fredag 5. juni 2020

"Titanic" på Lågen...

Dette er ikke hagerelatert bare så dere vet det, og en veldig lang historie. Altså nok et maratoninnlegg  herfra :)

Det var ikke helt sånn som i  Titanic, men nesten...

Jeg får vel starte med begynnelsen. For noen uker siden kjøpte vi en 14 fot stor (liten) båt av naboen. Vi har ingen erfaring med båter, men tenkte at det kunne være hyggelig å kjøre stille og rolig oppover (Numedals)lågen. Det er et godt stykke vi kan kjøre oppover med båt, og det var intensjonen å prøve det. Lågen er til tider mye traffikert av ungdommer som kjører veldig fort, og har veldig kraftige motorer på relativt små båter. De bråker noe forferdelig, og sånn ville ikke vi ha det. Det fulgte med en veldig sprek motor med båten, men min mann ville ha en elektrisk motor så vi kunne kjøre oppover og nedover uten å lage så mye støy.

Naboen vi kjøpte den av har en liten brygge, og der har jeg vist bilder fra tidligere når vi har grillet der om sommeren. Etter at vi kjøpte båten skulle de sette den  på vannet  ved denne bryggen for å se hvordan den fløt,  men det gikk ikke bra i det hele tatt. Den tok inn vann med en gang, og den holdt på å synke der og da. Etter at de undersøkte båten fant de ut at den manglet bunnpluggen. Denne båten har stått inne i en låve i to år, og naboen syntes jo det var rart at den manglet men tenkte at den kunne ha falt ut under transport for den har stått på en båttilhenger. Den hadde ikke tatt inn vann sist han kjørte den. Min mann kjøpte en ny bunnplugg til 50 kr og trodde da at alt var i orden når den var satt på plass.
Han hadde ladet det nye batteriet til 50 % og trodde at det skulle holde. Vi satte ut båten fra en liten strand nede i sentrum her, og været var nydelig og  alt var bare fryd og glede...

Det er med bil ca 3 kilometer derfra og opp til bryggen til naboen. Det kom selvsagt en båt full av ungdommer som kjørte i stor fart og som lagde store bølger, men det gikk helt fint selv om båten gynget mer enn jeg likte.  Vi kjørte rolig oppover, og den elektriske motoren ga nesten ikke noe lyd fra seg i det hele tatt.
Vi hadde da kjørt så langt at vi kunne skimte jordet til naboen. Han er bonde og dyrker korn på baksiden av huset sitt og temmelig langt nedover. Det var da ting plutselig endret seg. Vi oppdager da at båten tar inn mye vann, og vi ble våte på beina. På vei oppover måtte vi passere noen "brokar" som har stått der siden det var tømmerfløting i Lågen. Der måtte vi passere og siden de lager en slags "sluse" var det ekstra mye strøm der pluss at det også er flom i Lågen nå pga. snøsmeltingen oppe i fjellet. Plutselig var batteriet nesten tomt for strøm og båten tok inn mer og mer vann. Jeg kjente at panikken bredde seg, for det var litt av noen krefter som var under oss i den lille båten. Min mann lette da  desperat etter et sted å få kjørt båten i land på, men det var lettere sagt enn gjort. Til slutt fant han et sted hvor vi kom oss i land og hvor det var tørr grunn, og han fikk tjoret båten til et tre. Båten lå da 50% under vann og han måtte hoppe ut i Lågen for å få tatt av den elektriske motoren. Han sto med vann til livet, og det ble et veldig ufrivillig bad. Det vannet som er i Lågen nå er smeltevann av snø fra høyt oppe på fjellet, og det holdt ikke mange grader. Vi hadde begge på oss redningsvester, men han trodde at han hadde ikke overlevd lenge ute i vannet der hvis båten hadde sunket midt ute i elven. Det gjorde den heldigvis ikke, og han fikk tatt av motoren. Så langt alt vel. Da var det bare å klatre opp en veldig bratt skråning full av gamle trær og kvister siden naboen også selger ved. Han har plassert dette der i mange år, og mye av dem knakk når jeg klatret opp på den ene siden for de var knusktørre. Skråningen var bratt, og det var sikkert 10 meter oppover før jeg sto i enden av jordet til naboen. Jeg bar en liten del av motoren, og min mann bar selve motoren. Den var temmelig tung, og han var veldig sliten da kan hadde fått klatret opp en annen vei enn den jeg tok. Jeg gikk hjem og hentet min bil og fikk hentet både mann og motor :)
Jeg trenger vel ikke å nevne at vi var fullstendig utslitte etter den turen...

