onsdag 26. april 2017

Mye nytt, og litt (mye) galskap... ;)

Ja, nå er det mye nytt å fortelle og vise frem.  I dag har det vært en lang dags ferd mot kveld.

Vi dro hjemmefra 06.45 og var hjemme 15.45, så det var 9 timer på veien.
Først dro vi til Horten og tok ferjen til Moss, og siden dro vi til Strømstad i Sverige.
Handlet mat, og dro senere til den egentlige destinasjonen og grunnen til at vi dro dit.
Nemlig å hente rhododendronimporten fra Danmark!


Disse plantene ble bestilt i slutten av januar, og de kom til Norge forrige torsdag. Denne importen totalt ble til slutt helt enorm, og han som hadde importen mottok ca 650 rhododendron i div. størrelser og sorter. Galskap er et godt uttrykk ;)
Han hadde en hel bunke med bestillinger, og ikke alle forstår hvordan en skal sette opp en bestilling på mail. Han viste meg en bestilling, og der var alt hulter til bulter. Hvordan han forsto hva som skulle bestilles forstår ikke jeg...

Han har hatt en utrolig jobb med å sortere plantene, og jeg er både imponert og takknemmelig. Jeg har selv hatt importer med hosta og med  over 500 planter, men de er tross alt mye mindre i volum og enklere å sortere. Disse rhododendronene var planter av alle mulige størrelser, og flere av de var kjempestore!

Vi var rundt på eiendommen der og så på flotte beplantninger av rhododendron. Han har utvidet et stor bed med stein han har funnet i bakken og lagt et kjempefint bed. Jeg er grønn av misunnelse over all den flotte steinen han finner  ;)


Bestillingslisten over Rhododendron skrev jeg om her 10. januar i år. Det var også en plante som jeg bestilte senere med som de ikke hadde, men han hadde noen få planter til salgs. Så da kjøpte jeg en sort som heter 'Little Red'.
Bladverket på denne er mørkegrønn/rødt og det var en nydelig plante. Jeg så at han hadde denne selv, og den likte jeg veldig godt.

Denne importen ble totalt  til slutt helt enorm, og han som hadde importen mottok ca 650 rhododendron i div. størrelser og sorter. Galskap er et godt uttrykk ;)
Han hadde en hel bunke med bestillinger, og ikke alle forstår hvordan en skal sette opp en bestilling på mail. Han viste meg en bestilling, og der var alt hulter til bulter. Hvordan han forsto hva som skulle bestilles forstår ikke jeg...

Han har hatt en utrolig jobb med å sortere plantene, og jeg er både imponert og takknemmelig. Jeg har selv hatt importer på hosta med over 500 planter, men de er tross alt mye mindre i volum og enklere å sortere. Disse rhododendronene var planter av alle mulige størrelser, og flere av de var kjempestore! Det er virkelig all grunn til å skryte av Rhododendronhaven sine planter.


Omsider tok vi samme vei tilbake, men hadde et innlagt stopp på Vegge gartneri og hentet tre Epimedium som han hadde holdt av til meg. De heter 'Dark Beauty'

Sånn så det ut i når halvparten av plantene var tatt ut av bilen

Bilen var mildt sagt stapp full...

Så store var flere av plantene!



Dette er de jeg kjøpte, og nå står de inntil veggen...

Innpakket... :)

Det er meldt om minusgrader i natt igjen, så den tynne duken hjelper sikkert ikke så mye men sikkert litt. De står  helt inntil veggen og det hjelper nok mest.

Dette er Epimedium 'Dark Beauty'
 De nye bladene er veldig mørke, så det er vel det navnet henspeiler på.
 Jeg tok bilder av blomstene, men ikke bladene, så de får jeg vise en annen gang.

Så nå venter jeg bare på varmere vær, slik at jeg begynne å plante noen av de. Resten av de må jeg vente med å plante til hagen er gravd opp.  Men noen av de kan jeg plante med en gang. De hadde ikke begynt å vokse enda, så de hadde ingen nye skudd som kan fryse. Varme ønskes snarest! Når vi kom hjem ble vi møtt av en kort snøbyge, så vinteren er ikke over helt ennå...

66 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det låter som en lång arbetsam resa. Kan inte ha varit lätt att hålla ordning på 650 rhododendron, så alla fick det de beställt.
    Skall bli spännande att se när dina är planterade och blommar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var en lang tur og det ble mange timer før vi var hjemme igjen. Nei, det tror ikke jeg heller. Tror jeg hadde mistet tellingen på de ganske snart. Imponerende arbeide!
      Ja, det gleder jeg meg veldig til at de gjør.
      Ha det fint!

