tirsdag 26. desember 2017

Litt dyreliv, og en merkelig fugl...

 For litt siden hadde vi besøk en dag av tre ekorn på en gang. Det så ut som de lekte i snøen, og det er nok de tre samme som var her i fjor vinter også. Det er jo nesten et under at de overlever med all bilkjøringen som er nedover veien her.
Jeg så den ene pile over veien rett før jeg kom kjørende her om dagen, og jeg skvatt når jeg så den.
Jeg håper jo at de kan overleve her. De spiser og koser seg her, så det er jo hyggelig.
Alle bildene er tatt gjennom vinduet, for det er eneste måten å få "fanget" de på bilde. De er halvtamme,  men når de er to er de litt mer på vakt.






Sfinx som  nesten går i ett med gulvet :)

Dette bildet er tatt 18.30 på kvelden og da er det mørkt her. Likevel kom denne kjøttmeisen for å spise "nattmat" på foringsbrettet som sitter på vinduet. Den satt der helt alene,  og koste seg med maten lenge og vel. Fugler pleier vel å sove når det er mørkt?

Bildet er tatt med mobil gjennom vindu i mørket, så derfor er det dårlig.  Men det sees godt at det er en kjøttmeis som sitter der.
Den har jeg skrevet om før her, og da var jeg litt bekymret for den for den bare satt der, men da la jeg også merke til at den var så stor. I går kveld når så den var den ikke blitt noe mindre, nei. Hvis den sitter der om kvelden og spiser rett som det er,  så forklarer det størrelsen på den ;)

I natt har det kommet litt snø her, men nå regner det. Det er meldt om mer snø senere i uken, og da håper jeg at det det ikke blir mildvær etterpå. 

Nå skal jeg snart så litt blodbegerfrø, for de behøver så lang tid på seg før de kommer i blomst. Er det noen andre som skal så noe snart? :)


35 kommentarer:

  1. De er jo så-å trivelige :)
    Trodde ikke andre flygende en flaggermus var ute om natten!
    Riktignok har jeg sett svarttrosten på foringsplassen i det siste når mørket senker seg..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,de er jo det :)
      Ikke jeg heller, men denne kjøttmeisen er noe for seg selv. Da får de i det minste spise alene uten noen andre som kjemper om maten. Trodde de sovnet når det ble mørkt...

      Slett
  2. Hei Marit

    Det er os mennesker der er ved at lære fuglene en helt nye adfærd tror jeg.
    Fuglene har også lært sig at komme og bede om mad, når de banker på ruden, så hvorfor ikke også om natten?

    Og ja, de er jo søde:)

    Også her er der blæst og regn, men her er der er stadig ingen frost i prognoserne...

    Ha nogen dejlig mellemdage!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja,det tror jeg du har rett i. De tilpasser seg verden rundt seg hele tiden, så de kan sikkert også få lyst på mat om kvelden når den likevel finnes tilgjengelig.

      Ja, de er jo det :)

      Det ser ut som dere får en evig grønn vinter...

      Ha en fortsatt deilig juletid :)

      Slett
  3. Hej Marit!
    Här är det full fart vid fågelmatarna, men när det blir mörkt, har de alla försvunnit. Ekorrar är så trevliga, men min har inte visat sig på ett tag. I natt har det kommit lite snö, men det är ganska varmt ute, så den blir nog inte kvar länge till. Fick mycket spännande frösorter till Julklapp, men väntar ett tag innan jag börjar så.
    Ha en riktigt God fortsättning på Julhelgen!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg trodde også at det pleide å være sånn, men denne her er våken etter at det er mørkt og spiser alene.
      Ekorn er hyggelige, ja. Så fint med nye frø! Ja,de fleste frø skal ikke såes på en stund.
      Ha en fortsatt fin jul!

      Slett
  4. Julehilsen fra Viola, kjære Viola.
    Takk for vakre bilder. Så søt ekorn.
    Vi har mange fugler til fuglhuset også. Snøen er bort, men solen skinner etter regnværet. Hele familien sammen og vi tar en tur i skogen... nå. God jul fortsatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Viola!
      Ha en fortsatt god jul!

      Slett
  5. Koseleg med dyr og fuglar rundt seg.
    Ynskjer deg gode romjulsdager.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Ha en god romjul du også!

      Slett
  6. Hello, it is amazing the wild birds and animals can survive the cold weather and snow. The little bird at the window must be very hungry. I hope you had a wonderful Christmas! Have a happy day and week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes,that's true. I guess it must be more hungry than the rest of them. Thank you. Yes, I had a wonderful Christmas. I hope you had it too!
      Happy Tuesday!