Dagen etter fikk han hjelp av naboen, og med traktor, vinsj og hjelp av to naboer til fikk de båten opp fra det stedet hvor den ble fortøyd.
Det store mysteriet var da å finne ut hvorfor båten da hadde tatt inn så mye vann. Da de undersøkte den nøye viste det seg da at det manglet enda en bunnplugg...

Denne båten har som nevnt stått inne på låven til naboen i to år, og sist han hadde båten på vannet var alt i orden. Vi har kjent han i alle år vi har bodd her, og en tvers igjennom en hederlig mann. Han har igjen en nabo som har en ung gutt som har vært besatt av denne båten. Låven har stått ulåst, og det er antagelig han som har kjedet seg og skrudd ut begge bunnpluggene. Han har tidligere skrudd ut deler av gamle biler rundt her, og han "klør" mye i fingrene sine :(

Noen annen forklaring finner vi ikke, men vi er alle glade for at dette ikke skjedde ute på havet et sted hvor det hadde vært umulig å få båten inn til land...
Så det endte godt tross alt! Vi har ingen bevis for dette, og gjør ikke noe mer med dette.  Vi støtte riktignok ikke på noe isfjell, men båten var veldig nære å synke helt.

Nå er bunnplugg nr.2 satt inn, og båten ligger fortøyd  der nede ved bryggen til  naboen. Den tar nå ikke inn mer vann, og nå er det heller ikke mulig å skru de ut, for da må båten snus. Det var ingen god start på båtlivet, men nå skal båten være tett. Så når flommen i Lågen er over skal jeg vurdere å bli med på en tur igjen. Opplevelsen sitter likevel godt i meg, så det frister ikke å kjøre båt på en god  stund.
Båten går nå under navnet "Titanic" og det er den døpt av meg... ;)

Jeg fikk tatt noen bilder fra båtturen før dramatikken satte inn, og en stund var jo alt helt topp. Det er så vakkert ved Lågen, og det var jo hele grunnen til at vi kjøpte denne båten. Da får en sett en del av naturen rundt her som ikke er tilgjengelig på annen måte enn fra en båt. Det er både svaner og bever nede ved elven, men vi så ingen av de denne gangen.

Her er båten fotografert i gården vår.

Her var  vi klare for avreise!

Det var jo så fint på vannet ved Lågen den ettermiddagen, og med  25 grader og ikke noe vind var det helt nydelig å være ute i båten.

Dette var de to siste bikdene jeg tok. Litt på skeive men ellers bra :)

Her er et gammelt bilde fra 2017 tatt fra bryggen der som båten nå ligger fortøyd. På midten av bildet langt nede der til venstre  sees brokarene som står igjen etter tømmerfløtingen, og hvor det var så mye strøm. Vi måtte passere mellom de to ytterste til venstre i bildet.

Her regner det litt enn så lenge, men det skal komme noe mer utover dagen. Det kom 8 mm i går, så nå er bakken fuktet og den tar da fuktigheten til seg bedre enn da den var steinhard pga. tørken.

God helg/weekend!

1. Hello Marit,
    What an adventure. I would have been worried sick, I am not a good swimmer.
    I am glad all turned out ok, the boat problems have been fixed. The photos are lovely, beautiful scenic views. Enjoy your day, have a happy weekend!

1. Hello Eileen,

Yes, it was a terrifying adventure. I was quite scared, but I hoped that all would be all right in the end.
      Thank you. Have a nice weekend!

2. Bevares vel :o
    Minnes en gammel kollega av meg som alltid sa "du skal ikke tro, du skal vite"! Fingerkløe som ikke er under kontroll kan føre riktig galt avsted.
    Ellers: Lågen er så vakker, og når alt er på stell med farkosten, kan det bli mange fine naturopplevelser med Titanic :)

1. Ja, ikke sant! Det var egentlig temmelig skremmende.
      Jeg hadde også en lærer som sa det en gang, en vi var alle i god tro på at alt var i orden. Spesielt han som solgte båten var i sjokk over dette. Fingerkløe kan føre til mye komplikasjoner, ja.
      Ja, Lågen er jo så vakker, og det kan jo bli det frem i tid :)

3. This is like a sag from Nordic legend, Marit. Without going into great detail, I had a brief period of my life when I had a boat and it was nothing but trouble and expense, and I was glad to see the end of it. You are better to staying your garden, Marit! Think of all the fun you would have had with your flowers instead of contemplating your demise!