      Slett
  2. Litt galskap må til ! Tror det var samme importen vi fikk tilbud om i hagelaget her.
    Neste gang du drar til Strømstad får du ta turen innom her, du kjører rett forbi :-)
    Vi var en tur på Dyhre gartneri utenfor Moss i går, var utrolig imponert, og må tilbake dit en dag det ikke er så isende kaldt, og det ble jo litt med hjem da.... (Ellers har vi tenkt oss en tur innom Vegge neste gang vi skal til Tønsberg)
    Ha en fin kveld.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det var det nok, for han har prøvd å få med seg så mange som mulig. Takk for tilbud om det! Det er ikke så ofte jeg får med mannen på sånne turer, men det hadde vært veldig gøy å få sett hagen deres!
      Ja, der skulle jeg også ha vært...
      Der må dere stoppe, også!
      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Den rene skære galskab - godt for dig! Det er jo som at være barn i en slikbutik, og meget svært at begrænse sig.
    Vi har også haft bilen fuld af planter mange gange. Engang sad vi med hovederne oppe i grenene af et paradisæbletræ og sang "Don't sit under the appletree with anyone else but me..." Lidt gal har man da lov at være...

    God fornøjelse med hele beplantningen! (her har vi også nattefrost)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! ;) Det var nesten umulig å begrense seg ja når jeg skrev bestillingslisten, og den kunne sikkert vært dobbelt så lang... ;)
      Ja, litt gal har man da lov til å være!

      Tusen takk! Det har vi her også dessverre omtrent hver eneste natt :(

      Slett
  4. Tillykke Marit
    så fik du endelig dine rhodoer. 650 stk. sikken et kæmpe arbejde for ham, der havde ordnet handlen, jeg kan også godt forstå, at Claus i Rhododendronhaven var noget bekymret, da jeg besøgte ham. Sikken et arbejde det har været at finde alle dem og få dem pakket og sendt. Men det er også et stort arbejde at fordele dem mellem alle køberne. Nu har du fået dine, det bliver godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth!
      Ja, endelig fikk jeg de. Ja, det har vært et enormt arbeide, og jeg tror nok at han vil være veldig glad når de siste plantene er hentet hos han! Rhododendronhaven har hatt enormt
      mye å gjøre ja, og det er jo utrolig flotte planter de har!
      Ja, det er godt at jeg har fått mine.
      Klem

      Slett
  5. Hei. For en hyggelig galskap. Det var godt du fikk plantene du hadde bestilt. Skal bli moro å se etterhvert. Ha det godt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, ikke sant! Jeg gleder meg til å se de i blomst.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Å milde, du har hatt litt av en lykkedag! Håper kuldegradene har vært snille med nyanskaffelsene. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av en lykkedag :)
      Jeg vet ikke om jeg tør sjekke de en gang, for her var det -4 grader i natt...
      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Hei Marit

    Og tillykke med alle disse Rhododendron!
    Godt private kan gå sammen og få importeret selv, der må være mange penge at spare, det er også lettere for kontrollen i Norge at have et samlet stort parti end at have mange små...
    Vi har tidligere set din liste, det ser super godt ud!
    Tror jeg har (har haft?) denne Epimedium i Sverige.
    Dette vejr, med hård nattefrost hver nat så sent i april er meget usædvanligt!

    Glæder mig til at følge de nye rhodoer i din have!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Ja, det er jo en god måte å skaffe seg planter på, for det blir jo billigere på den måten. Jeg var veldig heldig, for mange av de plantene jeg fikk var større enn det jeg hadde bestilt. Plantene blir alltid kontrollert i det landet du bestiller de, så hele partiet ble kontrollert i Danmark før det kom hit.
      Ja, det er mange flotte planter der!
      Huff da, det hørtes jo ikke bra ut at du "har" hatt den. Kanskje den ikke tåler så mye?
      Ja, det det er jo helt uvanlig selv her. Leste et sted at det er den kaldeste april på over 40 år. I natt var det -4 her, så det gir seg ikke.

      Det gjør jeg også!

      Ha en deilig dag

      Slett
  8. Vilka fina plantor! Kanske man ska ställa till med en rhododendronimport? Har du namnet på firman som levererat?
    Allt gott!/Laila
    PS Ditt inlägg är fullt av upprepningar, du kanske ska redigera?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo en god idé, men dere i Sverige som er medlem av EU kan jo bestille når dete vil?
      Firmaet heter Rhododendronhaven.dk
      Takk for at du sa i fra! Jeg var så trett i går kveld, at jeg så det ikke. Jeg hadde klippet og limt inn flere ganger for det var noe jeg skulle kopiere og så ble det plutselig dobbelt opp. Nå tror jeg at jeg har fått orden på det! :)

      Ha det godt!

      Slett
  9. Spennende med mange flotte nye Rhododendron du har handlet, blir sikkert flott i hagen din. Vi håper på bedre vær og varme neste uke.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å se de blomstre! Det gjør vi, ja!

