torsdag 16. april 2015

Irritasjon og gleder om hverandre...

Starter med irritasjonen. Knurr og dobbeltknurr... Jeg har igjen hatt en liten import fra Eurobulb, og det er faktisk så ille at jeg vil ikke anbefale folk å importere selv. Grunnen er at Posten er totalt ubrukelig til å håndtere dette på en skikkelig måte. 26. mars fikk jeg mail fra Eurobulb i Nederland om at pakken min var sendt. Jeg sendte samme dag sunnhetsertfikat på mail til Posten utland slik at de hadde det klart. Jeg hørte ingen ting, og så kom jo påsken. 7. april fikk jeg brev fra Posten om at de måtte få dokumentasjon på pakken. Jeg svarte at jeg allerede hadde sendt sunnhetsertfikat til de den 26. mars. Den mailen fant de ikke og jeg måtte sende den på nytt. I tillegg måtte de ha tillatelse fra Mattilsynet, for sunnhetsertfikat var ikke godt nok. Jeg fikk ordnet dette samme dag etter utallige telefoner til Mattilsynet den samme dagen altså 7. april. Så trodde jeg at alt var i orden, men det var det ikke. To dager etter får jeg en ny mail med beskjed om at nå hadde Tollen beholdt pakken min.  Etter det hørte jeg ingen ting... Først i går fikk jeg pakken min. Jeg så med en gang at pakken var åpnet, for den var tapet på nytt med postens logo på. Hva de trodde var oppe i pakken vet ikke jeg :((( Jeg fryktet det verste med god grunn, for jeg har opplevd dette flere ganger. Halvdøde og døde planter pleier å være resultatet, og det var det også. Løker som var vært i en hel tett plastpose. i nesten tre uker er ingen fornøyelse å åpne for å si det mildt. Det luktet råttent, og noe av det blir det aldri liv i for å si det sånn. Å klage er nytteløst, for der har posten sikret seg på alle kanter og sider. Var med på en import på hagegal for mange år siden med iris og dagliljer fra Tamberg i Tyskland som posten klarte å rote vekk i tre uker. Det er den dyreste kompost jeg har betalt for for å si det sånn...
Så det nytter ikke å klage dessverre...

Sånn da har jeg fått advart alle som vil importere selv. Det er faktisk fjerde gangen jeg opplever dette, men håper jo hver gang at det skal gå bra. Jeg lærer vel en gang...

Så til dagens store glede :) Jeg fikk pakke fra kjempesnille Anne med bloggen Hagen vår i dag som var full av snøklokker og frø av Ammi majus og nelliken 'Onyx'. Det var en hyggelig pakke å få i motsetning til den i går ;)

Sånt må en jo bare bli glad av :))


Her er to bilder tatt ut gjennom stuevinduet av rødstrupene (for to dager siden) som er her nå. Den er så søt der den sitter  og kikker ut mens det snør. Jeg telte tre stykker her om dagen.

Helleborus niger

Helleborus orientalis

Hepatica nobilis 'Kyrvinberg'

Crocus 'Striped Beauty'

Nå har jeg lekt meg litt med macrobilder. Det blåste så fælt i går når jeg prøvde at det er nesten et under at det ble bilder ut av det. Tatt uten stativ i vinden... ;)

Nå skal jeg ut i drivhuset og plante komposterte planter i håp om at det er liv i noe av det. Det blåser  i dag også , så det er like greit å holde seg inne ;)

40 kommentarer:

  1. Kjedelig med posten som lager krøll i importene dine. Rødstruper er noe søte små fugler. Her blåser det også kaldt ikke hagevær.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig kjedelig. De er veldig søte ja :)

      Ja, det været tror jeg er over hele landet nå. Det er fryktelig kaldt ute :(

      Ha en fin kveld

      Slett
  2. Så tråkigt att det inte fungerar med posten, hoppas du kan rädda något av leveransen, lycka till med snöklockorna, de är så fina. Blåst här med, inget skönt uteväder.
    Ha det gott! Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig med det norske postvesenet.
      Jeg tror at det kanskje går bra med de fleste av de, jeg håper det i alle fall. Tusen takk! Ja, de er fine :)
      Nei, det er iskaldt ute!

      Ha det godt!

