torsdag 19. april 2018

Sorger og gleder om hverandre...

I dag bestemte jeg meg for å ta en inspeksjonsrunde rundt i hagen, i alle fall der hvor det var mulig. Snøen er helt råtten, og en tråkker tvers igjennom den. Jeg stavret meg frem, og etter mye problemer klarte jeg å komme meg frem til der hvor det muligens var noen blåveis/hepatica. Pga.mye snø har jeg ikke kommet meg dit før i dag. Men i dag ville jeg se. Fy skam den som gir seg! ;)

Det første jeg så der var  ødeleggelsene på de store furutrærne. Store greiner hadde knekket tvers av pga. snømengdene i vinter. Den store hengealmen hadde også fått knekket 1/3 av kronen. En lønn jeg så hadde fått skadet toppen og flere av greinene hadde knekket tvers av på den også. Og dette er bare på det jeg kan se nå, for det meste ligger fortsatt under snøen.  Grøss, det blir nok  mange triste opplevelser fremover...

Jeg kan vise elendigheten her først langs veien... Som det sees så har thujahekken også fått hard medfart av snøen.

Dette er bak enden av hagen min. Der er det tippet snø av naboen med traktor. Det kan jo bli spennende å se hvor lenge den blir liggende...

Dette er der vi gravde ned renseanlegget i fjor. Der er det isolert med isopor, og kanskje det er derfor det er så tidlig bart akkurat der.  Som det synes så er det mye snø...

Så til det som er langt hyggeligere! Jeg fant nemlig blåveis/hepatica :)

Det finnes jo knapt et vakrere syn å se (relativt) tidlig om våren! :)
Hepatica nobilis

Litt pjuskete og forkommen, men den var i vertfall i blomst i dag! 
Helleborus tibethanus som jeg er like glad over å se hvert eneste år. Den er en tøffing, og når en plante kommer fra Tibet må den tåle mye.

I går var min bitte lille grønne flekk for det meste dekket av snø, men i dag var veldig mye smeltet og plutselig fant jeg tre krokus også :)

I lav ettermiddagssol måtte snøklokkene fotograferes igjen. Jeg tror aldri at jeg har satt så stor pris som på våren som i år. Etter et mareritt av en vinter er det så utrolig godt å se blomster igjen!

Jeg avslutter dagens bilder med en flott himmel i dag med spesielle skyer. Noen som vet hva de heter?

I dag har jeg tapet drivhuset med gaffatape (veldig sterk tape) og jeg har satt ut en av målerene til min Netatmo værstasjon inn der for å se på hvor kaldt det blir der i natt. Drivhuset har blitt mer luftig for å si det mildt, så derfor må jeg finne ut om jeg må ha på varme der om natten. Vi har ikke hatt nattefrost på noen dager nå, men det kan vi få igjen i neste uke. I går var det 14 grader og sånt vær tar jeg gjerne mer av ;)

I morgen skal jeg flytte mine camellia ut i drivhuset, og i dag fikk jeg vårens første plantepakke. I morgen får jeg 9 clematis, så nå skjer det mye på en gang. Disse plantepakkene kommer jeg tilbake til en annen dag.

God helg/weekend!


44 kommentarer:

  1. Så herlig å se så mange vårbilder fra deg Marit. Tenker du kjenner en spesiell "Vårfølelse" inni deg?
    Synd med alle buskene og trær som er ødelagt, men jeg håper mesteparten av blomstene har klart seg. Litt etterdønninger fra nedsettelse av renseanlegg også gjenstår muligens?
    Tenk på all den fine jobben vi har foran oss Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå kjenner jeg virkelig på vårfølelsen, Turid! Det er utrolig deilig. Staudene har nok klart seg veldig bra, men det er busker og trær som har fått gjennomgå pga.den tunge snøen. Ja, ikke snakk ;) Det er så jeg gruer meg til å se hvordan det ser ut under snøen...

      Ja, jeg gleder meg veldig til å komme i gang. Vi er jo heldige!

