torsdag 28. desember 2017

Årskavallkade 2017 del 1...

Det er på tide med en liten oppsummering av året som har vært. Januar var mild og jeg ser på bildene at det er veldig lite snø som kom i januar. Jeg lærte meg et nytt ord som het inversjon, og det er et ord på et værfenomen. Hva det er vises på bildet under her.

Kulda legger seg i bunnen av dalen mens det er varmere lengre opp. Det var mye fin rimfrost i januar i år.

Jeg skrev også lister på planter jeg skulle bestille i fra Danmark for jeg skulle være med på en import i april av rhododendron. Listene ble omskrevet opptil flere ganger, og jeg endte til slutt med 24 rhododendron.  
Her er stedet plantene kommer i fra. Jeg skal også være med på det i år.  Hvis noen skulle være interessert, så kan de sende en mail til    jo.engen@gmail.com

Det var ikke bare  mildvær i januar, men også dager med mange minusgrader og sol. 

Rim og vann gir spennende mønstre...

Så er det blitt februar, og ekornene var på besøk som vanlig... :)

En av de store naturopplevelsene i februar var besøk av spurvehauken, og endelig ble den tatt bilde av.

Nok et værfenomen, nemlig isregn. Det var -6 grader og det regnet så det sprutet. Regnet sluttet og det var noen morsomme ting som ble skapt pga. det.

Så er jeg over i mars, og den ble en mild måned til her å være.

Jeg sådde som vanlig litt stemor i januar, og i midten av mars begynte de faktisk å blomstre :)

Vakker ikke sant? En kan jo føle våren når en ser sånne blomster...

Jeg kjøpte denne camellia på det lokale garteriet her, og den hadde jeg glede av lenge. Nå har den samme planten mange knopper :)

21.mars fant jeg denne spiren av Helleborus tibethanus. Det blir spennende å se om våren kommer like tidlig til neste år. I dag fikk vi 10 cm med kram snø, og det er meldt om kaldere vær og mer snø fremover.

Dette er tatt 23.mars og en kan se hvor lite snø som var igjen da...

Fortsettelse følger... :)

32 kommentarer:

  1. Så många växter du har planterat under 2017, helt otroligt (för det kommer väl fler i del 2 och 3...). En lyx att ha plats med så många nya rhododendron. Bild nr 2 är helt fantastiskt fin. Vilket ljus och vilken stämning.
    //Helene
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble veldig mange plantet i år. Det gjør nok det, ja ;) Det er en luksus å ha god plass ja, og til neste år tror jeg at det er slutt på det. Jeg har bestilt veldig mange rhododendron som skal plantes til neste år.
      Tusen takk!

      Slett
  2. Hej Marit
    Fint at starte årskavalkaden, skønne billeder, vi ved hvordan det ender. Ikke det bedste haveår, 2018 kan kun blive bedre, det håber vi i hvert fald.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk! Ja, det vet vi og det var ikke godt. Vi får håpe på det, ja.
      Klem

      Slett
  3. Hei Marit!
    Så fine bilder. Bilde nr 2 er helt utrolig vakkert.
    God romjul! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk!
      God romjul til deg også!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Oh my gosh, the squirrel with the tufted ears is so cute!

    SvarSlett
  5. Hej Marit

    ja året startede rigtig godt!
    Flotte billeder du viser -
    H. tibethanus spirerne ser så lovende ud, og det gik jo rigtig godt senere:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det gjorde jo det :)
      Tusen takk!
      Ja, de klarte seg veldig fint.

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. När jag läser så undrar jag om jag skulle börja skriva lite trädgårdsdagbok :) Min morfar skrev ner vädret varje dag!!! Kanske inte gå så långt men jag märker att minnet är kort. Så en liten sammanfattning kunde va bra.

    Tittade i planteringarna igår.. Cyclamen står med gröna fina blad. Adonisen har knoppar i jordytan och snödroppar börjar visa sig. Det har även en del iris gjort. Väntar spänt på att H. thibetanus ska växa till sig... Vet du att det finns en hybrid mellan den och H. niger? Söta lite äppelrosa blommor.

    Ser fram emot resten! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er ikke så dumt å gjøre det, for en glemmer så fort hva som skjedde, ja.

      Det høres så herlig ut! Her fikk vi 10 nye cm med snø, så nå ser det ut som en "gammeldags" vinter her for øyeblikket. Jeg er så spent på mine cyclamen under løvet og snøen.
      Nei, den kjenner jeg ikke til. Hva heter den?

