tirsdag 5. desember 2017

Korte dager...

Desemberdagene blir kortere for hver dag som går. På torsdag er det akkurat to uker til vintersolverv, og det skal bli så godt med lengre dager igjen.



I går gikk solen  ned 12.40 og det er tidlig. Vi er "velsignet" med åser rundt på alle kanter, og derfor går solen ned veldig tidlig i desember når den er så lav.

Det er denne som stenger for solen, og jeg skulle gjerne ha sprengt den bort... ;)


Dette er på motsatt side når solen går ned. Men alt er ikke bare galt med disse åsene, for om sommeren er det veldig varmt her og det skyldes sikkert at varmen blir "stengt" inne mellom disse  åsene.



I dag var det besøk av en veldig stor rødstrupe. Den så ut som en rund ball. Har aldri sett noen som har vært så stor av de. Mulig at den hadde blåst opp fjærene, men likevel. Den satt i snøen og bare spiste og spiste. 

I går bestilte jeg noen nye frø. Tiden for såing nærmer seg. 
Jeg kladder også på en ny liste til neste års rhododendronimport. Den må krympes mange ganger, men det går nok ;)

Det er godt å ha noe å se frem til. 

Ha en fortsatt fin dag

32 kommentarer:

  1. Hello, lovely sky and views of the snowy trees. The Robin is adorable, all puffy from the cold. Happy Tuesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's a beautiful bird. I guess it's because of the cold weather we have now. Happy Tuesday!

      Slett
  2. Hei Marit!
    Flotte vinterbilder. Jeg gjør som du, teller ned mot vintersolverv. Det skal bli så deilig med lysere dager. Jeg har aldri sett rødstrupe om vinteren. Jeg blir så glad når jeg ser den. Den er så utrolig tillitsfull.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Ja, det er et fast rituale her i desember. Jeg kan ikke få lyset fort nok tilbake. Den er her hele vinteren, og den er både vakker og tillitsfull, ja.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Rhododendronimport og nye frø.
    Alt er normalt ser jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alt er normalt og i rute her :)

      Slett
  4. Very nice pictures, Marit. Here sunset was about 16.29, so a few more hours of light. The sunny side of the hill gives great photos, but the shadow side photos are more expressive. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! That's very many hours of sun. Here we have to many hills.

      Slett
  5. Rødstrupen hadde sikkert blåst opp fjærene på grunn av kulden :-)

    SvarSlett
  6. Hej Marit

    Nej, nu varer det ikke længe. Hos mig i Sverige går dalene stort set nord-syd så vintersolen har de nede i dalen.
    Alletiders at du bruger tiden fornuftigt - lidt indkøb af både det ene og det andet:)

    Har du overvejet at så Rhododendron?
    Der er masser gode frø på årets nye liste fra Rhododendron.dk.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, heldigvis går det hurtig fremover nå. Det er i grunnen samme retning her, men åsene rundt her er for høye. Bare 3 km herfra sørover har de sol en time lenger.
      Ja, det blir nok mye innkjøp fremover. Er litt engstelig for denne importen, for det er jo så mye fint de har. Jeg har ikke sådd det på mange år, for de ble aldri noe av.
      Det vil bli dyre frø tror jeg, for medlemskapet koster 380 Dkr. Jeg antar at en må være medlem for å kjøpe frø. Jeg kjenner for lite til hvem som tåler norsk klima. Jeg ser heller ingen frølister, men det gjør en sikkert om en er medlem. Det er sikkert morsomt å så egne planter.

      Ha en deilig aften

      Slett
  7. Två veckor tills det vänder och blir ljusare igen, det tackar jag för:). Du bor väldigt vackert med bergen omkring, men förstår att du vill ha mer sol nu vintertid.
    Det var en stor uppburrad rödhake, den vi hade ofta i trädgården när vi bodde i huset, var mycket mindre.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går hurtig fremover nå. Godt er det :)
      Det er vakkert med åsene omkring ja. Det er litt lite sol her midt på vinteren, ja. Det er flere av de her også. Jeg husker at du hadde det, ja.
      Klem, Marit

      Slett
  8. Naturen omkring din bolig er jo så smuk, men lidt ærgerligt må det være, at bakken forhindrer lyset i at trænge ned til jer i denne tid. I går sendte jeg frøønsker afsted til to klubber, som jeg er medlem af, og omkring nytår kommer frøene sikkert med posten. Det opleves næsten som en forsinket juleaften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er ergerlig, for solen er så viktig om vinteren. Ja, det er helt sikkert. Julaften betyr ikke så meget synes jeg. I fjor når vi hentet rhododendronplantene fra importen føltes det som en stor julegave :)

