mandag 16. mars 2020

Snart vår?

Jeg lengter veldig etter våren som alle andre i dette landet, og været er typisk for mars måned her. Det skifter fra snøbyger, regn og sol om hverandre. På fredag kom det snø, og natt til søndag var det -8 grader. I dag har det vært 7 grader og sol. Jeg gikk en tur for å se på Helleborus thibetanus evt. andre vårtegn. Det var kjølig i solen, men likevel så smelter snøen heldigvis. Jeg lettet på løvet som ligger over mange løker  som er under en japansk lønn. Jeg så ingen spirer, og jeg la løvet tilbake. Telen i bakken har ikke gått, og uansett blir det en tidlig vår her hvis dette været fortsetter.

Det er bare å glede seg til det blir vår for alvor!

Her kommer det et lite tilbakeblikk fra de siste dagene.

Dette er fra fredag 13. Et bilde sier mer enn tusen ord sies det... 

Det gror godt i cyclamenpottene

De må nok snart prikles over i egne potter...


Ute er det denne som tiltrekker seg min oppmerksomhet


De ser pjuskete ut etter å ha fått to runder med snø oppå seg, men de er tøffe som fortsetter å blomstre.

Denne velvet over på siden av den tunge snøen, men i dag hadde den rettet seg opp igjen. 

Utsikt fra hagestuen nå i ettermiddag. 

Det er tross alt veldig lite snø igjen i hagen nå. Bare kuldegradene om natten slutter, så blir det snart vår her også :)

Ha en fin uke!

lørdag 14. mars 2020

En uvirkelig verden...

Det er en uvirkelig verden vi opplever akkurat nå. Coronaviruset har snudd opp ned på mye, og det vi  har trodd var trygt. Nå er en tur på butikken farefylt nok. Mange land i Europa stenger grensene, og her i Norge har landet også "lukket" ned. Utesteder, frisører, skoler, barnehager, hoteller og mye annet er stengt på ubestemt tid. Ingen vet hvor lenge dette varer eller hvem som blir syke. Dette skremmer meg veldig, men samtidig må en holde hodet klart.
Jeg har ikke hamstret, men samtidig har jeg handlet så mye at jeg ikke må gå på butikken på noen dager.

Med dette skumle bakteppet føler jeg at vi alle behøver å muntres opp, og da er det bare å finne frem noen blomster og naturbilder :)
De er flere år gamle, men de kan brukes om igjen. De kommer i tilfeldig rekkefølge.

Hvitveisteppe i skråningen her

Crocusblomstring

Dompap og snø hører sammen

Dette er på jordet ved siden av her. Der går det an å gå på ski når det er mye snø

Besøk på trappa av ekorn

Besøk i hagedammen her av en stokkand. Det var en utrolig opplevelse!

Løyntnantshjerte

Clematis 'Guernsey Cream'

Jonsknuten som kan sees på lang avstand flere steder i området.


Dusse bildene over her er tatt på Raje og som ligger i nærheten av Skrimfjellene og ikke så langt herfra.  På et sted i nærheten der vokser det "ville" orkidéer.

Cypripedium calceolus


Der vokste også denne, Flueblomst, Ophrys insectifera

Cypripedium 'Ulla Silkens' som er i slekt med de "ville" orkidéene, men disse jeg har er kunstig formert i et labratorium.

Centaurea montana 'Black Sprite'

Sommerfugl og solhatt

Øyenstikker/Gullsmed/Dragonfly ved hagedammen her

Humler håper jeg å se mange av til sommeren!

Paeonia obovata blomstring er også noe jeg gleder meg til!

Jeg håper at bildene kan oppmuntre dere litt.
Ta vare på hverandre og dere selv!

Fortsatt god helg/weekend!

Linker til Saturdays Critters 

onsdag 11. mars 2020

Endelig noen oppmuntrende vårtegn...

På mandag var det 9 grader, og i dag er det også 9 grader! Snøen er snart borte, og vårtegnene står i kø. Det var på mandag jeg tok disse første bildene.




Først en trippel dose av Helleborus tibethanus. Jeg måtte jo ta tre bilder av den samme :)
 Endelig har den begynt å blomstre igjen etter par års fravær.  Jeg fant litt info om denne planten her
Den er aldri å se i salg dessverre. Min ser godt ut etter "ferien" den har hatt, og det er jeg så glad for. 

