fredag 22. desember 2017

God jul!


Her kommer noen bilder som er tatt tidligere og de minner om gamle julekort, for sånne motiver som dette var det på julekortene når jeg vokste opp... :)

Jeg håper at dere kommer i julestemning av dem dere som ikke har snø. Her er det hvitt på bakken av snøen som har kommet den siste måneden og ikke noe av den har smeltet. I morgen "truer" yr med mildvær og vind fra vest, men det har de gjort mange ganger i det siste uten at det har blitt noe av det her.  Så jeg håper at snøen blir liggende til over julen og gjerne lengre også.


I vinter har jeg ikke sett noen dompaper. Får håpe de kommer snart.

Uansett så har jeg dompaper inne. Årets julepynt på bordet består av dompaper av glass. De er nye i år, og når jeg var innom butikken i går hvor jeg kjøpte de tidligere så var det helt tomt.  Så de har blitt veldig populære i år.

Årets julegruppe. Jeg var på det lokale gartneriet i går for å kjøpe litt juleblomster, og satte sammen denne selv.  Hvite blomster og sølv er min favoritt  til jul, og denne kan fint stå fremme etter jul også fordi den er ikke så  "julete".

Sånn så himmelen ut i dag rett før solen sto opp. Vintervakkert :)

Jeg ønsker dere alle en riktig god jul!

60 kommentarer:

  1. Hej Marit!

    Vilken tjusig julgrupp du har komponerat, jättesnygg är den!

    Nu ska vi fira jul och nyår, sedan räkna dagarna i januari och i februari börjar nedräkningen på riktigt!

    En God Jul till dig och dina nära !

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk!

      Ja, nå begynner julefeiringen, men etter nyttår begynner hageåret for alvor. Gleder meg veldig til våren igjen.

      God jul til deg og din familie også!

      Klem!

      Slett
  2. Hello, I love your pretty Bullfinch. The white flowers are beautiful.
    The last photo and scene is pretty, lovely sky. Have a happy day and weekend. Merry Christmas to you and your family.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Me too. It's a very pretty bird. Thank you!
      I wish you a nice weekend, and a Merry Christmas to you and your family!

      Slett
  3. Tak, Marit - og glædelig jul til dig og dine! Det er sødt af dig at dele ud af din julesne, for her har vi opgivet alt håb om en hvid jul :-)
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv takk, Nana! Gledelig jul til deg og dine!
      Det er godt at jeg kan dele snøen med dere som ikke får noe av den :)

      Slett
  4. Hej Marit!
    Vad kan vara finare än de söta domherrarna och vit snö.
    De vita julstjärnorna pryder mina fönster också.
    Önskar dig och dina nära en riktigt God Jul!
    /Marika

    SvarSlett
  5. Hei Marit!

    Ja, dette liknet gamle postkort. Var sånne da jeg vokste opp også. Vakre bilder!
    Her til oss kom det litt snø i dag(og mye lenger opp og i indre trøndelag), men vi får nå se hva som skjer i morgen. Uannsett så er vi ferdige til jul, og sannelig fikk jeg ikke bihulebetennelse også. Skulle bare mangle,) Hehe.. Passe lei nå, men det skal bli himla deilig med juleferie!
    Vakker julegruppe:) I år har jeg prøvd meg på en julestjerne igjen, så får jeg se om jeg reagerer på den i år. Nå er jeg så tett at det går vel bra,)To store tulipanbuketter har jeg og kjøpt.
    Vakker glassfugl!

    Ønsker deg også en riktig god jul, Marit:-) Kos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, vi er vel ca ikke så langt unna hverandre i alder tror jeg, for vi har mange like minner :)
      Sånne jukekort var det jo bare før med bjørker, dompaper og masse snø. Og så røyk det fra pipa så klart :)
      Tusen takk!

      Får håpe dere kan få beholde snøen! Huff, bihulebetennelse er noe ekle greier å ha. God bedring til deg!
      Julestjerner er det mange som reagerer på ja. Det går jo an å prøve med de små og se hvordan det går.
      Jeg fikk røde tulipaner i gave i går med furugreiner, og den er så fin. Må bare huske på å etterfylle vann.
      Ja, de fuglene er bare så fine. Likte de med en gang jeg så de.

