torsdag 20. juni 2024

Tilbakeblikk, og litt fremgang...

 Nå kan jeg endelig se resultatet av to års jobbing på et bestemt sted i hagen. Dette er området foran/bak "min lille skog" alt etter som hvordan en ser det. 

Jeg begynte for to år siden med å skjære ned gråor/ Alnus incana som har røtter omtrent som osp. De kommer opp overalt. For tre år siden fikk vi naboen til å felle sju store gråor her, og gjett hva som skjedde etterpå... Jo det kom opp en hel liten skog av rotskudd av disse, og de begynte å bli halvstore bare etter ett års vekst. Jeg ville ikke bruke gift på de, og da brukte jeg en "gammel"  metode jeg lærte av en mann som var fra det gamle Jugoslavia. Jeg har skrevet om dette før, men nevner det igjen. Det er en metode som går ut på å ringbarke trærne, altså skjære bort litt bark rundt hele stammen. Jeg har funnet opp min egen metode, og det er å nesten knekke trærne når en beskjærer de så de lekker sevje ut og de sakte dør. Det er ingen hyggelig metode, men valget står mellom å bruke gift eller ikke. Ringbarke trærne klarer ikke jeg, så da har jeg brukt den siste metoden. Det tar ca. to år før de nesten er døde, men jeg så i går et tre som hadde fått nye skudd fra rota. Så metoden er ikke helt "vanntett", men den virker ganske godt. 

Først noen bilder av hvordan det var der da jeg begynte.


Det store tette krattet som er bak trillebåren er trær som jeg plantet der i 2013. De hadde fått vokse fritt, og det var da jeg begynte på oppstammingen av trær som  til slutt ble til min lille skog :)


Meter på meter med brennesle, gråor og villbringebær. Brennesle er faktisk ikke det verste ugresset å luke vekk, for de har  røtter som ikke er så vanskelig å få bort. Det gjelder bare å ha på seg en tett genser og gode hansker :)


Dette er tatt i august i fjor. Det synes godt at det var mye å fjerne bak de oppstammede  trærne. Disse bildene er fra i fjor sommer, men nå kommer det nye bilder derfra.


 Dette er Magnolia sieboldii som vokser i utkanten av området. 


Sånn ser alle de døde trærne ut nå som jeg "knakk" for to år siden . De kan jeg kutte helt ned nå i sommer. De har omtrent dødd ut alle sammen. Metoden virker, men en må ha tålmodighet. Stubbene som står igjen er etter de store trærne som ble felt der. Dette "bedet" var egentlig midt inne i en skog, men det går an å plante der også i alle fall hvis en ikke gir opp i første motbakke ;)


Jeg skal også plante noen flere hosta og alunrot / heuchera der som bunndekke. De må kjempe mot den forhatte kjerringrokken/ åkersnelle/. Jeg leste akkurat at hvis en gjødslet og fikk gjort områder tørrere, så ville de ikke trives så godt. Det er forsøket verdt. 

Alle bambuspinnene som står opp der er for å skremme grevling og rådyr.  Martagonliljene som har vokst der siden 2013 danner nå et stort felt bak der.  De har spredd seg veldig godt. Jorden der er veldig porøs og er naturens egen, for der faller det ned veldig mange blader hver høst.  Som dere ser er det mange trær bak der. Der går det nesten ikke an å komme til, for der går det en veldig bratt skråning rett ned til bekken som renner igjennom området. 

Tomta her er stor, og mye av den er skog. Men jeg kjemper på mot trær og ugress :)
Jeg vil nok ikke lykkes, men da har jeg litt å holde på med. 

28 kommentarer:

  1. Gardening can be daunting for many, Marit, and it’s not hard to see why. This is a lot of work accompanied by equal volumes of patience. Bravo for not using poisons. If only more people would follow your lead. As you say, this does give you something to do! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, David. Patience is very needed. Poison is not good for the life in the garden or for us. Yes, I have a lot to do here. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello,
    It seems like there is always something to do in the garden, the weeding is a battle just by itself. I am starting to see some deer return to our yard, not sure what they are eating. LOL, I hope they eat weeds. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, it's always a lot to do in the garden. Weed will always return. Haha, yes I hope they eat your weed! Take care, and have a great day!

      Slett
  3. Svar
    1. Jeg innbiller meg det. Det ser ut som det virker mot grevlingen, for den liker ikke hindringer. Mot rådyrene hjelper de nok ikke ;)

      Slett
  4. You have done a great job Marit!!
    How much work and how much patience,
    and even without drugs!
    You deserve a thousand thumbs up,
    but I think the best reward is when you see your garden!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Katerina. It have been a lot of work, but I have a lot of patience too :)
      Yes, that's true!