Det er enn så lenge alt for tidlig å rydde i bedene her, for vinteren er ikke over enda. På lørdag melder yr om -7 grader, og det håper jeg at ikke stemmer.


Knopper på gang selv om snøen fortsatt ligger her. 

Det ser ut som det kan bli litt helleborusblomstring om noen uker. 

Jeg har alle disse på forskjellige steder i hagen. Et av stedene jeg har lykkes med de er under en løvfellende hekk nede i hagen.  Under flere av mine hekker skal jeg plante flere helleborus. Kanskje de får nok beskyttelse av hekkeplantene til å klare seg gjennom vinteren.

I dag gikk jeg nok en tur, og da måtte jeg ta enda flere bilder for nå hadde blomstene åpnet seg :)


De er bare til å bli glad av :)

mandag 9. mars 2020

Årets første stauder og knoller...

Jeg bestilte som vanlig noen løker og knoller  i januar, og de første kom allerede på fredag. Snart kommer det flere forsendelser. Det er sikkert på grunn av den milde vinteren at de sender de ut alt nå. Jeg har ikke prøvd meg på begoniaknoller før, og det er  morsomt å prøve noe nytt.
Antar at de er sneglemagneter, men de er sikkert ikke verre enn dahlia.

Det som kom  var:

Begonia pendula hvit, hengebegonia
Begonia pendula rosa
Dahlia  'Dark Spirit', georgine
Epatorium dublium  'Little Joe', Storhjortetrøst
Begonia odorata 'Pink White'
Echinacea 'Strawberry and Cream', Solhatt
Epimedium x youngianium 'Roseum', Bispelue

Nå skal jeg prøve meg på å plante de og sette de i den ene kalde kjelleren. Plassmangelen er akutt, og håper at det snart er slutt på vinteren her.

I går kveld etter at det var mørkt gikk jeg ut og tok bilder av solcellelyktene. Det regnet i hele går, og derfor har snøen falt mer i sammen og lyktene er ikke lenger så dekket av snø som sist jeg tok bilder av de.




Lysshow i hagen!
Noen gleder får jeg jo ut av snøen akkurat nå :)

Det er hele 7 grader ute nå, så jeg håper at det snart blir vår her også...

Ha en fin ny uke!

torsdag 5. mars 2020

Stiklingproduksjon i liten skala...

Planterommet i kjelleren er fullt, og jeg skulle jo egentlig ikke ha flere planter der. Men i dag flyttet jeg frem tre Pelargonia 'Westdale Appleblossom Rosebud' som har bodd der i vinter. Jeg har hatt dilla på pelargonia og fuchsia for flere år siden, og er egentlig kurert for den dillen. Men én sort må jeg ha og det er nettopp den jeg nevner over her.  Jeg kjøpte de som tre små stiklinger i fjor vår, og hadde de under tak på trappen i hele fjor sommer. De tåler ikke regn, så derfor må de stå under tak. Jeg blir ikke klok på meg selv angående hvorfor jeg faller for planter som må ha veldig mye særbehandling, men sånn er det bare... ;)

I dag beskar jeg de litt, og ut av det ble det 6 stiklinger. De er uhyre vanskelig å formere, så jeg regner med at hvis en overlever er jeg heldig. Det kommer nok av lite klorofyll i bladene som  har så mye hvitt i seg.

Jeg prøver også å ta stiklinger av overvintrede blodbeger, så da er det mer enn trangt om plassen og det er helt  vanlig her i mars måned :)

6 små stiklinger og morplanter bakerst. Jeg har laget en jordblanding av perlite og sandholdig jord. God drenering må de ha hvis de skal ha noen sjanse for å overleve. Det er bare å krysse fingrene for at noen av de vil klare seg. 

Her et bilde av den ene av morplantene som ble tatt inn i oktober i fjor. Blomstene har en svak rosa kant rundt de hvite blomstene. Dette er altså 'Westdale Appleblossom Rosebud'. En veldig sjelden plante å se i salg, så denne får godt stell. Mye lys og lite vann om vinteren er oppskriften på å overvintre de.

Her skinner solen i dag, men i natt var det - 4 grader. I går kom det enda 5 cm til  med våt snø, og den la seg oppå de andre 22 cm vi fikk på søndag.  

Utsikt fra hagestuen nå i dag. Det ser unektelig vinterlig ut, men vakkert er det. Jeg tok noen bilder på søndag og da var det igjen flott stemning av solcellelampene og nysnø.

