de så veldig triste ut. De ventet helt klart på mat, for jeg hadde ikke begynt med foringen av fuglene enda. Jeg forer fra slutten av september til slutten av mai. Om sommeren er det så mye mygg her, at de mangler ikke mat om sommeren. Jeg gir de mat om vinteren, og de spiser opp myggen om sommeren. Det synes jeg er en god avtale! Men nå er alle fuglematere fylt opp med mat, og det er jo bra. 


Pilfink/ Passer montanus  er det veldig mange av her.


Blåmeisen/  Cyanistes caeruleus er også på plass.


Jeg har klippet ned solsikkene som fuglene sådde for meg, og nå har de fått dem i retur :)
Det er helt ferske frø under blomsten, og de klarer å finne de. Her med en kjøttmeis / Parus major på besøk. 


Blåmeis er det også mange av her


Meiseboller smaker også godt!


Se på denne her! Jeg synes det ser ut som en hodeskalle...
Svarthvit bartrespringer/ Philodromus margaritatus heter den. Bikdet er forstørret, så den er ikke så stor som den ser ut her. Heldigvis sier jeg :)


En knopp som er i ferd med å åpne seg.


Hawaiirose/ Hibiscus sinensis 'Cato' med sin helt spesielle farge.


Helt til slutt kongen av badet, Felix.



4 kommentarer:

  1. Thank you for taking care of the birds, Marit. I hereby award you the Order of St. Francis of Assisi! I don’t know whether it’s a poor translator or whether you made a mistake (oh no!) but the English name for Passer montanus is Tree Sparrow, not Chaffinch which is a completely different bird. It may be that in Norwegian you have the name correct and the artificial intelligence of the computer translator is not so intelligent! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
  2. Det måste vara en dröm att vara fågel i din trädgård Marit. Fint att nu utbyter solrosor med varandra :)
    Det var en tjusig spindel. Tur att bilden är förstorad så den inte är så stor som man tror att den kan vara .
    Färgen på hibiskusen är väldigt vacker. Men vackrast är nog ändå Felix.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
  3. Hello, Marit
    I am sure your garden birds are happy to have the feeders full once again.
    The Blue Tit is a favorite, they are so cute. Your flowers are gorgeous, as always.
    Felix is a cutie! Great birds and photos. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a wonderful weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
  4. Yes, it does look like a skull. The photos are lovely, and Felix is a cutie.

    SvarSlett

Da er det den tiden av året igjen, og en "hodeskalle" på veggen...

 Her om dagen satt det noen fugler utenfor vinduet og de så veldig triste ut. De ventet helt klart på mat, for jeg hadde ikke begynt med for...