mandag 2. desember 2013

Dykk i arkivet, bokstaven J...

I dag er det helt stille utenfor i motsetning til i går. Nesten rart at det kan være så stor forskjell...

Dykket i arkivene fortsetter, og igjen er det en litt vrien bokstav etter de to "store" bokstavene H og I ;-)

Dette er en liten lekkerbisken for plantesamlere, nemlig Jeffersonia diphylla. Bitteliten, men jeg håper at den kan vokse seg litt større etterhvert.



Jeffersonia dubia som jeg er veldig glad i. Fargen kan minne om hepatica.
Den blomstrer så kort at en må virkelig huske å ta bilde av den før den er avblomstret. Denne sprer seg med frø, så jeg håper at jeg etterhvert kan få flere av den her.

Dette er en primula, men jeg tar den med pga. sortsnavnet som er 'John Moe' :-)

Siste ut i dag er en julerose!

30 kommentarer:

  1. Din Jeffersonia dubia er utrolig smuk! Hvor er det rart, at I har stille vejr oppe hos dig i dag. Tænk, på min morgentur så jeg en primula i blomst!
    Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk at du har sett primula i blomst, for det er vel ganske spesielt så sent på året!
      Klem, og ha en deilig aften!

      Slett
  2. Nydelige små Jeffersonia, de må være skjeldne for jeg har aldri sett dem. Den hvite Julerosen var lekker.
    Godt at vinden har gitt seg, det har den også her.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en ganske sjelden staude, så den må en virkelig lete etter.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  3. I am glad to notice that you still post your lovely summer pictures. I find them nice in this autumn wetaher her in the Netherlands ;-)

    I hope that you'll have a great week!
    http://dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is lovely too see summer flowers now in desember. I need them when it is so dark and cold outsiden :)

      Have a great evening!

      Slett
  4. i like the tiny blooms! so delicate looking. :)

    SvarSlett
  5. Den doble julerosen var flott!
    Håper min J. dubia har blitt stor nok til å blomstre til våren. Bladene er fine de, men jeg skulle ønske blomster også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper din dubia blomstrer til neste år!

      Slett
  6. Hei Marit

    Det var da alletiders at høre at Jeffersonia diphylla er en lækkerbisken - når jeg nu plantede en for et par måneder siden:)
    Din ser rigtig fin ud - ren fin og hvid! Så ved jeg hvad jeg kan håbe på!

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er en ettertraktet plante, og fint at du også har fått deg den!

      Håper dine vil blomstre til neste år.

      Ha en deilig aften!

      Slett
  7. De Jeffersonia'ene veier opp at det ikke er så mange på bokstaven J!
    Fin primula og julerose også :-)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre :)
      Takk!

      Ha en fin uke du også.

      Slett
  8. Kwiatków z pierwszych zdjęć nie znam, a są śliczne. Pozdrawiam.
    Fioretti av de første bildene jeg ikke kjenner, og de ​​er vakre. Hilsen.

    SvarSlett
  9. Flotte billeder af J Jeffersonia har jeg endnu ikke, men holder øje med gode tilbud :)
    Din julerose er rigtig fin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe at du får tak i den til neste år! Takk :)

      Slett
  10. Jag älskar sippor av olika slag. Jeffersonia diphylla och Jeffersonia dubia kallas i Sverige för Presidentsippa. Jag har ingen själv men har nu skrivit upp Jeffersonia dubia på min önskelista för nästa år. Den kommer att passa utmärkt i mitt vårhörn. Tack för tipset.

    Jag såg att ni också hade det blåsigt i söndags. Samma sak här. Många omkullblåsta träd men igår var det helt vindstilla. Idag har dom hotat med lite blåsigt väder igen men det är varmt nu på morgonen, hela 6 plusgrader.

    Önskar dig en fin tisdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita

      Ja, det gjør jeg også! Ja, den er vel oppkalt etter Thomas Jefferson antar jeg :)
      Håper du får tak i dem neste vår.

      Ja, det blåste fryktelig på søndag, og i morgen er det meldt om snøstorm her. Jeg håper de tar feil.

      Ha en fin kveld.

      Klem Marit

      Slett
  11. Très joli post! Magnifiques photos
    Merci de ta visite et de tes gentils commentaires sur mes pages.
    Merci, bonne journée! Cath

    SvarSlett
  12. Vilka små läckerbitar! Man får vårlängtan när man ser dina bilder/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, vårlengselen er det mye av her også!

      Klem Marit

      Slett
  13. Åh! Håper jeg finner igjen min Jeffersonia til våren...

    SvarSlett
  14. Jeffersonia har jeg ikke sett før. Kjempefin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er ganske sjelden, så det er ikke så rart at du ikke har sett den før.
      Takk!

      Slett
  15. Håller tummarna för din diphylla - den kommer sig säkert. Min växte till rätt raskt. Men mådde inte bra av delning :-( Borde jag kollat innan jag prövade...

    Den vackra dubian har jag frösått och vill, vill att den ska gro.

    Rolig idé med bokstäverna du har. Kanske skulle göra något liknande så jag tvingar mig att fixa till bilderna... Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, da skal jeg ikke dele min, nei! Håper min vokser seg litt større til neste år.

      Håper dine frø vil spire av den. Den frør seg av seg selv her, for det har dukket opp små frøplanter flere steder.

      Ja, da må du nok få orden på bildene, for det må en ha når en skal ha det alfabetisk :-)

      Klem Marit

      Slett
  16. Så søt Jeffersonia, den er ny for meg.

    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
  17. Beautiful are your flower photos!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...