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Det var litt av en fangst. Rododendron er fantastisk. Jeg har bare helt vanlige, men i vinter måtte en flyttes. Vi regnet ikke med at den skulle klare seg for den ble bare dumpet ned uten verken vanning eller ekstra jord på mange uker, med røttene stikkende ut, uten at jeg kunne gjøre noe fra eller til. Men det ser faktisk ut som den klarer seg, så de er noen robuste skapninger. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Det er en fantastisk plante, ja. De tåler mye, og godt er det. Får håpe at din klarer seg!
      Ha en fin dag.

      Slett
  11. Oi! Der var det farlig mye fint du har importert! :-D
    Import av 650 planter til ulike mottakere høres skikkelig tøft ut, ja!
    Det skal bli spennende å se hvordan de kommer til å trives i hagen din etter hvert.
    PS: Du har en smalbladet sort på det ene bildet. Er det en Rhododendron Graziella?
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      Jeg er glad for at det ikke var meg som hadde den importen...
      Det blir spennende, ja.
      Jeg må tilstå at jeg husker ikke hvem den er, men den kan jeg finne ut av hvis det er den på bildet som er med to ganger. Det er nok ikke den, for listen min ligger det link til oppe i innlegget og jeg har ikke bestilt den tror jeg...
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  12. Eftersom jag tidigare skött beställningarna av lökar från Dix i Holland till Trädgårdsamatörerna och några andra vänner, så vet jag hur dom där beställningarna kan se ut. Och detta TROTS att jag uttryckligen berättar och skrivit om hur det hela så göras. Inte 17 hjälpte det! Så i år har jag avsagt mig det här och konstigt nog har jag inte hört att någon annan tagit tag i det heller!?
    KRAM
    Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, og det er nesten utrolig at folk ikke forstår hvor mye arbeide det er i sånne importer. Det minste folk kan gjøre er jo å skrive en oversiktlig liste...
      Forstår godt at du ikke orker det mer, og kanskje de ikke er noen som vi ta det over etter deg?
      Klem

      Slett
  13. Vad härligt med så många nya rhododendron. De ser spännande ut och den där med riktigt långa smala blad föll ögonen på direkt. Läcker, den liksom de andra. Hoppas ni får värme snart så ni kan plantera och gräva för den nya planteringen. Så roligt arbete ni har framför er, det kommer att bli så vackert.
    Kram Anna-Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo så herlig. Ja, den ser helt annerledes ut enn de andre, så den må jeg undersøke hva heter. Ja, det håper jeg også på, og det ser bedre ut fremover.
      Det håper jeg på!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Gratulere med mange nye planter.
    Og no skal våren kome, det sa dei iallfall i vermeldinga i dag tidleg.
    Eg er overraska over alt som spirer og gror her når eg
    tenker på kor kaldt og surt det har vore fram til no.

    Lukke til med plantinga.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser bedre ut på lang sikt, så jeg får håpe at det stemmer. Hos deg har det kommet mye lengre enn her. Gleder meg til å plante de!

      Klem

      Slett
  15. Hello, it looks a large order of rhododendrons. Now if only that winter weather would go away, you could start your planting. I am sure it will all look beautiful when in bloom. Happy Thursday, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a large order. I hope it will be better weather soon. The forcast for next week is good. I hope it!
      Happy Thursday!

      Slett
  16. Så spennende med så mye nytt, og det blir sikkert helt nydelig. Ha en fin dag Marit:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Håper på det, ja!
      Ha en fin dag du også, Inger Johanne! :)

      Slett
  17. Hej Marit!

    Men så härligt att du fått dina sköna Rhododendron! Jo, jag förstår att det har varit ett pussel utan dess like. Inte lätt att förstå hur folk tänker, jag var med på en Rhododendron beställning en gång från Danmark och det var krångligt minsann! Dessutom beställde folk sådant som Cunningham´s white och liknande som det går tretton på dussinet av i våra plantskolor.

    Och inte är det galenskap inte, tänk om du skulle spela bort dina pengar på Bingo!!!

    Nu önskar jag dig stort lycka till med dina spännande Rhododendron, vi får väl följa med i deras fortsatta liv?

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er virkelig herlig! Det er mye jobb for han som har hatt importen ja, og det er det ikke alle som forstår.
      Ikke mye vits i å bestille Cunninghams White, nei...;)
      De får en jo kjøpt over alt.

      Bedre å bruke penger på planter, ja! :)

      Tusen takk! Ja, det kan du være sikker på!

      Klem!

