onsdag 3. juni 2020

Duftbomber...

Det er virkelig synd at en ikke kan få gjengitt duft på bloggen :)

Akkurat nå er det to ting som dufter veldig sterkt i hagen, og det er syriner og en trepeon. Syriner er kjent for sin duft,  men det er ikke trepeoner i samme grad tror jeg. Jeg har et trepeon nede i hagen, og den dufter sitrus!
Jeg kjenner duften på lang avstand når den har åpnet blomstene sine.

Syrin/Syringa vulgaris alba. Den er den eneste planten som er igjen her etter de som opprinnelig bygde huset vårt. Der hvor jeg nå har mange rhododendron var det opprinnelig potetåker :)
Denne syrinen har veldig små blomster og er nok en opprinnelig form fra slutten av 1950-tallet. Den er nok ikke foredlet, for jeg har siden sett hvite syriner som er mye kraftigere enn denne. Det som er spesielt med denne er at den tiltrekker seg sommerfugler.



Trepeon/ Paeonia rockii 'Si Yan' med ulike nyanser av lilla ut i fra sol/skygge. I år hadde den 11 blomsterknopper, og det er jeg veldig godt fornøyd med! Blomstringen varer dessverre bare i noen få dager, så det gjelder å få med seg blomstringen før den er over.

Rhododendron 'Cunninghams White' blomstrer også  fint nå. 

Mere Rhododendron! Knoppene ser nesten svarte ut på denne, men de er mørk lilla når de springer ut. 'Polarnacht' heter den.

Denne har vokst seg stor under en lønn. Den er helt klart feilplassert, men den får bare stå der.  Heldigvis har jeg etterhvert lært meg å klippe både det ene og andre med tiden. Rhododendron er ikke noe unntak der :)
Rhododendron 'Roseum Elegans'

Så til en nykommer i hagen. Jeg er vant til at Gentiana blomstrer på høsten, og hadde glemt bort at jeg plantet den på våren i fjor. Plutselig sto den der og blomstret! Alpesøte / Gentiana acaulis. Gentiana har den mest intense blåfargen jeg vet om.

I morgen og resten av helgen får vi kanskje regn. Alt fra 0 til 22 mm i morgen, så det blir spennende. Det skal regne helt frem til søndag i følge værmeldingen, så jeg håper jo at det kommer noe. Det er knasetørt her etter en uke med tropevarme.

40 kommentarer:

  1. Känner doften av blommorna komma mot mig tack vare dina bilder.
    Så vackert du har i din trädgård.
    Vi har småregn här i Wales idag, behövs. Har varit så varmt och torrt här.
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig da! Tusen takk. Vi skal få regn i morgen, og jeg håper at det stemmer. Det er veldig tørt her nå.
      Ha det godt!

      Slett
  2. Kære Marit
    Ja, bare du kunne sende duften. Du burde opformere den fine syren. Eller få nogen til det. Den ser så fin og elegant ud i modsætning til mange af de forædlede.
    Her lovede de 35 mm torsdag. I dag er det reduceret til 5 mm. Vi får sikkert ingenting... :-( jeg håber, du får en masse.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, ikke sant, og det hadde vært fint hvis det var mulig.
      Den er liten og søt, men jeg tviler på at jeg får gjort det. Her er de veldig usikre på hva som kommer av regn, så jeg gjetter på at det kan være noen tordenbyger involvert i dette været. Det kan jo hende at du får noe regn likevel. Vi satser på at det kommer noe! :)

      Slett
  3. Hello Marit,
    I wish I could smell you pretty lilacs. The Trepeon has lovely purple blooms, is that a peony? We are expecting a bad thunderstorm later today and more rain to come the next couple of days. Happy Gardening, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, that have been nice. Yes, it's a big peony, and it's more like a bush. I hope it will be too much thunderstorms.
      Have a nice day!

      Slett
  4. Lilac is blooming everywhere here, Marit. My neighbour has a a huge lilic bush and when Miriam and I sit on the patio, the fragrance wafts over to us and it is really quite wonderful. It makes us feel quite languorous, so we sip wine and nibble on cheese. i am waiting for the impressionist painter to come and capture the scene.

    SvarSlett
    Svar
    1. So nice, David. The smell is wonderful. I'm sure the painting will be very nice! :)

      Slett
  5. Hei Marit

    En virkelig lækker træpæon! Ja, de blomstrer måske nok i kort tid - men sikken en!
    Vejret skal til at ændres i hele Europa, lad os håbe på rigeligt med regn:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk. Ja, den er flott den korte tiden den blomstrer :)
      Ja, vi får håpe at det kommer noe regn!

      Ha en deilig aften

      Slett
  6. Hej Marit
    Lækre træpæoner, det er dejligt med duft i haven, og dine rhododendron er ved at indhente mig ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tusen takk. Ja, det er så deilig med duft i hagen.
      Ja, med den varmen vi har hatt så er ikke det så merkelig :)
      Klem

      Slett
  7. Dufte er uundværlige, og den duft, der opstår, når regnen fugter den tørre jord og planter, er den allerbedste, fordi den signalerer frodighed. Den håber jeg, vi kommer til at opleve de næste dage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg hekt enig med deg i! Ja, deg håper jeg at vi begge får i hagene våres :)

      Slett
  8. Good afternoon dear Marit,
    Your Peony's are making a show!! Beautiful!! Last two days it was 27C to hot for us North Europeans (lol). I am greatfull that some rain is forecasted here too. Great for nature and the garden. You Gentiana is wonderful.
    Have a wonderful rest of the day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Thank you! Yes, it have been the same beat here. It's too warm for me. I prefer 22 degrees. I hope the rain comes tomorrow.
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  9. For en nydelig trepeon. Jeg plantet en i forfjor, men det ser ikke ut som den har tenkt å blomstre, den er gul. De "vanlige" peonene mine har mange knopper. Det er gøy nå når det skjer mye i hagen, ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. De kan være vrange i noen år før de får etablert seg. Sånn er det her også. Det skjer mye i hagen nå ja! Det er veldig gøy. Ha en fin kveld.

