onsdag 6. desember 2017

Hageåret 2018 begynner nå...

I dag når jeg kom hjem var det en etterlengtet konvolutt med dagliljefrø som lå og ventet på meg. Jeg visste ikke om hvor mange frø det var, men det var mange. De ble lagt foreløpig i kjøleskapet i påvente av opprydding i kjelleren. Men snart skal jeg så de og mange andre frø. Er redd for at plassproblemene dukker opp veldig tidlig i år eller til neste år. Tror at jeg skal bruke dagliljer som fortetting i bedene. Jeg har så mye sol her at de kan stå overalt i de store bedene hvis det finnes ledig plass ;)
Ugress skal bekjempes med mer planter!

Jeg fikk mail fra Impecta i dag, og jammen så ble det en bestilling der også. Så nå er det bare å vente på flere frø og etterhvert  nye spirer, og et nytt hageår :)

Det er bare å begynne å skrive etiketter, ja... :)


25 kommentarer:

  1. Det er veldig lett å bli hekta på frøsåing, lykke til med spiringen etter hvert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Tusen takk :)

      Slett
  2. Morsomt å så frø! Noe å glede seg til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er så hyggelig å ha noe å glede seg til :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Det ser spændende ud med disse Hemerocallis kryds. Måske der mellem dem viser sig at være nogen virkelige perler - det håber vi på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg synes det er veldig spennende, for da vet en jo ikke hva en får. Det håper vi på, ja!

      Ha en deilig aften

      Slett
  4. Hej Marit
    Snart kommer der også frø fra mig, de er postet, så skal du have endnu mere plads. Du må kunne google, hvordan de skal behandles.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det høres godt ut. Ja, jeg må jo ha enda mer plass til de så klart, men de skal uansett ikke stå i solen :)
      Jeg har fått gode råd fra Carina, så det tror jeg skal gå bra.
      Klem

      Slett
  5. It's a wonder what comes out of these little seeds, Marit.
    I hope you can show us the results next year! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a wonder every time a small seed grows to a beautiful flower. I think it takes up to 5 years before it blooms. So you must be patient :)

      Slett
  6. Hej Marit!

    Önskar dig lycka till med nya spännande plantor. Jag själv håller inte på med frösådder, bara i undantagsfall men när januari kommer, då brukar det börja klia i fingrarna och jag avundas alla som har små fröplantor på gång.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Det er sånn det pleier å være med meg også. Men disse frøene var tilgjengelige nå, og da måtte jeg jo bare kjøpe de. Jeg venter nok litt med å så de.

      Klem!

      Slett
  7. Spennende med nye frø fra dagliljer og fra Impecta. Her brukes romjulen til frøbestilling.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Ja, det er koselig å gjøre det i romjulen.
      Ha en fin torsdag!

      Slett
  8. Sår du dagliljene dine inne og hvor tidlig sår du di ?
    Æ har probllem med de kjøpte dagliljene mine, de blomstrer liksom aldri ? forleden flytta æ de i bedet under kjøkkenvinduet, for der pleier blomstrene og trives, men de blomstra ikke da heller,, kansje æ skal kjøpe noen frø og så de sjøl ?

    Men æ begynner ikke før i februar, mars med såing :)

    Ha en fin torsdag.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har plantelys i kjelleren og kan egentlig så de når som helst, men vil nok vente til i januar. Dagliljer kan være vriene, og jeg har ventet opptil 7 år på blomstring. De må ha minst 5 timer med sol om dagen om sommeren. Ellers vil de ikke blomstre. Dagliljer krever masse tålmodighet, for da kan det ta enda lenger hvis en sår de selv :)

      Ha en fin torsdag

      Slett
  9. Hello, it is a wonder these tiny seeds will grow into a beautiful flower. With your help, of course. You are well organized with the labeled packets. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, that's true. I bought them like that, and that I'm very grateful. It makes it much easier to write them down for me on labels.
      Happy Thursday!

      Slett
  10. Härligt Marit att odlingssäsongen för nästa år startat hos dig. Jag ska snart också in på olika frösajter och titta efter vad jag ska skicka efter till nästa år. Fast det brukar inte bli förrän i mellandagarna. Spännande med alla olika sorters dagliljor.

    Ha en fin torsdag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så bra. Snart kommer alle frøkatalogene i posten, og det er mye å se på. Ja, det er spennende, for jeg aner ikkeom hvordan de vil se ut. Alle er krysninger.

      Ha en fin kveld.

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hei Marit!
    Dette var det oppløftende å lese. Deilig å starte en ny frøsesong.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, ikke sant. Det er det, ja.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Härligt Marit! Och strategin låter bra, dagliljorna växer ju rätt kraftigt :)

    Jag är nog sjuk - tittade på en frölista häromdagen men blev inte ett dugg frestad. Fast jag ska beställa lite grönsaker för min dotter var söt nog att så ut allt i alla påsar i våras :)) Vet inte om jag kommer ha någon tid i vår och då har jag egentligen redan nog med de sådder jag har. Får se hur länge klokskapen står sig ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo på det, Carina! De vokser kraftig men de blomstrer sent. I sommer blomstret en jeg sådde for 6 år siden. Ja, da må du jo kjøpe nye. Det høres ut som du er syk, ja ;)
      Ja, det gjenstår å se :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...