torsdag 6. februar 2020

Nye vinterbilder, og en ny bok...

Jeg må skynde meg å vise de mens det ennå ser sånn ut. Vi fikk nye 5 cm med snø på mandag. Jeg tok bildene på tirsdag, og snøen ligger her enda enn så lenge.  For dere som aldri ser snø, så får jeg dele bildene med dere. Jeg setter pris på snøen i passelige mengder, og det har vi fått i år. Akkurat nå er det -2 her, men det skal snart bli varmere.

Hekken mot syd og mot naboen.  Sol, blå himmel og snø er så pent :)

Veien går forbi hekken, og hagen ligger bak der til venstre og venter på våren :)

Lønnetreet og syrinhortensia kaster lange skygger.

Syrinhortensia / Syringa paniculata 'Limelight' er fin om vinteren også :)


Denne boken kom i går, og jeg har lest, sukket og lest igjen. Den er vakkert utformet  med flotte illustrasjoner.

Jeg tok et bilde av siden med Heuchera så klart!
 Boken er veldig flott og det er utrolig mye info der. Jeg skulle bare ønske at den også  ble oversatt til norsk. Botanikk på engelsk kan være litt utfordrene... ;)

Men det er ikke verre enn at jeg fint kan lese den og ha google translate ved siden av hvis jeg står fast. 
Det er ikke alltid at google translate oversetter helt korrekt, men som regel så forstår en hva som er ment.

tirsdag 4. februar 2020

Nest siste oppdatering...

Ja, nå kommer det ikke flere oppdateringer før hele vinterhagen er helt ferdig. Det går fort unna med det meste nå.

På fredag kledde de resten av taket og veggene.  De la også platene som gulvvarmen ligger i, og  i går fikk de tredd i plastrørene som det varme vannet skal sirkulere i. De fikk også heist opp den store og tunge døren. De brukte vinsj/stropper til å løfte opp foldedøren og fikk den på plass. Det gikk utrolig fort. De var bare tre som løftet og det gikk veldig fint. Disse håndtverkerene er veldig effektive!

I dag starter de på å legge selve gulvet, og siden er det listing, vinduskarmer (!) og annet småtteri. Ute er det også kanting og listing rundt vinduene.  Så i løpet av uken og litt ut i neste uke så tror jeg og håper at de blir ferdige. Vi skal male litt også, men innen neste onsdag håper jeg at det meste er ferdig. Vi har bestilt elektriker til den 20. , men jeg håper at vi kan få det litt  tidligere. De har så mye å gjøre, så de må en bestille i god tid. Dette arbeidet har gått mye raskere enn det vi trodde, så det er jo veldig bra.

Det som også gjenstår er en del møbler som skal bæres  inn dit, og selvsagt mange planter :)

 Når alt er ferdig skal det bli godt med en liten pause. Ingen flere håndtverkere på en stund, og jeg skal bare nyte det nye tilbygget.

Jeg tror at jeg kommer til å tilbringe mye tid der fremover :)

Så til bildene.

Dette var på fredag. Lett å se med nysnøen utenfor :)


Her er platene for gulvvarmen lagt på plass.

I forrige uke fjernet de isolasjonen som har vært utenpå denne døren. Før var den "alene" ute på veggen før dette påbygget ble bygd, og den ble satt opp i fjor høst. Så det var morsomt å kunne se gjennom den for første gang her inne fra, og ikke minst å se alt lyset som kom inn i stuen her!

Ja, sånn ser den ut. Den veier 200 kg, og kan foldes mot høyre sett utenfra. Det er også en egen "dør i døren" som kan brukes separat. Foldedøren er foreløpig så tung at jeg neppe får den opp, men det tror jeg  kan justeres.  Bare jeg kommet ut av den lille døren  så holder det for meg :)

I natt kom det nye 5 cm med snø, så nå er det veldig vinterlig her. Allerede i morgen skal varmen komme tilbake, så det ser ikke ut til at det blir kaldt fremover. Det ble "kun" -4,4 grader da de meldte om -7, så det gikk veldig fint.

søndag 2. februar 2020

Litt mer fra årets første plantetur, og en ny dille...

