torsdag 17. august 2017

Ny dille...?

Jeg har oppdaget noe nytt, nemlig at jeg har fått lukedilla! Hvem skulle ha trodd det? :)
Etter at jeg luket det store staudebedet, så har jeg bestemt meg for å prøve å holde det sånn. Hver dag nå så har jeg fått dratt ut nye "tråder" og det gir en stor glede hver gang jeg får tatt de vekk. Det er et infamt ugress denne kveken, og det kryper inn under Iris germanica for å få litt skygge og fuktighet.  Problemet er at for å få det bort river jeg stadig opp noen iris :(

I flere dager har jeg vært totalt utslitt etter all den tunge jobbingen. Da er det deilig bare å se og nyte alt som blomstrer uten å gjøre noe som helst.

Jeg har aldri hatt dilla på geranium, men nå har jeg begynt å like de mer og mer...
Jeg har ingen planer om å la de ta over her, for jeg vet at de kan bli invasive. Men enn så lenge er det ingen fare med det. Jeg har tre stykker nede i hagen, og jeg synes blomstene er veldig fine.
Dette er 'Rozanne'

Dette er 'Blue Sunrise' som har gult bladverk om våren.

Det dukker stadig opp noen "nye" høstphlox her, og jeg har ikke navn på noen av de.  Fine farger har de uansett!

Jeg har endelig fått tatt et bilde som viser hvor mørk denne ene nelliken er.  De andre i samme tue er mer lilla, mens denne er nesten svart. Dianthus 'Sooty'

Dagliljene blomstrer fortsatt...

Dette er en gammel sort som er litt spideraktig...

'Green Flutter'

Solhatt som jeg har sådd

Det er ikke ofte at jeg fotograferer hostablomster, men her kommer et unntak ;)
Denne navnesorten har grønngrå blader med vakre knopper og blomster.

Flott knopp...

'Violetta' heter den. Nydelig ikke sant? 

38 kommentarer:

  1. Förstår att du behöver några lugna dagar efter allt ditt jobb. Geranium är väldigt fina och jag odlar några men sen efter blomningen ser de rätt skräpiga ut :) Gillade den cyclamenrosa phloxen och hostablommorna... Har fotat flera hos mig och börjat på ett inlägg men tiden... ..den räcker inte ;)

    Men... jag tror faktiskt att den variegerade flädern redan rotat sig. Ska titta noggrannare och skola om idag :) Löjtnanshjärtat har klarat sig och skjuter nya blad. Ska känna lite försiktigt på taxusen också. Sticklingarna sitter fast men det behöver inte betyda rötter.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for plutselig var det vondt overalt og ingen krefter igjen. Jeg har lett for å bli for ivrig, og det staffer seg etterpå ;)
      Ja, det er mange geranium som blir veldig lange og slengete i veksten. 'Rozanne' har litt tendens til det, men den er tilgitt pga. de vakre blomstene.

      Tiden går så hurtig, og plutselig er det høst.

      Så bra at så mange har klart seg! Hyllen er nok den enkleste å få til, ja. Spennende om du får røtter på taxusen. Det må jo være mulig, for hvordan skal de ellers formeres? ;)

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit
    Jo hostablomsten er vældig flot. De blå storkenæb er ikke helt så invasive, men de lyserøde er slemme, dem har jeg rigtig mange af.
    Husk nu at tage en slapperdag mere :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den er jo det. Ok, jeg vet ikke så mye om de andre. Fint å vite om de risa, for de kunne jeg finne på å kjøpe ;)
      Ja, jeg behøver det kjenner jeg.
      Klem

