mandag 11. desember 2017

Da tok det helt av...

I dag i posten fikk jeg flere poser med rhododendronfrø fra Lisbeth. Og det var også via Lisbeth at jeg i 2015 ble kjent med en mann som i tre år på rad  har importert rhododendron fra Rhododendronhaven i Danmark.  Jeg har alltid likt disse flotte rhodoene, og hadde nok en 12-15 planter av de før jeg ble kjent med han. Bare i fjor  og året før kjøpte jeg 22 planter tilsammen, og det blir ikke noe mindre i år, nei... ;)

Galskap, ja helt sikkert... Men det er mye annet jeg ikke bruker penger på, så da rettferdiggjør jeg det for meg selv ;)
Dette blir nok den siste importen jeg er med på derfra, så derfor tar jeg i litt ekstra...

Halve hagen ble rasert i høst, og der skal det gjøres radikalt om. Jeg bl.a. bestilt to store oppstammede planter som skal dekke for septiktanken sin tømmeluke som synes litt vel godt sånn som den er nå. Mange av plantene er bittesmå, så det er mange av de også. Har bestikt flere som før het Azalea og som er løvfellende, og flere som er krypende. De har jeg ingen av fra før, så det blir en ny erfaring.

Har også dristet meg til å bestille flere som er herdighet 2 (herdighet 1 er  de som tåler mest), og en som er herdighet 3...!  Den skal plantes inne i en krok hvor jeg innbiller meg at den kan overleve da den er beskyttet fra to sider. Overlever den ikke, så har jeg testet det ut. Jeg så den i en besøkshage i Brevik som ligger veldig mildt til. Den heter Elizabeth Red Foliage. Det er ikke de røde blomstene jeg er på jakt etter, men det flotte mørke bladverket som er tidlig på våren.

Jaja, det er lenge til april, men det er virkelig noe å se frem til :)

Hvis det er noen som bor på østlandet eller andre steder i nærheten og vil være med på importen så bare si i fra. Plantene må hentes i Østfold. Det er ikke pga. at det er billigere å importere derfra (snarere tvert i mot) at jeg gjør det, men pga.utvalget og størrelsen på plantene. Jeg er veldig fornøyd med plantene jeg har kjøpt derfra.


Begge disse bildene er av Rhododendron 'Silberwolke' som er en av mine favoritter og en av de som jeg har bestilt som oppstammet  Denne ble flyttet i sommer, og jeg håper at den vil overleve det. Den var så stor at den var umulig å få plantet den der den sto igjen. Den ble både flyttet og satt ned med gravemaskin. Det vil jeg finne ut til våren om det har gått bra. Den så fin ut i høst, men en vet jo aldri når det blir en så dramatisk flytting. 

32 kommentarer:

  1. ...de gærne har det godt! Blir jo veldig fint om våren, da :)

    SvarSlett
  2. Det er en helt grei galskap å ha Marit. Forstår deg godt når det gjelder Rhododendro. "Silberwolke" ser helt nydelig ut og det finnes så mange nydelige farger og variasjoner.
    takk for tipset om oppstammede planter ved renseanlegget. Vi har også et slikt lokk vi skal skjule litt. Du mener sikkert Rhododendro, det kan bli litt for tørt rundt vår tank, men oppstammede vintergrønne planter, må kunne brukes. Lokket skal jo av 3 ganger pr år, så det må være tilgjengelig samtidig være litt skjult. Greide ikke å finne ut av hva jeg vil ha der i løpet av denne sommeren.
    Ha fortsatt fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det er mange fine av de, ja. Det er jo mye en kan bruke der, og du finner sikkert noe du kan ha der. Her er det så mye leire, at der jeg skal ha de er det fuktig nok for rhododendron. Det er sånn her også, så jeg må ha tilgang til tømming.
      Ha en fortsatt fin uke du også, Turid.

      Slett
  3. Very nice soft rose flowers, Marit. It will be an eye-catcher next year.
    Gr Jan W

    SvarSlett
  4. Tenker som deg, det er mye annet en ikke bruker penger på :-)
    Spennende med import.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Import er alltid spennende :)

      Slett
  5. Hei Marit

    En passion er jo ikke galskab, langt fra!
    Men rhododendron hærdighed 3 er da vist lige på kanten?
    Ser iørigt at de har udsalg nu - hvor man kan købe frasorterede planter for 50- 75- 100kr måske var det også en idé?

    Rhododendron er fantastisk flotte planter. Jeg er begyndt at sætte større og støører pris på deres bladværk, og det er måske meget godt for jeg har endnu ikke selv haft mere end en enkelt i blomst og den var meget lille;)

    Helt og lykke med importen!

    Of ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nei, det erjo egentlig ikke det. Men de mange mener jo at det er galskap. Men det bryr jeg meg ikke om.
      Ja, det er helt på kanten, men den er kun en plante. Det er ikke så farlig hvis den ene dør. Jeg har flere sone 2 her, og den ene har jeg hatt i flere år. Jeg visste ikke før jeg så den hos Rhododendronhaven. Så den ene skal så inne i en krok hvor den er beskyttet. Tja, kanskje det,men jeg har allerede bestilt så mange.