      Slett
  10. Så dejlige billeder du viser - jeg elsker syrener og træpæoner og rododendron. Det er den smukkeste årstid lige nu. Her er alt også knastørt i øjeblikket.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det gjør jeg også. Det er helt sikkert! Her fikk vi 7 mm i natt, og det er jeg så glad for. Vi skal få mer i morgen og på lørdag, og det håper jeg på.
      Klem

      Slett
  11. Gamle Syriner lukter bedre enn de nyere sortene. Det var en nydelig Trepeon som også dufter.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Tusen takk.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Hei Marit.
    Viktig med dufter i hagen. Syriner er uunnværlig. Synd det snart er over for i år.
    Nydelig trepeon og rhododendron.
    God torsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er så viktig. Det er de ja, men de varer dessverre i sø kort tid i varmen. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hi Marit, beautiful flowers. Nice colours. Here a little rain too, it's not very much. Have a nice weekend. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,
      Thank you. I hope you get more rain.
      Have a nice weekend.
      Greetings, Marit

      Slett
  14. Her har det regnet hele dagen, det var lige, hvad vi trængte til. Jeg håber, der også bliver regn til jer.
    Syrenen er smuk. Jeg kan godt lide den oprindelige form. De forædlede kan godt blive lidt for store og tunge. At den dufter dejligt og tiltrækker sommerfugle, giver et par ekstra plusser.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du har vært, for her regnet det bare litt i dag tidlig. I morgen kan det komme noe mer.
      Ja, det er noe spesielt med de syriner som ikke er podet/foredlet.

      Slett
  15. Hello Marit!
    The scent of the garden at this time is pleasant.
    Your rhododendrons are beautiful!
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Yes, it's very nice. Thank you.
      Greetings.

      Slett
  16. Ja nu är luften fylld av dofter och syrenernas doft är nog det som dominerar när vi är ute och promenerar. Men i trädgården är det min guldazalea som står för väldoften. Din trädpion Paeonia rockii 'Si Yan' är väldigt vacker. Den verkar uppföra sig som min svavelpion. Blommar tidigt och intensivt och så faller blombladen till marken. Det gäller att njuta innan dom blommat ut.

    Idag har moln dragit in här och till kvällen har dom lovat regn. Jag hoppas att det blir så för nu har vi jättetorrt här. Gräsmattorna är helt torra och perennerna slokar. Trenden med torka som varit i flera år fortsätter här verkar det som.

    Önskar dig en fortsatt fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!
      Ja det er den virkelig. Duften kjennes på lang avstand. Din gullazalea høres herlig ut. Jeg har aldri hatt den. Tusen takk. Ja, jeg synes den er vakker, og nyter den intenst de få dagene den blomstrer. Ja, det er helt sikkert at en må. Def går hurtig for seg i hagen nå med den varmen vi har hatt her.

      I går fikk vi 8 mm med regn, og i dag skal det kanskje komme noe mer. De er veldig usikre på hvor dette treffer, så det gjenstår å se om det kommer noe mer regn. Ja, det kan virke som det har blitt en trend i de siste årene.

      Ønsker deg en fin fredag og helg!
      Klem, Marit

      Slett
  17. Hej Marit!
    Syrenens doft är ljuvlig, nu blir det inte så mycket hos mig. Upptäckte att mina syrener hade många torra kvistar, och nästan inga blommor. Din pion är så vacker, och har en fin färg. Ser ut som att det skall bli regn idag, och det behövs.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Antagelig har det vært for tørt for dem i år, for jeg har også en som har brune blomster. Det var den vi f,yttet tidligere i år, men jeg har åpenbart ikke fått gitt den nok vann. Tusen takk. Ja, regn vehøver vi, og jeg håper at det kommer mer enn det vi fikk her i går.
      Ha det fint.

      Slett
  18. Jag är ganska bekant med doften av den första fotoblomman eftersom den är i mitt land och aromen är verkligen lugnande. Sedan är de andra blommorna som jag är nyfiken på att lukta också ..

    SvarSlett
  19. For en trepeon - fantastisk!
    Dufter i hagen er viktig. Jeg har noen få gamle syriner som dufter godt nå, men gleder meg mest til at duftskjærsminene begynner showet om kort tid. Vi har fire gigantiske busker og de gjør at hele hagen dufter vidunderlig!
    God helg! Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av en busk den har blitt, og den startet som en liten trepinne :)
      Ja, de dufter også helt fantastisk. Da er dere heldige!
      God helg! Klem, Marit

      Slett
  20. Hei, herlig med planter som dufter.
    Lekker trepion! Kanskje jeg må forsøke meg på en :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,
      Ja, det er fint å ha noe som dufter i hagen.
      Tusen takk. Ja, det burde du prøve deg på :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...