      Slett
  3. Jeg elsker å luke:) Ingenting er som å gå ut på morgenen og luke litt før dagen starter. Og gjerne avslutte dagen med en runde også. Men jeg har ikke så stor hage, så det er alt for lite å luke til meg,)
    Jeg begynte å samle på geranium, men nå skal jeg ikke ha flere. Mange blir for store og velter over andre blomster, men de mindre skal få være igjen. De er jo så fine mange av dem.
    Ja, en kan få veldig vondt etter sånn jobbing. Og du har da virkelig stått på! Jeg har stort sett vondt hver dag, men må bare lære å leve med det.
    Flotte blomster på hostaene dine! Jeg har bare den vanlige med hvite blomster.
    Ha en fin fin dag, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Ja, det er fint å få det unna. Hm, da skulle du nok hatt en større hage ;)
      Her har jeg mer enn nok å luke kjenner jeg.
      Ja, de store av de vil jeg ikke ha flere av. Har en stor hvit, og den må være 1 meter eller noe sånt. De mindre er veldig fine, ja. Får se om jeg finner noen som holder seg små.
      Ikke bare vondt, men også veldig sliten. Ja, jeg har også vondt hver dag, men som du sier så må en bare lære seg å holde ut. Ingen flere gravejobber på meg i sommer. Gravemaskinen får ordne med det bare den kommer.
      Tusen takk! Ja, de er jo fine de også.

      Ha en fin dag du også, Kathrine! :)

      Slett
  4. Hei Marit. Husk å ta livet med ro av og til og bare slappe av. Geranium som jeg har kjøpt i år har råtnet vekk. Så med å kjøpe nye venter jeg med til neste år. Tror jeg. Nydelig den mørke nelliken. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er jeg nødt til innimellom. De kan nok være utsatt for det ja. Tusen takk! Ja,den er så fin.
      Ha en flott dag.

      Slett
  5. Hello, the Blue sunrise is pretty. A shame it is invasive. I love the daylilies, pretty flowers and photos. Happy Thursday, enjoy your day and weekend ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you! Yes,that's true.
      Happy Thursday,and enjoy your weekend ahead you too.

      Slett
  6. Hei Marit

    det er godt at blande hårdt arbejde med noget lettere - og at luge er jo ikke hårdt - med mindre det har fået lov at stå for længe:)
    flotte dagliljer - heroppe er der flere der skal til at blomstre:)
    Lækker mørk Hostablomst - de hvide er også flotte - men kan godt forstå at de har valgt blomstens farve til a navngive den!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er sant. Når jeg luket det store staudebedet, så var det hardt nettopp fordi det hadde fått gro litt for lenge ;)
      Jeg brukte tre dager på å få tatt alt sammen. Men nå er det bare spede strå som kommer opp, og jeg får stadig bort mer av det.
      Ja, hos deg er det vel litt senere enn her, så det er jo fint at du får nyte de nå.
      Tusen takk! Ja, det er de. De hvite er spesielle.
      Ja, denne er så lilla at de synes sikkert at det var et passende navn på den :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  7. Så kjekt med lukedilla da!
    Morsomt at du viser blomster fra hosta. Jeg har lenge trodd det var en grønn plante, men oppdaget at de blomstret som bare det hos en nabo :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Luking er ikke det verste en kan holde på med :)
      Hosta blomstrer ganske sent på sommeren, men det finnes mange fine av de. Ja, det var sikkert gøy å opodage :)

      Slett
  8. Hei Marit!
    Vet du, jeg har alltid likt å luke og det å være fornøyd etter på. Men det er selvfølgelig enkelte sorter ugress, som kan være mer enn slitsomme, kveke. Jeg er veldig glad i geranium, og skulle de spre seg for mye, er det jo bare å luke.
    Helt enig, flott hostablomst. Det er mulig jeg er en synder, for jeg klipper bort hostablomstene. Vi har dem for bladverket og så er det så mye annet som blomstrer.
    Ja, vondter er der nesten hele tiden.
    Ha det godt Marit! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er jo så gøy når ugresset blir borte. Kveke ernoe herk, ja, og det stikker seg inn i og under andre stauder.
      Ja, det er jo bare å klippe av blomstene og luke, ja. De er veldig fine. Tusen takk! Jeg er tilbøyelig til å synde jeg også, for mange av mine blir også klippet bort. Bladene blir så stygge når de har blomstret en stund. Bladverket er jo det fineste på de,ja.
      Det er det dessverre.
      Ha det godt, Anne!

