tirsdag 25. april 2017

Ikke mer repriser nå, takk...

 Ja, jeg håper da inderlig at dette været snart gir seg, slik at vi slipper å våkne til snø hver eneste dag...  Heldigvis har det ikke blitt så mye ut av det, men det snør her stadig vekk.
I går hadde vi besøk av tre mildt sagt sultne ekorn som spiste her i mange timer. I dag ser jeg bare den ene, men den er like sulten som i går. Dompapen var på plass i går igjen, og jeg håper at den slutter å vise seg her nå... ;)


Ikke så veldig hyggelig å våkne til dette hver dag...

I går ut på dagen da det var opphold måtte jeg bare ta bilde av en som ikke bryr seg om snø eller kulde. Det ligger i navnet at den er tilpasset et barskt klima.
Helleborus tibethanus :)

Her er en som ikke er tilpasset klima her og må bo inne i drivhuset til temperaturen beveger seg oppover.
Camellia japonica 'Nuccio's Cameo'

Men jeg skal slutte å klage på snøen her. Jeg leste i avisen nå nettopp om noen som har virkelig grunn til å klage. Les her!

Nå må denne vinteren ta slutt!

Ha en fin dag uten snø! :)

36 kommentarer:

  1. Nydelig tibethanus da! Det ser ikke ut som du har så mye snø som meg, men uansett skjønner jeg at du fortviler. Deler den fortvilelsen. Men vi lever i håpet om varmere tider. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre. Nei, jeg er heldig i forhold til hos deg, for det har jeg lest om i avisene. Men snø på bakken er det her også, og en blir jo fortvilet over dette været som ikke holder opp...! Det gjør vi, og det kommer om en uke :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Ikke særlig til vær til deg nei. Her er det sol i dag som i går, og snøen er borte fra hagen.
    Nå har jeg jobbet i hagen i tre timer, men det er litt klinete enda.
    Her skal det bli varmere utover uka. Håper det samme til deg:)
    Vi får satse på at mai kommer med varme. Du har jo en stor jobb foran deg med hagearbeid etter i fjor.
    Ha en fin dag, Marit:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg kan ikke skryte av det ;)
      Det høres godt ut, det frister ikke her i dag.
      I løpet av en uke så ser det bedre ut her også, for det er meldt om nattefrost frem til det.
      Gjett om jeg har, og det har jeg bare så vidt begynt på. I tillegg skal halve hagen graves opp i løpet av mai. Mye å gjøre her, ja!
      Ha en fin dag du også, Kathrine! :)

      Slett
  3. Hej Marit!

    Samma väder här, det är så kallt så jag klarar inte av att vara ute någon längre stund, trots vinterkläder.

    Jag minns din vackra H. tibethanus från i fjol, så läcker men svår att hitta.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Jeg har gitt opp å jobbe ute så lenge det er så iskaldt og det kommer snø. Trist med dette kalde været.

      Den er vakker ja, og dessverre vanskelig å få kjøpt.

      Klem!

      Slett
  4. The Helleborus and the Camellia have beautiful colors, Marit. It's good that you have a greenhouse, so some plants can survive the cold period.
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they have. That's true, Jan, and I am very fond of it. We need greenhouses here in Norway :)

      Slett
  5. Uff den snøen, sånn var det på Stord i går også!Og det er bare tre kvarters kjøretur unna, men her var det snøfritt. Nå må det vel snart bli vår hos deg! Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den snøen skaper både misnøye og problemer for mange. Det er alltid veldig lokale variasjoner her i landet. Jeg håper på det, ja! :)
      Ha en fin dag.

      Slett
  6. Hello, your flowers are so pretty. I would be tired of the snow and cold. I would love to see the bullfinches, they are beautiful birds. Have a happy day and week ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes, I'm very tired of this cold weather and snow. I hope for warmer days. They are very beautiful, and I hope you too can see them.
      Happy Tuesday, and the week ahead!