Ja, det måtte jo bli med litt til å pynte opp inne med også. På veien hjem stoppet vi på Plantasjen i Lier (jeg er ikke sponset) ;)
Den er en veldig stor butikk, og de har et stort utvalg i grønne/blomstrende planter. Vi var der en god stund, og plutselig stoppet jeg ved orkidéene. Jeg burde garantert ikke ha flere diller, men jeg bestemmer ikke over de. Det er de som bestemmer over meg... ;)
Der hadde de et drømmeutvalg!

I høst fikk jeg en Dendrobium orkidée til min fødselsdag, og jeg kjente ikke til den slekten i det hele tatt. Jeg har huset fullt fra før av Phalaenopsis orkidéer, og har tenkt at jeg tør ikke prøve noen av de andre. Orkidéer er nemlig ikke av de enkleste plantene å få til  i en vanlig stue. Men så fikk jeg altså en Dendrobium  Sa-Nook 'Thailand Black', og da var det gjort. Siden har det blitt noen flere, og når vi var der måtte det bare bli med hjem to til. Jeg har jo fire nye vinduer å fylle opp vet dere... ;)

Denne heter Dendrobium Sa-Nook 'Spring Eclipse'

I denne potten er det egentlig to forskjellige sorter. Det er to  blomsterstilker i potten og den ene er ren hvit og heter 'White Surprise'. Men denne jeg viser her heter 'Snow Jade' og står i samme potten.  Altså en bonusplante :)

Jeg har funnet en side med alle navnesortene av de .  De skal tørke opp mellom hver vanning akkurat som Phalaenopsis, men disse kan stå mye kjøligere etter blomstring. Da skal de ha en hvileperiode og så kan de i teorien blomstre på nytt. Det gjenstår å se om jeg får til :)

Jeg var ute i går for å se etter tidlige vårtegn, og det er kun et men det holder jo når snøen fortsatt ligger på bakken. Det er min Helleborus niger som jeg har fra før. Snø og juleroser hører i sammen :)

Her om dagen kom det tre frøpakker med Cyclamen hederifolium med posten, og de ble også lagt i mildt såpevann i et døgn. Dette med å legge harde frø i såpevann kjenner jeg fra før, for det har jeg gjort med Clivia frø tidligere. Det er for å bløte de opp så de lettere kan spire.

Etterpå skyller jeg de godt i en tesil, og så legger jeg de på tørkepapir. Da blir de mye enklere å så etterpå :)

De forrige "norske" frøene jeg kjøpte la jeg ikke i vann, men de spirte likevel veldig bra for de var helt ferske. Dette er viktigere å gjøre til eldre frøene er.
Nå har jeg en hel plastboks full av nysådde frø, og hvis alle de spirer får jeg et plassproblem. Nå har nemlig blodbegerfrøene spirt også. I tillegg har jeg mange stiklinger av porselensblomst/hoya der også, så jeg må nok få flyttet en del planter til de nye vinduene bare vinterhagen er klar. Plassproblemer er en "hodepine" som kommer hver vår.

 I går bestilte jeg noen dahlia og begoniaknoller, og de må også drives frem. Hvis det blir en veldig tidlig vår kan jeg flytte mange planter ut i drivhuset. Dahlia pleier jeg nemlig å drive frem der. 
Jeg pleier også å flytte mine Camellia ut der. Det er mulig at de blir stående litt i vinterhagen enn så lenge, men jeg må se hvor varmt det blir der. Camellia trives best innendørs når det er kjølig. Så det blir spennende å se hvordan temperaturen blir der.

Det måtte også bli med en navnløs Camellia japonica hjem. Plantasjen har aldri navn på sine, og det irriterer meg. Men jeg vet at det er sånn, så det må jeg bare akseptere. De heter White, Red og Pink. Den som ble med hjem heter Pink. Jeg håper at den er dobbel rosa :)

Jeg ønsker dere en fin dag og en fin ny kommende uke!


fredag 31. januar 2020

Årets første plantetur...