      Slett
  2. I am very happy for you that you start to feel the spring feeling! The clouds that you saw today are called "sheep clouds" or cirrocumulus! :)
    I wish you a very nice end of the week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very glad for this spring! Thank you for the name on them.
      I wish you too a very nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  3. Hei Marit!
    Huff - grøss og gru! Det er ikke noe gøy. Jeg gruer meg litt til å se snøens herjinger her etterhvert. Har et plommetre som jeg vet grener har knukket av på ellers er det meste enda dekket av 70 cm snø. Vi har ikke hatt like varmt som dere og nå meldes det bare 3-4 grader på dagtid fremover. Ja ja - det er på denne tiden at jeg merker den største forskjellen på nord og sør.
    Endelig har du jo fått litt blomstring!
    Ha ei fin helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Nei, det er ikke noe gøy i det hele tatt. Det er nok mer skader som kommer frem ettersom snøen smelter. Huff, 70 cm med snø høres helt grusomt ut. Da skal jeg slutte å klage med mine 30 cm... ;)
      Jeg håper kulden hos deg blir kortvarig! 3-4 grader var det her også lenge, men plutselig så kom varmen.
      Ja, Norge er et langt land med mye forskjellig vær. Den er jeg veldig glad for akkurat nå :)
      God helg!

      Slett
  4. Det är ju härligt när snön börjar smälta och man ser den enorma växtkraft som finns under! Det dröjer ju verkligen inte länge förrän krokus och snödroppar tittar fram!
    Jag har märkt att det är många mindre, frösådda plantor som inte har klarat sig hos mig men lyckligtvis inga knäckta träd förutom ett äppel och ett päronträd som blev ringbarkade av haren...
    /Nilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Snøklokkene lå faktisk og blomstret under snøen når jeg først så de i går :)
      Det går heldigvis fort når bare varmen og sola kommer!

      Har du hatt mye bar mark/barfrost? Jeg aner ikke hvordan det har gått med resten av hagen som ligger i skygge. Ringbarkede trær er ikke kult! :(

      Slett
  5. ...kan man vel trygt si! Mye brekk og bøy under de mengdene.
    Deilig med blåveis :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant... Det er jo egentlig helt forståelig når en tenker på hvor mye snø som har kommet i vinter.
      Ja, det er helt sikkert! :)

      Slett
  6. Hej Marit
    Heldigvis er der da også glæder, for det er godt nok et trist syn med alt det sne I stadig har. Sikken en vinter I har haft.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er jeg jo veldig glad for. Jeg håper det er veldig mange år til vi får en sånn vinter igjen.
      Klem

      Slett
  7. Hei Marit

    Nu lover de regn i starten af næste uge - og din sne er godt rådden. Vi må håbe det sidste forsvinder så:)
    Dejlige blomster hos dig - Blåveis - bliver jeg i godt humør af. Og Helleborus tibethanus er da noget af en flot succes hos dig!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg ser at de melder om litt regn her også. Det gjør ikke noe bare det ikke kommer mye. Det advares om både flom og jordskred i områdene rundt her akkurat nå. Det hadde vært fint om resten av snøen hadde blitt borte nå, ja.
      Ja,de er til å bli i veldig godt humør av :)
      Den må trives her i "nord", for den kommer trofast igjen hvert år.

      God weekend

      Slett
  8. Good morning dear Marit!
    Glad to see Spring flowers in your garden again!
    Love the crocus and the snowdrops!
    You must be very busy taking care your plants!
    Wishing you a lovely weekend! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Dimi!

      Thank you!
      Yes, I'm very busy now :)
      I wish you too a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  9. God morgon Marit!

    Så oerhört ledsamt med alla skador som snön förorsakat. Träd och buskar är ju kostsamma inköp till trädgården och betingar ett högt värde, både rent ekonomiskt men också emotionellt.

    H. thibetanus är en riktig pärla i din trädgård!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. God kveld Gunilla!

      Ja, det er så trist. En blir jo glad i sine planter, så det er ikke noe hyggelig.
      Tusen takk!

      Klem!

      Slett
  10. Endelig!! Tibethanus er lidt forpjusket, men godt at se den igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig! Det er helt sikkert.

      Slett
  11. Trist med det som har blitt ødelagt av snøen. Mange vakre vårblomster hos deg nå.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så trist. Tusen takk!
      God helg!