      Klem, Marit

      Slett
  9. Hei Marit! Fantastisk flotte bilder du tar!
    Så morsomt å ha dilla på luking. Hvis du er kommet dit at du kan rusle rundt og kose deg i hagen, for så å ta bort et par ugress her og der, da er jeg litt misunnelig.
    Fint å se at du har selvsådd rosa solhatt. Jeg fikk frø og sådde i våres, spiret to små, men de døde som ganske små.
    Hostablomsten din var stilig,
    Ta noen rolige dager fremover og nyt alt det du har gjort i det siste!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!
      Tusen takk! Ja, det er gøy så lenge jeg orker. Det er flere bed hvor det IKKE er luket, så det er ikke striglet overalt ;)
      Jeg har sådd de flere ganger med godt resultat. Solhatt må bare få vokse seg store før de plantes ut.
      Ja, det er en fin blomst på den hostaen.
      Jeg prøver holde meg til det ja :)

      Slett
  10. Geranier kan man let forelske sig i. Der fås så mange smukke. Rosanne er en af mine favoritter, selvom vores jord egentlig er for tør til den. Jeg kan slet ikke stå for blomsternes blå farve, og så er det jo også en fordel med den lange blomstringstid. Hostablomsten er fin. Jeg synes også, at hostaerne har kønne knopper.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig enkelt å gjøre det, for det finnes jo så mange fine sorter. Rozanne er en meget fin blomst, og som du sier så blomstrer de veldig lenge.
      Ja, det har de.

      Slett
  11. I can imagine you are tired after all that heavy work, but you can be satisfied and it's always nice to muse around in the garden to enjoy. Geranium Rozanne, is one of the best Geraniums, it continues flowering for months.
    Regards, Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have been very tired these days after all that heavy work. Yes, it's very nice. Rozanne is a very beautiful flower.
      Regards, Marit

      Slett
  12. Dilla på luking - ja det er vel kjekt å ha :)
    Kanskje den også er smittsom? Spørs vel det. Jeg blir irritert av å luke vassarve og krypsoleie, eller rettere irritert på det frekke ugresset... Men etterpå kan man nyte synet av rene bed!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :)
      Det blir jeg også, for den frekke kveka prøver å rømme unna. Men etterpå når jeg har fått tak i noen lange tugger er jeg veldig fornøyd :)

      Slett
  13. Jeg liker å luke, så lenge jeg ikke må stå oppe og luke i nedoverbakke, har noen sånne bed :( - og så har jeg litt dille på storkenebb). Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har noen sånne bed jeg også, og de er slitsomme, ja.
      Lett å like de, ja :)

      God helg!

      Slett
  14. Det var mange vakre planter som blomstrer hos deg nå. Storkenebb er en dille hos meg, men det er fordi sneglene ikke liker dem.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er jo en sneglesikker plante, og godt at det finnes noen de ikke liker :)

      Ha en god helg!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Så mycket vackert, och Violetta är verkligen fin. Tur att du får vila dig emellan arbetspassen. Vi har regn idag, så jag får också en vilodag.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, den er så fin. Hviledager er godt å ha innimellom.

      God helg!

      Slett
  16. Så deilige blomster i hagen din. Fantastiske farger.
    Bare herlig. Ha riktig god helg. I dag jeg lage mat,
    bonden har slaktet og jeg lage mat med storfekjøtt...
    regn i dag så er det godt på kjøkkenet :-)))
    Hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Det høres godt ut!
      Ha en god helg :)

      Slett
  17. Hej Marit!

    Trädgårdslivet är fullt av dillen!! Tänk så omväxlande och utmanande det är, alltid något nytt att upptäcka.

    Var rädd om din kropp och lyssna när den säger ifrån.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er det, og og det er alltid noe nytt å oppdage, ja.

      Hagelivet byr på mange gleder!

      Ja, det må jeg, for innimellom vil den ikke være med.

      Klem!

      Slett
  18. Mye fint i blomst! Enig i at luking kan være litt herlig når det er en følelse av kontroll på det:) og ugresset oppfører seg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er godt å innbille seg at en har kontroll, men kveken er umulig å bli kvitt tror jeg med bare luking :(

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...