mandag 26. november 2012

Dykk i arkivet, bokstaven F...

Denne var vrien, for jeg har lett etter planter på bokstaven F, men har ikke funnet mange. Jeg slo opp i min nye staudebok, men der var det ikke noe bedre utvalg. Men det ble da noen bilder likevel. Jeg ble "reddet" av noen løkvekster...

Fargesia nitida, svart bambus

Fritillaria imperialis, keiserkrone

Fritillaria pallidiflora, denne har ikke noe norsk navn


Fritillaria camshactcensis, svartkrone

Fritillaria meleagris alba, Rutelilje

Det snør her i dag også, men det blir ikke så mye ut av det. Jeg ønsker dere alle en fin mandag!

34 kommentarer:

  1. Så flotte billeder, Marit - jeg har en forkærlighed for vibeæg/Rutelilje, som med sin enkelhed er noget af det mest elegante. Håber du får en fin dag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er kjempefine. Jeg liker også de veldig godt. Ha en fin dag du også, klem!

      Slett
  2. Godmorgon! Välkommen till lilla mig! hoppas jag kan inspirera lite eller bara ge en go stund.
    Har ni så mycket snö som på din försättsbild? Här bara regnar det och är så grått, en förkylning har också landat här.Med dina fina blombilder så längtar jag verkligen till sommaren igen.
    Ha det så gott i veckan.
    Kram ameta

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det bildet er fra i fjor i desember, men synes det passet så bra i dag siden det stadig snød her. Jeg lengter også etter vår og sommer igjen.
      Ha det godt!
      Klem Marit

      Slett
  3. Det finnes snå utrolig mange fine Fritillaria. Jeg har ingen av de du har, men det er mulig at de kommer til hagen her etterhvert.....jeg har nemlig fått litt "Fritillaria-dille" er jeg redd:-)
    Her har vi heldigvis ingen snö ennå, men det skal bli kaldt i slutten av uken så da er det vel fare for snö også.
    Ha en fin mandag!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er kjempefine og lette å få til. Lett å få dilla på de, ja! Her snør det fortsatt, men det er så mildt så det er veldig vått det som kommer ned. Da blir det ikke så mye ut av det.
      Ha en fin mandag du også, klem!

      Slett
  4. Fine bilder av Fritillarla som blomstrer hos deg.

    God snøværsmandag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Randine. Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Flotte billeder af nogle smukke blomster.
    Har du mon fået så meget sne som på din header.....endnu har vi ikke fået sne, men DMI har sagt at vi kan forvente sne sidst på ugen.
    Ønsker dig en god dag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har nok ikke kommet så mye her. Men jeg var hos min mor i dag som bor knappe 3 mil herfra og der var det hele 10 cm med snø. Ha en fin kveld. Klem Marit

      Slett
  6. Så flotte, Fritillarla keiserkrone satte jeg i høst og gleder meg ikke mindre til å se den nå som jeg ser bildet ditt,,hvis jeg får den til da,,

    Ha en fin mandag, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke av de enkleste disse keiserkronene, men det går som regle bra. Kunsten er å få de til å blomstre på nytt. de trenger masse gjødsel etter blomstring har jeg lest. Håper du lykkes!
      Ha en fin kveld, klem!

      Slett
  7. Så moro at du har"dykk i arkivet". Da vet vi hva vi har å glede oss til om et halvår eller mer:-). Du gir oss inspirasjon og blomsterglede.moro

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, om ca et halvt år kan vi igjen glede oss over alt som blomstrer. Ha en fin kveld! :-)

      Slett
  8. Å så fine....Fritillaria har eg sådd litt av. Kjøpt frø hos Magnar....dei står i barnehagen så det blir vel eit år eller to til før dei vil blomstre. Glede meg for eg trur ( veit ikkje )at det er slike ein ikkje fåt fatt i over alt ( på hagesentera ). Stemme det trur du :)
    Intil dei starta blomstringa får eg kose meg med dei eg allereie har. Lekkre er dei!!
    Headeren din er herlig...vart litt julestemning når eg såg den. Sjølv om eg ikkje er alt for begeistra i det kvite drysset så syns eg det skal bli fint med eit tynt lag likevel :)
    Ha ein lun god kveld.

    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke så enkle å få tak i, nei. Jeg kjøpte mine pallidiflora i en import etter å ha sett bilder av de hos Magnar.Så det kan være lurt å så de selv.
      Jeg satte den opp i dag etter et bilde fra i fjor. Jeg er heller ikke så glad i snø, men når yr melder om 12-13 minus i slutten av uka så skulle jeg ønske det var 20 cm her. Men det er hvitt på bakken her, og allerede mye lysere ute. Ha en fin kveld!

      Klem fra Marit

      Slett
  9. Nok et nydelig dykk:) Du vet å fylle bokstavene godt. Har selv satt Frittilaria imperialis og meleagris i høst, da dette blir spennende. Takk for forsmaken:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver så godt jeg kan :-)Da har du noe å glede deg til. Bare husk på at liljebiller er veldig glad i disse tidlig på våren. de kan snauspise en plante på kort tid :-(
      Ha en fin kveld!

      Slett
  10. Åh, vilka fina bilder. Tycker de ljusgula kejsarkronorna är så fina. Har ingen ännu:)).
    Fin kväll till dig.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de keiserkronene er veldig fine :-) Jeg skal ha meg flere av de til neste høst. Ha en fin kveld du også!

      Klem Marit

      Slett
  11. Den blekgula fritillarian är jättefin! Kejsarkronor älskar jag, de är så dyra så jag kostar på mig någon eller några per säsong. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må også kjøpe noen hver sesong. Jeg liker så godt de flotte blomstene :-)

      Slett
  12. Fritillaria er jo en fantstisk spennende løkvekst som det er lett å få dilla på :) Denne damen snakker av erfaring... Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for det finnes jo så veldig mange fine sorter av de! Har fått litt dilla på de... Ha en fin kveld du også!

      Slett
  13. Marit, Poland Fritillaria has a name: Checkerboard.
    Have a good night.

    SvarSlett
    Svar
    1. So great name! I prefer Latin, because it is the same name in all countries.
      Have a good night you too :-)

      Slett
  14. Belas flores... Espectacular....
    Cumprimentos

    SvarSlett
  15. Et godt valg med Fritillaria. der er ikke noget så forårsagtigt og egenartet, som den ternede vibeæg :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott vårblomst som er like fin hvert eneste år. Jeg tror at jeg vil ha flere av de i hagen :-)

      Slett
  16. Uwielbiam cesarskie korony, ale m chcą rosnąć w ogródku. Pozdrawiam.
    Jeg elsker den keiserlige krone, men m ønsker å vokse i hagen. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak, to jest bardzo miłe. Podoba mi się bardzo. Czekam na wiosnę!

      Slett
  17. Flotte fotos af dine fritillaria, de ser ud til at trives fint der!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har så langt trives godt her. Håper de fortsetter med det :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...