I år er alt så tidlig, og også innkjøpene ;)

En veldig god venninne og jeg dro like så godt en tur til Blomster-Svein i Lier. Det var litt stille der nå, så det var god plass til å se seg rundt.  Han selger tre ting i hovedsak, og det er Heuchera, Helleborus og ministemor. Han hadde priklet store mengder av ministemor som bare skal stå der og vokse seg store frem mot våren. Det er god fortjeneste på det arbeidet vil  jeg tro :)

 Jeg var på jakt etter Helleborus og kjøpte først to Helleborus x ballardiae 'HGC Pink Frost'
Svein hadde ikke så mange planter igjen av de for han har rett og slett ikke plass. Så det passet godt å kapret de nå mens han enda hadde noen igjen :)

'Pink Frost' som utover i sesongen blir helt rosa når det blir mer lys og varme.

Jeg spurte om han ikke hadde noen andre sorter, og han sa at han hadde noen planter stående ute bakerst der hvor alle Heuchera står. Vi gikk dit, og der hadde han noen store planter som hadde stått der ute i flere år. Navnesorten var Jacob sa han, og den måtte jeg jo google når jeg kom hjem. Joda, han hadde selvsagt helt rett. De heter Helleborus niger 'HGC Jacob' (Helleborus Gold Collection)

De var fulle av knopper og noen var også i blomst.

4 x 'Jacob' som kostet 50 kr pr. plante. Ikke noe å si på den prisen!

Mange Helleborus har blomster med hodene vendt nedover, mens disse har blomstene vendt oppover. De var kjempestore og har altså stått ute der i flere år. Lier og her har omtrent samme klimasone, så de lar jeg stå ute i en plastkasse uten lokk på. I går kveld begynte det å snø her og da satte jeg et lokk delvis over de.

Jeg kan senere sette lokket helt over de hvis det blir veldig kaldt.

I natt kom det 3-4 cm med nysnø, og jeg klager ikke på det. For det første er det så pent å se på, og for det andre kan de få cm med snø hjelpe plantene når kulden kommer fra mandag av. Den skal vare frem til fredag om en uke og så skal det bli varmt igjen.  I indre strøk ( mye høyere opp enn her melder de om -15 grader) Jeg håper at det ikke blir mer enn -7 grader her.

Hagen sett inne fra kjøkkenvinduet.

Her har jeg gått ut for å ta bilde av nysnøen. Jeg er veldig glad i snø og vinter når det kommer 3 cm med snø av gangen :)


Jeg tok også noen bilder på onsdag av de plantene som kom med posten.


'Double Pink Picotee'

Primula vulgaris 'Elle'med doble hvite blomster.

Alle disse plantene kommer rett fra Nederland, og er ikke tilvendt norsk vinter. Så de skal bo i kjelleren til det blir varmere ute igjen. Det blir nok mange ut og inn runder for disse, men sånn må det bare bli. Det er verdt jobben med å gradvis tilvenne de klima her.
Hvis ikke hadde de nok dødd relativt fort ute nå.

God helg/weekend!

onsdag 29. januar 2020

Nok en oppdatering...

Nå kommer nok en oppdatering, men snart er det ikke så mange oppdateringer igjen. Noen vil det jo bli, men det går hurtig fremover nå.  Etter litt problemer med takvinduene for å få tilpasset de til resten av bygget og taket har det meste gått problemfritt.

Nå har de begynt å kle taket innvendig, og snart begynner de å kle veggene.

I morgen kommer mest sannsynlig foldedøren som veier ca. 200 kg. Den blir ikke satt inn før resten er ferdig innvendig. Da må de være fire stykker her for å løfte den på plass. Jeg skal nøye meg med å ta bilder av det ;)

Så til oppdateringen. Dette er det ene takvinduet...

...og dette er det andre. De vil gi ekstra godt med lys inne i rommet. Det var snø på de når jeg tok bildene i går  :)
Jeg er jo ikke sikker, men jeg antar at snøen vil smelte når det blir varme i rommet der.

Her ses begge vinduene.


Dette er selve åpningen hvor foldedøren skal på plass.

I går regnet det, sluddet og snødde litt innimellom. Derfor fikk drivhuset litt snø på seg  :)
I fjor måket vi taket der mange ganger. 

Jeg må bare ta med et bilde fra 31. januar i fjor for å vise hvor mye snø det var da. 

