lørdag 29. april 2017

Nytt besøk i hagen...

På torsdag morgenen så vi en spesiell fugl som vi ikke hadde sett før. Jeg måtte google hva det kunne være, for jeg kjente ikke til den.

 Så på størrelsen at det måtte være en trost eller noe lignende, og fant til slutt ut hva det var.

Fuglen det var heter Ringtrost, og for meg er det første gang jeg ser den.





En vakker fugl som det var hyggelig å få sett!


Så til rhododendronimporten. Jeg har fått flere spørsmål om den ene sorten jeg kjøpte. Den med de tynne bladene heter R.  makinoi og jeg valgte den mest pga. at den også får et fint grått indument/belegg på de nye bladene. Jeg var ikke klar over at den hadde så dekorative blader. Så det var et ekstra pluss! :)

Her til venstre på bildet


På torsdag var jeg i matbutikken og "hamstret" Gildekasser. For de som ikke vet hva det er, så er det tykke solide plastkasser som matbutikkene har fått kjøtt i fra Gilde og de som er på bildet over her :)

Bare så det er sagt så reklamerer jeg ikke for Gilde kjøtt, men bare for plastkassene deres ;) De er eminente til å oppbevare planter i, eller til alt annet. Mannen min har noen i bilen, for de kan brukes til alt mulig. De er så sterke at de tåler omtrent alt.  Jeg har hatt  de eldste i 11 år i bruk året rundt.

Det som er grunnen til at jeg kjøper de nå er at i steden for at butikkene får kjøttet i disse plastkassene, så får de nå kjøttet i pappesker. Så det blir mye mer emballasje for butikkene, og de ansatte fortviler. Så jeg har begynt hamstringen nå mens de ennå er å få tak i. De koster 25 kr pr. kasse. Jeg bruker de bl. a. til å ha camellia i hele vinteren.  De drikker såpass mye vann, at de kan godt ha litt ekstra vann o kassen uten at det gjør noe. Veldig praktiske til mitt bruk. Vakre er de ikke, men noen ganger går det praktiske foran det estetiske... ;)

På torsdag kveld flyttet jeg alle de ni kassene med plantene inn i garasjen, og jeg er veldig glad for det. De hadde vært veldig tunge å flytte på nå hvis de hadde stått ute i regnet...

Det er ikke til å tro, men i dag skinner solen og det er plussgrader ute.  I går fikk vi tidenes nedbørsrekord her. Med den nye værstasjonen og tilhørende nedbørsmåler så ble det mye å følge med på.

Ikke mindre enn 76,3 mm kom det her med snø og det hele. Til å begynne med lå det en klump med snø oppe i regnmåleren, men den smeltet etterhvert og heldigvis kom det bare regn og ikke mer snø. Omregnet til snø hvis alt hadde kommet som det så hadde vi hatt 76 cm her, så det skal vi være glad for at vi slapp!

Det beste med det hele er at så langt i dag har jeg ikke sett dompapen ;)

Riktig god helg!



48 kommentarer:

  1. Hello! Beautiful photos. I really like your blog.
    Greetings from Galicia.

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Den kraftige regn er først kommet herned her til morgen - men vi har kun fået en 10mm. så det er jo helt ok - 76mm ville give problemer!

    Ringdrossel - ringtrost har vi ikke fast her, men ved mit hus i Värmland er der mange par.

    Der er nu nogen flotte blade på dine forskellige Rhododendron, jeg kunne forestille mig dem der har Rhodoer bare for bladværket!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Så godt at dere i Danmark også får litt. Det som var fint med dette regnværet var at det regnet hele tiden, men det kom ikke i kraftige skyll. Det flyttet seg veldig sakte, men det oppsto ingen skader. Så det gikk godt denne gangen. Nå har vi fått nok regn :)

      Ok. Jeg forsto det sånn at den levde mye i skogen og også opp mot fjellet. Så det er sikkert derfor du har den i Sverige.

      Ja, det er sant, og det tenkte jeg faktisk ikke over så mye når jeg bestilte de. Jeg var bare opptatt av indumentet :)

      Dwt blir sikkert en dille for noen med bladene, ja!

      God weekend!


