søndag 31. desember 2017

Årskavallkade 2017 del 4...

Da er jeg kommet til august. Dette innlegget blir langt, så jeg håper dere klarer å henge med :)

Jeg starter med årets nest  største prosjekt som var å legge steinbelegg i hele gården, og kante langs sidene av det. Mannen min la stein og jeg kantet. Det var veldig mye jobb for å si det mildt... ;)

Her er et bilde fra sånn det så ut før jeg begynte med kantingen.  Ugress i subbusen som hadde ligget der i flere år gjorde at det var mye jobb å begynne på.

Når ugresset var fjernet var det å legge duk i bunnen, og fylle på med grus. Jeg måtte også legge om alle natursteinene som ligger inntil bedet.  Et stort puslespill...

Siden jeg var i gang med å finpusse kantingen, så måtte jeg jo også pynte på den lille steintrappen jeg lagde for 10 år siden.  Dette er 5. august.

Bildet  ble tatt når øverste del var ferdig

Her var steinbelegget endelig ferdig. Veldig mye jobb, men jeg var veldig fornøyd med resultatet.

Her er bildet tatt den andre veien. Hvis noen legger merke til at det er trillebårer på mange av bildene så er det helt riktig. De er med meg hver dag hele sommeren. De er mitt beste redskap i hagen uten tvil. De er ikke til å unngå å få med på mange av bildene... ;)

Jeg måtte knytte de forskjellige "veiene" i sammen

Det er her jeg har sommerblomster, men de ble byttet ut så sent i sesongen og bare blodbegeren ble igjen. Her er jeg ferdig med kantingen inn mot hostabedet

Her har jeg hentet opp mange hortensia  fra "hjørnet" nede i hagen hvor de sto i hele sommer, og de pyntet jo veldig opp når de kom opp her :)

Her måtte jeg fortsette med å lage en "ny" vei. Det var bare en smal grusgange der fra før, så jeg måtte gjøre om bedet på høyre og venstre side og utvide det mye for å få rettet alt opp. Mye tenking og prøving må til når en skal få alt til å passe i sammen :)
Den gule tommestokken er et godt hjelpemiddel til sånt...

14. august. Sånn ble det når jeg var ferdig der. Nesten alle pseudata irisene ble "organisert" og samlet på venstre siden av det bedet.

Dette er "slangeveien" hvor det er veldig kjekt å ha hageslangen, for den er i tørre perioder veldig mye i bruk. Da er den aldri langt unna.

Dette er nedenfor der hvor jeg hadde hortensia som jeg viste på bildet over her.  Denne "veien" går helt bort til den andre delen av hagen hvor jeg gjorde så mye i fjor.


Sånn ble kantingen av belegget i enden mot veien

Her var det også store utfordringer i forhold til eksisterende bed og jeg måtte gjøre mange tilpasninger. Sånn ble kantingen mot det store staudebedet med pseudatairisene som sees helt til høyre og noen til venstre. Veldig mange timer med jobb, veldig mye vondt og veldig fornøyd til slutt  med alt sammen.
Det er jo det viktigste! :)

Så over til litt som blomstrer. August er en måned som fortsatt er full av blomster, og her kommer noen av de. 

Liatris spicata trives veldig godt her og sprer seg nesten for mye. Den står i lett sandjord, og den liker ikke å stå for fuktig.

Hortensia er alltid flottest i august.

Denne lille cyclamen blomstret for første gang,og jeg er så spent på om den vil klare å komme igjen. Den ligger under masse løv og snø, så den burde kanskje klare det...

En av de nye plantene jeg kjøpte i sommer var Helenium 'Moerheim Beauty'

Min favoritt om sensommeren. Echinacea 'Double Pink Delight'

Jeg var så heldig  i sommer ved å få så mange blomster på Agapanthus. Det skjer nemlig ikke hvert år, og da setter en veldig stor pris på de :)

Monarda 'Gardenview Scarlet' vokste seg stor og høy i sommer Den ble godt over 1 meter. De skal jeg ha flere av!

Denne Echinacea 'Green Envy' trives også i lett jord. 

Ingen sommer uten edderkopper. Det er mange som ikke liker de, men de gjør meg ikke noe å treffe på. I sommer så jeg heller ikke eneste orm, og jeg var ikke lei meg for det... ;)

Gjensyn med alarmkatten...

...og Felix :)

Dette bildet er tatt ute, og da blir kvaliteten en helt annen enn gjennom vinduet. De er så vakre, og jeg er så glad i de.

Ingen august uten sommerfugler...

Månedens siste bilde får bli denne rosen, nemlig 'Twice in a Blue Moon'
Fargen er bare så fin, og den passer så godt sammen med solhattene i bakgrunnen.