      Slett
  7. Sådan et lille fodringshus til at sætte på vinduet har jeg fået i julegave, og nu venter jeg spændt på, at fuglene vil begynde at besøge det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fin julegave, Marie, og der vil de nok like å spise fuglemat. Men jeg husker at det tok noen dager før de besøkte det, for fugler er naturlig nok skeptiske til alt nytt.

      Slett
  8. Hej Marit!

    Så söta är de ekorrarna som besöker fågelmaten, i går räknade jag fyra stycken som kom när jag slängde ut solrosfrön. Några av dem är helt orädda och kommer fram när jag står där, tyvärr ingen kamera med.

    Antagligen något fel med talgoxen, de brukar försvinna så fort det skymmer.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja,de er så søte. Så hyggelig at du også har mange ekorn hos deg.

      Ja, enten er den syk, eller så er den veldig smart.

      Klem!

      Slett
  9. Härligt att läsa om dina fåglar och ekorrar. Det trivs och blir så väl omhändertagna hos dig. Hihi, lite "nattamat" är aldrig fel:)
    Ha sköna juldagar
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,de får veldig mye mat her, så det er vel derfor de kommer igjen :)
      Ja, ikke sant! :)
      Ha en fortsatt god jul!

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hei Marit!
    Skulle gjerne hatt ekorn her. I våres var det 2-3 stykker som våget se over åkeren. Det er så morsomt å se på at de kaster seg fra grein til grein. Fornuftig kjøttmeis. Spennende bilder du har tatt.
    Sitter nå og skal bestille frø. Det er himla deilig å være i gang igjen.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det forstår jeg godt, for de er så morsomme å se på. Ja, det synes jeg også, og jeg tror den er en smarting.
      Ja, det er helt sikkert, og jeg har bestilt mange jeg også.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Søte ekorn du har besøk av i hagen. Kjøttmeis har jeg også her i meisebollene og peanøttene.
    Er snart klar til å bestille frø og chili er nok det første som blir sådd her.

    Ha en fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte,og kjøttmeiser er det mange av her også.
      Så bra! Godt å komme i gang med frøene tidlig!

      Ha en fin romjul du også!

      Slett
  12. Saknar verkligen ekorren här särskilt när jag ser dina. Fåglarna är nog glada men inte jag. Mesen kanske har en så kallad ätstörning borde inte det påverka flygförmågan :)

    Debatterar med mig själv om jag ska så eller inte så... Men jag ska beställa lite rhododendronfrön tror jag.

    Gott slut! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det forstår jeg så godt! Fuglene er nok veldig glade, ja... Ekorn røver egg fra de, så jeg kan jo forstå de også ;)

      Jeg har ikke sett den fly,så det er mulig at den bare hopper rundt :)

      Ja, det er jo noen tanker jeg også har gjort meg angående frø, og ender som regel med alt for mange ;)

      God romjul!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Kjekt med dyreliv i hagen. Jeg har ikke begynt å så ennå, men det er vel snart tid for å ta en gjennomgang å se om det er noe som kan sås ute (som kanskje skulle vært gjort i høst, men det får jeg aldri tid til). Skal ikke så blodbeger i år, har flere som overvintrer inne.
    Ha en fortsatt fin jul, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo veldig hyggelig. Jeg har også noen overvintrende blodbeger, men jeg synes at de blir finere hvis de er sådd på nytt.
      Ha en fortsatt fin jul du også.

      Slett
  14. Det kom faktiskt snö i Wales i natt! Andra gången i december månad. Mycket underligt! Bara några cm, men ändå. Men det smälter nog bort under dagen, tror jag.
    Så underbara djurbilder du visar oss.
    Önskar dej en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig! Jeg trodde at dere bare fikk regn.
      Tusen takk!
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  15. Very nice pictures, Marit. Squirrels and snow, what
    do one need more around X-mas? Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! No, that's true. Maybe we need some more snow :)

      Slett
  16. Kanskje den kjøttmeisen er like døgnvill som oss på denne tida :-)

    SvarSlett
  17. Ekorrarna äter av fågelmaten här också. Sådde den första perennen idag, Penstemon digitalis. Eget frö från förra året. Men det blir fler perennsådder inom kort.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så sultne, og de spiser opp alt jeg legger ut til fuglene. Jeg skal så frø jeg også bare det blir nyttår og får fjernet julepynten.

      Slett
  18. Jag har försökt att kommentera hos dig men det fungerar inte. Nu försöker jag igen.

    Konstigt med talgoxen. Att den är så stor och att den äter även på kvällen, precis som om den kräver mycket mat. Du får fortsätta att hålla koll på den. Roligt med ekorrarna. Här har vi tyvärr inga ekorrar kvar. Den vi hade för ett par år sedan kom en katt och tog.

    Nu ska vi se om det går att få in den här kommentaren!
    Kram Anita

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...