lørdag 25. januar 2020

En flott solnedgang, og litt prikling...

På torsdag var jeg på det lokale gartneriet for å kjøpe leire/terrakotta potter. Jeg hadde en plastboks full av Cyclamen hederifolium spirer som måtte få noen nye potter som er bedre egnet til disse plantene som trives litt tørt. Jeg lukket øynene for alle flotte plantene og gikk hurtig ut.
Å besøke et gartneri er for meg  en øvelse i selvdisiplin  ;)
Jeg får utøve den nå på denne tiden av året, for nå er ikke fristelsene så store her enda...

Når jeg kom ut ble jeg så forbauset over den flotte himmelen, for den var ikke sånn når jeg gikk inn...

Dette er ved parkeringsplassen ved gartneriet. Jeg skulle etterpå ned til butikken  for å handle mat, og der var den enda flottere


En må jo ta bilder når himmelen er sånn :)

Så til priklingen. Disse ble sådd rett før jul, og da er de ca. en måned gamle. Dette var friske frø, og de må ha spirt omtrent 100% og veldig hurtig. Nå er de nypriklet og har kommet over i leirpotter. Disse har fått perlite blander i jorden, og vermiculite på toppen av jorden. Vanligvis har de kun stått i vanlig jord før jeg har plantet de ut, men disse har fått en luksustilværelse ;)

Jeg har nemlig tenkt å ha disse i pottene, og sette de i kjellernedgangen om vinteren. Der er det en liten plass og i vinter har det nok vært rundt - 3 til 0 grader der. Det er morsomt å prøve ut litt nytt!

Jeg bestilte like så godt tre pakker med frø til av disse i går, og så kan  jeg plante de på flere steder her og se om disse norske frøene har bedre overlevelse for frøplantene. De har riktignok vokst opp i Harstad som er helt ute ved kysten og langt  nord i landet her, men det kan jo være en liten forskjell likevel... ;)

God helg/weekend!

40 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Ja det var en flot solnedgang, og selvfølgelig tager du billeder, når himlen er så flot. Jeg har netop taget billeder af en meget flot solopgang her hos os.
    Flot at du kunne beherske dig og lade være med at købe noget og flot med cyklamen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det var det, og det er ikke så ofte vi har sånne solnedganger her. Hos deg er det jo vanlig :)
      Ja, noen ganger må jeg jo det.
      Klem

      Slett
  2. God morgon Marit!
    Vilka vackra himmelsbilder. Himlen har varit färgrik här också de senaste dagarna. Måste vara en speciell vädertyp. Vackert när himlen speglar sig i vattnet.
    Så fint fröna har tagit sig och så fint dom får det med sin lyxtillvaro :) Rolig test att pröva och ställa dom på trappstegen i vinter. Det är alltid spännande med tester.

    Önskar dig en fin lördag!
    Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen, Anita!

      Tusen takk. Ja, antagelig så er det sånn, for jeg har sett mange bilder på nett de siste dagene av himmelen.
      Ja, det er morsomt å teste ut forskjellige tinh.

      Ønsker deg en fin helg!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Grattis till sådden och ännu större grattis till att komma ut med bara det du skulle ha... :) Jag har börjat sätta över ungefär motsvarande summa som jag avstår att handla för på ett konto för att visualisera.

    Många duktiga odlare hävdar att känsliga växter som dras upp från frö som satts lokalt har bättre härdighet. Så din tanke låter väldigt vettig.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det ;)
      Så smart da! Jeg har en tilsvarende konto som jeg sparer en fast sum på hver måned, så den kan være god å ha når våren kommer :)

      Ja, kanskje det er sånn, for det er et problem når alle planter kommer fra Nederland ;)

      Klem, Marit

      Slett
  4. Good morning dear Marit,
    Wonderful photo's of the sky!!! What a good girl you were not buying new plants for the garden. My compliments. I've visited the gardencentre last week and the colors of springflowers were a great thing to see. But only seeds for the birds were coming home. It must be wonderful to watch what the seedlings are doing.
    Have a great weekend ahead!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you!
      Sometimes it's nice to look, and not buy everything you see. But it's easier in January than in May ;)
      Yes, it's so wonderful to watch them grow.
      Have a great weekend you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  5. Sikken en flot aftenhimmel! Godt du fik et par billeder af den.
    Jeg har siddet og læst dine sidste indlæg, og forstår godt at Cyklamen er kommet med på din liste over "diller". De passer jo fantastisk til din lyst til spændende blade med mønstre og farver, og så blomstrer de så fint.
    Flot bur du har lavet til din taks! Nu skal den nok klare alle angreb.
    Og så er det jo utrolig spændende at læse om de store fremskridt på havestuen. Det var sjovt at få et resumé af hele byggeriet, og det lyder som I virkelig får jer et helt nyt hus, som bliver nemt at holde fremover. Tillykke med de mange store projekter!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig fin den dagen.
      Cyclamen har blitt en ny dille, ja :)
      Listen over diller blir stadig lengre, men jeg må ha noe nytt å holde på med og de er jo så fine.
      Buret har bestått testen i vinter, og Taxen har klart seg så fint inne i det. Rådyrene klarer ikke å få spist på den nå.
      Ja, nå går det fremover med bygget, og det har blitt et nytt hus her når vi er ferdige. Tusen takk!

