fredag 15. desember 2017

Julegavetips som passer til en hagegal...

Blommig Fredag igjen...

Snart jul, og jeg er nesten  ferdig med alle gavene, og jeg har også kjøpt en julepresang til meg selv (noe jeg pleier å gjøre hvert år). Hva det er kan jeg komme tilbake til en annen gang.  Det er jo greit å kjøpe gaver til seg selv, for da får en akkurat det en ønsker seg... ;)

Jeg vil  anbefale å gi bort bøker som julegave, og hagebøker finnes det mange av og der er det mye å velge i. I dagens internettverden blir bøker fort utdatert, men det finnes likevel ikke noe hyggeligere om vinteren enn å krølle seg sammen i en stol ved ovnen og bla i en god hagebok. Det har fortsatt sin sjarm selv i dagens tekniske verden :)

En av mine favorittbøker er en bok om Camellia. Den er i fra 2007 og heter Camellias: The Gardener's Encyclopedia, og er skrevet av Jennifer Trehane. Den kan være litt vanskelig å få kjøpt, men bl.a. amazon.com og amazon.co.uk har den. Den omhandler mange kjente sorter og flotte bilder av de, og jeg storkoser meg med den rett som det er. Det ikke moms eller toll på bøker, så den kommer rett i postkassen.



Jeg har mange hostabøker også, og en av mine favoritter av de heter: The Book of Little Hostas. Den omtaler mange av de små hosta som finnes. Ikke helt ny den heller, men likevel en perle av en bok. Den finnes også hos Amazon.

Et gavekort til et hagesenter/blomsterbutikk er også et tips :)

Frøpakker er også velkomne gaver, og et abonnement på et godt hageblad kan jo også glede noen.

En kan også gi bort levende blomster. Det finnes så mye fint i dag, at jeg har problemer med å velge hva jeg skal gi bort til andre  :)


God helg!

34 kommentarer:

  1. Hello, it is nice to give yourself a gift. The Camellia book was a nice pick! Happy Friday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's very nice . It's a very wonderful book,and I love to read it.
      Happy Friday, and enjoy your weekend too!

      Slett
  2. Hi Marit. A book was my favorite present for birthdays and St Nicolaas Parties until my 12 or 13th birthday. Later I had to read so much in school and after that during office work that I stopped reading books. But a agree about the nice moments with a book on your lap. Wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Jan,

      I loved books when I was young too. Since then I have read a lot of books. I can understand you. It can be toomuch reading. Yes, that's very nice.
      I wish you too a nice weekend.

      Slett
  3. Jeg liker også godt bøker. Kjennes annerledes enn å lese på skjerm :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det. Bøker på skjerm blir ikke det samme, nei :)

      Slett
  4. Hej Marit!
    Ger gärna bort böcker i Jul och blir glad när jag får dem i present. Håller med dig, att sitta och bläddra i en trädgårdsbok är något speciellt.
    Ha en fin Adventshelg!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, bøker er gode å både få og gi bort. Det er jo det.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  5. Hej Marit
    Tak for tip, den bog om Camellia kunne godt være interessant, jeg må ind og kigge på den.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er en flott bok med veldig mange bilder. Det må du gjøre.
      Klem

      Slett
  6. En skal være snill med seg selv :) En nydelig bok du viser! Ja, jeg har mange hagebøker som kan finnes fram nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert :)
      Det er en nydelig bok, ja. Nå er det tid for det,ja :)

      Slett
  7. Hej Marit

    Ja, jeg er også super glad for bøger.
    Der kommer hele tiden nyt på nettet her, men bøgerne er netop en statusrapport for hvor forfatteren og haveverdenen er netop på det tidspunkt og sted - og ofte totalt flot

    Selv er jeg glad for KEW-gardens bøger, men de er jo på engelsk...

    Ha en dejlig helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, og det er jo også noe å være glad over, for det finnes så mange flotte bøker. Ja, på nettet så kommer det stadig ny info. Men som du sier så har bøkene stoppet i tiden, men det er også helt ok.

      De har jeg ikke hørt om før. De antarjeg omhandler Kew gardens? Ja, det er de nok. De siste bøkene jeg har kjøot er også på engelsk. Er det noe jeg ikke forstår bruker jeg google translate ;)

      Ha en deilig weekend du også :)

      Slett
  8. Härligt tips! Jag har ju precis snöat in på kamelia så det är kanske en bok jag behöver :) Boken om små hostor låter också spännande men hittills har jag inte lyckats så bra med de små.

    Ha en fin 3:e advent! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg så absolutt kan være en bok du behøver ;)
      Den er veldig fin den også. De tåler litt mindre enn de store dessverre, og kan fort bli "borte" i sammen ned de store hostaene. Så de behøver å stå litt for seg selv, eller i et eget bed.
      Ha en fin helg du også!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Kjøpe gave til seg selv er en veldig smart ting å gjøre. det hender jeg gjør det.
    Hagebøker er flotte gaver og de er veldig tilgjengelige på denne årstiden,
    Ha en fin helg!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er jo om vinteren at en har tid til bøkene.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  10. Good book. I love camellias! It is one of my favorite flowers.
    Have a nice weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a very good book. Me too!
      Have a nice weekend you too!

      Slett
  11. Så enig i forslagene dine. Ønsker meg alt sammen. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja sånn er det noen ganger :)

      Slett
  12. Her kjøpes det også julegaver til meg selv. I år ble det en hagebok og en ny roman.

    Ha en fin førjulshelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er jo så bra å gjøre det for da får en akkurat det en ønsker seg. Ha en fin førjulshelg du også!

      Slett
  13. Som du sett hos mig så gillar jag att få böcker i julklapp. Och det är ju inte någon nyhet direkt att jag är tokig i camellior, precis som du :) Därför tycker jag att det här var ett väldigt bra julklappstips. Och jag kan tänka mig att bilderna är magiska. Camelliorna i sig är ju magiska.

    Önskar dig en riktigt skön helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg sett, og de fleste som liker hage liker også bøker. Nei, det er ingen nyhet det, nei ;)
      Vi har mye til felles, Anita, og camellia er magiske planter. Det er en veldig fin bok synes jeg.

      Ønsker deg også en skjønn helg!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Ser ut som en veldig fin bok, hagebøker er topp!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en kjempefin bok. Det er helt sikkert!

      Klem, Marit

      Slett
  15. På min ønskeseddel står Monty Dons seneste bog, og hvis jeg ikke får den i julegave, køber jeg den helt sikkert selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er jo godt at vi kan gjøre det selv hvis vi ikke får det vi ønsker oss. Vi er jo i grunnen veldig heldige :)

      Slett
  16. Supert! Hagebøker er topp!

    Ha en fin førjulstid, Marit :-)

    SvarSlett
  17. Ja, hagebøker er bra!

    Ha en fin førjulstid du også, Kathrine! :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...