søndag 16. juni 2024

En skal være forsiktig med hva en ønsker seg...

 I mai holdt hagen på å tørke inn og i lange tider kom det ikke regn, og jeg ønsket meg mye regn. Det har vi fått for lenge siden, og nå ønsker jeg veldig at regnet skal holde opp. Men det er visst farlig det også, for da blir det vel veldig varmt og tørt igjen ;)

Nei, jeg tror nok ikke at jeg påvirker været, men det er visst ingen mellomting på noe. Jeg har hatt på varme inne i flere dager, og det var kun 13 grader i går.

Det var kansje ikke rart, for det kom hele 31 mm med regn her i går. Rått og kaldt ble det da ja, og det er noe unormalt når en må ha på varme inne i juni.

Totalt så langt i juni er det kommet 123 mm, og det er bare den 16. i dag. Hvis jeg tar de tre siste ukene under ett er det kommet over 180 mm. Det er helt vilt!  I følge yr skal det bli bedre fra onsdag. Jeg håper jo på det så klart...

Det har vært opphold i korte stunder av gangen, men det nytter ikke å få gjort noe i hagen når været er sånn at det regner hele tiden. Ugresset og sneglene stortrives. Forbedringspotensialet på været er stort nå! :)

Jeg har fått tatt noen få bilder i uken som har vært, og de kommer her.




Fagerbusk/ Kolkwitzia amabilis


'Terese Bugnet'


Ja, det blir mange liljer i blomst fremover. Det er bare knopper så langt jeg kan se.
Lilium martagon er alle de. 


Itoh pionene har også startet blomstringen. Pink 'Ardour' heter denne.


Pionen 'Do Tell' igjen. Den har blitt en favoritt her.

38 kommentarer:

  1. Hello, Marit

    You could send some of your rain here, we have been dry again. Your flowers are beautiful, I love the peonies. Take care, enjoy your day and have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Oh yes, if it was possible I could have sendt you a lot of rain! Thank you. Take care you too, and have a great day and week ahead!


      Slett
  2. I hope the rain stops, because after a point it gets dangerous! Your flowers are lovely especially the last pink peony!
    Have a nice week Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope it too. Yes, that's true. Thank you!
      Have a nice week you too, Katerina!

      Slett
  3. Nei jeg er helt enig, vi kan ikke styre været, men det hadde vært utrolig praktisk om vi hadde klart det. Er vi mange nok som ikke vil ha mer regn så kanskje vi får litt opphold til Sangthans. Det er vel 7 ukers vær etter gamle værmerker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vi kan ikke det, men det hadde vært fint hvis det hadde vært mulig. Men vi må ta det som det kommer. Litt opphold nå, og litt varme hadde gjort seg nå, for det er jo snart St. Hans ja. Huff så fort sommeren går!

      Slett
  4. Men oj! Har ni haft så mycket regn. Här har det regnat då och då och kommit skyfall men inte alls nära de mängderna som kommit hos dig. Förstår att du längtar efter uppehållsväder. Visst är det bra med regn men inte hur mycket som helst. Då hoppas vi att yr har rätt så att vädret stabiliserar sig hos dig.

    Kolkwitzia amabilis är fin med alla sina rosa blommor. Vi kallar den paradisbuske i Sverige. Så fina dina blad ser ut på liljorna. Mina är totalt uppätna av liljebaggarna trots att jag försökt hålla de glupska baggarna (eller rättare sagt deras larver) borta.
    Mina pioner har ännu inte börjat blomma vilket jag är glad över då det kommit hårda skyfall.

    Önskar dig en fin kommande vecka med uppehållsväder!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, og det er nesten ikke til å tro at det er kommet så mye regn. Men min regnmåler er digital og legger i sammen det hele så det stemmer nok. I går trodde jeg at det aldri skulle holde opp. Ja, regn er bra, men vi har fått mer enn nok. Jeg skulle gjerne ha sendt deg litt av overskuddet her!

      Ja, den er så fin når den blomstrer. Jeg ser noen få liljebiller her også, men kanskje de ikke liker regn? ;)
      De er så ekle ja. Da håper jeg du får pionblomstring uten regn. Tusen takk.