      Slett
  9. Hej Marit
    Ja det er trist ikke at se solen andet end få timer, godt det snart går den anden vej.
    Jeg har frø af rhododendron, hvis du vil prøve at så selv. Bare sig til så kan jeg sende til dig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er jo det, men det er likevel til å leve med. Ja,det er helt sikkert. Tusen takk, det vil jeg gjerne. Vet du noe om hvilken dansk sone de kan dyrkes i? Det er mye som vokser i Danmark som ikke overlever her ;)
      Klem

      Slett
  10. Ja, når de korte dage oven i købet er grå og våde, så føles det ekstra surt, men vi har ingen fjelde til at skygge for lyset. I går fik vi en smuk dag, men nu er vi tilbage i den grå vinter.
    Det er da godt du har fordele af læ fra fjeldene om sommeren!

    Hilsner til dig og din lille vinter-isolerede rødhals.
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, i Danmark har dere et flatt land hvor ikke noe som stenger for solen. Her var det også sol i går.
      Ja, ikke sant! Noen fordeler må en jo ha.

      Tusen takk, Ulla!

      Slett
  11. Den var riktig oppblåst!
    Ja, nå er det like før det går den rette veien igjen. Og man kan begynne å rasle med frøposene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant!
      Heldigvis så går det rette veien, og ikke lenge igjen nå.
      Jeg fikk en stor dose med frø i dag i posten :)

      Slett
  12. Søt liten Rødstrupe, den var sikkert sulten i kulden. Fine bilder fra dine omgivelser, selv om det er lite sol i desember.
    Her er det ingen sol, bare regn og vind.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så søte. Det var den sikkert. Tusen takk!
      Solen er det lite av nå ja, men snart blir det bedre.
      Huff, det høres ikke godt ut.

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  13. I love the forest with snow. Beautiful!

    SvarSlett
  14. Mmm... den där älskade solen :) Förstår att du ibland önskar att spränga lite...

    Kan det vara en unge som inte fått den vuxna fågelns fjäderdräkt?

    Såg din fråga om rhodofröer och härdighet hos Höneballehaven. Rhododendron sår du varmt, de ska inte stratifieras, och de får absolut inte torka ut. Jag har sått i en djupare bytta för att kunna sticka ner några pinnar och sen dragit en påse över. Groddarna är väldigt känsliga. När de grott behövs bra med ljus och svalare så beroende på vilka utrymmen du har kanske det är värt att vänta lite.

    Rh schlippenbachii är lövfällande så det borde gå bra hos dig. Hirsutum är annars bra att kika på. Där finns ofta en zonangivelse, som man får översätta, men man kan också se information om vilka som odlar den... alltså blir det som en utbredningskarta. Samma sak med luteum den är också lövfällande.

    Lycka till med fröna! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den jo, og om vinteren her ser jeg alt for lite til den. Hehe, det er nok best å la det være ;)

      Jeg aner ikke, men det var -6 grader her i går så det frøys nok og blåste seg sikkert opp for å få bedre isolasjon.

      Tusen takk for flott info! Hva du vet :)

      Jeg har godt med lys, men det er litt varmt der. Men jeg kan flytte de litt kjøligere, men der er det litt dårligere med lys. Luteum går her,for den har jeg sett i beplantinger.

      Tusen takk!

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hej Marit!
    Vackra landskap runt omkring dig. Skall bli skönt när det blir ljusare igen, för nu är det mörkt tidigt på kvällarna. En söt rödhake på besök.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!

      Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. De er veldig søte, ja.
      Ha det godt.

      Slett
  16. Säga vad man vill men dina vinterbilder är så vackra Marit, även om solen gick ner redan 12:40 bakom åsen. Men som du säger, inget ont som inte har något gott med sig. Rödhakarna är så fina. Den tyckte kanske det var kallt och burrade upp sig. Hoppas den inte var sjuk för då burrar dom också upp sig, men då skulle den ju inte ätit, den verkar ju som om den hade väldigt bra aptit. Här kom lite snö inatt men den gick snabbt bort för nu är det 6 plusgrader här.

    Önskar dig en skön torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, det er jo sånn det er her, men det er jo godt og varmt her om sommeren nettopp pga. åsene.
      Den blåste seg nok bare opp ja, for den spiste hele tiden. Får håpe at den var frisk, ja. Det var 7 grader her i går, men nå er det bare 1 grad, og utrolig glatt ute.

      Ønsker deg en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...