lørdag 22. juni 2024

Mange martagonliljer i blomst...

 I områdene rundt "min lille skog" har jeg plantet veldig mange martagonliljer/ Lilium martagon. De trives så godt i den porøse skogjorden. Det er så mange trær rundt her som slipper ned mye løv der hver høst, så den jorden virker som er perfekt for disse liljene. Det er ikke leire i jorden der, og det er jo bra. Den sloss jeg med mange andre steder her, så jeg er glad for at det finnes steder uten det i hagen. Bildene er tatt i denne uken, og det er mange bilder i dag :)


Det er mange liljer her!



Noen av de blir over 150 cm høye! Det er nesten rart at de klarer å motstå hard vind uten å velte.



Denne heter 'Manitoba Morning'. 






Denne tror jeg heter enten 'Pink Ozelot' eller 'Purple Ozelot'. Jeg kjøpte begge fra Hyde i England i 2013. Da kostet hver løk 23 pund, så de var ikke billige for å si det sånn ;) Men de er verdt prisen! 


Jeg har noen som er helt hvite også. Denne
 heter 'Snowy Morning'


En eller annen 'Ozelot' igjen. De var som nevnt veldig dyre i 2023, så jeg er fornøyd med at de har forøket seg her.


Det er nesten en egen skog her bare av martagonliljer!


Dette er inn i min "lille skog". Alle pinnene har jeg mest mot grevlingen. Den kommer og graver opp løker, men den liker ikke pinner så da må jeg bare ha de stående.


Jeg tror denne heter 'Guinea Gold'. Den er ikke gul, men noe i nærheten.



Det kommer nok flere bilder av de en annen dag. De har akkurat startet blomstringen, og det er jo hyggelig  med lang blomstring på de. Disse liljene er veldig hardføre, og flere av de kommer fra Canada.


Felix og Ares


Felix

34 kommentarer:

  1. Delightful flowers and lovely cats!

    SvarSlett
  2. Sådan skal martagonliljer se ud. Wow!

    SvarSlett
  3. Dejlige billeder fra din have, Marit - og af Felix og Ares! Sikke et fint råd mod grævlinger, der graver i vores haver. Det gør de også her og vist nok efter orme og larver. Ind imellem er der mindst 20 store huller i græsplænen. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det fungerer ganske greit her, for de liker ikke hindringer. Ja, de leter etter mat, og her er de spesielt glad i oldenborrelarver. De graver etter de i gressplenen her også, og spesielt om høsten.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Marit, your garden is enchanting!
    The martagon lilies are stunning, and they thrive so well in your "little forest."
    Felix and Ares look so happy among the flowers.
    Loving your gorgeous photos as always.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica!
      Have a nice weekend!

      Slett
  5. Nå bød du på mange nydelige blomster. Det er så trivelig når du kommer med bilder av kattene også. De er så nydelige. Det er ikke mye jeg ser til mine om dagen. De er iherdige jegere. To råtter har de kommet med forrige uke. De er heselige. I år er jorda leid bort, så da blir det mindre mus her. Når rester fra havre forsvinner er det ikke noe luksusbffe til dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, katter en hyggelige og nyttige dyr. Her tar de mus som kommer inn i kattegården. Rotter har jeg aldri sett her heldigvis.

      Slett
  6. Hej Marit!
    En hel skog av Martagonliljor , så fina.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  7. Hold da op så mange martagonliljer, du har. Jeg bliver helt misundelig. Jeg har plantet en del, men der er kun kommet en op. Jeg har i stedet nydt dine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mange av de etter hvert her. Det kan jeg forstå :) Så synd at det ikke har kommet opp flere hos deg. Det er jo fint at du kan det.
      Klem

      Slett
  8. Well if some of those lilies come from Canada, Marit, that’s obviously the reason they are tall, robust, strong and beautiful. Your garden will be enhanced by their quality and character and all the other plants will stand straight to try to compete. If you listen very carefully you may hear our national anthem playing softly on the wind. I expect that you will learn the words in both English and French, our two official languages, and will sing our anthem with sweetness and delicacy. Be sure to stand straight and hold your hockey stick. Please send a recording and I will arrange for its radio debut here. Fame is on the way. Hugs and Maple Leaf kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes David, of course they are all that you mention!
      Yes, maybe I can hear it! Haha, you are so funny!
      I love your crazy comments :)

      We have two offical languages here too, but I think we in Norway are the only one who understands them.
      Hugs and kisses from a cold Norway (at the moment)
      Marit

      Slett
  9. Hello Marit,
    Beautiful views of your forest and those lilies are gorgeous. So many blooms, what a lovely sight! Your Felix and Ares are cute kitties. Wonderful post and photos. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you!
      Take care you too, and have a nice weekend!

      Slett
  10. Felix and Ares seem like cats with personality!
    Your flower photos are gorgeous!!
    Have a beautiful weekend Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they have a lot of personality. Thank you!
      Have a wonderful weekend you too Katarina!

      Slett
  11. The lilies are very beautiful and look how many buds you have! You must go out every morning just to see how many more flowers are blooming!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, they have very many buds right now. Yes, I must look at them every day!

      Slett
  12. Så flott med alle liljene. Jeg har også Martagonliljer, men bare noen få. Kanskje jeg skal grave ned litt vissent løv der de står. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det virker som mine trives i løvjorden ja. Det gjør sikkert ingen skade å gjøre det. Ha en fin kveld.

      Slett
  13. Hei Marit! Nydelige liljer og katter. Det er fint med planter som står av seg selv, selv i vind. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk. Ja, det er helt sikkert. Det har vært mye vind i det siste, så det er en stor fordel.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  14. Fantastisk flot bestand af martagonliljer! Du har åbenbart fundet det helt rigtige sted til dem, og de vil bare blive flottere i den kommende tid.Tænk at have en 'skov' af liljer i blomst! Hvor er det godt de har fundet sig hjemme og bliver flere og flere - og navnlig til den pris... Rigtig god midsommer Marit!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser ut som de trives godt der nå. Det er fint at de blir flere ja. Prisen var høy på noen av de ja, så jeg er glad for at de blir flere og har klart seg her. God midtsommer til deg også, Ulla!

      Hilsen Marit

      Slett
  15. Mis lirios martagon, no han florecido este año, los tuyos se ven preciosos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It's sad about your lilies, Teresa. Hugs!

      Slett
  16. Disse liljene og trærnes fantastiske grønne er utrolig vakre.
    Du har to små skjønnheter der med Felix og Ares.
    Viola sender deg en glad hilsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er vakre de også.
      Sommerhilsen fra Marit

      Slett

Da er det den tiden av året igjen, og en "hodeskalle" på veggen...

 Her om dagen satt det noen fugler utenfor vinduet og de så veldig triste ut. De ventet helt klart på mat, for jeg hadde ikke begynt med for...