      Ønsker deg og dine en god jul, Kathrine!

      Slett
  6. Hei Marit

    Ja hos dig ser det rigtigt vinterligt ud - her er det lunt, og værre skal det blive, op til 10grader nu i juledagene...
    Flotte dompapper, jeg så mange da jeg var i Sverige så mon ikke de kommer frem hvis vinteren bliver hårdere?
    Flot glasdompap - imponerende håndværk!

    Ha nogen dejlig juledage:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er vinterlig her,og jeg håper at det fortsetter.
      Huff, 10 grader høres ikke bra ut...
      Jeg håper du får rett. I fjor kom de i april/mai og det var sikkert fordi våren var så kald.

      Ja,de er så fine. Det er Hadeland Glassverk som har laget de, og de er veldig dyktige til å lage ting av glass.

      Ha en deilig weekend med litt julefeiring :)

      Slett
  7. Hej Marit
    Dejligt at du viser os nogle snebilleder, når vi nu ikke selv kan få andet end blæsevejr. Jeg håber, du slipper, så I kan beholde sneen.
    Rigtig glædelig jul til dig og dine
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, ikke sant. Får håpe at det ikke blir så mye vind som det er meldt hos dere. Jeg håper i det lengste på det, ja.
      Gledelig jul til deg også.
      Klem

      Slett
  8. Tak for de fine julebilleder, og god jul.

    SvarSlett
  9. Så flott julegruppe du har satt sammen :-)
    God jul!

    SvarSlett
  10. Vilka underbara bilder på domherrarna, och vad härligt med snö. Här har den snö vi fick smält bort helt men lite frostigt och vackert är det.
    Domherren i glas var väldigt fin. Förstår om de tog slut fort. Otroligt fin julgrupp också. Mycket smakfull!

    Önskar dig och dina nära en God Jul!
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Får håpe at det kommer noe mer snø hos deg.

      Ønsker deg og dine en riktig god jul!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Hei Marit!
    Vakre julekort du har tatt og vakker julegruppe. Vi har hatt dompaper på besøk, men ikke ofte. Det er vintervakkert hos deg.
    Ønsker deg en riktig god jul!
    Juleklem fra Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Får håpe de dukker opp i løpet av vinteren.

      Ønsker deg en riktig god jul!

      Juleklem fra Marit

      Slett
  12. En riktigt God Jul till dig Marit.
    Så vackra julkortsbilder, mycket stämning i dem.
    Här blir det en grön jul i år. I dag har vi haft +7°.
    Julkram från Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. En riktig god jul til deg også, Maria.
      Tusen takk!
      Det høres jo herlig ut det også. Bare -1 her nå.
      Juleklem fra Marit

      Slett
  13. It is always happy to say merry Christmas while watching beautiful scenes.

    SvarSlett
  14. Du har i hvert fald en fin julestemning hos dig med den hvide sne. Vi har tø, blæst og regn, men vi "juler" inde og glemmer det kedelige vejr. Smuk fugl i glas, næsten lige så smuk som den levende dompap.

    Rigtig god jul og et dejligt nyt planteår!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, men som du sier så kan en lage flott julestemning inne også uten snø. Ja, den ligner faktisk meget på den levende dompapen.

      Riktig god jul til deg også, og ha et deilig nytt planteår du også!

      Slett
  15. Dina bilder är precis som julkort ska vara Marit. Jag fick lägga ut en bild på en blåmes istället. Så vackert det är hos er nu. Här regnar det och det ska bli blåsigt idag. Det blir att kura inomhus.

    En riktigt God Jul till dig!

    Kram Anita

    PS! Din julgrupp är jättevacker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre, Anita, og jeg håper de kan gi deg litt julestemning. Det skal dessverre bli veldig mildt med mye vind her også i dag. Men det ligger så mye snø på bakken, at det vil ikke smelte innen i morgen.
      Tusen takk!

