torsdag 21. desember 2017

Vintersolverv...

Endelig er dagen kommet. I dag kl. 17.28 snur solen, og den går igjen "den rette veien" :)
Snart skal frø tas frem, og som igjen skal bli til nye planter. Det er jo så mye å glede seg til!

Jeg har flere blomster som av en eller annen grunn har funnet ut at de skal blomstre  nå midt på vinteren. Flere orkideér, en clivia til som aldri har blomstret før, og helt til slutt en porselensblomst som jeg aldri noensinne har fått blomster på har kommet med én blomst nå :)  Gjett om jeg er glad for det. Kanskje plantene vet at nå kommer lyset tilbake?

Hoya australis. Blomstene dufter og ser ut som er er laget av porselen, derav navnet :)
Hoya er en kjempestor slekt, og det finnes utrolige mange forskjellige sorter av disse. Den som er mest vanlig som stueplante heter Hoya carnosa

Det er jo så hyggelig at noe blomstrer midt på vinteren også :)

Her er det -9 grader i dag, og snøen ligger fortsatt på bakken. Her har det vært et stabilt vintervær, så til tross for yr sine spådommer om mildvær flere ganger har det ikke slått til. Det er jeg så glad for, for når det blir så kaldt som her så gir snøen ekstra beskyttelse for plantene.

Ha en fin dag!

31 kommentarer:

  1. Lovely! they look like little starts! Have a wonderful Holiday season!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, they looks like that. Have a wonderful Hollyday season you too!

      Slett
  2. Hei Marit!

    Det går nå mot lysere tider ja:) Artig at du har fått blomster på dem som ikke har blomstert før! Jeg har en Hoya som stammer fra Sigrid Undset, med Varigerte blader.
    Her blir det en stormfull helg, men vi skal nok kose oss likevel. Flott du har snø som ligger enda, og at det feilet med varslene.
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine.!

      Ja, det gjør jo endelig det! Det er veldig gøy ja, og jeg har ventet på det lenge :)
      Oi, så spennende da. Vet du hva den heter? Jeg har flere med varigerte blader jeg også.
      Det så jeg på værmeldingen, ja, at dere skulle få storm igjen. Mye vær for tiden der du bor!
      Ja, det er jeg så glad for.
      Ha en fin dag du også! :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Ja, nu vender det, imorgen bliver dagen lidt længere end idag:)
    Morsomt at du har fået en helt ny blomst, og lige til fejringen!

    Heldigt at du har haft et så konstant vintervejr, her er der plusgrader og der er klar himmel og svag sol efter nattens regn. 1½ måneds rigtig vinter ville være godt hernede:)

    Ha en dejlig festdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, endelig, og det er så godt bare å vite det. Vi vil jo ikke merke det før ut i januar, men det begynner alt i morgen med lengre dager.
      Ja, ikke sant! :)

      Det er jeg så glad for, for jeg tror og håper at den snøen som ligger her hjelper litt. Ja, det tror jeg på :)

      Ha en deilig festdag du også!

      Slett
  4. Hej Marit
    Ja så går det den rigtige vej igen både ude og åbenbart også i kælderen :) Her skinner solen også nu, men vi har i modsætning til dig + grader, næsten 5. Jeg har det som Karsten, der må gerne komme lidt vinter nu.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, endelig så går det den riktige veien igjen! Denne står i stuen og ikke i kjelleren, men det går den rette veien der også :)
      Her kommer også solen i dag, og akkurat nå er det -8,8 grader. Ikke noe mildvær her, nei...
      Det kan jeg godt forstå at dere ønsker.
      Klem

      Slett
  5. Hej Marit!
    Härligt när det vänder, och vi kan se fram emot ljuset. Din porslinsblomma är fin, såg den för första gången hos min farmor, den klättrade upp på en spaljé och var full av blommor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Så fin den er, ja, det er koselig når det endelig blir blomstring. Ha en fin jul, håper snøen holder seg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er så koselig når de blomstrer. Det håper jeg også at den gjør.
      God jul!

      Slett
  7. Ja nu vänder det mot ljusare tider :) För evigheter sedan hade jag en porslinsblomma som blommade nästan oavbrutet. Men doften var så stark och flera fick huvudvärk av den (bland annat jag själv) så till slut var jag tvungen att göra mig av med den. Men dom är otroligt vackra.

    Hoppas vintern håller i sig hos dig så att du får bra skydd till dina växter. Här är det som vanligt plusgrader och disigt även om molnen är lite högre idag. Jag såg till och med lite blå himmel för ett tag sedan :)

    Önskar dig en skön torsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis så går det mot lysere tider.
      Mange hadde den før, og det er den som heter H.carnosa. Den er veldig fin den også, men den dufter nesten for mye,ja. Denne som blomstrer nå dufter ikke så mye som den.

      Ja, det håper jeg også. -7 grader her nå, så det er ikke noe som smelter nå ;)
      Her var det også et lite øyeblikk blå himmel.

      Ønsker deg en fortsatt fin torsdag også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  8. Hello, the Hoya is pretty. It is lovely to see a bloom now.Does the plant sit near a window? I am hoping for a mild winter. Happy Thursday, enjoy your day and the weekend ahead. Thanks always for your visits and comments this past year. Merry Christmas to you and your family.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, it's a pretty flower, and it sit near the window the hole year. Me too, but now it's cold weather here. The snow doesn't melt, and I am glad for it during The Christmas. Thank you for all your comments and visits on my blog. I appreciate them very much!
      Happy Thursday, and Merry Christmas to you and your family.

      Slett
  9. Hei Marit. Der er godt at det går den rette veien. Om ikke lenge er det vår. Her har vi nydelig vær og plussgrader. Fin Torsdag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er helt sikkert. Det høres jo deilig ut, men nå er jeg glad for snøen og kulden som gir oss julestemning.
      Fin torsdag til deg også.

      Slett
  10. Jeg er også veldig glad for at det går mot lysere tider!
    Porselensblomster dufter så deilig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er så herlig å tenke på det:)
      Det gjør de!

      Slett
  11. Vilken vacker Hoya :) Det är ett spännande släkte och jag har några arter. De funkar rätt bra med mitt vattningsmönster. Visst kan vi börja så snart men januari är den tråkigaste månad jag vet.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Jeg har også noen flere av de, og de får vann ca en gang i uken. Ja, det er en kjedelig måned. Den og November er de verste jeg vet, men i slutten av januar begynner lyset å komme tilbake :)

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit!
    Vet du hva? Jeg tror de vet det. Det innbiller jeg meg. Nå er alt mulig. Vi går mot lysere tider.
    Stor juleklem! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, en kan jo begynne å lure :) De vet nok at de vil få hjelp av lyset fremover.
      Stor jukeklem til deg også!
      Hilsen Marit

      Slett
  13. Jeg gleder meg også over at solen omsider har snudd. Hoya er en favoritt hos meg også, mine blomstrer om sommeren,

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er vel noe de aller fleste gleder seg over. Årets julegave :)
      De kan vel blomstre omtrent hele året. De er så fine!

      Ha en fin fredag!

      Slett
  14. Ja, vi går mod lysere tider, også selvom morgenen i dag, er lige så mørk, som den plejer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi gjør jo det selv om det ikke merkes med en gang. Men vi vet at den har snudd og det er det viktigste.

      Slett
  15. Godt med lysere tider, Marit.
    Å så glad jeg blir av å se din porselensblomst, bestemor hadde en slik. Minner meg om min barndoms jul..
    Riktig God Jul til deg og dine!

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, Ida!
      Så koselig da :)

      Ønsker deg en riktig god jul!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...