onsdag 11. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven P...

Jeg har klaget mye over at det har vært så få planter på hver bokstav, men når jeg nå har kommet til P må jeg dele denne bokstaven opp over flere dager :)

Da må jeg bare starte med denne som var sist sommers største øyeblikk, nemlig Paeonia rockii som endelig blomstret etter tre års venting. Men den som venter på noe godt osv. stemte veldig godt med denne. Ventingen var verdt det uten tvil. Den duftet sitron og var uimotståelig for en hagegal som meg... ;-)

Dette er en annen Paeonia jeg kjøpte i vår på Plantasjen. Jeg er ikke sikker, men lurer på om det er Paeonia suffruticosa. Den er også plantet i bakken her, og jeg er veldig spent på om den overlever vinteren.




Disse bildene er  av Paeonia lactiflora av forskjellige sorter

Parykkbusk

Pasjonsblomst

'Paradise Joyce' som er en utrolig vakker hosta :)

Litt om været, i dag var det -9  i dag tidlig.  

38 kommentarer:

  1. Peon Rockii var helt nydelig, det var også de andre. Den rosa Pasjonsblomsten var flott.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
  2. The colors and light are both very nice Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  3. Hei Marit

    Så kom pæonerne:)
    Fin fin rockii ren og elegant - ja 3 år er lang tid men det værd!
    Din plantage pæon kunne godt ligne: Paeonia suffruticosa 'Yaezakura' og hvis plantagen har fået den fra Stephan Tetzlaff i Tyskland (som har den) så er det kvalitet, som nok skal overleve:)

    Dagens hosta har en flot matblå tone i farven!

    Ha en dejlig varm dag;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, endelig så kom peonene. Jeg tenke nok at du ventet å de :)
      De er absolutt verdt å vente på, og nå gleder jeg meg til mine nye rockii skal blomstre en gang.
      Ja, den kan ligne på den du sier navnet på, men jeg aner ikke om Plantasjen får sine planter derfra. Vakre er de uansett :)

      Den er veldig fin, og absolutt en av de vakreste av de blågrønne.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  4. Superlekre peoner!
    Her er det +9 i dag, så det er litt forskjell fra øst til vest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!

      Ja, det var stor forskjell fra øst til vest!

      Slett
  5. Flotte flotte pæoner især den første er meget lækker. Hostaen er også skøn.

    SvarSlett
  6. Dine pæoner er fortryllende smukke, Marit - paeonia rockii er da helt fantastisk - og paeonia lactiflora minder om en valmue, jeg har, og sår hvert forår.
    Ha' en dejlig dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er veldig fine disse rockiiene. Jeg har fått helt dilla på de :)
      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  7. that first one is vivid and beautiful. i like the softer pinks, too.

    SvarSlett
  8. Så vackra pioner, vilken försommarlängtan jag fick.
    Ha en fin kväll mitt i veckan
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin torsdag!

      Klem Marit

      Slett
  9. Helledussen for noen blomsterbilder, vil ha :)

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er mye fint å få tak i :)

      Ha en fin kveld

      Klem

      Slett
  10. Du har så fine Pioner! Klem!

    SvarSlett
  11. Hei Marit! Peoner er noe av det vakreste. Nydelige bilder. Når de de første spirene dukker opp tidlig på våren, kribler det. 'Paradise Joyce' skal jeg se etter. Ha det godt i desemberkvelden! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Peoner er vakre, ja, det er helt sikkert. Det er herlig å se de første spirene, og da begynner jeg å lengte etter blomstene :)
      Det er en veldig fin hosta, ja.

      Ha det godt!

      Slett
  12. Så fine pioner du har! Jeg må nok utvide med flere pioner etter inspirasjon fra deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Du må nok få deg flere av de :)

      Slett
  13. Trepion er noe jeg drømmer om å få til.
    Nå forsøker jeg med en hvit og en (nesten) svart P. rockii. Det er vel den trepionen som er holdt for å være mest herdig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er vel en drøm for mange hagegale å få til de. Rockii er de mest herdige ja, og de klarer seg sikkert fint hos deg siden de gjør det her på Østlandet.

      Slett
  14. Hvor skønt at se pæonbilleder! Tak for dem!

    SvarSlett
  15. For et herlig dykk Marit. Skjønner godt at den peonen var verd å vente på. For en spesiell skjønnhet. Pioner er fantastiske skapninger. Får ikke nok av dem. Delikate og kremaktige tidløse tøffinger. Takk for P-dykket! Ha fine desemberdager.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var absolutt verdt å vente på :)
      En får ikke nok av peoner, nei!

      Ha det godt!

      Slett
  16. Ååååh, pioner. Något av det vackraste och ljuvligaste som finns. Grattis till blomningen av den underbara Paeonia rockii. Vilken fantastisk blomma! Och så har en ytterligare en av dina växter hamnat på min inköpslista till nästa år, nämligen hostan Paradise Joyce'. Så vacker den är. Bladen ger nästan ett intryck att vara gjorda i sammet.

    Jag ser att ni haft kallt väder. Här har vi riktigt milt. Igår var det +7 och imorse när jag gick upp var det +9. Gräsmattan är alldeles grön. Det känns inte alls som om det är jul om mindre än två veckor :)

    Ha en fin dag. Ser fram mot nästa del av bokstaven P.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Tusen takk! Den har en fantastisk blomst ja, og duften av den var utrolig god. 'Paradise Joyce' er en nydelig hosta. Den ønskelisten din begynner å bli veldig lang ;-)

      Her har det vært veldig kaldt, ja, men nå er det plussgrader her også. Men ikke så mye at snøen er borte. Jeg håper at snøen blir her, for da er det litt mer julestemning enn når plenen er helt grøn ute...

      Ha en fin kveld!

      Klem Marit

      Slett
  17. Å så æ glær mæ til det blir sommer og sol igjen
    når æ ser på alle de fine blomstrene dine :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  18. De er så flotte alle sammen, jeg får lyst til å lukte på de.

    Nå fikk jeg veldig lyst til at tiden skulle gå enda fortere.

    Klem fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de dufter veldig godt :)
      Det er du ikke alene om å ønske...

      Klem Marit

      Slett
  19. Spesielt fine disse peonene!
    P. rockii må jeg notere meg, selv om trepeoner ikke har vært noe suksess hos meg tidligere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte planter. Hvis altbgår som det skal har jeg rockii til salgs til neste vår. Det er første gang jeg får de til så nå har jeg fått helt dilla.. :-)

      Slett
    2. Da er det bare å si ifra ;-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...