torsdag 26. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven T...

Da var nesten alle juleselskaper overstått, og godt er det ;-) Nå har det gått i ett siden forrige søndag da vi hadde besøk av sønn , samboer og barnebarnet. På julaften hadde vi besøk av datter og samboer, og i går var vi alle sammen samlet hos min mor som har bursdag på 1. juledag. Min bror, samboer og nevø var også der. Så nå skal det bli godt å slappe av og ikke gjøre noe som helst. I det siste har jeg hatt det så travelt for jeg har også strikket en genser til min mann som han fikk i julegave. Jeg rakk ikke å få den helt ferdig, for tiden ble for knapp med alle gjøremål. Men i går kveld ble jeg ferdig med den, og det er genser nr. 2 bare i denne måneden. Men nå er det frøsåing som gjelder snart. Jeg skal snart legge i vann noen frø som jeg skal så, men jeg venter til over nyttår. Da går startskuddet på sesongen 2014!  Jeg har klart å bestille noen dahlia i dag, for jeg fikk en mail fra Bulbs.se og der var det litt for mange fristelser. Jaja, neste års sesong starter tidlig ;-)

Så litt om været. Det ble ingen hvit jul her, og all snøen som var her er helt borte. Kraftig vind,  masse regn og atter regn var juleværet med 7-8  plussgrader. Ikke sånt vær vi er vant til å ha her i julen, det skal være sikkert. Nå ser det ut som det kommer snø igjen om noen dager, men det gjenstår å se hva det blir av det.

Så over til bokstaven T som blir en fyldig jule(ut)gave denne gangen :-)

'The President'

Trillium gradiflorum

'Snowbunting'


Trillium simile


Trollbær

'Therese Bugnet'

'Thunderbolt'

Trepeon

Trillium chloropetalum? Denne er jeg ikke sikker på navnet på...

Trillium erectum

Trillium pusilum

Jeg ønsker dere alle en fortsatt god jul!

40 kommentarer:

  1. Det lyder som den dejligste juleuge med familien og flot at du har nået at strikke hele to gensere i denne måned. Her havde vi også et par milde juledage - igen sne eller frost. Nu vil jeg glæde mig til at følge din forspiring.
    Hvor er det smukke billeder du viser!
    Jeg ønsker dig og din familie en fortsat god jul, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært veldig koselig med så mye besøk og familieselskaper.
      Du får nok se resultater av frøspiringen ettterhvert :)
      Tusen takk!

      Ha en fortsatt god jul, Gitte, klem!

      Slett
  2. God jul! Det er godt med litt "fri" i jula også. Jeg skal også snart så - og gleder meg til deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt god jul til deg også! Ja, litt "fri" må en ha nå før frøsåingen begynner :)

      Slett
  3. Det var mange lekre Trillium du har i hagen. Trepeonen var flott, du kan glede deg til de nye kommer.
    Jeg er også glad for at juleselskapene er over, her er det sol og vårlig i dag.

    Ha en fortsatt fin julehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er lekre :) Jeg håper trepeonene overlever all dette regnet som kommer her, men det gjenstår å se til våren. Det hørtes deilig ut med vårlig vær :)

      Ha en fin helg du også!

      Slett
  4. Hello Dear Marit!
    We yearn for spring, for the wonderful flowers ...
    Your flowering plants are a delight for my eyes.
    Marit, I wish you further, have a nice celebration.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Lucia!

      Yes, we long for spring! Thank you, and have a nice weekend you too!

      Slett
  5. Så mycket fint på T! Vilken sommarlängtan! Hihi, har du beställt Dahlior:)
    Här ät receptet på Rocky Road, prova dem:) http://www.leila.se/leilas-rocky-roads/recept/julbak/index1,21.htm?id=3637. Jag hade bara i 1 påse Dumlekola trodde det skulle bli för sött annars.
    Önskar dig fortsatt fina juldagar Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dahliabestillingen ble fort sendt avgårde, for jeg ble litt revet med av alle de flotte bildene ;-)
      Tusen takk for oppskriften, de ser farlig gode ut... 1 pose høres søtt nok ut, ja.
      Ha fortsatt fine juledager du også, Maria

      Klem Marit

      Slett
  6. Her er det også mildvær, og det er kommet rapport om blomstrende løvetann. Vi var i juleselskap hos svigerforeldre i går, hos oss er det svigerfar som har bursdag 1.juledag. I dag hadde vi julebrunsh for nærmest familie her hjemme, og snart skal vi avgårde i middag hos min søster, travelt men hyggelig.
    Masse lekre trilliumer hos deg i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Blomstrende løvetann høres mildt sagt uvanlig ut! Det er koselig med alle disse juleselskapene, men det kan nesten bli i meste laget. Det er jo så mye god mat ;-)
      Tusen takk!

