onsdag 13. desember 2017

Lengter etter våren...

I natt har det vært -14 grader her, og det er virkelig kaldt så en kjenner det når en går ut. I går var jeg nede i kjelleren for å se hvor varmt/kaldt det var inne hos camelliaplantene, og da var det ikke mer enn 3 grader der. Det tåler de helt fint, så de er jeg ikke bekymret for.

I sånt iskaldt klima som det er her, så må en prøve å komme seg igjennom vinteren ved å drømme om vår og sommer. Jeg får bruke noen bilder fra arkivet til å varme meg på :)  Det blir nok noen flere tilbakeblikk fremover!

Her kommer to camelliabilder tatt i drivhuset i april etter at jeg flyttet de opp fra kjelleren hvor de står nå.  'Nuccio's Cameo'

'Margaret Davis'

Dette bildet er tatt 19.april. Bare sola får snudd neste torsdag går det jo etterhvert den rette veien igjen :)

Ha en fin dag!

34 kommentarer:

  1. Minus fjorten var kaldt, det er ikke så ofte det er så kaldt her, vanligvis blir det ikke kaldere enn minus ti, men hittil har vi knapt hatt minus, bare et par. Og i dag regner det igjen, og jeg gruer meg til jeg skal ut på glattisen litt senere i dag. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig kaldt her nå når det blir så mange minusgrader ute. Det skal kanskje begynne å regne her også i dag, men jeg håper at det kommer som snø. Yr advarer om regn som vil fryse på bakken, men vi får se. Dere er heldige som har så varmt klima.
      Ha en fin dag.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Ja nu börjar man längta snart. Men först kommer Julen, som jag gillar mycket. Fick en frökatalog idag, så då kan man börja planera för våren. Vackra camelior, och crocus. Vi har bara haft några minusgrader än så länge, och just nu är det +3.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, sånn er det bare. Ja, julen kommer først, og den er jo hyggelig. Stor forskjell i temperatur, ja. Det høres herlig ut med 3 grader.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hei Marit

    En god uge til vintersolhverv, det er da alletiders!
    Og snart er også julen overstået og der kommer stille og roligt gang i haveblogland igen:)
    Det jreg selv fryster allermest det er jo frost langt ind i marts, men alt tyder på at 2013 var en undtagelse!
    Idag blæser det igen op - der er en front på vej vestfra, hernede kommer der regn - isolerende sne vil være godt for dig...

    Så det håber vi på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, tiden går hurtig mot vintersolverv, og snart våkner hagebloggerene igjen!

      Her er vi mer vant til frost i mars, og som regel er ikke veksten kommet så langt her som hos dere.

      Her snør det lett i dag, men langs kysten var det meldt om regn som skulle fryse på bakken. Jeg ønsker meg mye mer snø ja,for det kan behøves. I neste uke kan det bli -20 grader her :(

      Ha en deilig dag

      Slett
  4. Det lyder som den perfekte temperatur for dine camelliaer - så behøver de ikke så meget lys. April er heldigvis ikke langt væk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,jeg tror de klarer seg godt der. Det er 3 små kjellervinduer der og to vekstlyslamper. Så de overlever godt der nede. Det er godt å tenke på.

      Slett
  5. Your 1st camillia is just perfect!! Lovely photos. Stay warm :)

    SvarSlett
  6. Tack Marit för att jag fick gå tillbaka till våren en stund genom dina härliga bilder. Den översta camellian ser nästan ut som en marsipanros. Vi hade inte lika kallt som ni inatt men det var i varje fall minus 8 när jag gick upp. Och vi har mycket snö. Fast det är på väg att bli plusgrader så vi får se hur länge den ligger kvar.

    Önskar dig en fin onsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo hyggelig at jeg kan glede både deg og meg med bilder om våren i år :)
      Den har en helt symmeterisk blomst, og ser nesten ikke ekte ut.
      Det kommer litt snø heri dag og jeg ønsker meg mer snø fremover. Det har plantene godt av.