      Den kommer senere i dag hvis jeg får tid.

      Klem, Marit

      Slett
  7. Ser av bildene at der var mye ulikt vær hos deg, de første månedene i 2017. Vi får håpe våren kommer tidlig i 2018.

    Ha en fin romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det var mye forskjellig vær, og lite snø i begynnelsen av året. Det må vi håpe på!

      Ha en fin romjul du også!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Så trevligt att se tillbaka, och minnas med hjälp av bilderna. Tittade i mitt arkiv, hade inget minne av att vi hade så mycket snö tidigt i januari. Gillar dina besökare, och vackra isbilder.
    Den lilla violen är så fin, en favorit.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, bildene gjør at en husker ting bedre.
      Tusen takk! Ja,de er veldig søte.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Det er altid dejligt at se tilbage på haveåret, og det var vist først senere i 2017 at det blev så dårligt.
    Dejlige snebilleder, jeg håber at vi allesammen får sne i januar.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er helt sikkert. Dere hadde en dårligere sommer enn her, for her hadde vi en ganske bra sommer.
      Tusen takk! Ja, det hadde jo vært fint for dere også.
      Klem

      Slett
  10. Vakre naturbilder, det er mer snø nå i år.
    Så kommer våren etterhvert, vi har mye å glede oss til!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye mer snø nå enn det var i fjor. Ja, det har vi!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Jag kommer ihåg vintern hos dig Marit och det nya ordet du fick lära dig! Och bild nummer två uppifrån är makalöst vacker. Det är väldigt ovanligt med isregn. Det ger vackra skapelser men kan också bli tungt att bära för växterna. Och tänk att sparvhöken äntligen poserade på bild för dig. En årskrönika är ju heller inte komplett utan en bild på en camellia, eller hur ;) Din rosa är som en dröm. Och tänk, om ett par månader är det dags igen. Ser fram mot dina kommande delar av årskrönikan!

    Önskar dig en skön fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et nytt ord, og et fenomen som dukker opp innimellom om vinteren. Tusen takk! Isregn skjer ikke så ofte,nei. Det kapslet inn alt i hagen, og det kan bli tungt for plantene,ja. Spurvehauken har vært her flere ganger i vinter, men det har ikke blitt flere bilder så langt av den.
      Camellia må være med, ja! :)

      Ja, heldigvis går det mot vår igjen :)

      Ha en skjønn fredag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Vinteren kan gi mange fine blinkskudd av bilder. Bilde nr. 2 ser nesten ut som et maleri. Stilig med spesielle værfenomener. For en flott Camelia, de har jeg ikke prøvd meg på enda. Håper våren kommer tidlig i år også! Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vinter er alltid vakkert på bilder. Det er morsomt med værfenomener. Været skifter hele tiden, og innimellom oppstår det nye motiver.
      De er så vakre, og hos deg kan de kanskje overleve ute.
      Ja, det håper jeg også.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  13. Hej Marit!

    Det är så trevligt att få en tillbakablick på året som gått. Minnet är inte det bästa, inte mitt i alla fall. Jag minns din H. tibethanus och även det märkliga och synliga fenomenet som du kallar inversjon, det är osannolikt vackert på dina bilder.

    H. tibethanus har länge funnits på min önskelista, den är svår att hitta men någon gång skall jag väl stöta på den.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Det er jo nettopp det som er så fint med bilder. De hjelper oss å huske hendelser som har vært. Inversjon oppstår oftei daler som her hvor kulden legger seg nederst, og så er det varmere høyere opp.

      Den er dessverre ikke ofte å se her heller.

      Klem!

      Slett
  14. Very nice summary, Marit. The pallets with bricks are waiting for the next series. Good moment to have a break. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, it was a good moment for a break.

      Slett
  15. Hello, pretty views and photos. I like the cute squirrel. Your garden birds must not like that Sparrow hawk hanging around. I wish you all the best in 2018, a Happy, Healthy New Year to you and your family! Have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! I guess they don't like the Sparrow Hawk,but there is nothing I can do about it. The nature is cruel sometimes.
      Happy Healthy New Year to you too!
      Happy Weekend!

      Slett
  16. Så utrolig fin vinterutsikt du har! Det er så spennende å se hva som kommer opp om våren. Håper dere får en mild, snørik vinter så det går bra med staudene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig heldig som har sånn utsikt. Det ser sånn ut, for i år har vi ikke barfrost.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...