fredag 16. august 2019

Varme farger i augusthagen...

Jeg har i de siste årene i august fått plutselige anfall av å like oransjegulerøde farger i små doser, og nå har jeg mange blomster som har de fargene.
Se bare her:

Denne er gjengitt litt feil i fargen, for den er mørk  vinrød.
 Helenium 'Potter's Wheel'

Helenium 'Sahin's Early Flowerer

Insektene, og spesielt biene er så glade i disse solbrudene. Helenium autumnale 'Kanaria'

Så til noen ettårige planter som jeg sådde i februar. De har ikke fått nevneverdig godt stell, og lite gjødsel. De er bittesmå, men blomstrer plutselig nå. Alle steder jeg har lest om de, så står det at de er ettårige.  Så de som har fått de igjen året etter  er det kanskje fordi de  har frødd seg? Noen som vet noe mer om det?


Denne her likte jeg veldig godt :)



Rudbeckia hirta 'Sahara' som kommer i mange variasjoner og alle som blomstrer her nå er ulike. 
Jeg synes de er veldig fine, og har allerede bestilt frø for å så de til neste år også :)

God helg/weekend!


46 kommentarer:

  1. A nice surprise to have those little bursts of colour when you didn't even expect them.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, David. I didn't expect to like them in the first place, but now I love them.

      Slett
  2. Det er de fineste høstfarver, du viser her - dem holder jeg meget af. Hos mig er der kun roser og sommerfuglebuske lige nu.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de minner veldig om høstens farger på trærne. Roser og sommerfuglbusk er også veldig fine. Det gjelder å nyte de nå.
      Klem

      Slett
  3. Jeg liker også oransjgule farger, og spesielt ferskenfarger, nei, alle nyanser egentlig, sammen med rosa og lilla. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. De ferskenfargede er jeg også veldig glad i, og rosa og lilla passer så godt sammen med de ja. Ha en fin dag!

      Slett
  4. Hello, Marit! I love the pretty colors and beautiful blooms. I would like these in my garden next year. Enjoy your day, wishing you a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen!
      Thank you. I hooe you can have them in your garden next year.
      Happy weekend!

      Slett
  5. Hei Marit.
    Det er jo mye orange i naturen om høsten, kanskje for at vi skal få de sprakende fargene, før vi møter mørke og korte dager:-)
    Deilig med orange, gult og rødt nå.
    De frøsådde var virkelig søte:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!
      Ja, det er jo det, så fargene passer godt til årstiden om en måned eller to ;)
      Ja, vi kan absolutt behøve noe farger da!
      De er veldig søte, ja :)

      Slett
  6. Hej Marit
    Ja Rudbeckia er en dejlig plante, de passer i farven her i høsten. Jeg fik planter og frø fra en haveven, nu kommer de helt af sig selv rundt om i haven, det er jeg glad for.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er helt sikkert. Da må de vel frø seg? Hos deg npr de sikkert å få modne frø. Til neste år skal de sås tidlig så de kan nå det her også.
      Klem

      Slett
  7. Bellissimi Helenium, complimenti! Non riesco a coltivarli per via delle estati calde! Mi guardo con piacere i vostri :)

    Buona giornata!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! So sad that you can't grow them because of the heat.

      Happy Weekend!

      Slett
  8. Det er fint med de varme nyansene på denne tiden :-)
    Den øverste ser ut til å ha fått navn etter Harry Potter. Den har i alle fall de riktige fargene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, så de passer til høsten :)
      Harry Potter har nok gitt navn til den, ja. Hans kappe har vel vært vinrød, så den kan passe i fargen :)

      Slett
  9. Hej Marit

    Helenium er bare rigtig flotte.
    Du har ret - mørke blomster kan ofte være svære at få korrekt - det hjælper ofte at gøre billedet mørkere her - eller bedre at underbelyse allerede når du fotograferer.
    Morsomt med dine Rudbeckia - Måske de selv når at få frø - det ville være sjovt!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er de. Det har du helt rett i. Jeg tror vel at det er litt for sent på året her, men til neste år skal jeg så de mye tidligere.

