onsdag 23. august 2017

Ekte kanarigul...

Ikke kanarifugl altså ;)

Jeg kjøpte en Helenium autumnale 'Kanaria' tidligere i år, og den har tilbrakt halve sommeren i potte. Jeg fikk ikke plantet den ut når jeg rettet opp det store staudebedet, og først nå har den begynt å blomstre. For et år siden hadde jeg neppe kjøpt den, men i hele sommer har jeg jobbet med å like de varme fargene, og det har i grunnen lykkes godt :)

Humlene likte denne veldig godt...



Det gjorde andre også...


Gule blomster er populære hos insektene, men denne løvetannen kan jeg godt unnvære ;)

Siden jeg er i det gule hjørnet, så tar jeg med denne som sprang ut i dag. En av de sene dagliljene.

64 kommentarer:

  1. Hei Marit'

    Her er dagliljerne først ved at begynde at springe ud...

    Imponerende gul kanariefugl:)

    Helt ok at du er i det gule hjørne!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan jeg tenke meg, for det er jo litt kjøligere hos deg enn her.

      Den er imponerende, ja.

      Ha en deilig aften

      Ja, ikke sant :)

      Slett
  2. Gul - solen - sommeren
    Ha riktig god videre.
    Jeg mener det kommer en fin fin sensommer :-))
    Hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er gul som solen!

      Ha en fortsatt fin sommer :)

      Slett
  3. Dejlige varme farver i en temmelig kølig sommer. Insekterne er jo helt forelskede. Har du lagt mærke til man også bliver ret omsværmet når man har gult tøj på?

    Med solgul hilsen,
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det varmer jo å se den når den står der og lyser i solen. Insektene likte den veldig, ja. Nei, det har jeg ikke lagt merke til, men det kan jo være de oppfatter gule plagg som en stor blomst?

      Sensommerhilsen fra Marit

      Slett
  4. Hello, the yellow blooms are so bright and pretty. Lovely images. Enjoy your day and the week ahead!

    SvarSlett
  5. Nydelig! Vet du, i sommer malte jeg kjøkkenet i en sånn gulfarge. Når jeg kommer ned på morgenen og inn på kjøkkenet, er sola der selv om det er overskyet ute:)
    Flott farge!

    Ha en fin kveld, Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det høres godt ut, og det lyser jo veldig opp :)
      Kjekt å våkne sånn!

      Ha en fin kveld du også, Kathrine!

      Slett
  6. Den tycker jag var supersnygg. Jag har fått upp ögonen för helenium nu det sista, och nästa år tänker jag köpa några plantor till landet.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg også, og Helenium finnes jo i så mange fine farger.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  7. Great to see some insects, Marit.
    Yellow and full light, often pictures are over exposed, but not yours!
    Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's nice to see them in the sunshine.
      Thank you, Jan!

      Slett
  8. Jeg har det som dig, jeg øver mig også i at holde af de varme farver. Jeg er vist nået et stykke vej, for jeg synes, det er nogle smukke gule blomster, du viser. Løvetand er smukke i en græsmark, men knap så velkomne i græsplænen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var godt å høre, Elna, for alle mennesker lovpriser disse varme fargene. Jeg prøver å like de og de er jo også fine nå på sensommeren, men de lyserøde/rosa og kjølige farger holder jeg mest av. Tusen takk!
      I gressplenen er jeg ikke glad for de, nei. Jeg bor på landet, og grøftekantene er fulle av de. Så de er ikke til å unngå.

      Slett
  9. Hei Marit. Jeg synes gult hører sommeren til. En blir i godt humør av sånn en farge, selv om det er hvitt som ligger mitt hjerte nærmest. Nok av løvetann her også. Fortsatt fin uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det gjør jo det, men hvitt er mer en favoritt her også. Løvetann blir en aldri kvitt.
      Ha en fin dag.

      Slett
  10. Gult er nu dejligt, i små farveklatter rundt i haven :)

    SvarSlett
  11. Hej Marit!
    Din Kanaria är mycket vacker, förstår att den drar till sig insekter. Har bara en riktigt gul växt, en daglilja, resten av de gula växterna är ljusgula. Riktigt fina bilder.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk! Ja, den er virkelig blitt en magnet. De lysegule liker jeg best.
      Ha det fint.

      Slett
  12. Måske ender det med, at du også investeret i gule narcisser til foråret 😉

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei Marie, så langt er jeg ikke kommet 😉

      Slett
  13. Gult i hagen lyser godt opp, flott ny plante. Kjekt at også insektene også liker dem.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jo det. Det synes jeg også.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  14. Flotte gule blomster :-) De lyser opp når kveldene er mørkere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er sant, og de og hvite blomster lyser opp når det er mørkere.

