onsdag 12. juni 2024

Kattemynte i hagen...

 Vi har to katter og de er veldig glad i kattemynte/ Nepeta cataria. For mange år siden sådde jeg  kattemynte og hadde den i potter i det gamle drivhuset. Derfra har maurene tatt med seg frø ut i hagen, jeg har nå veldig mange planter av de her nå. De frør seg veldig godt, og det synes. Likevel liker jeg de selv om de er litt ugressaktige, og insektene er  veldig glad i de. Når jeg tar på bladene kommer en duft som minner om sitron. De er lette å luke bort, og røttene sitter løst.


De ligner veldig på brennesle, men de brenner ikke. De er nok nært beslektet med de, for på avstand ser de helt like ut.


Kattemynten i bakgrunnen, og japansk lønn/ Acer palmatum 'Bloodgood' ved siden av krakken. Denne ble  bespist av mus og rådyr forrige vinter, men den slapp det i vinter merkelig nok. 


I det samme bedet vokser også clematis 'Ivan Olson' bare litt lengre bort.


I et annet bed vokser hosta og akeleier.  'Blue Barlow' har jeg i flere bed.


Denne variegerte akeleien/ Aquilegia vokser også der.


Bladene tett på.


Iris sibirica 'Frilly Vanilly'



Litt flere rhododendron. Denne ble tidligere kalt azalea, men nå heter den rhododendron den også. Det er godt at de som gir navn til planter blir enige med seg selv. Denne heter nå Rhododendron arborescens.


Til slutt noen "svarte" iris. Iris chrysographes 'Black Gold''.

30 kommentarer:

  1. There are probably few gardeners who welcome catnip into their gardens, Marit, but it’s good to have a little wildness there. And if it spreads too much it’s easy to remove. Everything is looking good! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
  2. Yes, and I guess you are right about that, David. I have it for my cats, and they love it. I have more wilderness here, but I also live in a small forest. Then it's ok :)Thank you.
    Hugs and kisses, Marit

    SvarSlett
  3. Ja, kattmynta tycker katterna om. Har nog haft det för länge sedan i trädgården, har jag för mig. Men kom inte ihåg att de var så lika brännässlor. Ser ju verkligen ut som just brännässlor så jag skulle nog bli väldigt förvånad om tag tog i dom och det visade sig att jag inte blev bränd :)
    Vackra variegerade blad på den aklejan och iris är ju alltid vackert.

    Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert, for de liker det veldig godt. De er veldig like brennesle ja, og de må være i nær slekt. Det er godt at jeg ikke blir brent av de :)
      Tusen takk.

      Ønsker deg også en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Her er det ikke noe kattemynte. Jeg hadde det inne i en potte for noen år siden, men den døde. Spørs om jeg ikke var flink nok til å vanne den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er som en staude, og kommer igjen år etter år her. Inne er nok ikke rette stedet for den vil jeg tro. Det er nok sånn med de fleste stauder at de ikke trives inne. Vann må de nok få nok av ja :)

      Slett
  5. Det var spændende at læse, hvad du fortæller om kattemynte, Marit. Og meget smukke billeder fra din have! Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Klem fra Marit 😊

      Slett
  6. Det er lidt af en balancegang at finde den rette portion af selvsåede planter. Der må hverken være for få eller for mange, for så synes jeg netop, de begynder at minde om ukrudt. Det er heldigt med dine katteurt, at de er lette at regulere. De sorte iris er virkelig dekorative.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Mange av de minner hurtig om ugress ja, for de trives litt for godt. Ja, de er bare å nappe opp, og da er det lett å få de bort uten å bruke krefter. Tusen takk. Ja, det er de 😊

      Slett
  7. Flotte sorte iris, katteurten har jeg også her, den er så fin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den er så fin, og jeg liker den.
      Klem

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det ser riktigt grönt och fint ut. Kattmyntan liknar väldigt mycket nässlor. Vackra Iris och den mörkt lila är en skönhet.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Grønnfargen på den er fin ja. Det er helt sikkert at den gjør det ja. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Du er jo god til at tænke på alle i din husholdning, så selvfølgelig skal der også være katteurt til - ja, kattene. Ukrudt skal der være plads til i haven, men det må bare ikke kvæle de andre planter man gerne vil se. Mon ikke dine katteur blomstrer fint på et tidspunkt?
    Nu kommer iris-blomstringen, og det ser godt ud! Jeg ved du har mange forskellige så der er noget at glæde sig til. Akelejer er fine, men jeg prøver at klippe dem ned inden de spreder deres frø. Sådan er det med mange af vores haveplanter. Det gælder om at være vågen sæsonen igennem:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg prøver å ha litt til alle rundt her :)
      Ugresset vokser alt for mye, men en må bare prøve å holde det nede. Jo, den får litt senere hvite blomster som insekter liker veldig godt. Ja, snart kommer det veldig mange iris i blomst her, og den blomstringen varer lenge. Jeg klipper også ned akeleiene, for de danner veldig mye frø. Ja, det er helt sant :)

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Jeg elsker ville urter som kattemynte i hagen, spesielt hvis de tiltrekker seg insekter, bør hver hage ha en liten del av det.
    Hvor vakkert din japanske lønn skiller seg ut mot den fine grønne kattemynten. De små trestammene, det ser faktisk ut som en japansk hage :-)
    Ja, kjære Marit, jeg kjenner din service fra Villeroy & Boch med Pasadena-mønsteret - eføybladet ble fremhevet med vakre mønstre i grønne og matchende nyanser. Det er fantastisk.
    Jeg liker virkelig å gå til utvalgte keramikkmarkeder, det er som å besøke et kunstgalleri,
    å forundre og glede seg. Nytes best med vennine og med drikke kaffe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det, Viola. Ja, det er viktig å tiltrekke seg insekter. Tusen takk. Jeg er veldig glad i japanske lønner, og de har jeg mange av her.
      Det var hyggelig at du kjente til det :)
      Det er et vakkert service, og jeg liker det veldig godt.
      Ja, det er nok mye fint å se på for deg på et keramikkmarked!

      Slett
  11. Catnip is a charming addition, especially for your cats.
    The black irises are gorgeous.

    Happy Thursday, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they really loves catnip. Thank you!

      Happy Thursday to you too, Veronica!

      Slett
  12. Hello Marit,
    Your garden and flowers are all looking beautiful.
    I am sure your kitties love the catnip fresh from the garden.
    The clematis, columbine and the black iris are my favorites.
    Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they love it a lot. They are happy for it, and I have plenty.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  13. Beautiful flowers in your garden. The red/purple colours are my favorite. Happy weekend !

    SvarSlett
  14. Du viser mange smukke billeder fra din have. Jeg kan især godt lide billedet af hostaer, løvefod og de blå akelejer. Det er så tæt og frodigt, og jorden er fuldstændig dækket af smukke blade.
    Den "sorte" iris har en flot farve. Der er noget dramatisk over planter med helt mørke blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, i det bedet har jeg plantet inn mange planter, og det er som du sier helt tett av blader. Ugresset trives ikke så godt der. Ja, det er sant, og jeg liker sånne dramatiske farger.

      Hilsen Marit

      Slett
  15. Todo se ve precioso, me gusta mucho. Besos.

    SvarSlett

Halveis i mål, og fortsatt blomstring enn så lenge...

 På mandag fikk jeg gjort veldig mye. Jeg fikk ryddet i det store planterommet, og fikk satt opp en gammel hylle der. Jeg fikk også satt inn...