søndag 8. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven M...

Skal si det er stor overgang fra i går, for i løpet av natten så har den første "ordentlige" snøen kommet. Ikke mer enn 5 cm er det kommet, men nå ser det ut som vinter her. I går kveld var det -11 før det snudde, og det er kaldt for plantene når de ikke har en "dyne" over seg. Så akkurat nå ønsker jeg mer snø velkommen.

" M"  i dag, og det er jo en fin bokstav :-)

Meconopsis grandis?

Meconopsis betonicifolia?



Magnolia 'Leonard Messel'


Marikåpe
'Mary Rose'

Marisko

Martagonlilje

'
'Muscadet'
Marit :)

40 kommentarer:

  1. Så många godbitar på M...och sista bilden med den vackra utsikten...är det månne du, Marit?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er meg ja, som er på besøk i en utrolig vakker hage i Horten :)

      Slett
  2. Hei Marit

    Ja, der blev bestemt også fine ting under M!
    Meconopsis er jo også en favorit her, og du har ret med dit "?" De laver jo så gerne hybridder.
    Godt at se din Magnolia klarer sig - jeg har prøvet tidligere i Värmland og overvejer at forsøge igen:)
    Marisko (=Fruesko på dansk) er jo en fantastisk slægt - fine billeder du viser!

    Her er vejret slået om i regn og tø - men vi nåede lige at få lidt vinter:)

    Ha en dejlig dag


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg sliter litt med å være sikker på disse Meconopsisene, for det er som du sier så mange hybrider av de.

      Jeg har veldig god erfaring med Magnolia stellata her, så den jeg viser bilde av har jeg hatt i flere år. Jeg har lyst til å prøve flere sorter her for de er jo så flotte.

      Marisko er en spennende slekt, ja. Tusen takk!

      Her snør det stadig, men jeg kan tenke meg at det har blitt væromslag hos deg, ja.
      Du har vel aldri vinter så lenge av gangen :)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  3. U mnie śniegu bardzo mało, a i mróz nie tak duży. Piękne kwiaty , a najbardziej podziwiam Marisko. Pozdrawiam.
    For meg, veldig lite snø, frost og selv ikke så stor. Vakre blomster, og mest beundrer Marisko. Hilsen.

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder! Jeg sådde Meconopsis forrige vinter og har plantet de ut nå i höst. Håper noen av dem klarer seg!
    Så moro med et Marit-bilde også! Utrolig nydelige omgivelser - er det hos Maria i Strandhuset? Synes jeg kjenner igjen noen av bildene fra Hagegal.
    Ha en fin söndag! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så spennende med din sådd, håper de klarer seg!
      :-) Det er veldig flott der, og du har helt rett, det er hos Maria i Strandhuset.

      Ha en fin søndag, klem!

      Slett
  5. Åh, vilken härlig bokstav M är. Jag bara älskar himmelsblå Meconopsis. Jag har prövat dom men dom trivs inte hos mig, tyvärr. Men en Leonard Messel köpte jag förra året. Den hoppas jag ska blomma i vår. Marikåpe heter hos oss Daggkåpa så den skulle du även kunna ha under bokstaven D :) Och så var det extra roligt att få se blomman Marit :)

    Önskar dig en fin andra advent!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Meconopsis er ikke av de enkleste, nei! Jeg har plantet mine mot nord, og de står mye i skygge. De liker å ha det kjølig, så de passer ikke overalt. Leonard Messel vil helt sikkert blomstre hos deg. Den har blomstret veldig fint her.
      Ja, marikåpe kunne nok vært med på flere bokstaver.
      :-)

      Ha en fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  6. Så fine dine Meconopsis er spesielt den hvite. Magnolia er vakre på våren når de blomstrer. Godt at hagen din har fått dyne av snø for vinteren.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den hvite liker jeg også veldig godt. Magnolia er vakre blomster, ja. Jeg er glad for snøen for en gangs skyld :)

      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  7. Hej Marit
    Mange flotte blomster med M." Marisko" fald jeg pladask for, den er fantastisk smuk!
    God adventssøndag!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Marisko er en vakker blomst ja :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  8. These are all wonderful Marit.....it's a nice post.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  9. Her var det mye flott! Jeg har verken Meconopsis eller Magnolia, må de på ønskelisten tro? Det var jammen en vakker og unik blomst på det siste bildet ditt!
    Ha en fin adventsøndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de ville jeg ha satt på ønskelisten! Tusen takk! :)

      Slett
  10. Hei Marit, her er en til som glad for litt snø :-)
    Fine blomster du viser på M, både store og små ;-)
    De Meconopsis'ene var jo lekre, og Magnolia er jeg svak for. Fikk selvfølgelig lyst på 'Leonard Messel'.
    God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar! Ja, akkurat nå er jeg glad for snø, men ikke når den kommer senere på vinteren. Det er godt med en tykk dyne for plantene sin del. Takk!
      'Leonard Messel' er en vakker og lettstelt magnolia :)

      Ha en ny fin uke!

      Slett
  11. i like the delicate blooms in the first few photos. so pretty.

    SvarSlett
  12. Dejligt at se et billede af dig, Marit! Og den blå valmue øverst er helt vidunderlig - skønne billeder alle sammen! Her har vi også fået sne, men det er tøsne, som sikkert smelter snart igen.
    Klem og ha' en rigtig god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her snør det stadig, så nå begynner det å bli en del.

      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  13. Welcome Marit!
    Nicely to examine so beautiful flowers.
    The blue Himalayan poppy won my heart.
    I wish you the nice week.
    I am sending greetings ♥♥♥
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Thank you! I wish you too a nice new week!

      Greetings :)

      Slett
  14. Ja i dag kom det snø som må måkes...
    Ai, ai, ai, så mye lekkert på M! Inkludert forfatteren, så klart ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og i dag har det kommet enda mer... Må nok snart måke på drivhustaket.
      Takk :)

      Slett
  15. Ja alle disse fine plantene var nok også glad for snøen, det ble så mye lysere og lunere med en gang.

    Fine bilder fra hagen din Marit, god kveld .

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de fleste plantene er nok glad for denne snøen, og det blir jo mye lysere med en gang.
      Tusen takk!

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  16. Så mye fint på M også, spesielt den siste :)
    Snøen vår regnet vekk og vi savner den, måtte den komme snart igjen.

    Ha en fin søndag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Her snør det fortsatt og det ser ikke ut til at den blir borte med en gang heller. Håper dere får mer snø :)

      Ha en fin dag
      Klem

      Slett
  17. Marit var en fin blomst på M :-)

    SvarSlett
  18. Hei Marit! Her var det mange favoritter. Flotte bilder. Meconopsis har jeg en av, men den blomstrer dessverre ikke. Magnolia stellata og M. sieboldii planta jeg i fjor og de overlevde den utrolige vinteren.. Du ser forventningsfull ut før middagen. Ha det så bra! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Meconopsis kan være en vanskelig blomst her på Østlandet. Jeg har begge de to magnoliaene du never, og det er nesten utrolig at de klarer seg her.
      Det var veldig god mat der :)

      Ha det godt!

      Slett
  19. Her var det flotte M'er. Kanskje jeg kan få et Meconopsiskurs hos deg? Jeg får dem ikke til- og de er så flotte!
    Det var hyggelig med besøk - håper det gjentas :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...