Da så hagen sånn ut. Det var litt av noen snømengder vi hadde da. Så stor forskjell kan det være fra år til år. I år har det ligget en jetstrøm et sted høyt oppe og har sendt oss bare vestavær. Da får vi bare mild luft fra Nordsjøen med regn og høye temperaturer. I fjor var det østavær i lange tider og masse snø. Det er utrolig hvor stor forskjell det kan være fra år til år.

Noen som kjenner igjen den snauspiste Taxusen til høyre? Da hadde rådyrene fri tilgang til den, men det har de ikke nå.

Det kan fortsatt komme mye snø denne vinteren, så jeg skal ikke si at vinteren er over enda nei...
I morgen kveld melder yr om snø, og så skal det bli varmt, og så skal det bli ned mot -7 ut i neste uke. 
Været oppfører seg som en jojo, men jeg håper jo at det kan bli mer stabilt fremover. 


Bestillingen her om dagen av planter fra Eides stauder  var:

Helleborus orientalis ' Double Pink Picotee'
Helleborus orientalis 'Double Ellen Pink'
Primula vulgaris 'Elle'

De kommer alt i dag, men det er jo lenge til de kan plantes ut her. Jeg kommer til å ha de i kjelleren eller ute i gjennomsiktige plastkasser alt etter som hva temperaturen ute er. Jeg prøvde ut det i fjor, og det fungerte veldig bra. Jeg er ekspert på å skaffe meg ekstra arbeide med planter som egentlig er kjøpt inn alt for tidlig. Det var vår her når jeg bestilte de, men nå ser det ut som vinteren kommer tilbake igjen.  Jaja, det må en bare regne med :)

mandag 27. januar 2020

Bestillinger på gang...

Jaja, da var det slutt på måteholdet ;)

Jeg hadde egentlig tenkt å reise til  hagemessen i år for å treffe Marianne fra Spiren i Danmark, men hun kommer ikke dit i år pga. at messen er ikke før 17. April. Da er nok de fleste av hennes Helleborus orientalis avblomstret for lenge siden.

Siden Blomster-Svein i Lier har sluttet med disse, så er det bare en jeg vet om som har de, og det er Rolf Eide/Eides Stauder i Bergen.  Da ble det en liten bestilling der på Helleborus orientalis,  og de blir sendt i dag eller i morgen.  På søndag bestilte jeg også noen primula. Primula kan jeg ikke få nok av, men de kommer ikke før i mai.

Som ikke det var nok så ble jeg fristet til å bestille en bok med latinske ord og uttrykk. Jeg har to bøker om det fra før, men plantelatin interesserer meg veldig :)

Jeg fant en anmeldelse av boken hos David med den flotte bloggen Travelswithbirds fra Canada. Han skriver mest om fugler og tar de vakreste  bilder av de, men plutselig så skriver han om litt som er planterelatert også ;)
I just love it ♡

Boken fikk jeg bestilt her hos Libris.


I går gikk jeg en runde i hagen, men enn så lenge er det bare Helleborus niger som har blomsterknopper.

I morgen kan det bli sludd, og senere i uken kan det komme snø. Det blir spennende å se hva som kommer.

I dag regner det og det er 5 grader. Kjedelig vær og da får det bli noen innendørs bilder.

Okidé i kjøkkenvinduet, og denne har jeg fått til å blomstre mange ganger.

Det samme med denne. 

Denne kjøpte jeg rett før jul, og den ser ut til å trives ute i gangen.

Ved siden av den står denne :)

Monstera deliciosa 'Variegata'
Drømmeplanten over alle drømmeplanter (innendørs så klart)

Ha en fin ny uke!

lørdag 25. januar 2020

En flott solnedgang, og litt prikling...

På torsdag var jeg på det lokale gartneriet for å kjøpe leire/terrakotta potter. Jeg hadde en plastboks full av Cyclamen hederifolium spirer som måtte få noen nye potter som er bedre egnet til disse plantene som trives litt tørt. Jeg lukket øynene for alle flotte plantene og gikk hurtig ut.
Å besøke et gartneri er for meg  en øvelse i selvdisiplin  ;)
Jeg får utøve den nå på denne tiden av året, for nå er ikke fristelsene så store her enda...