      Ha en deilig weekend

      Slett
  10. Fint med sterke farger når vi nå nærmer oss høsten.
    I dag har vi hatt sol men kald vind.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de passer jo godt nå. Ingen vind her og 20 grader med lette skyer. Så her har det vært helt ok.
      God helg.

      Slett
  11. Good morning dear Marit,
    I love the yellow and orange colors. How different it was 20 years ago when I started my garden. I avoid yellow and red colored flowers but now I am pleased to see the warm colors.
    Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,

      I still avoid them, but not totally ;)
      Have a nice weekend you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  12. Vakre Helenium og Rudbeckia som blomstrer på denne tiden i august.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine på denne tiden.

      God helg!

      Slett
  13. Hei Marit, det er spennende når smaken endrer seg og en plutselig får en helt ny fargeskala å hente blomster fra. Nydelige er de, skjønner godt at du ønsker dem neste år også. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin,

      Ja, det er sant. Litt varme farger er helt ok. De er veldig fine ja, og de skal sås til neste år også ja.
      Klem fra Marit

      Slett
  14. Ja, det er pussige greier. Skjer hvert år på denne tiden :D
    Nydelig, Rudbeckia 'Sahara'. Mine har ikke begynt å blomstre ennå (sådd seint). Har dine sådd seg i grusen? Løvemunnnene mine sår seg både her og der, men ikke sett sommer-Rudbeckiaene gjøre det samme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Nei, mine er plantet i grusen. Jeg tror vel at med vår relative korte sommer så skal det vel noe til at de får modne frø. Hvis de såes i januar, så får de jo en lang sesong. Vurderer å prøve det :)

      Slett
  15. Wow, i really love these colors !!

    SvarSlett
  16. Hej Marit!
    Visst är det fint med lite starkare färger på hösten. De är riktigt fina.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det passer jo så fint til den årstiden som snart kommer. Tusen takk.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Fick hicka först... Tänkte vad har hänt - Marit gillar ju inte rött ;) Odlade sommarrudbeckian 'Sahara' förra året och tyckte de var så bra. Så i år blev det 3 sorter. Och jag har upptäckt att de är suveräna som snittblommor :)

    Pröva att gräva upp och kruka in de i vinter så har du tidiga plantor nästa år.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, helt røde er de jo ikke. Nei, jeg liker ikke ren "julerød" farge fortsatt. Kanskje det har noe med årstiden å gjøre ;)
      Det høres bra ut. Jeg har ikke noe sted å ha de når de blir så høye. Jeg må nok bare så de tidlig og satse på å få de ut i nai i steden for i august ;)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Denne deilig sommerfarger... fantastisk... jeg liker.
    Ha riktig god nye uke Marit. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin uke du også, Viola!

      Slett
  19. Beautiful photographs, the colours are so lovely.

    All the best Jan

    SvarSlett
  20. Hei Marit!
    Jeg er veldig glad i akkurat de varme fargene. Har også 'Sahara' men den har ikke begynt å blomstre enda. Jeg venter :))
    Ha ei fin uke,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Ja, det er fine farger. Dine 'Sahara' kommer nok :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  21. Hej Marit!

    Så många vackra Helenium du har. Jag har bara en gul kvar men den älskar fjärilarna. Kul att se dina rudbeckior komma upp i gruset. Dom är så fina. Jag sådde 'Sahara' i år för att ha i "fjärilsrabatten" (där jag har Echinacea och Helenium som perenner) och dom har börjat blomma nu och ingen av plantorna har likadana blommor. Jättekul, gillar dom dubbla, det har jag fått många av i år.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, jeg har i de siste årene kjøpt mange, for jeg hadde ingen fra før. De er plantet i grusen, og de var så små da. Nå har de vokst seg mye høyere. Det er veldig spennende at det er så mange ulike av de. De doble er veldig fine, ja.

      Ha en fortsatt fin uke!

      Klem, Marit

      Slett
  22. Eg lika godt fargerike blomster,
    desse er berre Så lekre !!
    Eg har vore så opptatt i det siste med førebuing av konfirmasjonsgåve til
    barnebarn at det har gått ut over blogging og besøk hos andre.
    Eg skal prøve å skjerpe meg.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så fine nå på sensommeren. Det er da helt i orden, og jeg har også så mye å gjøre nå.
      Ha det godt!
      Klem

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...