      Slett
  5. Hej Marit!
    För många år sedan tog kommunen ner en asp på tomten närmast oss, och vi fick en hel skog av dem in i vår trädgård. Det stack upp små träd längs med rötterna. Jag fick bort dem genom att dra upp dem, så fort de visade sig. Som tur var lyckades jag bli av med dem. Hoppas att du också lyckas bli av med dina . Så många fina krolliljor.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fryktelig hvor mange små trær som jan komme fra røttene. Det hørtes bra ut at du kunne dra de opp. Tusen takk. Ha det godt.

      Slett
  6. Der er altid noget at lave i en have! Vi kender det også her - og især med træer og buske, der er blevet for høje. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det gjør du helt sikkert. De vokser alt for mye ja. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. The flowers are growing good with the rain. Have a nice weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they grow very much in the rain. Have a nice week!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Mycket intressant att läsa om din metod som ju faktiskt blivit en succé. Och två år är ju egentligen inte så lång tid. Jag har ju väldiga problem med asprötter så jag förstår dig precis. Jag har i varje fall fått bort rötterna ur rabatterna men vi har en del kvar under gräsmattan märker jag för det dyker upp aspskott varje dag som jag tar bort.
    Din Magnolia sieboldii ser ju ut att ta sig fint.
    Tycker du är så duktig och kämpar på. Men så är det ju ditt allra största intresse också :)
    Önskar dig en fin midsommar!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Anita!
      Ja, det finnes flere måter å gjøre det på, og det er bare å prøve seg. Det er flere trær som blir sånn etter felling. De vil opp igjen! Ja, det er et evig arbeide. Den vokser godt ja. Tusen takk for dine hyggelige ord! :)
      Ønsker deg også en fin midtsommer!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hold da op for et arbejde. Sådan så det også ud på Samsø ved vores gråel, mængder af rødder, så det var ikke nemt at plante. Jeg ved, at Anne Marie fra Lønbæk Planteskole ringbarkede sine træer, der skulle væk. Det er et stort arbejde, godt du har fundet din egen metode.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. De røttene er overalt ja. Ja, det går an å gjøre det, men det er mye arbeide. Jeg prøver å få det til om ikke annet.
      Klem

      Slett
  10. En velkjent problemstilling når man bor ved skog. Har faktisk ringbarket noen trær som har blitt for høye til å sage ned på andre måter. Knekkemetoden høres interessant ut. Må jo være små trær du kan gjøre det med? Altså, brekker du ned toppen? Jeg bruker rydningssaksa på småtrær noen ganger i sesongen, men mye kommer opp igjen. Et evig arbeid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil jeg tro at du også kjenner til. Ja, dette gjelder bare små trær. Jeg knekker til halvveis og drar delene litt fra hverandre så jeg får flerret opp barken mest mulig. Ja, de kommer opp hele tiden. Det er sant.

      Slett
  11. Jeg synes jo din skovhave er interessant fordi den netop er der på grænsen mellem kultur og natur, store træer og klematis, liljer og Hosta, så jeg forstår godt du bruger så megen energi, tid og snedige metoder på at komme ind i vildnisset. Godt du hygger dig med dine ringbarkning og brændenælder, for det kræver både kræfter og en god del stædighed, men jeg ved jo det ender godt, og det er altid sjovt at følge dine vilde planer her på bloggen!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp den den er. Den er en krysning mellom hage og vill hage. Jeg prøver å temme den ville hagen, men det er ikke enkelt. Ja, hygge meg må jeg jo selv om det er en hard kamp. Tusen takk for de søte ord, Ulla.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det var interessant at læse om din kamp med gråel og diverse andre ubudne planter. Det får mig til at tænke på pionererne på Amerikas sletter og heden i Danmark.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er hyggelig at du synes det. Ja, tenk for et slit det må ha vært for de. Jeg føler meg ikke som noen pioner, men synes det er fint å prøve ut forskjellige metoder.
      Det var veldig mange fra Norge som utvandret til USA og Canada. Det må ha vært et hardt liv.

      Slett
  13. Tenemos demasiado trabajo en el jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. That's true. Sometimes it's too much work. Hugs.

      Slett

Halveis i mål, og fortsatt blomstring enn så lenge...

 På mandag fikk jeg gjort veldig mye. Jeg fikk ryddet i det store planterommet, og fikk satt opp en gammel hylle der. Jeg fikk også satt inn...