      Slett
  3. Takk for advarselen! Jeg kommer nok ikke til å bestille noe fra utlandet, for jeg hater sånn "opprydding" etterpå. Jeg får heller bestille fra folk her i landet:)
    Koselig med pakke! har du også fått Kongeskjermen:-) Da har vi noe å glede oss til. Og snøklokker er best å få av andre, for de løkene som ligger å tørker inn på butikken, har jeg prøvd i åresvis uten hell. Men etter at jeg fant oppe i skogen her, så gikk det fint.
    Ha en fin dag i våtværet. Vått til meg også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det å bestille innenlands er utvilsomt det tryggeste! De skal helst plantes in the green som engelskmennene pleier å si. De må være ferske ja. Her har det blåst, skuddet og haglet i dag :(

      Ha en fin kveld

      Slett
  4. Æsj det var både utrolig kjedelig og irriterende! Nå som det har kommet en del konkurrenter til Posten, kan det tenkes at det er en mulighet å benytte seg av de i stedet. Sannsynligvis er de mer interessert i å beholde kundene sine enn det Posten høres ut til å være. Uansett var det hyggelig at Anne kunne oppveie sorgene noe:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Monopolet til posten er snart forbi, og sånn som de behandler folk, så fortjener de å få tøff konkurranse.
      Ja, det er helt sikkert! Pakken fra Anne reddet dagen :)

      Slett
  5. What a great disappointment, Marit!
    Rules, rules, rules, it is sometimes so difficult!
    I hope you can make a good different plan.

    With love, Gerry

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a terrible disappointment! Yes, the rules are very strikt here in Norway. Yes, I hope it too :)

      Love, Marit

      Slett
  6. Huff så trist, Marit! Håper det går å redde noen av plantene du har bestilt!
    Desto koseligere med den andre pakken da, tenk så mye godt bloggingen fører med seg! Husker du forresten de stiklingene av Sambucus nigra 'Black lace som jeg fikk av deg for tre år siden? Jeg målte de idag for moro skyld for jeg synes de hadde blitt så høye og det stemte. De er nå ca 120 cm høye og staselige. Blader holder på å springer ut og jeg er så glad for de! Tenker på deg hver gang jeg ser de:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det går an å redde de fleste. Jeg plukket og klipte vekk det råtne, og plantet de i dag. Får håpe det beste!

      Så koselig at du tenker på meg da :)) Moro at de har trives så godt hos deg, men de har jo også fått godt stell :)

      Klem, Marit

      Slett
  7. Tror ingen bedrifter er i stand til å irritere meg mer enn (kom)posten!Når de overhodet ikke er stand til å levere pakker i uskadet stand, eller levere innen rimelighetens tid, og klarer å rote bort hele paller (!) med pakker, klarer å returnere tydelig adresserte hastepakker osv uten noen gang å ta noe som helst ansvar for elendigheten eller erstatte bortkastet utlegg...GRRRRR! De burde vært fratatt oppdraget for årevis siden.
    Hyggelig med trøstepakke, da! Trøsteklem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er jeg enig i. (Kom) posten var et godt navn! Ja, og aldri en beklagelse for noe som helst :( Monopolet er heldigvis over, og håper at de som tar over er bedre.
      Ja, det hjalp veldig! Tusen takk :)

      Slett
  8. That's terrible, Marit. You buy such a package to be happy with it.
    From now on only buy from domestic plant trade.
    Beautiful pictures, the robins are top! Gr Jan W

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's terrible. I will but from domestic plant trade for the most, but somethings there are many plants that I have to but from Netherlands :)
      Thank you! Yes, they are so beautiful :)

      Slett
  9. Utrolig kjedelig ! Åpnet en pakke fra et norsk firma på mandag, utrolig dårlige planter, og noen var råtne, håper det går å klage der....
    Men litt ble oppveid for deg idag heldigvis :-))
    Prøv å nyt våren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig! Det tviler jeg på dessverre. De pleier å ha sikret seg på alle måter :(
      Ja, den pakken reddet dagen :)
      Til helgen skal jeg nyte våren, for da kommer varmen :)
      Ha en fin kveld

      Slett
  10. Det skal ikke være enkelt og få fraktet planter med posten, ifjord ventet æ ei forsyning med stauder, fikk melding fra bakke ei god stund før påske at de hadde sent pakken og trur du ikke posten klarte og la den ligge til over påsken og flere av staudene var døde da æ endelig fikk pakken, ringte og klagde til bakke, slapp og betale for de som var døde :)

    Fine bilder av rødstrupen, den har æ aldri sett her hos mæ :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert! Så ergelig da! Men Bakker refunderer tap, det gjør ikke posten :(

      Tusen takk! Den er her hele tiden nå :)

      Slett
  11. Nei, posten har ingen høy status her i hagen heller...Grrrrrr. Men den andre pakken var superkoselig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ingen hagegale er glade i posten :(

      Ja, den var veldig hyggelig!

      Slett
  12. sorry about your plant order! love the robins at your feeder!