      Ha en fin onsdag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  7. Hej Marit!

    Lyckliga du som kan gå ner i din källare och njuta av den sköna blommorna. Vackra bilder du visar och blommande krokus är väl något av det underbaraste som finns!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er hyggelig å kunne se de om vinteren. Det er de ja, og jeg lengter etter å se de igjen.

      Klem!

      Slett
  8. Beautiful pictures, Marit. From next week on the days will be a little longer and I a year older..... Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Yes, and that will be very nice. That's the way it is for me too...

      Slett
  9. Hello, lovely blooms and images. Now, I am rushing Spring. I wish it was here already. Happy Wednesday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Me too. We must long for it a little bit longer. Happy Wednesday!

      Slett
  10. Underbara bilder! Förstår din längtan, men först kommer julen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, først kommer julen!

      Slett
  11. Förstår dig men här är det kallt ena stunden och plusgrader nästa. Tittade på väderprognose några dagar framåt och det skulle fortsätta. Jag tycker synd om växterna - måste va en mardröm.

    Den där Margaret Davis var en underbar sak :) Prövade du med sticklingar av kamelia nån gång? Jag hann aldrig få tagit några.

    KRam, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er frustrerende dette skiftende været. Ja, detmå være et mareritt, for de må jo våkne til live det ene øyeblikket,og fryse i det neste.

      Ja,den er helt nydelig. Jeg gjorde det, og jeg tror faktisk at de satte røtter, men så ble det så mye varme og tørke også glemte jeg de bort :(
      Men jeg skal prøve igjen!

      Klem, Marit

      Slett
  12. Ja, det er fint å drømme om vår og sommer :-)

    SvarSlett
  13. Det var et vakkert bilde av Krokus i blomst. Cameliene blomstrer flott, skjønner godt du liker dem.
    Her snør det igjen og jeg er også lei vinteren, selv om den nettopp har startet.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er flotte blomster på de. Uvanlig at dere får så mye snø. Ja, vinteren er for lang. Det hadde holdt med et par måneder.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  14. Hei Marit.
    Ja for etpar dager siden var det sikkelig kaldt, men nå er det ikke mer en -0,5.
    Fantastiske disse kameliaene dine!
    Vi får glede oss med bilder fra i sommer, til vi igjen er ute i det grønne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie

      Ja, her var det -14 grader og nå er det bare -2, så det svinger fort. Tusen takk!
      Ja, det er helt sikkert, for nå får en nyte sommeren en gang til :)

      Slett
  15. Hei Marit!
    Camellia er utrolig vakre.Mirakler. Jeg er lykkelig for at vi snart beveger oss mot lysere tider. Nå går sola ned her 15.11 og det blir ikke mørkere om ettermiddagen. Er det ikke deilig? I dag kom frøkatalogen fra impecta. Vi går i riktig retning.
    God kveld! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de er utrolig vakre. Det er jeg også, og nå er det bare en uke igjen. Her går sola ned utrolig tidlig, nemlig 12.30. Vi har en ås her som er i veien som gjør at det blir sånn. Jo, det er deilig! Ja, den har jeg også fått, og jeg har allerede bestilt frø derfra. Det gjør vi.
      Ha en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  16. Dina kamelior är så underbart fina. Vilken härlig känsla de ger. Man blir glad av dem, och på torsdag vänder det, då kommer ljuset så sakteliga tillbaka och snart blommar krokusen. Det är gott att tänka på och känns betydligt mysigare än 14 minus. Burr Burr så kallt.
    Önskar dig en fin tredje advent!
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det gir en veldig god følelse å se på de når de blomstrer. Heldigvis så er det bare en kort uke til det snur ja. Godt å se når dagene igjen blir lengre.
      Det går egentlig hurtig frem til april, så vi har mye å glede oss til. Nå er det bare - 1,5 og det er mye bedre ;)
      Ønsker deg også en god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  17. These flowers are beautiful.
    They beautify our day.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...