fredag 29. desember 2017

Årskavallkade 2017 del 2...

Da er det måneden april som jeg har kommet til. Den startet mild og fin, og det var til og med snøklokker som var i blomst 1.april.   Det er relativt tidlig til her å være.

Snøklokkene kommer fra Anne med bloggen Hagen vår. De er jeg så glad for :)

...og den elskede blåveisen blomstret!

Det ble lagt stein...

...og krokusen var helt nydelig!

Men så kom snøen tilbake. Dette er tatt 24.april.

Den 26. april var vi og hentet plantene fra rhododendronimporten jeg var med på. Som det sees så var det trangt om plassen i bilen ;)

Da var det bare å plassere de i kasser og så få plantet de ut etterhvert.

5. mai er dette, og min favoritthepatica, og som har så bittesmå blomster...

Da er det blitt 10.mai, og snøværet fortsetter. Grønn lerk, dompap og snø...

Rhododendron 'Silbervelours' fra importen begynte å blomstre.

Fritillaria pallidiflora i blomst 19. mai

Glaucidium palmatum album 22 mai

Så var det endelig slutt på ventingen. Denne Paeonia obovata alba hadde jeg hatt i ti år før den endelig blomstret. Utrolig vakker blomst...

R. 'Millenium Gold' blomstret 28.mai mens den sto i kassen og venter på å bli plantet ut...

Denne Halesia montecola blomstret den 2.juni...

Jeg lagde i vår et nytt "hortensia hjørne" nede i hagen
De blomstrer så fint den 6. juni, og ble faktisk stående der helt frem til august da jeg flyttet de opp til gårdsplassen

En ny plante  i hagen. Geum 'Mai Tai' den 8. juni

Jeg har begynt å like denne ferskenfargen

I samme fargetone, nemlig Paeonia 'Athena' 14.mai

Endelig har rosene begynt blomstringen 21.juni og den her heter 'Morden's Blush'

En ny peon får avslutte dagens tilbakeblikk, nemlig 'Buchela'.
Bare for å nevne det så var det en kjølig juni i år.  Bare 4,7 grader natt til 28.juni...

Fortsettelse følger!

26 kommentarer:

  1. Hello, a lovely recap of your 2017 photos and beautiful garden. The flowers are lovely and the Bullfinch is a beauty. Enjoy your day!

    SvarSlett
  2. Ja, det var en kald vår i år!
    Flotte bilder, både av blomster og snø :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig.
      Tusen takk!

      Slett
  3. Hei Marit

    Oj så er vi allerede i juni!
    Det går hurtigt:)
    Og sikken nogen perler du viser - blåveisen selvfølgelig men også P. obovata - fantastisk!

    ja vejret 2017 var ikke med os - hverken her eller der...
    2018 bliver bedre!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det går hurtig unna her :)
      Tusen takk! Ja,de er fine begge to.

      Her var det faktisk ikke så ille. Dere i Dk hadde det mye verre.

      Vi får håpe på det!

      Ha en deilig weekend

      Slett
  4. Hej Marit
    Skønt tilbageblik på alle de dejlige blomster, det er knap så godt med sneen så sent, men det kunne ikke ændres. Trængsel af rhododendron i en bil, det kender vi :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk! Nei,vi fikk ikke gjort noe med været. Det erjo bare sånn det er. Ja,det tror jeg på :)
      Klem

      Slett
  5. Vilka härliga försommarbilder :) Den vita Glaucidiumen är jag riktigt, riktigt avundsjuk på. Fina Rhododendron också och den gula 'Millenium Gold' hittade jag och jag älskar den. Jag är så nyfiken på vilka du beställt till våren... 'Buchela' var en söt pion, jag gillar rosa med röda stråk i men har aldrig sett den förut.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det forstår jeg veldig godt. Ja,den er veldig fin. Jeg har en laaaang liste, og det blir mange rhododendron å plante til neste år :) Jeg skal nok skrive et innlegg om det en dag. Ikke jeg heller. Jeg kjøpte den fra Zimtrade.

      Klem, Marit

      Slett
  6. Ja, her kommer fasiten! (Vi glemmer jo så fort...) Husker jo Rhododendron-importen din. Mye flott!
    Skal nok lage en årskavalkade etter hvert, tenker jeg.
    Pussig, men jeg har også begynt å like den ferskenfargen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare. Vi glemmer fort, ja. Ja, der var det mange vakre planter der.
      Ja, det må du gjøre,for tilbakeblikk er alltid moro å se på.
      Merkelig det der... :)

      Slett
  7. 'Dompap' the Bullfinch the bird that brought you snow. He was very important and deserve this place between your beautiful flowers. Great series, Marit.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was like that I thougt. But this year we have got a lot of snow many times, but I have not seen a single bullfinch. Yes,it's a beautiful bird.
      Thank you,Jan!

      Slett
  8. Joy to look at the flowers that bloomed, but to comfort, that they would flourish again next year. I wish you and everything you wish in 2018. Regards.

    SvarSlett
  9. Marit! Vilken härligt blomsterprakt! Från ombytliga april med blåsippor, snöklockor och krokus men också snöflingor och domherre till ljuv försommarblomning. Tycker mycket om den aprikosa färgen på din Geum 'Mai Tai' och din pion 'Athena'. Nu ser jag fram mot högsommaren som kommer i din nästa del av årskrönikan.

    Önskar dig en fin dag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, den fargen er så fin.
      Jeg skal prøve å få laget den i dag. Jeg synes det er gøy å se tilbake selv. En glemmer jo så fort, og en husker jo ting mye bedre med bilder.

      Ha en fin dag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Utroligt i grunden så mange smukke planter du kan se frem til at gense om bare nogle få måneder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er mye å glede seg til :)

      Slett
  11. Hej Marit!
    Vad härligt med vårblommorna, blåsippor och crocus. Den lilla rosa sippan är så fin, förstår att den är en favorit. Och så den vackra domherren, månne jag får se den i vinter?
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er jo så mye fint som blomstrer på våren. Vi får håpe at vi får besøk av den i vinter.
      Ha det godt!

      Slett
  12. Ååå, eg kjenner vårfornemmelsen når eg ser dei
    vakre bilda dine.
    Ynskjer deg ei fin nyårshelg,
    og godt nytt år !
    Takk for fint bloggvennskap.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! En får vårfornemmelser av bilder,ja.
      Jeg ønsker deg også en fin nyttårshelg, og et godt nytt år!
      Takk til deg også for bloggvenskap. Det gir meg mye glede :)
      Klem fra Marit

      Slett
  13. Wow, I envy your wonderful Hepaticas.
    Wish you and yours a Happy and Healthy New Gardening Year!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke!
      I wish you too Happy and Healthy New Gardening Year!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...