      Slett
  3. Hei. Nydelige bilder av ringtrost. Det er et nytt bekjentskap. For noen flotte Rhododendron, Ikke minst bladverket. Det kom ganske mye regn her også i går, men nå skinner sola.Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen HAnne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, den er ny for meg også. Rhododendron har flott bladverk, ja. Det kom mye regn mange steder i går, ja. Ha en fin dag.

      Slett
  4. Flott bilde av trosten.
    Tenk å kome så nær, eller har du ekstra god linse.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har en ekstra god linse, ja, for uten det så kommer en ikke så tett på.

      God helg!

      Slett
  5. Perhaps this is your lucky bird, Marit and is spring around the corner. Always good to have boxes for plants, big or small. But you must also have a place to keep them. Hope that the Goldfinch stays away for a while. Have a nice sunny weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Jan, I hope so. That's true, because I always need more boxes. Yes, it can stay away until Christmas comes :)
      I wish you a Sunny Weekend too!

      Slett
  6. Hello, congrats on your new bird sighting. It is beautiful. Those boxes come in handy. Your plants are looking beautiful. Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Boxes are always nice to have. Thank you for sharing!

      Happy Weekend!

      Slett
  7. Så fin Ringtrost, og ikke Dompap som varsler snø. Jeg ser også Dompap her i forbindelse med snøfall:) Ha en fin lørdag Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også, og det er så gøy å se nye fugler. Så godt å høre, for det er sånn det er her også :)

      Ha en fin lørdag du også, Inger Johanne!

      Slett
  8. Hvor dejligt at høre, at I nu har solskin og plusgrader, endelig skal vi alle have noget forår. Jeg bemærkede jo også at der ikke var sne, der hvor drosten stod :) Vi nøjedes med 12 mm i alt, det var fint - lige hvad vi havde brug for.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid hyggelig å se solen igjen. Nå ønsker jeg bare å få vekk den kalde trekken i luften, så blir det nok bra. Det bildet var tatt en dag før denne siste snøen som kom, så det er helt riktig observert!

      Så godt å høre :)
      Klem

      Slett
  9. Härliga bilder! Och man undrar ju hur det ska gå för alla småfåglar i det här hemska vädret. Återigen är det kallt, det regnar och så blåser det! Men, men...man får trösta sig med att jag inte kan gå ut med min förkylning i alla fall!!
    KRAM
    Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, en kan jo undre seg over hvordan de overlever...
      God bedring!
      Klem

      Slett
  10. Very beautiful birds.
    I can always see Sun at my place. A tropical country.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is. Lucky you! Here we have sun today :)

      Slett
  11. New bird to me also ~ so thanks for the lovely photos of the Dialed Post ~

    Have a Happy Weekend ~ ^_^

    SvarSlett
  12. 76 mm låter som rene drømmen synes jeg, men jeg skjønner at det blir litt i meste laget:-)
    Nå må jeg jo google på den lekre Rhododendronen:-)
    God helg!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye, men ingen skader her. Forstår at det kan høres ut som en drøm, ja :)
      Det må du gjøre!
      God helg!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Hej Marit!

    Ringtrast var en ny bekantskap för mig så jag googlade - en väldans vacker fågel, kul att du lyckats fånga den eminenta besökaren på bild.

    76 mm regn är riktigt, riktigt mycket - fy sjutton Marit så illa vädergudarna behandlar dig. Om jag fick önska skulle sommarvärmen bara välla över Marit med den vackra trädgården. Hon har fått sin del av eländet så nu räcker det!

    Kram på dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, jeg kjente heller ikke til den, men det var en vakker fugl. Vi har en kraftig telelinse, og det hjelper mye!

      Ja, det holder med dårlig vær her nå! :)
      Nå håper jeg at vi alle får både varme og sol fremover!

      Klem!

      Slett
  14. Beautiful birds and plants, Marit!

    SvarSlett
  15. 11 år - då är det rejäl plast. Det är väldigt praktiskt med kärl som håller kvar vatten och underbevattnar.

    Beställde några fröplantor av en medlem i rhododendronsällskapet men kommer inte ihåg om det var en ren makinoi. Men bladen är otroligt vackra.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er solide kasser. Så de kan jeg ikke unnvære. Veldig bra at en kan ha de som et lite vannmagasin, og spesielt for camellia.

      Ok, den er sikkert å få tak i et eller annet sted. Ja, den har flotte blader.