      Jeg ønsker deg en riktig god jul!

      Klem, Marit

      Slett
  16. Rigtig glædelig jul til dig og dine - du er heldig med hvid jul, det bliver der ikke noget af i Danmark.
    Glas dompapen er sød og jeg kan godt lide dit julefad med de hvide og sølvfarvede blomster - så kreativt :)
    Ha' det gott.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er heldig med snøen som fortsatt ligger på bakken. Det er jo litt trist at dere ikke får hvit jul i Danmark. Tusen takk!

      Jeg ønsker deg og dine en gledelig jul,
      Klem

      Slett
  17. Vacker julgrupp och härliga vinterbilder :) Jag är fortfarande avundsjuk ;) Domherren känns som den blivit ovanlig och nuförtiden ser jag bara något enstaka par vintern igenom.

    En riktigt God Jul till dig också! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan jeg forstå, men snart er det jeg som er misunnerlig på deg, for du får våren mye tidligere enn her ;)
      Ja, de har jeg faktisk ikke sett denne vinteren. Jeg hadde besøk av de i april, for jeg har et bilde hvor lerketreet har blitt grønt... Så de kan komme hit senere også.

      Ønsker deg en riktig god jul, Carina!

      Klem, Marit

      Slett
  18. Hello Marit, thank you so much for linking up your pretty garden birds. The glass bird is beautiful too. Thank you for linking up and sharing your post over the past year. I appreciate your comments too. Have a happy weekend. I wish you and your family a very Merry Christmas!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen.

      Thank you so much for having the link up. It's a lot of work.
      Thank you for your all your comments in the past year.
      I wish you and your family too and a Merry Christmas!

      Slett
  19. Beautiful X-mas cards, Marit. The morning sky is SUPER.
    I wish you and your loved ones a merry Christmas.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much, Jan!
      I wish you and your family a Merry Christmas!

      Slett
  20. Man må jo få julestemning med snø, lerketre og dompapp. Nydelig julegruppe du har laget. Ønsker deg en riktig god jul.

    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Tusen takk!
      Jeg ønsker deg også en riktig god jul!

      Slett
  21. God jul, Marit!
    Nydelige julekortbilder. Dompaper fungerer bra som dekor inne også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. God jul, Irene!
      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert :)

      Slett
  22. God jul til deg og dine også! Nydelig julegruppe du har laget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      God jul til deg og dine også, Randine!

      Slett
  23. Beautiful wintry photography! love it all!


    Wishing you a Merry Christmas and a Happy Healthy New Year,

    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!

      I wish you too a Merry Christmas and a Happy New Year!

      Slett
  24. God jul Marit:)
    Stemningfulle julebilder:)

    SvarSlett
    Svar
    1. God jul til deg også, Inger Marie :)
      Tusen takk!

      Slett
  25. Love, love, love the red 'snow' bird photo! It just says Merry Christmas! That last photo is beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      Merry Christmas to you too :)

      Slett
  26. Hei Marit, takk for julestemningsbildene - ikke mye tilsvarende her i London, med 10-12 varmegrader er det ikke mye sjanse for julesne i dag!
    God Jul og godt nyttår.
    Klem fra Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene,

      Nei, det kan jeg tenke meg at det ikke er, for 10 varmegrader gir jo ikke håp om noe snø, nei.
      God jul og godt nytt år ønskes deg også.
      Klem fra Marit

      Slett
  27. Takk for et nytt bloggår med deg :)

    Ønsker dæ og dine er fin jul

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg også, Lisbeth! Håper du fortsetter å blogge til neste år også :)

      Ønsker deg også en god jul!

      Slett
  28. Sammensettingen av julegruppa ser proff ut.
    Dompapbildene likeså :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har jobbet mange år i blomsterbutikk, så litt har jeg jeg jo plukket opp ;)

      Slett
  29. Det er ingen snø i vårt land. Jeg ønsker deg en glad og glad jul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Here it's a little snow, but it's forecasted more snow in the coming days ahead.

      Merry Christmas!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...