lørdag 24. mars 2018

Gjenbruk...

Det har nå vært noen flotte dager med plussgrader, og i natt var det første natt hvor det ikke var frost. I går regnet det, og jeg hadde nesten glemt hva regnvær var ;)

Fra januar til nå har det bare vært snø som har kommet som nedbør her,  men nå kom det altså regn. Snøen krymper og minker for hver dag. Men likevel er det veldig mye snø igjen. Snødybden er offisielt nå 90 cm. Vel, sist gang jeg så etter var den 110 cm, så det er bare å tenke på noe annet enn snø. Det tar alt for lang tid for en utålmodig hageeier.

Gårdsveien inn hit var i går i full oppløsning, og det var uvant. Frem til snå har den vært steinhard, men plutselig ble den skikkelig bløt. Masse slaps og bløt snø, men det er jo et herlig vårtegn! Men de vårtegnene jeg  venter på ligger fortsatt godt gjemt under snøen.

Jeg er så glad for mitt store bildearkiv, for der er det nok å hente fra. Gjenbruk av bilder er ikke så dumt... ;)

 I fjor på denne tiden var det blomster i hagen, men nå er det ingen ting. Jeg får hente frem en planteslekt som jeg har virkelig sansen for, nemlig phlox. Jeg har både vår og høstphlox, men de jeg hente frem nå heter altså Høstphlox/ Phlox paniculata. Før likte jeg de ikke, for de gamle sortene fikk alltid meldugg. Men de nye sortene er blitt veldig motstandsdyktige mot akkurat det.

'Bright Eyes'

Denne heter kanskje 'Alba'. En av de få planter som vokste her fra før. 

Denne finner jeg ikke noe navn på 

'Blue Paradise'

'Aida'

'Sherbet Cocktail'

Denne kjøpte jeg i fjor, og som "vanlig" er jeg stor fan av alt som er variegert. Den er veldig vakker og jeg er så glad for at jeg har fått kjøpt denne. 'Nora Leight' heter den.

Jeg har en ny sort nede i kjelleren som heter 'Cool Water'. Den har så vidt begynt å vokse, men er jeg heldig kan den kanskje blomstre i høst.

For litt over en uke siden sådde jeg dagliljefrø som jeg kjøpte  i høst kjøpte fra Tamberg i Tyskland. Flere av de hadde begynt å spire inne i plastposene når jeg sådde de, så det blir spennende å følge. Enn så lenge har ingen spirt, men jeg må bare smøre meg med tålmodighet og vente. 

God helg/weekend!

46 kommentarer:

  1. Good morning Marit!

    All Europe suffers from the winter that does not want to leave!
    I think the Netherlands was very lucky this year.
    There were also very cold days but now spring has came. I hope that the frost are not coming back again!
    I think the flowers in your garden this year will bloom immediately in the summer!
    Nice weekend! Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Ella!

      Yes, this winter have been very cold in Europe this year. Lucky you!
      Here we will get cold weather in a hole week. I wish for spring. I hope so!
      I wish you a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Är också förtjust i Flox. Vi hade en granne till mitt barndomshem som hade en vacker trädgård med många flox,tyckte det var helt fantastiskt. Har några stycken i trädgården, en del är hur fina som helst medan några ser lite ledsna ut i bladen. Vet inte om de saknar näring, eller vad det beror på.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er så fine. Det er stor forskjell på de. Noen vokser godt mens andre ikke gjør det. Det er ikke godt å si hva det skyldes.
      God helg!

      Slett
  3. Hei Marit!
    Her er det ikke mange vårtegn bortsett fra at snøen smelter, og det er innmari deilig. Jeg er så glad for at smaken kan forandre seg. Det er morsomt å få øynene opp for planter jeg før ikke har "sett". Phlox er jeg veldig glad i.
    God helg! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Sånn er det her også, men her smeltet det mye i dag. En så at vannet rant bort. Ja, det er en god ting, og i dag liker jeg de veldig godt.
      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hello, our spring is slow to arrive. Your flowers are all beautiful. I love the variety of colors. I appreciate your visit and comment. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, this year the spring is very slow. Thank you! I am very grateful for all your nice comments.
      Happy Weekend!

      Slett
  5. Hello dear Marit!
    Your wonderful pictures are so colorful and pleasant for my eyes!
    Such preety Spring flowers! I hope April will be a good start for Spring in your lovely country! Wishing you a lovely and sunny weekend!Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you! I hope so :) I hope you will have a wonderful springtime too.
      I wish you too a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  6. Tänk vad olika det kan var från år till år.
    Förstår att du är trött på vintern nu, men snart sak du se!
    Ha en fin weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det må jo bli vår her også en gang.
      God helg!

      Slett
  7. Hej Marit
    Fint med regn så sneen kan smelte, men der er lang vej endnu.
    Godt vi har arkivet. Dejligt med phlox, vi mangler bare duften :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er godt med regn, for den gjør snøen bløtere. Det tar sin tid ja, men det tar sin tid. Ja, ikke sant. Det er godt å kunne bruke fra nå mens våren lar vente på seg her.
      Ja, det er sant :)
      Klem

      Slett
  8. Such wonderful flowers, Marit!
    We have almost one metre of snow now. :)
    Have a happy weekend and... god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Sara!
      It's a terrible winter this year.
      Happy Weekend, Hyvä pääsiäinen!