      Jeg ønsker deg også en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  5. Så søt Do Tell er. Har også måtte ha på ovn her/fyre i ovnen, men de to siste dagene har det blitt varmere, men det er av og på med både regn og sol hele tiden, så det blir ikke så mye effektiv tid i hagen. Men jeg har nå fått gjort litt i dag, før regnet kom. Håper det blir sol og fint om dagen og noen regnbyger om natten, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det har vært så mye regn i det siste, og da blir det jo kjøligere. Så bra da! Jeg har vært på teater for å se på barnebarnet, så jeg har ikke fått gjort noe i dag. Her behøver vi ikke regn på lenge.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  6. Trods regnen sætter du fine billeder ind. Vi kan ikke styre vejret, vi har også haft ild i brændeovnen de sidste dage, det er en mærkelig sommer.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nei, vi kan dessverre ikke det. Ja, det er en merkelig sommer. Her har det kommet masse regn nå igjen....

      Klem

      Slett
  7. Hej Marit!
    Vackra pioner, de blommar så fint hos mig också, och blir finare för varje dag som går. Din rosa Fagerbusk är riktigt vacker. Vi har fått regnskurar och så är det solsken emellan. Idag har det varit varmt och skönt igen. Hoppas du får lite sol och värme också, det är inte bra med bara regn eller bara värme.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusrn takk. Ja, du har også så mange fine pioner. Det er så fint å se de blomstre. Det har regnet i hele natt, og det regner fortsatt. Du er heldig som får sol og varme. Nei, det er sant, for en mellomting er best.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Hei Marit.
    Nå får dere finvær for til uka er vi tilbake til de normale 11 gradene, overskyet og regn. Det er jo aldri finvær i hele landet samtidig. Jeg skjønner at det er frustrerende -jeg kjenner veldig godt til det der. Håper det stopper å regne. Det ser nå veldig frodig ut på bildene. Peonene er bare i små knopper her enda.
    Ønsker deg ei fin og regnfri uke.
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,
      Jeg tenker på deg hver gang jeg klager på været, for du har i snitt mye værre vær emnn meg. Men når regnet aldri holder opp blir jeg frustrert ja. Ja, du vet alt om det ;)
      Det er frodig og grønt her ja, og det hadde vært fint å kunne komme seg ut i hagen og kunne nyte det. Jeg håper at når været snur her at du likevel får ok vær. Jeg kan klare meg med 20 grader bare det holder opp å regne.
      Thsen takk. Ønsker deg fin uke med litt sol!
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Nok nå! Hver gang jeg løper ut for å gjøre noe i hagen, så begynner det å regne. Ja, 'Do Tell' er bare nydelig.

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det kan du si. Det regner som bare det her akkurat nå. Det er mer enn nok nå ja. Ja, det er helt håpløst når det regner så mye. Den er helt nydelig ja.

      Slett
  10. Ja, man skal sandelig passe på med at ønske... Det er en gammel sandhed, men 120 mm i juni er jo også voldsomt! Det er 3 gange så meget som vi har fået her, og vores mængde virker mere passende. Og dog ser din have dejlig ud med god blomstring og meget godt i vente når solen bryder frem. Skønt billede af Terese Bugnet med den røde ahorn i baggrunden!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen ganger at det går troll i ord som vi sier her. Siden jeg skrev det innlegget har vi fått 20 mm til...
      Det er voldsomt mye regn ja, og det vil ingen ende ta. Når solen en gang kommer blir det nok bra. Deres mengde er mer passende ja. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Hei Marit.
    Det er nok greit at vi ikke kan styre været, men alltid lov å ønske seg.
    Det har vært meldt mye regn her også i juni, men vi har bare fått en brøkdel av det de melder, ca 42 mm totalt i juni, jevnt fordelt. Det frustrerer meg litt at de melder regn hele dagen og så kommer ingen tingen ting. Jeg planlegger etter værmeldingen.
    Det er flotte peoner du har tross mye regn, og fantastisk fagerbusk! Hvordan liker fagerbusker å stå? Jeg har en som ikke trives.
    ha en fin hageuke, håper det blir sol og fint hos deg nå utover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid
      Ja, det hadde nok blitt enda verre hvis vi alle kunne styre været. Ja, jeg ønsker meg tørt vær akkurat nå.
      Så lite regn du har fått da! Her har det med nattens regn bikket 144 mm! Det er helt vilt. Jeg pleier også å planlegge etter været, men her er det motsatt. Jeg rekker ikke å komme i gang før det regner igjen...
      Tusen takk. Min fagerbusk har skygge på formiddagen, og sol for resten.
      Tusen takk. Jeg ønsker deg også en fin hageuke!