Fortsettelse følger...

Vil samtidig takke alle som legger igjen så mange hyggelige kommentarer her på bloggen min. Det er jeg så glad for! Jeg synes det er så hyggelig å besøke bloggene deres også :)

Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt (hage) år!


26 kommentarer:

  1. Jeg er virkelig imponert over det flotte arbeidet dere har gjort med stenlegging av gårdsplassen og alle de flotte hageveiene du har ordnet. Det må lette hagejobbingen betraktelig når dette har kommet i orden. Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig lettstelt dette steinbelegget. I grusgangene blir det noe ugress, men det kommer en ikke utenom uansett :)
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hei Marit

    Du fik rigtig lavet meget denne sommer - imponerende og grundigt arbejde, man mærker at du tænker langsigtet og får gjort tingene ordentligt fra starten!
    Og vi er slet ikke kommet til det store graveri endnu...

    Det kan godt være at året kom sent igang, men hos dig blev det rigtig flot, med meget i god blomstring!

    Monarda er en favorit hos alle der lærer den at kende:)


    Godt nytår ønskes du også herfra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg er nødt å tenke langsiktig, og prøver å få gjort noen ting lettstelt. En blir jo ikke yngre med tiden heller... ;)
      Grundig grunnarbeide er vel verdt innsatsen.
      Nei, det kommer i neste runde :(

      Her kom sommeren sent i gang ja, men her ble det en fin sommer. Vi fikk ikke regnet før ut pp høsten.

      Ja, det er helt sikkert! :)

      Takk! Godt nytt år ønskes deg også!

      Slett
  3. Hej Marit
    Jo jeg var med til det sidste og nød alle dine billeder. Sikken et arbejde med at lægge sten, det har været hårdt, men hvor er det blevet fint.
    Rigtig godt nytår til dig og dine
    Vi fortsætter med at mødes på bloggene i 2018
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det var godt å høre! Det var veldig mye jobb ja,men resultatet er jeg veldig fornøyd med.
      Tusen takk! Godt nytt år til deg og dine også!
      Ja, det gjør vi :)
      Klem

      Slett
  4. Det er jo blitt helt parkmessig! (Ikke sånn som meglerne skryter når de skal selge en flat plen med et par - tre thuja, men på ordentlig!)
    Ja, all ære til trillebår, tommestokk og hageslange :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er helt nødvendige i hagen når en skal jobbe :)

      Slett
  5. Hei Marit!
    Fantastisk å se. Når man ser det flotte resultatet, er det lett å glemme at her ligger det mye arbeid bak. Stein er ikke det letteste å arbeid med. Godt nytt år! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Det er lett å glemme, ja ;)
      Det er veldig tungt, ja, men nå ligger det der!
      Godt nytt år!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Jeg hang med, og flott har det blitt Marit.
    Godt Nytt år til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Tusen takk!
      Godt nytt år, Martin.

      Slett
  7. Dere har gjort en stor jobb!
    Er litt misunnelig på den agaphantusen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært mye jobb, ja. Den ble så fin i sommer,men det er ikke sikkert den blir det til neste år... ;)

      Slett
  8. Fantastisk hage !!
    Den kan du vere stolt av.
    Eg ynskjer deg eit godt nytt år.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Jeg ønsker deg også et godt nytt år!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Hei Marit. Dere har vært flinke i år. Flott ble det. En har så lett for å glemme hvor mye arbeid det er. Godt nyttår.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk! Ja, det er lett å glemme det. Godt nytt år!

      Slett
  10. Hello, your new path was a great idea. It turned out beautifully. Lovely flowers and cute squirrel. I wish you and yours all the best in 2018. Happy New year!

    SvarSlett
  11. Ni gjorde några rejält stora jobb med plattsättningen och sen alla gångar och kanter. Det blir sån skillnad med prydliga gångar då kan planteringen vara rufsig det ser ändå väldordnat ut. Hoppas jag får se det färdiga resultatet live till våren-sommaren :)

    Tror vi får ett fantastiskt trädgårdsår 2018! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig mye jobb, men jeg er glad for resultatet.
      Du er hjertelig velkommen, Carina!

      Det håper jeg også på!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Du har gjort en stor jobb i august og fint ble det. Mange vakre blomster i august.

    Et fint nytt hageår ønskes deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Et godt nytt hageår ønskes deg også!

      Slett
  13. Hej Marit!
    Ett otroligt stort jobb med stenläggning och nya rabatter, det var ett arbetsamt år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det var veldig mye jobb, og jeg håper at det blir bedre i år.
      Ha det godt!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...