      Slett
  7. Flot at du strikker to gensere på en måned, du er flittig. Det er dejligt, når hverdagen vender tilbage, så vi igen kan gå og hygge med de ting, vi godt kan lide. Hvid jul fik vi heller ikke, men skal vi have sne og is, må det godt snart komme.
    Du har så mange fine trillium, og træpæonen er så smuk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har prøvd å være flittig nå før jul. Det er deilig med hverdager ja, jeg liker de best :-) Her kommer det en blanding av regn og sludd, men det blir nok ikke liggende lenge ser det ut som.
      Tusen takk!

      Slett
  8. i love trilliums. they grew naturally in my home state of Wisconsin. :)

    glad you finished your husband's sweater! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I know they grow in USA, but I did not know that they grew in Wisconsin :)
      Yes, I am glad for it too :)

      Slett
  9. Hei Marit

    T er et godt bogstav med flotte Trillium og træpæoner:)
    Trillium chloropetalum har normalt ikke variagata løv. Men det kan evt være en hybrid?
    Er det en ren art vil jeg gætte på Trillium maculatum eller Trillium cuneatum?
    Jeg her er vi også kommet ok helskinnet gennem julen - men det grå og fugtige vejr er ikke spændende - jeg vil godt have 1½ måned nu med let frost og en 20cm sne:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er en god bokstav!

      Jeg tror at du har helt rett, det er nok cuneatum den heter. Takk for hjelpen med navnet!

      Været er ikke spennende, nei, og alt er så vått så vått her...
      Jeg er helt enig, det ønsker jeg meg her også. 20 cm med snø haded vært passende.

      Ha en god aften!

      Slett
  10. Så mange fine Trillium du har - det har jeg ikke fått med meg tidligere!
    Her begynte hagesesongen 2014 idag, nå er nemlig de åtte förste staudene sådd - gjett om det var deilig å få jord på hendene igjen? :-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du i alle fall fått sett det nå, og det er jo bra. Jeg er veldig glad i de :)
      Du verden så flittig du er, håper du får god spiring på de :)
      Jeg kan tenke meg at det var deilig, ja!

      Klem!

      Slett
  11. Høres ut som dere har hatt ei sosial og fin jul=) Jeg er enig med deg i at det er veldig godt de dagene det roer seg litt ned=) Jula skal jo være litt ro også=) Fortsatt fin jul til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært veldig sosialt, og veldig hyggelig.
      Men det er deilig med hverdag igjen også.
      Fortsatt fin jul til deg og dine også!

      Slett
  12. To gensere på en måned! Da strikker du MYE fortere enn meg :-)

    Mye fint på T. Veldig søt Trepeon :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, det kan jo hende, men jeg har mye bedre tid enn deg ;-)

      Tusen takk!

      Slett
  13. Deilig å se slike blomsterbilder igjen. Nå er hagen full av is.

    Ønsker deg en fortsatt fin jul. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blomsterbilder lyser opp nå, for det er bare is her også.

      Ha en fortsatt fin jul du også!

      Slett
  14. Hei Marit! Jeg blir så imponert over alt det vakre du har i hagen. Trilliumene dine er nydelige.Har såvidt begynt å planlegge frøbestillingene. Nå skal jeg gå inn å se på bulbs.se. Kanskje jeg også blir fristet? Jeg blir lett fristet. Ha noen riktig fredelige romjulsdager! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk! Jeg har ikke planlagt noen frøbestillinger, men jeg vet at det blir noen.
      Ja, skal se du blir fristet også :) Jeg har veldig lett for å bli fristet...
      Ha fine romjulsdager du også!

      Slett
  15. Så det er slik trollbær ser ut :)

    SvarSlett
  16. Så koselig å lese dine betraktninger om juleselskaper, familiekos og strikking av hele to gensere! Jeg er virkelig imponert. Jeg har lyst til å begynne å strikke, det er sikkert. Inspirerende det du skriver om at en ny sesong snart er i gang! Det blir herlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var koselig at du likte det :) Strikke er veldig koselig, og det er jo en fin hobby om vinteren. Om sommeren blir det ikke tid til det :)
      Gleder meg til neste års sesong, ja!

      Slett
  17. Dejlige Trilliumplanter du viser, de er meget elegante. Her har det også været gråt i gråt.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Jette! De er elegante, ja.
      Her regner det og sludder akkurat nå. Forferdelig trist vær.

      Slett
  18. Åå jeg nyter synet av blomstene og bildene dine i dag da det regner og blåser fra alle kanter Marit.

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at jeg kan muntre deg opp litt i dette triste været, Marit!

      Slett
  19. Här har vi också regn o rusk-väder. Men jag tycker det är skönt att slippa skotta snö! Så fina Trillium du har, den med brokiga blad var ju en riktig skönhet/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig å slippe all den snøen, det er helt sikkert! Tusen takk, ja den er spesielt vakker!
      Klem Marit

      Slett
  20. Miałaś bardzo rodzinne zdjęcia i miłe spotkania. Trzeci kwiat z dołu jest cudny. Pozdrawiam.
    Du var en veldig fin familiebilder og møter. Den tredje blomst fra bunnen er fantastisk. Hilsen.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...