      Slett
  6. Hello dear Marit,

    Wow! Nice sky! I also have this sort of light early in the morning …
    How beautiful ... the small plants are out! Gorgeous!
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,

      Thank you!
      Have a nice weekend you too!
      Hugs!

      Slett
  7. Hei Marit.
    For noen flotte bilder av solnedgangen. Det er selvdisiplin å kjøpe bare det du skal ha på et gartneri. Det har ikke jeg.
    Frøene dine ser flotte ut.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne- Lise
      Tusen takk. Ja, det er det, og det er ikke bestandig at jeg lykkes med det ;)
      God helg!

      Slett
  8. The sky is indeed wonderful, Marit. Who knew that you ever averted your eyes skyward away from plants? And kudos to you for being restrained and moderate. Now if this had been in May...........

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was very beautiful to watch the sky that evening, David.
      It's more easy to be moderate in January than in May...
      I don't talk about moderation in May... ;)

      Slett
  9. Hello, Wow gorgeous sky images. It must be so tempting to go inside a nursery and not buy more plants. The little sprouts are looking good. Happy Saturday, enjoy your weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you. Yrs, it's very tempting to go inside there. It' just 5 minutes from here, so I can go there as much as I want. Yes, they grow very well.
      Happy weekend!

      Slett
  10. Hei Marit

    Ja, det er en imponerende spireprocent! Cyclamen har du da virkelig succes med, en velvalgt dille, der ser godt ud, allerede fra lille:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sikkert! Jeg har vært veldig heldig med disse ja :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  11. Ja, det er så nydelige solnedganger for tiden! Var ute og fikk den med meg i dag også :)
    Prikling allerede? Det såprosjektet må sies å være svært vellykket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det var fint i dag også, men med svakere farger her.
      Ja, nå er priklingen i gang.
      Veldig vellykket, ja :)

      Slett
  12. Nydelig kveldshimmel!
    Morsomt når det spirer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig fin. Det er veldig morsomt ja :)

      Slett
  13. Hei Marit!
    Januarhimler er vakre. Vi har hatt noen morgener og ettermiddager som har vært helt fantastiske.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er de. Det må ha vært sånn mange steder i det siste, for jeg har sett så mange bilder av det i det siste.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  14. Hej Marit!
    Vilken vacker rosa himmel. Hade samma för någon dag sedan, en riktigt röd himmel.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den var veldig fin. Det har nok vært sånn mange steder i det siste.
      God helg!

      Slett
  15. Flotte bilder av vinterhimmelen hos deg. Søte små Cyclamenplanter.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er så søte.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Ja, vejret kan give smukke motiver til billeder.

    Hvor er dine små cyclamen nuttede :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert.

      De er veldig søte, ja :)

      Slett
  17. Dine billeder er så smukke, Marit - sikke en himmel! Og hvor er det spændende med dine nye, små planter.
    Tænk engang, jeg har set rododendron i blomst dag i Botanisk Have og troede ikke mine egne øjne.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det var en fantastisk himmel. Småplantene vokser og trives
      Utrolig å høre! Det må være veldig tidlig.
      Klem

      Slett
  18. Hvor var det passende, at himlen brød i brand lige netop den dag, det lykkedes dig at gå ud fra plantecentret uden lidt ekstra i kurven.
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, for ellers hadde jeg nok vært mest opptatt av blomstene 😉

      Slett
  19. Hei Marit.
    Hva skal en med måtehold?
    Så fine orkideer. Jeg sliter med å få mine til å blomstre igjen.
    Men nå skal jeg begynne å så.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Nei, det kan du si... ;)
      Tusen takk. Jeg gir de masse stell, og det liker de. Det er så morsomt å så egne planter.
      Ha det godt.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...