søndag 10. desember 2017

Liv i kjelleren...

Hver søndag har jeg fast rutine på å vanne i stua og i kjelleren. Her i stua er det 24 grader og der nede kun 4 grader. Jeg tok på meg ytterjakke før jeg gikk ned ;)

Det er så hyggelig å komme ned der, for det er jo fint å se på det er der av både blomster, blader og knopper. 

Starter med en stor hortensiablomst som satt på da jeg bar inn planta. Den sitter der stadig vekk :)

En kommende blomsterknopp kanskje?

En annen hortensia som blir litt vel rosa i plantelyset. I høst var den lilla... :)

Jeg har begynt å samle på heuchera i høst/vinter og de lever veldig godt der nede. Skal plante de ut til våren.

De øverste er 'Glitter' og Berrie Smootie' som mangler rosafarge.
De to siste er 'Forever Purple' og ' Obsidian'

Camelliaknoppene vokser der nede

Dette er en annen hortensia. Om de vil fortsette med blomstring gjenstår å se...

Ha en fin kveld og en fin ny uke!

42 kommentarer:

  1. These plants look very happy, Marit. A great shelter they have.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they might be happy there. They don't freeze there.

      Slett
  2. Veldig hyggelig i kjelleren din :-)
    Fint med en sånn mulighet til overvintring av planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig der :)
      Det er helt sikkert, for det er veldig fint å ha den muligheten.

      Slett
  3. Høres så flott ut å ha det slik at det er koselig å være der. Blomstene trives tydeligvis veldig godt. Skal lure på om det blir slik hos meg noen gang... I år er det overfylt der for jeg har lånt bort skjulet som jeg har i tillegg til kjelleren.
    Ønsker deg en fin førjulsuke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kanskje en vurderingssak, men jeg trives godt med å se at plantene trives innendørs :)
      De krever mye plass, og jeg kan ikke ha mer planter enndet jeg har der nå. Kanskje jeg får skviset inn et par heuchera til.
      Ha en fin førjulsuke du også!

      Slett
  4. Hello, the flowering hydrangea are beautiful. I love the colors and images. Beautiful plants. Happy Sunday, enjoy your day and week ahead!

    SvarSlett
  5. So interesting to see even Heucheras in your basement. It looks like your Hydrangeas and Camellias are doing well there too.
    Have a nice new week!
    Regards, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. They all grow well there, because the tempratures is so low. Have a nice week you too!
      Regards, Marit

      Slett
  6. Din kælder er et veritabelt skatkammer ☺

    SvarSlett
  7. Dina växter ser ju ut att trivas hur bra som helst där nere. Du tar väl hand om dem.
    Perfekt med ett så sval utrymme för vinterförvaring.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør jo det, og det er jo fordi det er såpass kjølig der. Jeg må jo stelle godt med de så de overlever.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hei Marit

    Alletiders at du har sådan har luxus overvintring!
    Og mon ikke planterne giver godt igen næste år? Ja, det tror jeg:)

    Imponerende at du sådan kan have overvintrende og blomstrende hortensia!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg er veldig glad for å ha denne muligheten. I fjor hadde jeg fire små hortensia som jeg overvintret, og de fikk en super start på sesongen. Det er mange hortensia som ikke overlever vinteren her, og om de overlever så blomstrer de ikke. Så de kommer inn om høsten, og ut igjen om våren.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  9. Det er et ordentligt arbejde du har med at grave planter op hvert år, men så har du til gengæld glæden ved at den halve have står i kælderen til fri afbenyttelse hele vinteren.
    Del gælder om at indrette sig bedst muligt.

    Hav en dejlig uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb med alle disse plantene, men de er ikke gravd ned for jeg har de i potter. Jeg er jo veldig glad for de, og nyter også at jeg kan se de de om
      vinteren. Ja, ikke sant!

      Ha en deilig uke du også!

      Slett
  10. Hei Marit!
    Slike vekstrom er gull verdt her i Norden. Vi har en mørk og frostfri kjeller og et lite rom innenfor kjøkkenet med vekstlys. Både kjeller og vekstrommet er stappfullt. Tenk å ha et frostfritt veksthus, sette seg ned å trekke inn grønn lukt. Men jeg er veldig glad for de mulighetene vi har.
    Ha det så godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, sånne ting er gull verdt når en er hage og plantegal. Ja, det hadde nok værtfint, men vi får utnytte de mulighetene vi har, ja.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit
    Så fint der er i din kælder, dejligt at kunne gå derned og nyde det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Ja, det er virkelig deilig å kunne nyte plantene der nede.
      Klem

      Slett
  12. Hei Marit!