      Slett
  9. Herlige Phlox!
    Her om dagen pottet jeg opp noen barrotsorter som er plassert ute ved veggen under duk. Antar de har det bedre ute enn inne nå. Tror jeg plantet 'Nora Leigh' i fjor. Superfin, også uten blomster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flotte planter. Ja, det kan jo sikkert gå bra bare det ikke blir for kaldt. Ja, den behøver ikke blomstre, for den er like fin uten.

      Slett
  10. Hei Marit

    Flotte Phlox du viser!
    Ja det er jo på denne tid at det vender, det er lysere hos dig end hos os - og vi fik sne da du fik regn:) Dette er et meget specielt år må man sige! Men mon ikke det kølige start giver en forrygende sommer? Det tror jeg!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk! Så merkelig at dere fikk snø, og vi fikk regn. Det er ikke ofte at det skjer tror jeg ;) Ja, det er helt sikkert. Det virker som vinteren ikke vil slippe taket. Ja, la oss håpe på det!

      God weekend

      Slett
  11. One also can enjoy autumn flowers in spring.
    Fortunately, they are timelessly beautiful!
    I wish you a nice weekend. Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they popped up in my mind today, and they are very beautiful even at springtime, Jan!
      I wish you too a nice weekend.

      Slett
  12. Hi Marit.
    Beautiful photos and cute flowers. Soon it will be all flowery again.
    Good weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania,

      Thank you! Yes, and that's nice to think about.
      I wish you a nice weekend.

      Slett
  13. En fin planteslægt du viser i dag. Den eneste phlox, jeg ikke har haft held med, er stolonifera, som ellers skulle være velegnet som bunddække.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en veldig fin slekt. De har jeg aldri prøvd her.

      Slett
  14. Återbruk är aldrig fel och flox är en ev mina favoriter också, inser att jag har alldeles för få! Antecknar dina sorter på min önskelista och ska kolla efter dem när jag kommer till plantskolan. Det lär dock dröja. Trädgården är fortfarande en nerisad frysbox...
    Kram/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er sant. Da bør du skaffe deg flere! Sånn er det her også. Det er som varmen aldri vil komme.
      Klem, Marit

      Slett
  15. Floks er så flott! Vi hadde vår første i fjor :-)

    SvarSlett
  16. Så skönt att du fått höra ljudet av regn Marit! Flox tycker jag mycket om men dessvärre gör även rådjuren det. Då vi nu insett att vi inte kan stänga ute rådjuren kommer jag att ta bort mina flox och istället ha växter dom inte äter där. Förra året var mina 'Blue Paradise' på väg att bli som ett blått hav. Så en morgon var alla avätna. Din med variegerade blad är väldigt vacker.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, det var så herlig å kjenne og høre regnet igjen. Det er så synd at rådyrene også liker floks. Det nytter ikke å stenge de ute her heller. Så noe må en regne med av skader dessverre. Ja, den er så vakker.

      Ønsker deg en fortsatt god helg!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Men så härligt att det regnar och snön smälter undan! Här kom det också lite regn idag, ovanligt kändes det:).
    Fina flox du har.
    Ha en fortsatt skön helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er lenge siden sist,ja ;)
      Tusen takk!
      God helg!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Beautiful flowers, gorgeous shots.
    Have a nice sunday
    Greetings
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you!
      Have a nice Sunday you too!

      Slett
  19. Hei Marit.
    Phlox har jeg også fått sansen for. Skal skaffe meg flere nye i år. Nora Leight var helt nydelig. God palmesøndag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er flotte blomster. Jeg vil også lete etter nye sorter i år. Ja, den er så fin.
      God søndag.

      Slett
  20. Men fysjameg - 90 cm snø? Da skal jeg ikke klage på de ca 10-20 cm vi har.
    Hos oss har det smeltet mye de seneste to-tre dagene, når det vel kommer igang går det fort. Dessverre skal det bli kuldegrader hele neste uke så vi får fremdeles smøre oss med tålmodighet ser det ut til mens vi venter på våren.
    God Påske!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er faktisk så mye her. Det var i hvertfall snødybden på fredag. Det har smeltet noe nå i helgen, men det er hvertfall 80 cm her :(
      Helt forferdelig vinter i år. Det samme er meldt her, så snart er det stopp i smeltingen. Ja det må vi!
      God påske til deg også! :)
      Klem, Marit

      Slett
  21. Eg lika så godt floks, mamma hadde ei stor rot av den rosa du viser.
    Trur eg må skaffe meg ei rot til sesongen.
    Eg var ei lita runde rundt i tunet i nydeleg sol og vår i lufta for ei stund sidan, der var utsprotne krokus, klosterklokker og enorme mengder snøklokker.
    Deilig å nyte synet.
    I morgå fær me på hytta og der er alt anna enn vår, store mengder snø enno.
    God påske frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo egentlig en gammel hageplante. Koselig å ha den i hagen.
      Heldige deg! Det er nok mye mildere hos deg enn her.
      God tur til hytta, og god påske!
      Klem

      Slett
  22. Jättefina bilder du hittar i arkivet :) Jag gillar dem alla! Tänk jag har också återupptäckt phlox som kändes väldigt gammalt. Men sen fick jag en riktigt gammal sort sirligare och mycket högra och jag blev helsåld igen. De med mindre blomhuvuden är underbara i buketter och de doftar så gott.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er så gøy å gjenoppdage planter. Det er så mange sorter av de og det kommer stadig noe nye :) En flott staude!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...