      Slett
  7. So beautiful, Marit, and I love the water droplets, too!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Linda! The droplets are pretty :)

      Slett
  8. He he, ja det er jo allrids litt trøst i at noen har det enda verre :-D Kaldt her også men heldigvis ikke mer snø.. Bank i bordet! Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja, men det er en mager trøst ;) Nå håper jeg at det er slutt på frosten og snøen!
      Fin uke til deg også :)

      Slett
  9. Hej Marit!
    Trodde du hade fått nog med snö, hoppas det tar slut nu. Vilken fantastisk Helleborus.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Det trodde jeg også, men der tok jeg feil.
      Håper på det ja. Tusen takk!

      Ha det godt.

      Slett
  10. Hua! Här har också kommit nederbörd det senaste dygnet, välkommet faktiskt, det blev snöblandat regn som inte färgade backen vit. En solglimt fick vi också, chans till lite trädgårdsarbete annars är det kura vid brasan som gäller.
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, all nedbør er velkommen i utgangspunktet, men ikke snø! Den kunne ha kommet i vinter da vi hadde behov for den ;)
      Nå håper jeg at vi får litt varme.
      Ha det godt!

      Slett
  11. Ja nå har vi fått nok av snøen. Eneste gleden at det holder seg kaldt er at våren varer lenge. Og her var det veldig tørt, så greit med litt væte også. Skal ut og sjekke hva som ikke har tålt snøen så godt i morgen. Nydelig tibethanus og camellia!! Vi får glede oss over det som er vakkert og blomstrer :-). Ha en riktig fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er jo hyggelig å kunne nyte vårblomstene lenge, men det er og det hele. Tror jeg vil sette veldig pris på varmen nå :)
      Fuktighet er viktig nå ja, så det er jo bra. Tusen takk!
      Det må vi gjøre!

      Ha en fin kveld :)

      Slett
  12. Hei Marit

    Når der er så meget i ordne i haven er det extra irriterende at vejret leger vinter...
    Imponerende at din Helleborus tibethanus klarer sig så flot, jeg fandt den iøvrigt i tyskland, men da jeg så ville bestille var den udsolgt...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det irriterer meg noe helt fryktelig, for jeg har så mye å gjøre fremover at jeg vet omtrent ikke hvor jeg skal starte. Når det ikke går an å være ute å gjøre noe så blir en bare frustrert...

      Ja, den er imponerende og tåler omtrent alt. Den er populær ja, og ikke lett å få tak i dessverre.

      Ha en deilig aften

      Slett
  13. Hei Marit!
    Nå er det rett før jeg får dompape-skrekk.
    Ha det godt og håp om bedre tider!
    Klem anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Huffda, det er jo ikke menigen å gi deg det da! :)
      Jeg så den idag igjen, for både Hr. og Fru Dompap satt og spiste solsikkefrø i dag...
      Det har i alle fall sluttet å snø nå, men nå er det allerede frost her.

      Ha det godt, og vi satser på at det blir varmere til uka!
      Da sender jeg planter til deg :)

      Klem, Marit

      Slett
  14. Hei. Det snødde i formiddag her også. Heldigvis la den seg ikke. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  15. Hei. Heldigvis er det sol i dag :)
    Ha det godt.

    SvarSlett
  16. Der kom den endelig, din fine thibetanus☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig så ville den blomstre :)

      Slett
  17. Godt å ha noe som tåler snø og fortsatt vinter !!
    Håper at værmelding om litt varmere vær fra i morgen holder stikk:-)
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det må vi håpe på, for nå er jeg lei av kulde og snø...
      Ha en fin dag!

      Slett
  18. Känns nästan som vi har mer 'stabil' vinter nu än då.. Men jag hoppas också det ger sig snart. Det verkar som vi får mer sol nästa vecka :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også. Det ser bedre ut fremover her også :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...