      Slett
  18. Hjelpes for en jobb og tur. Skjønner at du kaller det galskap, ha,ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av en tur, og jeg er glad for at jeg ikke hadde jobben med dette.
      Det er jo det, men det er en hyggelig galskap! :)

      Slett
  19. Wow! Og for en jobb han bestilleren har hatt!
    Blir spennende å se etterhvert som du får plantet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den jobben er stor og det er mye jobb.
      Det blir spennende, ja :)

      Slett
  20. Så fina buskar och så kul när du kan få de i jord. Den med de smala bladen i en cirkel runt stammen är R makinoi eller? Sockblommor är också väldigt spännande men det finns inte särskilt många roliga sorter i Sverige. Sortimentet känns ganska standard.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir veldig bra når de endelig kan plantes. Du har så rett, Carina! Det er makinoi :)
      Det er et hagesenter ca to mil herfra som har et veldig godt utvalg av spennende planter. Der har jeg kjøpt flere av de jeg har.

      Klem, Marit

      Slett
  21. Good luck with your new purchases, Marit. Here the winter also shows that it is not over, we got a small hail rain this afternoon. But some sunshine too. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Jan! Really? I guess that this spring is very unusual. It's the coldest spring for over 40 years...
      I hope the warm weather comes soon.

      Slett
  22. How lovely, Marit!!! I wish you all the best.

    SvarSlett
  23. For en spennende tur dere har hatt og tenk å kjøpe så mange Rhododendron på en gang. Dette blir nok vakkert etter hvert. Lykke til og god helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en fin tur, og veldig gøy å hente alle plantene. Det håper jeg! :)
      Tusen takk, og god helg til deg også!

      Slett
  24. Hey! I am new at your blog (: I am following you now(;
    I hope you can visit mine and follow me back (; Have a good day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi! Thank you for your visit! I will visit you and follow you back :)
      Have a nice day!

      Slett
  25. Ja det var litt av en dag du hadde! Men det blir nydelig med alle de nyinnkjøpte Rhododendron i hagen! Du verden for en liste :-). Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en lang tur, men veldig morsomt å få hjem alle plantene :)
      Det er litt av en liste, ja :)
      God helg til deg også!

      Slett
  26. Kjempeflott kvalitet på import plantene!
    Skal si du fikk mye med deg på rundturen:)
    Blir spennende å se når de begynner å blomstre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser veldig bra ut! Det ble en full bil med mye innhold ;)
      Ja, og det gleder jeg meg til!

      Slett
  27. Ingen pingleimport! Selvsagt måtte du kjøpe en ekstra, når det manglet en :)
    Hm, nei enkelte har lite skrupler med å påføre andre ekstraarbeide...
    Høres ut som en inspirerende tur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal jeg love deg! Ja, selvsagt måtte jeg det ;)
      Det virker som enkelte tror at alt gjør seg selv...
      Gjett om det var! :)

      Slett
  28. Rhododendron.......antagelig min plantefavoritt framfor noen.
    Men jeg har vært for opptatt denne våren til å benytte meg av importmuligheten.
    Angrer litt når jeg ser dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det jeg trodde! Så synd da, for det var en enestående mulighet til å skaffe seg flotte eksemplarer.

      Slett
  29. Vad bra att höra att fler packar bilden full med växter. Det ska jag berätta för min man, att jag inte är ensam! Epimedium är en favorit, intressant sort du har hittat!

    Trevlig helg/Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det må du gjøre :)
      Den er en favoritt for meg også, og spesielt i år har jeg fått dilla på de. Ja, den ser veldig spennende ut!

      God helg!

      Slett
  30. Wow what an amount of new green to plant into your garden. I think they will love to grow in your garden.
    Have a wonderful sunday Marit
    Rosehugs
    Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes Marijke, it's a big amount of plants. I hope so!

      Have a wonderful weekend!

      Slett
  31. Oioioi, det er nok sant, du er litt gal :) Men det er jo så gøy. Gleer meg til å se herlighetene i blomst. Om vi roper på sommer`n så kommer`n siers det. Blir du med i koret?
    Ha ei strålende helg, det er vel spådd litt bedre og varmere vær framover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg nekter ikke på det ;)
      Det gjør jeg også, og det kommer nok mange bilder av de etterhvert. Ja, nå må vi rope i kor!

      Det må vi håpe på. Ha en fin helg du også!

      Slett
  32. Du verden! Dette var ikke småtteri, men du fikser dette også du:)

    :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke småtteri, men det går bra det også håper jeg :)

      Slett
  33. Vilken otrolig läsning Marit! Jag förstår inte hur han kunde hålla reda på alla plantor. Men de du fick med dig är ju jättefina. Den med röda blad låter väldigt fin. Jag längtar faktiskt efter fler rhododendron. Vi har en plantskola inte så långt härifrån där dom har många. I vår blir det nog ett besök där. Kanske jag hittar 'Little red' där.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig godt gjort å klare å holde rede på alle bestillingene! Jeg var veldig fornøyd med plantene.
      Ja, den må du lete etter, og kanskje du finner den!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...