      Slett
  12. Hej Marit!
    Så tråkigt med allt som blivit skadat av snön. Hoppas du inte hittar fler skador. Du har fina vårblommor, skönt att de klarar sig, värre med träd och buskar.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit.
      Endelig får vi se noen blomster hos deg. Det er ikke rart at vi har lengtet etter vår med den lange og kalde vinteren vi har hatt. Trist med alt som er ødelagt av snøen. 9 stk. clematis. Det blir spennende. Fin dag til deg.
      Hanne-Lise.

      Slett
    2. Hei Hanne-Lise.
      Ja, endelig. Vi har nok lengtet ekstra mye denne lange vinteren. Ja, det er trist med alt som er ødelagt. Her er det veldig mye.
      Ja, det blir det.
      God helg.

      Slett
    3. Hej Marika!

      Ja, det er kjedelig med alt som er ødelagt. Jeg fant fkere skader i dag, og jeg er redd at det er mer.
      Tusen takk!
      God helg.

      Slett
  13. Each day a new surprise, Marit, that's everyday is like Christmas!
    Hopefully the snow melts quickly and you can enjoy the wonderful world of nature. Have a nice, sunny weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true, Jan! I love spring :)
      The melting goes fast, but not fast enough for me. My patience with the snow is over ;)
      I wish you too a nice sunny weekend!

      Slett
  14. It is sad to hear of the damage to the trees but I am sure that they will recover. The appearance of spring ephemerals no doubt brought you a good deal of pleasure and brightened your mood. Seems like you have a lot of hard work ahead of you, but time is in your side now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's sad. I hope you are right about it. There will be a lot of work when the snow is gone, but I look forward to it.

      Slett
  15. Good afternoon dear Marit,
    I can imagine how desperit you are long for the flowers. To have damage in your garden caused by the snow is not nice and is sad. But it's also amazing to see how powerfull plants can be they turn back with lovely, beautiful flowers. I promise that I will never complain about not having snow during winter in Holland (lol).
    Have a wonderful day and enjoy the beauty your garden is bringing.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes, you know me very well. I long very much for flowers now.
      I'll remember you say so ;) I'll never want snow after this winter.
      Have a wonderful evening and weekend!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  16. Hello, YAY for spring. your flowers are looking beautiful. I love the snowdrops and crocus. It is sad about the tree being damaged. Happy Friday, enjoy your day and weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, spring is wonderful. Thank you!

      Happy Weekend!

      Slett
  17. Åh, så deilig å se blåveis!
    Leit med furuene og tujaen da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlig å se de nå! Det er leit, ja.

      Slett
  18. Tråkigt med skadorna som träden fått hos dig. Hoppas det stannar där. Men ändå en liten tröst att det finns motvikt. Den tibetanska julrosen är ett exempel. Min har överlevt även den här vintern men ingen blomning. Och så blir jag nyfiken på dina clematissorter :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig, og jeg så enda mer skader i dag :(
      Når snøen blir helt borte kan jeg få en fullstendig oversikt over elendigheten.
      Ja, den gjør meg veldig glad hver vår. Jeg tror at det tok minst 5 år før min blomstret. De behøver tid på seg.
      Jeg får pakken på mandag håper jeg, og da skal jeg skrive de opp :)

      Klem, Marit

      Slett
  19. Så kjekt å se at det er noe som blomstrer hos deg også etter hvert. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint. Det er så hyggelig at de dukker opp nå :)
      God helg.

      Slett
  20. Så begynder der da heldigvis at ske noget hos dig. Det må være fantastisk for dig at kunne gå ud i haven og finde udsprungne blomster efter så mange måneder med en hvid have.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis skjer det noe her også. Det er helt fantastisk, ja. Den hvite hage er jeg trett av.

      Slett
  21. Så tråkigt med träden! Det gör ont i mig om jag ser ett skadat träd, väldigt speciella varelser!
    Molnen heter Cirrocumulus, makrillmoln på svenska.
    Trevlig helg!/Laila

    SvarSlett
  22. Det som göms i snö kommer upp i tö, säger man ju. Så tråkigt att växterna tagit ska av vintern och snömängderna. Hoppas att du inte får ännu fler tråkiga överraskningar!
    Om jag njuter av mina vårblommor så inser jag att din njutning är ännu större, med så mycket snö är det nästan svårt att tro att det alls ska bli vår.
    Hoppas att dina kamelior klarar flytten.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...