søndag 9. juni 2024

Clematis, flere amaryllis i blomst, og litt om roser...


 Jeg har hatt flere alpeclematis som er i gruppe 1 i blomst, men de blomstret veldig fort av da det var så varmt i mai. Nå er clematis gruppe ll i gang, og det er bare en akkurat nå. Alle mine clematis i gruppe ll og lll frøys helt ned i vinter, så jeg forventer ikke så mye blomstring nå i sommer. De andre som er i gruppe lll vil nok uansett ikke blomstre før langt ut på sommeren.

Men jeg får glede meg over den ene som blomstrer nå, og det er denne!


C. 'Ivan Olson' med besøk av en humle.


Den plantet jeg i et bed for to år siden som er på utsiden av stien som går gjennom "min lille skog". Der trives den veldig godt ser det ut som.


Utrolig men sant... Dette er fjerde blomst på samme løk og som blomstrer nå! Amaryllisblomstring i juni er ikke så vanlig,  men det går åpenbart an :)
'Benefica' heter denne.


Denne har stått alene i kjelleren da jeg oppdaget at den også hadde fått en knopp et halvt år etter at jeg plantet den.  Bedre seint enn aldri! 
Dette er 'Cherry Blossom'. 


Flere pioner er på gang ute i hagen. 


Dette er rhododendron 'Metallica' som har begynt å breie seg utover. Jeg må nok snart ta en klipperunde på rhododendronene her. Heldigvis så tåler de godt  beskjæring.


Her er et lite oversiktsbilde av en del av hagen.


R. 'Charles Dickens'


Endelig har det kommet knopp på pionen 'Buckeye Belle'.


Rosa rugosa 'Louise Bugnet'


Rosa rugosa 'Therese Bugnet'. Disse to canadiske rosene blomstrer alltid først her. Disse fryser aldri ned, for de tåler alt! Det er kun et problem med disse, og det er at de vokser for mye ;)

Alle de andre rosene jeg har frøys helt ned i vinter. Noen ganger så lurer jeg på hva jeg skal med roser siden de omtrent ikke overlever her, men når de endelig blomstrer sent ut på sommeren så husker jeg jo hvorfor jeg har roser :)

Jeg kjøpte i vår to engelske roser, og håper at de skal overleve her. Det har dødd en Austinrose i vinter, men den har jeg ennå ikke fått spadd opp. Men jeg tror ikke det blir flere roser på meg enn de jeg har nå. At det ikke døde flere roser i vinter skyldes ene og alene all snøen vi fikk. Det er ingen selvfølge i fremtiden at vi får masse snø, og da vil ikke disse Austinrosene overleve. Jeg kan selvsagt finne mer hardføre roser å ha her, men det er nå en gang sånn at Austinrosene er mine favorittroser.


Denne akeleien har sådd seg selv midt inne i en rosen 'Aspirin', og den får jeg ikke luket bort. Akeleier får noen kraftige røtter når de først har fått etablert seg. Så den får bare stå der.

Litt om været. Det kommer stadig noen kraftige regnbyger, men det er opphold innimellom. I natt var det igjen kun 4 grader, og det er så kjølig ute at det er nesten ikke til å tro at det er juni...

22 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Jag har fått klippa bort mycket på min Rhapsody in Blue, vet inte om den kommer att blomma alls i år. Damerna Bugnét ser så friska och fina ut i bladverket. Vackra pioner och rhododendron. Det är trevligt med amaryllis som blommar den här tiden. Har haft några som blommat under sommaren i växthuset. Vi har liknande väder, det kommer lite regn och så är det uppehåll, och inte särskilt varmt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Den måtte jeg også klippe bort mye på. Denne siste vintereb var hard for rosene. Damene Bugnet tåler alt, og holder seg veldig godt. Tusen takk. Ja, dette været er ikke bare her. Det er ikke særlig sommerlig, og håper at det snart blir bedre!
      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  2. Your flowers all look so beautiful, Marit, and I am sure they must seem especially lovely when you have such a short growing season. Cold temperatures in June must be a real cause for concern. Still better than the heat which is gripping so many parts of the world though. Stay well, stay happy, weed often, dig carefully, plant judiciously, buy wisely, prune neatly, water sparingly and smile all the time. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. I have been sick, and have not seen your comment until now. I'm so sorry.
      It have been very cold lately, and I don't know why. We had very warm weather in May, but not now. Yes, the cold weather is far better, but I wish the temperatures was a little higher. Take care my dear blogfriend!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Så mange fine billeder - din clematis 'Ivan Olson' er utrolig smuk. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den er så fin. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Alle blomstene som har blomstret hittil i år har blitt veldig raskt avbomstret. Til og med løvetanna hadde kort sesong her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn ble det her også. Det er trist med de andre blomstene, men løvetann kan jeg godt unnvære blomstringen på.

