onsdag 7. august 2019

Planting i duk...

For å unngå rotugress som kommer opp, har jeg siden i fjor sommer dekket alt her med markdekkeduk når jeg planter i store områder.
Jeg dekker med duk først, og siden klipper jeg hull i den og planter.

Det er jo tungvint på en måte, men samtidig er rotugress også veldig tidkrevende å luke bort.

Her kommer en enkel innføring for de som ikke har gjort det før  :)

Først klipper jeg et kryss i duken.

Så bretter jeg sidene inn.

Så begynner jeg å ta bort jord og graver et hull der jeg skal plante.

Det kommer jo an på hvilken plantesort dette gjelder om en behøver drenering eller ikke. I dette eksempelet er det alunrot /heuchera jeg planter og de må ha god drenering.

Så setter jeg planten nede i hullet og fyller på med jorden jeg tok bort.

Til slutt har jeg fylt på med grus/singel som jeg bruker oppå duken.  Der kan en jo ha hva en vil enten det er grus eller bark som også er mye brukt.

Det er lite vedlikehold med dette når en først er ferdig.

32 kommentarer:

  1. Un lavoro perfetto, ottimo se si vuole ottenere un risultato senza erbacce :)

    Buona serata e buon lavoro!

    SvarSlett
  2. Så fin en vejledning, Marit!
    Jeg burde nok have brugt plantedug her, for alt muligt sår sig selv - både ukrudt og 'krudt' som mine mormor altid sagde.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Gitte. Ja, det kan spare en for mye arbeide. Men frøugress spirer jo likevel. Det jeg får stoppet er det som er i bakken fra før.
      Klem

      Slett
  3. Thank you for this joint lesson in construction and gardening. I think I need you to come over and dig the first hole though so that I will know exactly how it is done. I will provide cold drinks!

    SvarSlett
  4. Hej Marit

    Mon blogger har været nede - jeg har da tidligere skrevet hos dig....?
    Men jeg skrev nok noget med at det er en god vejledning - men at jeg selv ikke vil have dug i haverne, de er jo også noget mindre;)

    Jeg synes det er godt når vi bloggere beskriver hvordan vi gør ting - så kan vore læsere tage det de kan bruge!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det tror jeg nok den var en liten stund. Det var ingen kommentar her fra deg, men som du sier så var det nok noe galt med blogger.
      Ja, det passer jo ikke for alle. Jeg har så mye hage her og må gjøre nye anlegg og bed mer vedlikeholdsfritt. En blir ikke yngre med årene ;)

      Ja, ikke sant. Vi alle har mye nyttig kunskap og erfaringer som vi kan gi videre.

      Ha en deilig dag

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det måste underlätta mycket att slippa rensa ogräs i rabatterna. Förstår att det är nödvändigt i en så stor trädgård. Hos mig med bara några rabatter är det lite lättare. Använder markduk under täckbark mellan odlingslådorna, fungerar bra.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er for å få det enklere fremover. Rotugress er veldig tidkrevende. Ja, det fungerer veldig bra.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Jeg ser absolutt fordelen med å gjøre det på denne måten. Du legger ned et stort arbeid, men slikker ugress og luking.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Rotugress er noe av det mest tidkrevende som er.

      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Hei Marit.
    Ser en stor fordel med å gjøre det på denne måten. Det sparer en for mye vedlikehold og vi blir ikke yngre med årene.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er jo det. Vi blir bestemt ikke yngre med årene, så det gjelder å gjøre ting lettere for seg selv.
      Ha en fin dag!

      Slett
  8. Hei Marit.
    Stor jobb og fin veiledning:-)
    Håper det kommer til å fungere bra. Vi måtte etter hver fjerne all markduken vi hadde lagt fordi ugaset vokste gjennom, og gjorde det enda vanskligere å luke.. Men for to år startet vi med markduk igjen, på områder der vi har grus, og håper det kommer til å funke:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin
      Tusen takk :)
      Jeg brukte en anne type duk før og den satte ugresset seg fast i. Med denne nye duken er det kun kjerringrokken som presser seg gjennom. Det blir uansett mindre jobb av det nå.
      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Tak for beskrivelsen. Vi har brugt dug ved etableringen af noget læhegn, og det hjalp os bestemt de første to-tre år. Et andet sted i et blandet bed lagde vi aviser ud og dækkede dem med kompost, og det fungerede også godt i etableringsfasen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, duk hjelper godt. Problemet med aviser er at de går i oppløsning etter en tid. Jeg har brukt det her før så jeg har prøvd det. Men i etableringsfasen fungerer det jo fint.

      Slett
  10. Hello, it does sound like hard work. But, it would help control the weeds.
    Good luck with your gardens. Have a happy day and a great weekend ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it's hard work, but it helps over time. Thank you!
      Have a nice Thursday!

      Slett
  11. Det blir väldigt prydligt - har ju till och med besiktat på plats ;) Har fått ännu ett tips... Spola bort jorden runt som oftast är gödslad torv och alunroten behöver magrare för att etablera sig särskilt på hösten. Sen kan den få näring.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du :)
      Ok, takk for tips. Det er en i Norge som har veldig bra utvalg, og de ser ut som har ganske mager jord.

      Klem, Marit

      Slett
  12. Hei Marit, så fint du har laget beskrivelse med bilder.
    Jeg har en smal stripe hvor jeg har tenkt å bruke duk, men lurer på hva slags duk det er lurt å bruke. Hva heter det du bruker? Slipper den vann igjennom? Jeg skal ha prydgress og lavendel der og med steiner i mellom har jeg tenkt. Jeg ser jo at enkelte steder kan det være godt å begrense ugress og luking.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid

      Så hyggelig at du synes det. Den duken jeg har brukt har jeg kjøpt på Hageland og Felleskjøpet. Den heter markduk og kalles også jordbærduk. Den har sånne grønne striper innvevd som du ser på bildet. Den slipper vann igjennom ja. Jeg ville nok vært litt forsiktig med både lavendel og prydgress med for mye dekke duk. Da må du være veldig nøye med dreneringen, for under duken er det konstant fuktig.
      Lykke til, og god helg!

      Slett
    2. Takk for advarselen.Lavendel trives best i tørr jord, så jeg må nok være forsiktig, men det er skrått der, så tror kanskje det går.
      Turid

      Slett
    3. Ja, du må bare prøve :)

      Slett
  13. Takk for at du deler kunnskap :-) Gode tips å ta med seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å kunne dele på kunnskapen :)

      Slett
  14. Smart måte å slippe så mye ugress, Marit.
    Synesogså det er penere med singel enn bark for å dekke rundt plantene.

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg bruker den metoden veldig mye. Frøugress kommer uansett, men rotugress slipper en da. Det er jeg enig i.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Takk for gode råd.
    Me la duk på stort område for fleire år sidan.
    Det har fungert fint, men ser at no begynner det å kome
    opp uønska vekster frå hola.
    Ein må kanskje skifte ut etter nokre år.
    Eg ser at mange legg duk og grov singel oppå. Det er ryddigt,
    men eg synest det blir litt daudt og hardt å sjå til.
    Me vart iallfall velsigna med mykje sol og varme etter alt regnveret og kulden.
    Det gjer godt for både planter og mennesker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, duken må til slutt byttes ut etter mange år, for til slutt går den i oppløsning.
      Så bra! Her har vi også hatt mye fint vær, og nå var det veldig tørt. Det var godt å få 50 mm nå i helgen :)

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...