mandag 16. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven Q...

Så over til en bokstav som er mer enn vanskelig.
Jeg har eik her som et lite tre ( Quercus) , men jeg har ikke noe bilde av den. Så det må nok bli  navnesorter som begynner på Q i år som i fjor  ;-)

'Queen Josephine'





'Queen of Sweden'

Her har det regnet i hele natt og det er hele 7 grader ute. Det er livsfarlig å bevege seg ute, for det er speilblank is overalt. Snøen er snart smeltet, og det ser ut til å bli en grønn jul i år. Usj....

33 kommentarer:

  1. 'Queen of Sweden" er en skøn rose med dejligt mørkegrønt løv. Her er alt grå og vådt.
    Jeg savner frost og sne.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en deilig rose! Jeg savner snø og kulde akkurat nå jeg også, for det er så trist med dette grå været.

      Slett
  2. En skøn Queen of Sweden og også billedet af dit egern i toppen :-) Uha, det lyder ikke rart, at det er så glat ude! Her har vi finregn og 8 grader - gråt og trist.
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, det er ikke noe bra å bevege seg utendørs i dag, for det er glatt overalt.
      Ha en deilig dag du også, Gitte, klem!

      Slett
  3. Hei Marit

    Så lykkedes det da fint med Q - jeg tænkte også på eg - Men det gik jo fint med navnesorterne:)

    Nej vejret er ikke spændende og regn på is er livsfarligt uha ja - hernede er det bare gråt i gråt med lidt småregn.

    Så må vi hygge inde:)

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det gikk da på et vis :) Jeg må få tatt et bilde av min lille eik, så har jeg den til neste år :)

      Regn på is er livsfarlig ja, men sånn er det her i lang tid fremover for det er frost i bakken. Det er grått her også.

      Vi får hygge oss inne isteden, ja :)

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  4. Lovely roses with a very nice name...... good post Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  5. Så fint nytt headingbilde med ekorn og fuglematere. Nydelige bilder av rosen "Queen Sweden".

    Håper du får julesnø, selv om det er mildt nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det ser dårlig ut med julesnø, men det er jo lov å håpe på det :)

      Slett
  6. Nydelig farge på den rosen!!

    Ha en flott dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en nydelig farge. Den er ikke helt rosa men heller ikke helt fersken, men midt i mellom :)

      Ha en fin dag
      Klem

      Slett
  7. Queen of Sweden er en flott rose! Jeg plantet den i sommer og har store forventninger til den. Håper bare ikke hjorten syns jeg har vært for slapp med beskjæringen.
    Det er vel en mager trøst at det ikke blir hvit jul på Vestlandet heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott rose! Håper di slipper unna at hjorten spiser opp dine roser, for det må være fryktelig. Ja, det er en mager trøst :)

      Slett
  8. Uha med det glatte føre is med vand på er ikke rart, så må du blive inde, det er også rarest i sådan et vejr.
    Der er flere roser som hedder Queen, men Queen of Sweden er en af de fineste. Du må have en ny rhodo til samlingen Quinquilifolium :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er stadig like glatt her, så nå håper jeg at all snøen forsvinner når det likevel bare er plussgrader her. Ja, jeg hadde for mange år siden en rose som het Queen Elizabeth, og det er sikkert enda flere som begynner på det.
      Den rhodoen hørtes spennende ut!

      Slett
  9. Ikke enkleste bokstaven den nei, men jeg tenkte på min Quisqualis indica.
    Du får så til neste år Marit :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert. Jeg måtte google din Quisqualis indica, og den var virkelig flott! Men det spørs om den er noe for meg her :)

      Slett
  10. beautiful soft roses, but i love your new header. :)

    SvarSlett
  11. Jeg er lige betaget, hver gang jeg ser "Queen of Sweden". Her ser det også ud til at blive en grøn jul.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker rose! Det ser ut til at det blir grønn jul i hele Skandinavia hvis det ikke endrer seg snart.

      Slett
  12. Så vacker Queen of Sweden är. Jag har henne inte.
    Aj då, akta dig så du inte halkar. Det är lurigt när det regnar och isen smälter.
    Här har vi haft nästan +9° i helgen. Jag tycker det är helt okej.
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Henne må du skaffe deg Maria, for det er en vakker rose. Ja, jeg skal passe meg veldig i dag, for det er lett å falle på isen.
      Ja, det er helt ok når det først blir sånn. Men her hadde vi skikkelig vinter med 20 cm med snø, men sånn er det ikke mer.

      Ha en fin uke!

      Klem Marit

      Slett
  13. Beautiful Queen of Sweden roses and your squirrel header looks fantastic. We have no snow either and too high temperatures for the time of year, so we shall have to do without a white Christmas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! No, I guess that you are used to it in Netherland. Here it is more unusual without snow at Christmas.

      Slett
  14. A wonderful series Marit!

    Greetings from the Netherlands! ;-)
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
  15. Jeg er imponert over at du i det hele tatt finner noe på bokstaven Q :-)

    Håper det gir seg med de glatte veiene.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo ikek så mange som begynner på Q... ;-)
      Det er like ille i dag, men jeg håper alt snart smelter.

      Slett
  16. så fin den rosen var!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  17. Nydelige Queen of Sweden! Hun er virkelig spesiell. Takk for gjensynet med henne - gleder meg til å se henne igjen til sommeren ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er hun! Det er mye å glede seg til fremover :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...