mandag 4. desember 2017

Supermåne...

Månen var ekstra stor i går kveld. Jeg synes det er så vanskelig å ta bilder av månen, og jeg byttet på å bruke to forskjellige objektiver.

Det var skyet når månen kom opp

Ikke lett å få gode bilder, for dette andre objektivet er veldig tungt. Ja, jeg har også stativ, men hadde selvsagt ikke satt opp det i går kveld ;)

Etter mange forsøk lyktes jeg sånn nogenlunde. Ikke lett nei...
Månen er uansett fascinerende å se på. Hver gang det er fullmåne sover jeg dårlig. Er det flere som har det sånn? :)

Ha en fin ny uke!

35 kommentarer:

  1. Hello, beautiful moon and lovely sky captures. Well done! Enjoy your day and new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you!
      I wish you a nice new week!

      Slett
  2. Især det sidste billede er blevet rigtig vellykket!

    SvarSlett
  3. Hej Marit

    Det hørte jeg godt, det var desværre overskyet her.
    Så er det godt du klarede at tage billeder:)
    Især det sidste er flot!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn var det her også, for de snakket ikke om annet på nyhetene. Her var det også overskyet, men plutselig så klarnet det opp :)
      Tusen takk!

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  4. Nydelig bilder! Syns det var fint med skyene også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det syntes jeg også, for månen så helt magisk ut med de skyene :)

      Slett
  5. Rigtig flotte billeder, når du ikke brugte stativ. Der er vist mange, der har det problem med søvnen, når månen er fuld. Jeg har det ikke altid, men i nat havde jeg også problemer.
    Vi havde ikke skyer for månen her, så den stod flot og klar.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble flere som ikke ble bra for linsen og kamera veier ganske mye. Da blir det skjelving på hendene :)
      Her var det skyer når månen sto opp, men etterpå klarnet det opp.
      Klem

      Slett
  6. Hei Marit!
    Flotte bilder av månen. Månen er veldig fascinerende. Den var helt fantastisk i går kveld. Jeg prøvde å ta bilder, men det ble lite vellykka.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er den. Den var spesiell i går, ja. Ikke så ofte at den er så stor. Det er ikke så enkelt nei, og en må ha en kraftig linse.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Flott! Jag såg måne, dimma och sen början på soluppgången på väg till jobbet i morse. Tänkte att nu borde kameran och stativet varit med. Fast inte sjutton hade man haft tid till det :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, månen var stor lenge, så da fikk du nok sett den :)
      Dessverre så er det ikke alltid at en har tid til å sette opp et stativ.
      Klem, Marit

      Slett
  8. No Marit, my mood doesn't change during full moon. But I do see a sort of fluffy animal on the right side of the first moon picture.
    I like all four pictures. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe Jan, yes we don't know what happends in the moonlight ☺
      Thank you!

      Slett
  9. Så vackra månbilder du tagit. Jag stod och tittade från balkongen, men fick aldrig fram kameran:). Nej, jag sover inte dåligt pga fullmånen. Men jag vet många som gör det. Ganska vanligt tror jag:)
    Ha det gott Marit och hoppas du får sova bättre i natt
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nok ganske mange som gjør det. Det håper jeg også.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  10. Fina foton du tagit. Har provat själv men det har blivit ganska hemska bilder. Månen är som du skriver inte lättfotograferad. Sover gott gör jag dock oavsett om det är fullmåne, supermåne eller bara en liten flisa av den som syns. Inga varulvar i världen kan väcka mig :)
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, den er ikke enkel å fotografere. Jeg sover alltid dårlig, og ekstra dårlig når det er fullmåne. Du er heldig! :)
      Klem, Marit

      Slett
  11. Flotte bilde av fullmånen. Jeg har kikket på den når det har vært oppholdsvær.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  12. Ja, det var en flott fullmåne. Så et glimt av den da vi tok av fra Gardermoen, men her var det for mye skyer til at den kom til sin rett. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var ekstra stor og fin denne gangen.
      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Hei Marit!

    Du også har tatt månebilder! Det kan være litt vanskelig ja, men disse ble jo fine da:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, jeg måtte ut og ta bilder. Du også?
      Enkelt var det ikke nei. Tusen takk!

      Ha en fin dag! :)

      Slett
  14. Hej Marit!
    Månen var riktigt stor och fin, du lyckades bra med bilderna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, den var veldig stor denne gangen. Tusen takk!
      Ha en fin dag

      Slett
  15. Flotte månebilder du har tatt Marit! jeg nøt den "live", synes det er vanskelig å gjengi opplevelsen både av månen og det nydelige måneskinnet vi har utover i fjorden. Men du fikk både månen og nydelige farger i skyene rundt.
    Ha en hyggelig adventstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid!
      Ha en fin adventstid du også!

      Slett
  16. Hi Marit. Beautiful photos of the moon. It´s true, it´s not easy to photograph.
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania,

      Thank you! No, it's not easy.
      Greetings

      Slett
  17. Ha-ha, du rasler allerede :) Ser ut som et nytt prosjekt.
    Månen er magisk! Vet ikke om den påvirker søvnen. Rullegardina er nede i alle fall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må rasle litt nå :)
      Månen er magisk ja. Ikke jeg heller, men jeg sover dårligere enn normalt når det er fullmåne ;)

      Slett
  18. Jättefina bilder Marit! Jag missade att fotografera supermånen men tog en bild dagen efter. Den var ganska superstor då också även om det börjat naggats lite i kanten på den.

    Kram Anita

    SvarSlett
  19. Nice images! It's fun to try to get good photos of things in the sky!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...