1. Yes David, it can be similar to something like that. I will for sure stay in my garden most of the time. I will be in the boat for one more time, but that will not be before July.

4. Hei Marit

Sikken en dramatisk oplevelse!
    Og en kold fornøjelse i smeltevandet, senere kan man vel bade i vandet?
    Båden ser iøvrigt god ud - og det er super med elmotor!
    Godt i klarede det!

Ha en dejlig helg

1. Slett kommentar fra: Marits hagedagbok
      Blogger Marit sa...
      Hej Karsten
      Ja, det var veldig dramatisk! Det var iskaldt ja, og det går fint an å bade der når det blir varmere. Men det frister ikke meg, for Lågen har jeg respekt for. Det er Norges tredje største elv, og den kan være farlig ;)
      Ja, båten er nå helt ok, og elmotor er jo det beste å bruke langs en elv.

Ha en deilig weekend

5. Hei Marit.
    Bevares. Uffameg. Det gikk jo bra til slutt selv om det må ha vært en dramatisk opplevelse. Når du får det litt på avstand drar dere ut igjen med titanic. Flott landskap dere har båten i.
    Hanne-Lise.

1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det var litt av en opplevelse. Det gjør vi helt sikkert. Det er pent langs lågen ja.

6. Good evening Marit,
    An experience you will never forget. I can swim but to end up in the still cold water would'nt be my thing. But things turn out well. The vieuws of the water are beautiful.
    Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

1. Good evening dear Marijke,
      Yes, that's true. I can swim too, but the water was freezing cold.
      Thank you.
      Have a very nice nice weekend!
      Rosehugs, Marit

7. Hei Marit!
    Godt det gikk godt. Det var ikke bare en farlig hendelse, men de står i rekke og rad. Du skriver godt. Ha det godt! Klem Anne

1. Hei Anne!
      Ja, det kan du si, og det var mye som kunne ha gått galt den dagen. Tusen takk.
      Ha det godt! Klem, Marit

8. Hei Marit, det var en fornøyelig historie, og litt av en start på båtlivet. Godt at du ikke tok skrekken, og vil prøve igjen. Vi har også hatt noen lignende erfaringer med vår båt, men heldigvis ikke så dramatisk. Vi har en 28 fots trebåt, men den ble mer brukt den gang jentene bodde hjemme. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

1. Hei Ingeborg,
      Ja, det var kanskje fornøyelig å lese, men ikke å oppleve det.
      Jeg må jo bare det siden vi har kjøpt denne båten. 28 fot er jo en kjempestor båt! Det vil jeg tro at den ble.

9. Jamen dog Marit
    Godt der ikke skete jer noget, det har ikke været en rar oplevelse, men I klarede det.
    Klem

1. Ja, ikke sant Lisbeth.
      Det var ikke så hyggelig nei, men det gikk jk bra til slutt.
      Klem

10. Det var en dramatisk historie, men den endte jo heldigvis godt. Jeg håber, I får mange gode oplevelser med båden. Det ser ud til, det er en smuk natur, I har omkring jer.

Hilsen Elna

1. Ja, det var en dramatisk tur. Det håper jeg også. Det har vi rundt her, ja.

11. Det var litt av en båttur, det var bra dere hadde redningsvester. Fine bilder fra Numedalslågen.

Ha en fin helg!

1. Ja, det er jo påbudt, og det er en trygghet å ha de på seg. Tusen takk.

God helg!

12. Åh nej, sikke en uhyggelig oplevelse for jer - det må have været rystende! Godt I bruger redningsveste, men at stå i iskoldt vand er jo meget farligt.
    Så smukke billeder du har taget!
    Rigtig god weekend!
    Klem

1. Ja, det var en rystende opplevelse. Ja, her er redningsvester påbudt, men det er likevel mange som ikke bruker de.
      Kaldt vann er veldig farlig, ja. Tusen takk.
      Riktig god weekend til deg også!
      Klem

13. Vilken historia... Inte kul med en båt som tar in vatten. Kanske bra att den får ligga vid brygga ett tag så ni ser att den inte läcker någon annanstans. Öskar är bra :)

Barnens pappa fick problem ca ett dygn utanför västindien, de blev upplockade efter några timmar men fick sänka båten och allt däri.

