søndag 15. desember 2013

Helgeglede #47...

Min glede denne gangen er noe jeg har ventet på veldig lenge. Helt siden i høst når jeg så de første knoppene så har jeg ventet på å se de blomstre. Det jeg har ventet på er camelliablomstringen! :)

De står i en kjølig gang med bare litt varme på. Alle knoppene ser ut til å klare seg, for de har ikke kastet noen så langt. Camellia er en sær og vanskelig plante, og jeg vet hva jeg snakker om for jeg har prøvd de mange ganger. Jeg har før kjøpt de på vinteren i blomst, men de har ikke beholdt knoppene særlig lenge. De plantene jeg har nå kjøpte jeg sist vinter. Jeg klarte å få de til å overleve vinteren inne i kjelleren, og i sommer lot jeg de stå i skyggen ute, og de dannet mange knopper. Jeg lot de stå ute til det var lett frost, og så tok jeg de inn i gangen. Der har det vært varmt til tider etter at jeg tok de inn, men det har gått bra. Så nå har den aller første begynt å blomstre, nemlig Camellia japonica 'Brushfield Yellow'


En virkelig vakker juleglede :)

Se flere helgegleder hos Vivi
http://vivishagerom.blogspot.no/2013/12/helgegleder-47.html

26 kommentarer:

  1. Hvor er det flot, at du har fået en kamelia til at blomstre og nu kan høste belønningen af din indsats. Ha' en deilig dag, Marit, og klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så morsomt at jeg fikk den til å blomstre igjen. Jeg har ikke fått det til før. Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  2. Hei Marit

    Tillykke tillykke med det fine resultat! - På denne årstid er det ekstra bemærkelsesværdigt og imponerende med nye friske blomster:)
    Så bliver man da lidt glad - ikke?

    Ha en dejlig søndagsaften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Tusen takk! Jeg er veldig glad for at jeg har fått de til å blomstre, og nyter synet av den flere ganger om dagen :)

      Ha en deilig aften!

      Slett
  3. Nydelig blomst! Så kjekt det må være å lykkes med camellia.
    Ha en fortsatt fin adventsøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er første gang jeg får det til, så det er veldig gøy.

      Slett
  4. Fantastisk flott og jeg skjønner godt at du har ventet på denne!

    Ønsker deg en fortsatt fin adventssøndag, og takk for gleden du delte! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en vakker blomst. Ha en fin kveld, klem.

      Slett
  5. Se der ja!!
    Det er noe som gleder en kameliafrelst :-)
    Fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg kan tenke meg at du likte den :)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  6. Camellia japonica 'Brushfield Yellow' hvor er den smuk! Jeg kan godt forstå, at du har glædet dig. Hvor er det fint, at det lykkedes med blomstring!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er veldig glad for at den ville blomstre for meg :)

      Slett
  7. Very nice!! :-)

    Greetings from the Netherlands! ;-)
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
  8. Hei Marit! Skjønner veldig godt at dette har du gledet deg til og ventet på. Skjønn blomstring. God søndagskveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er en stor glede å få den til å blomstre.

      Ha en fin kveld

      Slett
  9. Kjempeflott!!

    Ha en flott kveld.
    Klem

    SvarSlett
  10. Å, kjære vene!
    Disse våger jeg meg ikke på engang. Men for en åpenbaring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er ikke av de enkleste å ha med å gjøre, men de er verdt alt strev :)

      Slett
  11. Nej hvor er den skøn, du var heldig, at den beholdt knopperne. Jeg håber, at få lignende held med mine til næste år. Nu er jeg blot bekymret for, at rådyrene skal begynde at æde af dem, det har jeg læst, at de kan finde på.
    Du må have en god dag, jeg glæder mig til at se dine andre camelliaer i blomst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har vært veldig heldig! Håper dine får stå i fred for rådyrene, for det ville o være trist om dine ble spist av.
      Ha en god dag du også!

      Slett
  12. Hvor dejligt at din omhu og grønnefingre har givet resultat. Og sikken dejlig farve! Ja, de er ikke helt lige til, de skønne camelia :) Jeg er lidt i syv sind om jeg skal stille min camelia Bonomiana i drivhuset snart eller lade den stå udenfor beskyttet mod nordvest, hvor den har stået i krukke siden foråret og nu har dannet knopper?
    Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen ganger er man heldig og får betalt for sin tålmodighet og jobb med disse. Jeg forstår godt at du ikke vet hva som er best for din camellia. Jeg har ikke noe alternativ her jeg bor, så her må de inn. Men hos deg tåler de sikkert å stå ute. Det er så langt meldt om en mild vinter, så det kan jo hende at det går bra. Men hvis det blir veldig kaldt hos deg i januar så har den det kanskje best i ditt drivhus. Lykke til!

      Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...