      Klem, Marit

      Slett
  16. Flotte billeder af ringdroslen, som jeg ikke kender. Det er altid spændende at opdage en ny fugl i haven.
    Det er meget regn, I har fået. Godt at det ikke giver problemer.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det erdet virkelig. Ikke hver dag en ser en ny fugl i hagen.
      Ja, det er veldig mye. Det kom så pent og ikke så kraftig. Det bare regnet i 17 timer i strekk uten kraftig regn. Godt at det ikke ble noen skader ut avdet.

      Slett
  17. Ringtrost var et ny for meg. Flotte bilder ! Må følge litt bedre med på fuglelivet framover...
    Skjønner godt at man har rododendron for bladverket sin skyld:-)
    Ha en fortsatt fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mange spennende fugler. Ja, det gjør jeg også.

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  18. Your bird shots are very nice and i love the colors in your blog! Your header is just gorgeous!

    SvarSlett
  19. Så roligt med ringtrasten. Jag hade aldrig hört talas om den. Var också tvungen att googla och såg då att den häckar i bergsområden så jag lär nog aldrig få se någon här.

    Intressant att få veta lite mer om din rhododendron med de smala bladen. Jättefin är den. Plastbackarna verkar väldigt bra. Så bra att kunna hamstra. 25 kr/st är ju ett bra pris. Jag använder plastbackar på hjul till mina omskolade chiliplantor. Skulle inte kunna vara utan dom.

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så morsomt å se den, for den var helt ukjent for meg. Her er det ikke så langt til høyere fjell, så det er nok derfor den tok en tur innom. Den spiste mark i gresset, så den var åpenbart sulten. Var nok bare på et besøk, for jeg har ikke sett den etterpå.

      Ja, den er en spennende plante. Plastksser er jo utrolig bra å ha når en holder på med planter. Plast kasser på hjul hørtes smart ut! Forstår at du liker de.

      Ha en fortsatt fin helg, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Spennende med ny fugl i hagen, Ringtrost har ikke jeg heller sett noengang. Plastkasser er sikkert praktisk til å ha planter i, smart ide.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så spennende. Den er nok ikke helt vanlig, nei.
      Ja, de er helt uvurdeelige. Håper du får tak i noen.
      Ha en fin dag!

      Slett
  21. Så mycket nederbörd ni fått! Här har det bara trillat ner 15 mm under hela april.Inte bra.
    Gillar den där smalbladiga rhodisen, ska spana efter den när vi far till plantskolan så småningom.
    Önskar dig en trevlig Valborg!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var helt enormt med regn som kom. 15 mm i hele april er jo ingenting!
      Det gjør jeg også :) Håper du får tak i den.

      Ha det godt.

      Slett
  22. Hej Marit!
    Alltid roligt med besök och speciellt om de är lite ovanligare. Har inte sett ringtrasten förut. Fina rhododendron,och så olika bladverk. Plastbackarna är praktiska till mycket.
    Ha en riktigt trevlig Valborg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det er jo det. Ikke jeg heller. Det er jo spennende med bladverk. Det er de!

      Ha en fin dag

      Slett
  23. Oh, what wonderful rhododendrons! :)
    The spring weather this year certainly hasn't been what we had hoped. We can only continue hoping that warmer weather will arrive.
    I wish you a sunny and happy May!
    The bird (Turdus torquatus?) looks pretty. Interestingly, I have seen some photos of them in a Finnish blog some days ago. I too hadn't heard of this bird before.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      No, it have been terrible weather until this week. Suddenly it was warm weather here with 19 degrees!
      I hope you will have warmer weather too!
      Yes, it's a pretty bird. Yes, that's the name of it. I think it normally lives in the mountains.
      Klem!

      Slett
  24. Så spennende med ny fugl i hagen! Den har jeg ikke sett her. Fin den var:)
    Sånne kasser hadde naboen som flyttet for noen år siden, han jobbet som kjøttskjærer på Gilde før. Glemte helt å spørre om å få de, for de ble kjørt på søpla.
    Godt å ha mange sånne kasser til plantene. Veldig mange forskjellige blader på disse Rhodoene.

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid spennende med nye fugler. Den var veldig fin, ja. Det var jo synd, for det er veldig gode kasser. Du kan jo spørrre i en matbutikk om de får inn noen. Det gjorde jeg her.
      Ja :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...