Titanic borde ändå få ett tillägg - den flyter ju fortfarande :)

Kram, Carina

1. Ja, ikke sant :)
      Nei, det var ikke morsomt. Ja, det kan være greit å se om alt fungerer innen vi tar en ny tur. Øsekar hadde vi ikke, så det skal være med neste gang :)

Huff, det hørtes ikke hyggelig ut!

Ja, det burde den!

Klem, Marit

14. Men kära nån Marit! Vilket äventyr, vilken dramatik! Oj så rädd jag skulle blivit när vattnet börjat stiga. I och med att vattnet dessutom var så kallt. Bilderna du hann ta innan den började ta in vatten visar i varje fall att det är härligt med en tur med båt ... i varje fall om den inte tar in vatten.

Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

1. Slett kommentar fra: Marits hagedagbok
      Blogger Marit sa...
      Ja Anita, det var litt av en tur! Det var absolutt ikke hyggelig. Jeg ble redd ja, og fryktet at vi skulle synke midt i elven.
      Det er veldig fint oppover elven, ja. Neste tur håper jeg blir bedre :)

Klem, Marit

15. Hei Marit!
    Uff, det var en dramatisk start på båtlivet.
    Bra det endte godt.
    Håper neste tur blir akkurat sånn dere drømmer om.

1. Hei Edgar!
      Ja, det var en dramatisk start, men det endte godt. Ja, det håper jeg også at den blir.

16. Hello dear Marit!
    Glad to be back again!!
    I’m so sorry for your boat trip.
    Hope the next trip will be more fun!
    I really enjoyed your beautiful pictures!
    Enjoy your weekend,stay safe!
    Dimi...

1. Hello dear Dimi!
      So nice to hear from you again.
      I hope it too. Thank you!
      Have a nice weekend, and take care!

17. Hvilket drama, Marit. I fik sandelig oplevet naturen... på en noget anden måde end I havde planlagt. Det var godt, I ikke havnede i koldt vand med stærk strøm. Jeg bliver helt nervøs ved tanken.
    Men nu, hvor alt er endt godt, så er det en utroligt morsom historie ;-))) Og et herligt navn, du har givet båden.
    Mange hilsener Lisbeth

1. Ja Lisbeth, det ble litt av en tur. Det var ikke planlagt at det skulle bli sånn, nei. Det var godt at vi kom relativt tørre i land ja. Det var så jeg kjente at panikken kom krypende. Det er jo morsomt å se tilbake på det nå.
      Den kunne bare ikke hete noe annet :))

18. Wow, what an adventure. I'm glad You survived !

1. It it was a scary adventure. Yes, me too!

19. Hvordan har du det med at tage ud med båden igen oven på den forfærdelige oplevelse?

1. Jeg skal nok ut i båten igjen, men det blir først etter at flommen i elven er borte. Da håper jeg at alt går bedre.

20. Hej Marit!
    Tur att det slutade bra, men det var nog inte någon trevlig upplevelse. Bilderna visar fina vackra vyer.
    Ha en fin söndag /Marika

1. Hej Marika!
      Ja, ikke sant. Nei, det var ikke hyggelig å være med på den turen.
      Tusen takk.
      Ha en fin kveld.

21. Jøss, det der var nok ingen hyggelig opplevelse, og kunne ha endt helt annerledes. Bra dere hadde redningsvester på! Dramatisk mens det stod på, men det gikk heldigvis godt. Håper neste tur går adskillig bedre, så dere får nyte den vakre naturen. God sommer. Klem fra Solveig

1. Det var ingen hyggelig tur, nei. Redningsvester må en ha på ja. Det gikk bra, og da er det bare å glemme denne turen fortest mulig. Det håper jeg også!
      Hyggelig å høre fra deg, Solveig :)
      God sommer til deg også!
      Klem fra Marit

22. Marit, I agree with David - it looks like a Norwegian saga about two brave people who sailed without a bottom plug boat in an ice river. It’s good that ends well. Photos are beautiful, the river Logen is a full-flowing one.
    Have a nice day.

1. Yes, I agree with him too. Yes, I'm glad it went well.
      Thank you! Yes, it is a big river.
      Have a nice evening!

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...