    Du har en veldig varm stue, så da er det godt å ha kjelleren :) Jeg har mellom 10-14 grader i stua på natten, og 15-20 på dagen, så jeg kan ha mange planter her også, og endel i kjelleren. Og på arbeidsommet mitt i andre etasje overvintrer chili og sitron.
    Det er så spennende å overvintre planter, og du har jo utrolig mange!
    Snart får du jo blomstrende camellia:-) Spennede.

    Fin ny uke til deg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!
      Ja, akkurat i dag når jeg skrev bloggen var det så varmt. Det var så kaldt her i dag med - 9 i dag, og det var så kaldt her i dag med 18 grader inne, og da ble det nok fyrt litt ekstra ;)
      Det er veldig gøy med overvintring, ja.
      Om noen måneder vil jeg nok ha det :)

      Fin ny uke til deg også :)

      Slett
  13. Mye fint i kjelleren din. Jeg vanner nesten ikke mitt i løpet av vinteren, de får en liten slurk rundt nyttår, og så en liten slurk igjen i begynnelsen av februar. Har du prøvd å tørke hortensiablomster de blir kjempefine og holder seg lenge. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Her må jeg vanne de en gang i uken, for selv med 4 grader så fordamper det noe. Ja, jeg tørket hortensiablomster i høst. De blir veldig fine, ja.
      Ha en fin dag.

      Slett
  14. Det var en god ide å ha en fast dag til vanning av inneplanter.
    Her vannes de når fredsliljene vil ha vann. Så mye spennende planter du har i kjelleren.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes det, for da er jeg sikker på at neg husker å vanne på begge stedene. Ja, det er mye spennende der :)

      Ha en fin mandag!

      Slett
  15. Härligt att se! Ska dra på mig och gå ner till garaget och titta till mina också. En kamelia står kvar i växthuset - kanske dags att sätta in den också. Men några blomknoppar har jag inte sett till ännu. Använder du stora krukor? Jag planterade om de efter att jag köpt de i större krukor med rhododendronjord.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Du bør vel få inn din camellia, ja. Jeg pottet mange av de om i fjor, og da brukte jeg også rhododendronjord. Pottene på de største er ganske store ja, og snart kan de ikke ha større potter, for de blir ganske tunge.

      Klem, Marit

      Slett
  16. Hej Marit!
    Vilket perfekt ställe för dina växter, som ett lyxhotell.
    Inte dumt att få njuta av hortensians blommor nu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er omtrent som det. Luksus for plantene og for meg. Det er veldig fint å kunne gjøre det nå.
      Ha det godt.

      Slett
  17. Stunning photographs of your hydrangea! Have a wonderful new week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      Have a nice week you too.

      Slett
  18. Det må være kjekt å komme ned til blomstrende planter på vinteren. Nydelige heuchera, de blir nok fine å få plantet ut til våren. Jeg er også så heldig å ha et planterom over garasjen. Deilig å gå inn der og nyte lukten og en og annen blomst.
    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig kjekt. Heuchera er en ny dille, og de kan jeg ikke få nok av. Så bra! Ja, det er så viktig nå om vinteren.

      Ha en fin mandag!

      Slett
  19. How wonderful it must be to see all these treasures blooming protected fot the cold. Beautiful
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Marikje,

      Yes, I'm so glad for my cellar. They are protectet there from the cold. I'm very glad for it.
      Have a wonderful eveni g.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  20. Så bra att du kan hålla en så låg temperatur i källaren Marit. Det måste vara idealiskt för dina övervintrare. Så du övervintrar dina Heuchera i källaren, det var ju en jättesmart idé. Jag har haft problem med mina som har vackra blad. Dom brukar försvinna efter ett par säsonger. Men då skulle jag ju kunna gräva upp ett par och övervintra i uterummet. Och visst är det härligt med blommor så här års. Dina hortensior är så fina.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir så kaldt der, for jeg har ikke noe varme på der, og bruker kun ledlys. De avgir jo ikke noe varme, og da holder det seg kjølig der. Jeg kjøpte de nå i høst/vinter, ogda gikk det ikke an å plante de. De andre jeg har er plantet ute i hagen. De behøver god drenering for å trives. Men de kan garantert graves opp og opobevares inne hvis det er kjølig og lyst nok.
      Det er det ja. Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  21. Hydrengas are my facorite flower and then sunflowers. Happy Holidays!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are very pretty,and hydrangeas are my favorite too. Happy Weekend!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...