      Slett
  5. Clematis er vanskelige, jeg har sat en del rundt omkring, nogle kommer, mens en enkelt meget dyr er visnet helt ned. Øv hvor er det ærgerligt lige som med dine roser, det er skuffende, når de dør.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kan være det. Det er så ergerlig når de dør ja. Roser er et risikoprosjekt her, så de engelske lever et farlig liv i min hage. Klem

      Slett
  6. Also here (Greece) the flowering was short due to the heat!
    Even so, we had a great time and they stayed in our photos!

    SvarSlett
    Svar
    1. I can guess it was much warmer in Greece than here. Yes, that's true!

      Slett
  7. Det är samma sak hos mig, de clematis som kom tidigt är nästan utblommade då det var så varmt i maj. Din clematis 'Ivan Olson' är väldigt vacker. Tycker om den ljust blå färgen. Flera av mina rhododendron har också blommat över. Men de vanliga lila parkrhododendron var lite senare så de blommar för fullt nu.
    Dina amaryllisar har verkligen levererat i år. Den röda är ju magnifik. Känner igen sorten, har haft den själv. Den vore väl något att spara. Jag har bestämt att jag kommer att spara alla mina.
    Nu är det på väg in ett regnväder här. Det behövs verkligen regn.

    Önskar dig en fortsatt fin söndag och en fin inledning på veckan!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gikk så hurtig med den blomstringen, så jeg fikk ikke tatt et eneste bilde av de jeg har. Tusen takk. Jeg tror det var en svensk mann som krysset frem den :)
      Det gjør jeg også. De første rhododendron her blomstret av med en gang. Jeg har også flere som blomstrer nå. Det er så kjølig her nå, at nå har de stoppet helt opp.
      Ja, de har vært helt utrolig de jeg kjøpte i oktober i fjor. Løkene var veldig store, og de har virkelig blomstret mye. Jeg får se hva jeg gjør, for de tar mye plass. Det regner her også nå (igjen).

      Ønsker deg en fin kveld, og en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Mis Clemátides ya no florecen, aunque he visto que pronto volverán a florecer, la tuya se ve preciosa, todas tus flores se ven muy bonitas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm sure your clematis will soon get new flowers. Thank you. Hugs!

      Slett
  9. Det er en ualmindelig fin klematis, du har i blomst lige nu.
    Det er ærgerligt, når de planter, man holder af, fryser ned om vinteren. Selvom Austinroser er flotte, findes der jo mange andre dejlige roser, som det nok kan betale sig at gå på jagt efter.
    Jeg synes, akelejer er smukke, men jeg er blevet lidt træt af dem. De har det med selv at bestemme, hvor de vil vokse, og det er ikke altid de kommer, hvor man ønsker det, og hvis først de er etablerede, er de svære at rykke op.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er så ergerlig, men vinteren var veldig kald i år. Ja, det finnes veldig mange andre roser som tåler mer enn Austin. Så jeg skal vurdere andre roser.
      Ja, det er jeg helt enig i. De er så fine, men hvis en ikke passer på å klippe de ned dukker de opp over alt. De er omtrent umulig å rykke opp ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Måske kunne du have en enkelt favoritrose eller to som krukkeplante, hvis du ikke kan undvære roserne. Så ville de overleve, og når de er løvfældende, kræver de formentlig ikke meget lys om vinteren

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo en god idé, Marie. Jeg kan nok ikke unnvære rosene, men jeg kan prøve å ha en austinrose i en krukke i drivhuset.

      Slett
  11. Det er en smuk klematis din Ivan Olson! Synd du ikke kan have alle de roser du elsker, når de fryser ned, men du kan så meget andet, og der er grund til tilfredshed med haven som den står lige nu. Håber du glæder dig over alt det der trives i det kølige, våde vejr - i det mindste skal vi ikke vande endnu!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, men sånn er det bare når det blir nesten - 30 her. Det er omtrent bare de canadiske rosa rogusa sortene som ikke fryser ned om vinteren når det blir så kaldt. Ja, jeg gleder meg over alt som tross alt overlever her. Ja, vi slipper å vanne, og det er jo en god ting om ikke annet ;)

      Hilsen Marit

      Slett

Grunnarbeide, solhatt og noen sommerblomster...

 Jeg kan starte med å vise et bilde fra grunnarbeidet til den redskapsboden som mannen min holder på med. Han fikk jo ikke kommet i gang på ...