Når jeg kom ut ble jeg så forbauset over den flotte himmelen, for den var ikke sånn når jeg gikk inn...

Dette er ved parkeringsplassen ved gartneriet. Jeg skulle etterpå ned til butikken  for å handle mat, og der var den enda flottere


En må jo ta bilder når himmelen er sånn :)

Så til priklingen. Disse ble sådd rett før jul, og da er de ca. en måned gamle. Dette var friske frø, og de må ha spirt omtrent 100% og veldig hurtig. Nå er de nypriklet og har kommet over i leirpotter. Disse har fått perlite blander i jorden, og vermiculite på toppen av jorden. Vanligvis har de kun stått i vanlig jord før jeg har plantet de ut, men disse har fått en luksustilværelse ;)

Jeg har nemlig tenkt å ha disse i pottene, og sette de i kjellernedgangen om vinteren. Der er det en liten plass og i vinter har det nok vært rundt - 3 til 0 grader der. Det er morsomt å prøve ut litt nytt!

Jeg bestilte like så godt tre pakker med frø til av disse i går, og så kan  jeg plante de på flere steder her og se om disse norske frøene har bedre overlevelse for frøplantene. De har riktignok vokst opp i Harstad som er helt ute ved kysten og langt  nord i landet her, men det kan jo være en liten forskjell likevel... ;)

God helg/weekend!

torsdag 23. januar 2020

Vår og vinter på en gang i januarhagen...

Temperaturene har så langt i januar ligget godt over 0 grader. 4, 5 og 7 grader har det vært flere ganger. I går natt var det -3 igjen, så det skifter hele tiden nå.

På mandag så jeg i bedet foran kjøkkenet at det var flere knopper på en julerose/ Helleborus niger.  Det finnes ikke snø der, og snart er det ikke i resten av hagen heller.

Hvis dette varme været fortsetter vil den jo springe ut veldig tidlig i år. Men jeg ser at yr melder om sludd/snø neste mandag og tirsdag så jeg tror nok at det er alt for tidlig å tro at våren kommer allerede nå... ;)

Noe snø er det jo fortsatt her. Barlinden/ Taxusen lever godt inne i buret sitt :)
Ingen rådyr har fått spist på den i vinter. Det buret skal få være på til det kommer nye blader ute i skogen. Jeg så i fjor vinter hvor mye de spiste av den på vinteren, og de ga seg ikke med det før det ble vår.
Den er så skulpturell der den står at kanskje den skal stå der med buret hele året? ;)
Nei, det kan den ikke får da har den ikke plass til å vokse. Jeg må nok heller skjøte på den med netting i høyden.

Sol er så herlig å se i hagen nå.

På skyggesiden ligger snøen lenge uansett.

Heuchera 'Paprika' i januarsolen. 

Inne ved hekken blir det alltid tidlig bart.
Solstrålene synes veldig godt på dette bildet :)

Jeg kikket på sommerfuglbuskene på mandag, og det så ikke ut som det var noe grønt på stammen på de. Jeg frykter at de ikke har tålt denne vinteren. Det vil jeg se først når våren kommer om det er noe liv der. Jeg vet at de er merket som H3, og det er det ikke her. Men jeg klarer ikke la være å prøve meg på de ;)

Hagedammen er fylt med is.

Bambusen fikk tung snø på seg i november, og den har frosset fast i isen som ble etterpå.


Denne rhododendronen ble plantet i høst.

Denne ble også plantet i oktober i fjor.

Det ble denne også. Denne er en av de store som jeg kjøpte i fjor. Den ser godt ut den også.

Denne kristtornen/ Ilex ( hunnplante) ble kjøpt på salg i oktober i fjor sammen ned en liten oppstammet (hannplante) av samme slag. Hvis en ønsker bær på de må en ha en av hvert kjønn av de. Det vi vise seg om de er riktig merket. Har opplevd det før at de har vært feilmerket, og da blir det ingen røde bær ;)

Et lite oversiktsbilde nedover i hagen. Det er ikke mye annet enn is igjen her nå. 

I dag er det lettskyet og akkurat nå  -1,1 grad. Jeg skal sette ut mine cyclamen og primula ut på trappen så de får tilvent seg utelivet :)

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...