torsdag 22. august 2019

Vestfold rundt, og et vemodig syn...

Hver år har jeg og ei venninne en rundtur til 4 hagesentere i Vestfold. Vestfold er et lite fylke, men det er veldig mange hagesentere å velge blant der og som har godt utvalg i planter.

Jeg var på jakt etter sommerfuglbusker/buddleia og en en spesiell syrinhortensia. Jeg fikk tak i det og mere til ;)

Buddleia 'Pink Delight'
       "         'Glass Slippers' lys lilla med grågrønt bladverk
Hydrangea paniculata 'Wim's Red'
Phlox paniculata 'Flame Light Blue'

Heuchera 'Forever Red'
Sedum 'TouchdownTeak' Både denne og den over kommer fra Terra Nova Nurseries. De har så mye fint!

Actaea simplex 'Chocoholic'

Grå navnløse heuchera.

Det var nok årets siste store hagesenter besøk. Nå har jeg veldig mye som må plantes her, så nå gjelder det å få til det innen det blir for kaldt.

I dag tidlig både så jeg og hørte grågåsa/ Anser anser. De mellomlander hvert år nede ved lågen før de drar videre mot varmere strøk. Er det høst allerede? Huff...

Tatt med mobiltelefon i dag tidlig.

Det er vemodig at sommeren er over for i år selv om vi fortsatt kan få fine dager fremover. Det er meldt om over 20 grader i neste uke, så det er jo bra.
Tar med noen bilder av de solhattene jeg har flyttet. De har klart flyttingen veldig bra. Det blir spennende til neste år å se om de overlever på sitt nye sted.

Echinacea 'Double Pink Delight'

Echinacea 'Coconut Lime'

Echinacea 'Razzmatazz'

Ønsker dere en fin dag!

38 kommentarer:

  1. Många härliga nyinköp Marit! Fjärilarna kommer att bli glada. Dina Echinacea är verkligen vackra och jag håller tummarna för att dom klarar flytten. Och visst är det vemodigt när man börjar se stråken av flyttfåglar på himlen. Hösten väntar ju en bit bort men ett tag till får vi nog njuta av sommaren. En jättebra bild med mobilen förresten!

    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de hadde veldig mye fint nå, og jeg er veldig fornøyd med kjøpene :)
      Jeg håper at de blir det, og det var mange sommerfugler som satte seg på buddleia i går.
      Jeg håper jo på det, men der de står nå har jeg aldri hatt de før.
      Ja, det er så vemodig. Sommeren går så alt for fort.
      Tusen takk!

      Ha en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Det begynner å bli høst ja.
    Håper plantene dine kommer til å trives :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør dessverre det. Jeg håper at de gjør det :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Virkelig spændende indkøb. Ja sommeren går på hæld - men jeg tror på mange flotte dage endnu -
    Actaea simplex 'Chocoholic' har jeg i DK, den kan anbefales!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det var mye fint å få kjøpt i går :)
      Dessverre er det en realitet, ja. Vi får håpe på det.
      Så bra da. Den er helt ny for meg, så jeg gleder meg til å se hvordan den blir her.

      Ha en deilig dag

      Slett
    2. Those high flying geese are a sure sign of approaching autumn, Marit, and I know you hate to see that, but the birds are magnificent aren't they?

      Slett
    3. Hello David
      Yes, it's a clear sign of autumn. I hate that the summer soon is over, but the birds are very pretty. I love to see them anyway.

      Slett
  4. Sikke spændende planter du fik med hjem fra planteskolen!
    Ja, tænk at gæssene allerede nu begynder at trække sydpå. Lad os håbe på mange lune dage endnu, før det bliver koldt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mye fint å få med hjem :)
      Det er alt for tidlig, men det er bare sånn det er. Ja, det må vi håpe på.
      Klem

      Slett
  5. Hei Marit.
    Mye fint du har fått med deg hjem. Alltid spennende med handletur.
    Det går mot høst. Vemodig, men nå er det meldt varmere vær så det blir noen fine dager fremover.
    Ha en god dag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er alltid spennende å se hva en finner.
      Det gjør dessverre det. Vi får håpe på det fremover.
      Ha en fin dag.

      Slett
  6. Hello Marit, your purchases are wonderful, some beautiful new plants. A lilac hydrangea sounds lovely. Great capture of the geese in flight. The double pink delight and razzmatazz are beautiful. Lovely images. Wishing you a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you! I wish you a happy day too!