      Slett
  15. Så fine bilder, både av gule blomster og insekter og dyrebildene under også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin dag du også :)

      Slett
  16. De gule blomster er også fine, men de kræver lidt tilvænning.
    De røde kniber det mere med at vænne sig til :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo fine, men som du sier så krever de litt tilvenning, ja. De røde krever mye tilvenning ;)
      Klem

      Slett
  17. Så flott å se at du har begynt å like de gule fargetonene også. De lyser opp og tilfører hagen så mye energi nå på høstparten- og passer jo fint sammen med de øvrige høstfargene :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :) De lyser helt klart opp, og de passer jo godt til høstfargene, ja. :)
      Ha en fortsatt fin dag du også.

      Slett
  18. Hei Marit§
    Ja, gult er flott. Vi har også 'Kanaria'. Nydelig blomstring hos deg.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er jo det. Kanaria er veldig fin. Tusen takk!

      Ha det godt!

      Klem, Marit

      Slett
  19. Så mycket fint som blommar hos dig nu. Den gula färgen verkar dra till sig insekterna. Ha det bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det virker sånn.
      Ha det godt!

      Slett
  20. Gult är särskilt fint vår och höst tycker jag. Då ger ljuset dem extra glans.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo fint nå for de lyser veldig opp. De er jo også fine på våren. Gult lyser opp uansett!

      Slett
  21. Ser ut som insektene liker gult ihvertfall:-). Jeg synes den varmgule fargen er fin. Ha en fin kveld!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser sånn ut.
      Den er jo det, i allefall litt innimellom :)
      Ha en fin kveld.

      Slett
  22. Din nye "Kanaria" er utrolig flott da. ellers så fortsetter jeg bare og lar meg imponere av alle de ulike dagliljene. De er så flotte og så finnes det sååå mange forskjellige som blomstrer til ulike tider. Jeg jobber med planer om å finne sted(er) hvor jeg kan ha veldig mange .
    Ha en fin helg Marit!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det finnes så mange forskjellige dagliljer, og det er mange nydelige av de. Husk på at de må ha mye sol, for ellers vil de ikke blomstre så godt. I skygge vil de ikke blomstre i det hele tatt.
      God helg, Turid!

      Slett
    2. Takk for tipset med sol,der jeg tenker de kan være fine er det mye sol.

      Slett
    3. Så bra! Da har du funnet et flott sted til de :)

      Slett
  23. Good morning dear Marit,
    Stunning photo's of the flowers visited by insects.
    They make the sun shining in the garden.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Goodmorning dear Marijke,

      Thank you! Yes, they looks like a small sun :)
      Have a wonderful day and the weekend ahead.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  24. Hej Marit!

    Den var ju jättefin din `Kanaria´ ett passande namn. Jag väljer sällan växter efter färg men jag tycker gul är en trevlig färg så här på sensommaren. Ett plus är det alltid om insekterna gillar den.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tusen takk! Gult passer veldig godt om høsten ja, og insektene er veldig glad i den. Så jeg er veldig fornøyd med den.

      Klem!

      Slett
  25. Du store min Marit! Tenk at du har et innlegg med GULE blomster:) Helt herlig at hagesmaken kan endre seg. Du blir nok like glad i Solbruden som humlene, tenker jeg:)
    Ha en fin helg.
    Klem fra Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk at jeg skulle like det! Hvem skulle trodd det... ;)
      Nå har jeg kjøpt alle de jeg har kommet over, og nå synes jeg de er så fine.
      God helg!
      Klem fra Marit

      Slett
  26. Hello Marit, these are lovely captures of the happy bees. The yellow flowers are so bright and pretty. Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you!

      Happy Weekend to you too!

      Slett
  27. Gorgeous pics, so bright and colorful.

    SvarSlett
  28. Beautiful flowers! The bees seem to love them too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it seems like that.

      Slett
  29. Hello Marit!:) Beautiful captures of the pretty yellow flowers with bees and Hoverflies, but also lurking yellow crap spiders that eat them.:(

    SvarSlett
  30. Så herlege gule blomster du viser.
    Og det fine ekornet i innlegget før.
    Eg er visst ikkje så flittig på blogger i det siste så
    du har mange flotte innlegg eg ikkje har sett før no.

    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Du får lese de når du har tid hvis du vil :)

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  31. A beautiful set of photos, ,and I love the way you have captued the insects.
    All the best, Gordon.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...