    SvarSlett
  13. Hej Marit
    Ja det kan da ikke betale sig at bestille planter, når det ender på den måde, det er rigtig ærgerligt for dig. Dårligt postvæsen I har i Norge forstår jeg. Øv Øv godt du advarer andre i Norge.
    Det er ikke nemt at tage billeder i blæsevejr, her blæser det igen frygtelig meget, det er ikke rart. Fine billeder af dine påskeklokker, Hepatica og fuglene.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nei, det gjør ikke det når det blir sånn :(
      Det er ergelig, men håper å redde de fleste. Det vil tiden vise. Ja, jeg føler andre må advares om posten. Det er ikke noe godt postvesen her, nei.

      Nei, jeg kan forstå at du har problemer med å ta bilder hos deg som det blåser så mye.
      Tusen takk!

      Klem

      Slett
  14. Jeg tror ikke jeg skal ta noen privatimport med det første og jeg tror jeg hadde krepert av ergrelsen =O Jeg tror ikke navnet på den halvfylte blåveisen er riktig? Jeg mener kyrvinberg er helt fylt? Godt du fikk en hyggelig hilsen i posten også :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er nok like greit det. Det er veldig irriterende, ja.

      Jeg kjøpte min av Inger Lise Wiersdalen, og har fortsatt merkelappen. Men jeg har også stusset på navnet. Kanskje min heter noe annet?
      Ja, det er helt sikkert!

      Slett
  15. Hei Marit

    Sikken en historie - Utroligt at den norske post sådan kan få lov til at chikanere folk med deres inkompetance. Et ansvarsløst monopol har ingen berettigelse....
    Standarten fra Eurobulb og de fleste leverandører i Europa er så høj at ingen myndighedet kan finde fejl på dem!
    Jeg kan godt forstå at mange nordmænd får gode venner på den anden side af grænsen - i Sverige til at hjælpe sig med de mere vigtige ting;)

    Godt du fik lidt andet godt!
    Og en Makrolinse! Det er rigtigt - det er bedst i stille vejr:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det har du rett i!
      Det var nok ikke standarden de lette etter tror jeg, men sikkert noe annet...

      Ja, ikke sant;)) Sånn blir det når en følger loven og bare får problemer. Da blir det andre metoder heretter ;))

      Ja, den har jeg hatt den i flere år, men har brukt den lite
      Prøver å finne ut av den :) Ja, stille vær er nok best!

      Ha en deilig aften

      Slett
  16. Hei Marit, takk for at du forteller om opplevelsene dine. Det er jo ikke noe greit når slike ting skjer. Viktig å være klar over det. Det er virkelig ergerlig at tollgrensene er så strenge. Jeg hadde håpet de snart skulle lette på monopolet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingvill!
      Jeg føler at det er riktig å advare andre, for det er lite hyggelig å oppleve dette.
      De blir nok snart tvunget til det!

      Slett
  17. ...og jeg troede det danske postvæsen var slemt...men det fungerer da fortrinligt i forhold til det norske.
    Men - vi skal heller ikke indsende attester osv...sålænge planter bestilles indenfor EU (Det er så vist også den eneste positive ting jeg kan sige om EU ;)

    Fine fotos du har taget :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da vet du nå at det finnes et som er enda verre :)
      Nei, dere er veldig heldige sånn sett. Vi her i Norge blir nok aldri medlem av EU, for her er EU motstanden på 70% ;)
      Men jeg skulle ønske at det med å importere planter var slik som hos dere.

      Tusen takk! :)

      Slett
  18. Skulle jo tro at Posten hadde gjort dette noen ganger.... De bør være i stand til å lage bedre rutiner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si! Det klarer de åpenbart ikke...

      Slett
  19. Hei Marit!
    Dette grenser til arroganse, uvitenhet og dårlig kundebehandling. Innmari bra at det ser ut til at du får reddet en god del
    Så bra at pakken kom fram såpass fort. Var redd for at den ble liggende til over helgen. Håper at de slår til og blomstrer godt neste vår.
    God kveld! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er i grunnen alt du nevner og mere til... Ja, jeg håper det går bra, men det var helt i aller siste liten. 2,5 uke i postens varetekt er ikke å anbefale!
      Ja, det gikk jo veldig hurtig, så de kan jo levere andre ting, bare ikke hos posten utland :(
      Det håper jeg også! Tusen takk nok en gang :)
      God kveld til deg også!

      Klem, Marit

      Slett
  20. Usch och fy så trist. Oförståelsen för vad man hanterar är otrolig. Visst är det väl bra att man försöker ha lite koll på vad som kommer in med växter osv över gränsen. Men nitiskheten har gått över styr!! Hanteringen är dålig. Trist - men roligt att du fått ett paket med fina lökar och frön :)

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvarSlett
  21. Så bra å ha et drivhus da, når vinden kviner rundt hjørna. Bildene med makrolinse blei jo nydelig. Ha ei riktig fin helg.

    SvarSlett