      Slett
    2. Min fagerbusk står i enden av det lille rosebedet jeg har - sol fra morgen til kveld. Det er snart ikke liv i det, så jeg kjøper et nytt og finner en annen plass. De er jo så flotte når de blomstrer!
      Takk for raskt svar, Marit!

      Slett
    3. Da har den nok dødd hvis det ikke er liv i den nå. Ja, det høres lurt ut. Ja, de er så vakre når de blomstrer, Turid. Lykke til!

      Slett
  12. I dag ser vejret ud til at arte sig fint. Solen skinner, og det er ikke længere koldt ude og inde. Der kommer mange blomster i dine martagonliljer, og pæonerne har vel allerede blomstret et stykke tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres godt ut. Her skinner også solen i korte øyeblikk før regnet øser ned igjen. Ja, det blir mange liljer i blomst i år. De begynte tidlig, men stoppet opp da det ble så kjølig. Jeg håper at de siste kan blomstre uten regn nå snart.

      Slett
  13. The weather is going crazy, Marit. It seems to be one extreme or another and the word “normal” no longer has meaning. The rest of the week here is predicted to be above thirty degrees every day. There was a time not so long ago when one day above thirty was a topic of conversation. Now people shrug and say, “What can we do?” Don’t worry though. All those fine, intelligent politicians we have elected to run our countries will take care of everything. They told you so, after all! Hugs and kisses and commiserations - David

    SvarSlett
    Svar
    1. You was put in the spam filter today, and I don't know why. Yes, that's true David. The word normal does not fit with the weather we have. Above thirty degrees de sounds terrible. I prefer twenty degrees. Yes, they think can control and can take care of everything. I guess they can't take care of anything. I hate all this stupid commiserations. It's misuse of peoples time. I agree with you, and I'm getting angry when you mention it. It's not your fault. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  14. Hej, så fina bilder från din trädgård man blir så glad över att se hur fint du har det.Din vackra ros är verkligen så fin och dina Liljor kommer att sprida mycket glädje framöver.Du har även så vackra pioner mina har knoppar och ska snart slå ut och det kommer att dofta så gott då det brukar göra det.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej! Tusen takk. Ja, liljene blir nok fine når de springer ut. Pioner er så vakre, og de dufter så godt ja. Får håpe dine springer ut snart. Ha det godt.

      Slett
  15. De to pæoner er virkelig smukke. Det er godt de klarer regnen.
    Det er heldigt, regnen ikke giver oversvømmelser, men der er ikke meget ved, at få mere regn, end der er brug for. Det er jo nu man gerne vil nyde haven. Jeg håber, I snart kommer ind i en tør periode.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de har klart regnet, men de hadde nok hatt godt av litt tørrere vær. Det har ikke blitt flom og oversvømmelser her enda, men det er veldig mye vann i elvene rundt her. Det håper jeg også på.

      Hilsen Marit

      Slett
  16. Marit, the weather does not depend on our wishes. I like Canadian rose Teresa. Mine is blooming too. Beautiful peonies, how do they withstand the rain? Hope your weather gets better.

    SvarSlett
    Svar
    1. That's true Nadezda. Thank you. It rains here every day, and the peonies gets very heavy. I hope it too.

      Slett
  17. Uha ja enten får vi ingen regn eller alt for meget. Men der er flotte blomster i din have og du har mange knopper som er lige klar til at åbne sig når solen kommer. Håber du får godt med solskin snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er merkelig at det ikke er noen mellomting. Tusen takk. Ja, nå er det mange knopper som er på vei. I dag har det "bare" regnet to ganger. Det er meldt om bedre vær fremover, så da er det lov å håpe på det.

      Slett
  18. Creo que te había dejado otro comentario, estará en spam. Tus flores se ven preciosas. Besos.

    SvarSlett

Insekter i hagen...

  Jeg har lenge speidet etter insekter i hagen, for det har vært veldig lite å se til de så langt i år. Heldigvis har det kommet flere i det...