Det er så vidt at lampene stikker opp av snøen, men det er nok til at de får ladet batteriene :)

I neste uke ser det ut på yr som det blir varmere, og det håper jeg på!

tirsdag 3. mars 2020

Frøsåing, stiklinger, spiring og vann...

I går kveld hadde vi besøk av to naboer her som var invitert for å se på hagestuen. Jeg hadde bakt bløtkake, og den ble  nesten spist opp :)
De hadde med en nydelig bukett med tulipaner til meg, og den ble jeg så glad for. Jeg kjøper så og si ikke avskårne blomster eller buketter, for jeg har nok med  alle mine orkidėer. Men det er jo veldig hyggelig å få i gave da :)

Selv om det ikke ligner på vår ute, så er det vår inne!

For to dager siden la jeg i vann de cyclamenfrøene jeg kjøpte fra Jelitto. I dag har jeg sådd de i alt fra gamle kakebokser i plast til Jif gulvmoppeske. Man tager hvad man haver... ;)

Klar til såing!

Dette  er frø jeg sådde 1. Februar. Det er de jeg kjøpte av en norsk dame, og de har spirt veldig bra.

Dette er frøene jeg fikk fra Cyclamen society, og de sådde jeg 23. Januar. 

Cyclamen inne og ute. Disse får spesialforpleining i form av å bli båret ut og inn etter hvordan temperaturen er ute. De liker seg så godt ute/inne, og den i kurven bare fortsetter å blomstre. Årets første potterose har også kommet ut. De trives egentlig ikke inne i det hele tatt. 

I dag er det 4 grader og regn. Snøen har falt sammen og det er et godt tegn :)

Dette er 25 liter med nytappet "surt" vann. Dette kommer fra den gamle brønnen vår, og det vannet irret i stykker kobbervannledninger inne i huset her og hos naboen siden vi delte på brønnvannet. Hvor mange penger vi har brukt på det vites ikke. Vi var ikke klar over at det var så surt før kobber rørene begynte å lekke. Vannkvaliteten var helt ok til å drikke, så sånn sett var det ikke noe galt med det. Jeg insisterte på å beholde vannet til bruk ute, og nå har jeg en egen frostsikker kran ute på veggen så jeg kan tappe vann når jeg vil. Jeg er veldig glad for det. Dette "sure" vannet gir jeg til alle mine orkidéer da de ikke liker kalk. Borevannet her er fullt av kalk, og det bruker jeg til alt annet. Vann er ikke bare vann, nei...
I tillegg har jeg om sommeren "lågenvannet" fra elven som renner forbi nede her. Så vann har jeg nok av :)

søndag 1. mars 2020

Første vårdag i følge kalenderen, men ikke her...

Det begynte å snø pent og pyntelig i går som jeg viste i forrige innlegg. I går kveld begynte det snø mer og mer, og rundt midnatt var det snøstorm i liten skala.
I dag tidlig var det kommet ca 20 cm, og jeg måtte jo ta noen bilder. Først innefra, og siden ute. Mannen måtte for annen gang i vinter starte snøfreseren. Den var veldig god å ha i dag, for da er hele gårdsplassen snøfri i løpet av kort tid. Jeg måkte frem søppelstativene med snøskuffen, og siden vei inn til fuglemateren. Jeg la ikke noe opp i bedene langs kjøkkenet, for etter dette snøfallet håper jeg at det ikke kommer mer snø!

Det er første vårdag i følge kalenderen, men det ser mer ut som første vinterdag her... ;)

Det ble mange bilder jeg tok i dag, og de håper jeg er de siste jeg deler med dere som ikke får snø. Det er pent å se på, men denne snøen kunne kommet i januar og ikke nå...
Men sånn er det noen ganger. Været må en ta som det kommer :)

Disse første er tatt innefra.

Nedover i hagen

Fuglemateren med veldig mye snø på seg.

Dette er ned mot den "nye" delen av hagen

Dette er tatt fra kjøkkenvinduet. Lønnen har fått en fin krone av snø.

Her er den grønne tømmeluken dekket av minst 20 cm med snø


Hagedammen er godt dekket av snø den også.

Disse tre siste er tatt ute.  Pent er det, men snøen må gjerne smelte igjen nå. 

Ha en fin ny uke!

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...