      Slett
  7. Hej Marit
    Det var nogle lækre solhatte, kan de virkelig overvintre hos dig? Flotte planter du har købt på turen. Det er underligt, at du allerede tænker på vinter, det gør jeg bestemt ikke endnu, men du bor jo også nordligere.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, de har jeg hatt i mange år. Nå har jeg flyttet de, så det blir spennende til neste år om de kommer igjen.
      Det var kun 6 grader i dag tidlig, og det var kjølig.
      Det er garantert grunnen, for jeg bor jo mye nordligere enn deg :)
      Klem

      Slett
  8. Det ser heldigvis fint ud med dine omplantede solhatte. Imponerende at du kan overskue så mange nye planter, samtidig med at du planter om derhjemme for fuld skrue.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det. De har fått veldig mye regn, og det passet jo til flyttingen. Jeg har tatt en liten plantepause , men den er det slutt på nå :)

      Slett
  9. Hei Marit!
    Ånei - flyr de allerede?!
    Er litt misunnelig på solhattene dine. Jeg har ikke gitt helt opp enda å få en til å blomstre før frosten kommer :)
    Kan du ha Buddleia ute hos deg? trodde bare den var H3?
    Ha en fin kveld,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!
      Ja, de gjør nok det, for det bildet tok jeg i dag tidlig. Det er jo ikke sikkert de flyr akkurat i dag, men de har om ikke annet samlet seg for avreise om en stund.
      Det kan jeg forstå, for jeg synes også at de er så fine. Håper dine rekker det innen frosten!
      Jeg har hatt buddleia ute i flere år med vekslende hell. Har to fra før som jeg har hatt i fire år. Jeg leste på den lyseblå at den skulle tåle 29 minus. Om det stemmer vet jeg ikke, men flere av de skal tåle H4. Det finnes bl.a. en som er E-plante og skal være en god sort for norske forhold. Den heter Tovelil og er lys lilla. Jeg har ikke sett den selv, men har lest om den.
      Ha en fin kveld du også.

      Slett
  10. Good afternoon dear Marit
    How fantastic it must be to plant new beautiful plants. I hope they will show theire beauty soon.
    Have a wonderful rest of te day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes, it's so nice to buy them and plant them. I ♡ gardening.
      I'm sure they will soon.
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Det var mye spennende du hadde kjøpt til hagen. Vakre farger på Solhattene dine. Det er litt vemodig når en ser høsttegn og det er Grågås på vei sydover.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var mye spennende i hagesenterene nå. Tusen takk.
      Ja, jeg synes det er alt for tidlig, men det gjør jeg hvert år.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Många fina inköp, Budleja skall jag göra ett nytt försök med. Vacker röd hortensia och den ljusblåa floxen är fin. Dina solhattar ser ut att trivas bra. Det är dags för fåglarna att söka sig till varmare breddgrader, lite trist men snart är det vår och de kommer tillbaka.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er verdt å ha i hagen hvis en har mulighet til det. De går ut til slutt her også, men jeg må bare prøve. Tusen takk! Jeg håper at de overlever vinteren på sitt nye sted.
      Ja, det er sant.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hei Marit.
    Du er skikkelig full av tiltak:-) Nye innkjøp samtidig med planteflytting, men kanskje greit å ta det samtidig. Kjenner oss vel litt igjen, og ble minnet om at vi har en ca 20 bregner som må plantes.. Høsten nærmer seg uten tvil.
    Flotte solhatter, får håpe de trives på nytt sted.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet nå ikke det, for noen ganger er det null tiltak her...
      Ja, jeg tror det er greit å få gjort samtidig.
      Sånn er det noen ganger :)
      Ja, dessverre. Ja, jeg håper de overlever der.
      God helg!

      Slett
  14. Hei Marit!
    Å ha en tradisjon med hagetur med en venn til plantesenter, er noe man gleder seg veldig til. Vi har også veldig mange planter som skal plantes før det er for seint. Har god erfaring med å jordslå planter i komposten.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er veldig sant det du sier, for jeg gleder meg veldig til de turene. Ja, nå er det intensiv jobbing fremover. Det høres smart ut.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  15. Er ikke klar for høst enda, Marit.
    Skal bli veldig fint i helga, heldigvis!
    Ønsker deg en fin helg,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller, Ida!
      Ja, i dag har det vært kjempefint.
      God helg!

      Slett
  16. Ja det är ett visst vemod som strecken av de första flyttfåglarna på väg söderut ger. Men dina fynd... Där borde jag varit med ;) Phloxen var ljuvlig och hortensian, jag är inte såå förtjust i paniculata, kan jag gott tänka mig.

    Planterade växterna från dig men så var jag borta några dagar i slutet av torkan... Jag hade gjort misstaget att sätta de i kanten av en bädd och där hade grävlingen varit på besök :(

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det betyr at det snart er høst.
      Det skulle du vært, ja! De hadde så mye fint der.
      Huff da. Jaja, sånn kan det gå. Det går sikkert å få skaffet deg noen nye :)
      Grevling er det her også.

      Klem, Marit

      Slett
  17. Så hyggelig at dere besøker hagesenter i Vestfold. Håper Gjennestad og EK er to av de 4. De er mine yndlingsteder, Jeg bor midt i mellom.
    Mye fine blomster å finne på Hagesenter, Marit.
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var de så klart. Vi var i tillegg på Vegge og Plantasjen i Sandefjord. Ok, da var vi i nærheten av deg.
      Ja, det er helt sikkert.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...