      Det er flotte planter ja, og du kommer nok til å kjøpe flere :)
      Takk!

      Ha en deilig uke du også

      Slett
  6. Hej Marit
    Da jeg begyndte at have rhododendron, fik jeg at vide, at de elsker at blive flyttet, da de så får nyt spagnum og dermed mere sur jord, så jeg gætter på, at din Silberwolke nok skal klare det.
    Jeg kan godt lide, at du skriver: "det bliver nok min sidste import"
    lad os nu se :) jeg håber, de vil elske at være hos dig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ok, det var jo egentlig en god begrunnelse :)
      Ja, jeg håper jo på det.
      Jeg skrev først at det helt sikkert var min siste, men så endret jeg det ;)
      Det håper jo det!
      Klem

      Slett
  7. Hei Marit!
    Er det ikke en fantastisk følelse å få planter en har drømt om! En annen ting er at det er så morsomt å bli oppmerksom på nye planter og bli oppslukt av det. Det tror jeg er veldig sunt for sjela og kroppen.
    Ha det godt!
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Jo, det erjo det. Ja, det er helt sikkert. Du har nok rett i det.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Good evening dear Marit
    Don t be ashamed to write down that you are spending money at things you love so much. Other women zpent money on cloths and shoes and makeup. I can t stop buying roses but i have to
    No space anymore fun
    Exciting to see your rhodoflowers in spring
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      It's the same with me, I spend money on plants only. It's a pity that you can't plant more roses.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Nej, du är inte galen, det är härligt att man har ett intresse som gör en glad. Så vackra rhododendron, synd att de inte trivs hos mig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Det er godt at du synes det! De er vakre, ja. Så synd at de ikke trives hos deg.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Hei Marit!

    Det må vel være en veldig sunn "galskap" i allefall ,) Selv har jeg ikke så mye å rutte med, men hadde jeg hatt det, så hadde jeg også samlet mere bevist enn jeg gjør nå.
    Jeg har hørt at det er veldig enkelt å flytte Rhododendron, for de har så grunne røtter. Jeg har flyttet min, og det har gått bra. Det var også en som sa at en kunne flytte dem året rundt, unntatt når jorden var frosset.

    Blir godt å få plantet på nytt der dere måtte grave opp. Du har noe å se frem til mot våren:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kathrine!

      Ja, det tror jeg også. Det finnes mye annet unødvendig å bruke penger på ;)
      Ja, de har jo det, og overraskende grunne røtter til å være så store planter.
      Det er godt å høre.

      Ja, jeg gleder meg veldig til det, og samtidig så gruer jeg meg for det blir veldig mye jobb å få det fint igjen.

      Men det blir nok bra til slutt :)

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  11. Hello, I say why not spend the money on something you enjoy! The rhododendrons are lovely. Beautiful blooms. Spring will be gorgeous time in your garden. Have a happy day and week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you, and I agree! Yes, they are very beautiful.
      Happy Tuesday!

      Slett
  12. Rhododendrons are gorgeous. I can see why you have treated yourself and I'm sure it will give you many years of pleasure. Enjoy your week.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are. I hope so.
      Have a nice week.

      Slett
  13. I like these ! Really wonderful.

    SvarSlett
  14. Hej Marit!

    Det finns nog massor av saker som är betydligt värre (och framförallt onödigt) att spendera pengar på än Rhododendron. Egentligen är det inte dyrt heller då vi får följa dessa fantastiska växter år från år.

    Lycka till med dina spännande frösådder.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er jo helt klart. Rhododendron varer i mange, mange år. Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  15. Jag tycker det här var så härlig läsning Marit. Så mycket att se fram mot. Och så spännande att pröva växter för zon 1 och 2. Man ska pröva att tänja gränserna. Jag har ju många, både rhododendron och azaleor. Azaleorna är ju så bra för dom får så vacker höstfärg. Många blir starkt röda och det blir nästan som ytterligare en färgexplosion på hösten. Jag gläds med dig över din fröleverans och kommande beställningar.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig at du likte å lese om det, Anita. Sone 1 er omtrent det som er her tror jeg, og jeg har også noen som er i sone 2. Ja, en må bare prøve ut sonene. Jeg vet at du harma ge av de ja,og det er spennende med de flotte høstfargene de får. Jeg kjøpte en azalea i vår som fikk røde blader i høst. Det ga meg mersmak. Tusen takk!

      Ha en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Lycka till med frösådden! Gick en sväng genom snöiga buskage bland växterna igår. Vi hade nog fått 10 cm snö. Och det är nu som de gröna buskarna, rhododendrarna verkligen gör sig. De ger både form och färg just nu. Jag har också beställt men från Skottland. En stund hoppades jag att det inte skulle bli någon Brexit men det känns rätt kört.

    Tänk snart blommar våra buskar igen :) Och jag är nyfiken på din beställning...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg skal så masse frø rett etter jul.
      Jeg er helt enig med deg,for de vintergrønne er så gode å ha om vinteren. Ja, Brexit kommer nok til å skje, og det er synd.

      Ja, og det er så godt å tenke på! :)

      Det er du nok... ;)
      Du aner ikke hvor stor den er... 40 stk.har jeg bestilt... ;)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...