lørdag 31. januar 2009

Hageplaner


15 minus i dag, og de melder om en langvarig og meget kald periode fremover. Jeg vil ha vår!


Siden det ikke er vår her, så får jeg legge hageplaner for kommende sesong i hagen.


Jeg innbilte meg at jeg ikke skulle gjøre noe store forandringer i hagen i år, men jeg har kommet på andre ( bedre) tanker. Det er greit å lage planer, og så får jeg se om og når de blir noe av.


1. Det store staudebedet jeg lagde i sommer skal fylles opp med mere iris, liljeløk og dagliljer.


2. Woodland 2 skal fylles opp med mere hosta og kantene skal bli litt høyere med mere stein.


3. Woodland 1 skal også kantes med mere stein og det skal plantes litt mere hosta der. I tillegg skal det flyttes blåveis og hvitveis dit.


4. Beise alle de nye pallekarmene, fylle de med jord og kompost, og dyrke mere grønnsaker der.


5. Steinhaugen skal bort, dvs. brukes opp!


Langsiktige planer:


6. Kanskje lage noen opphøyde bed med busker og stauder og lage sti med heller i mellom de og woodland 1 og 2.


7. Lage dam har vært på ønskelista lenge, men den blir ikke prioritert enda.


8. Nytt drivhus? Dette er en solvegg som de kalles, og er et lite drivhus som står inntil veggen.


9. Vinne i lotto!


Dagens bilde er en Trillium grandiflorum 'Snowbunting'

9 kommentarer:

  1. Godt du er komet på bedre tanker ;-) Ble litt bekymra da du sa at du ikke hadde noe særlig planer for sommeren :-D

    SvarSlett
  2. Trillium, ja. Den var underskjønn!!! :-)
    Skal se om ikke Ståle/Calypso får rett i sine spådommer at disse nå blir tilgjengelig i og lavere priset også i mer ordinære hagesentra. Jfr en viss trillium-feber på -gal for et par år siden.

    SvarSlett
  3. Ja Sigrid, jeg må ha slått meg i det skrivende øyeblikk ;-)Jeg har litt for mange planer som er problemet tror jeg...

    Anita, trillium er vakre, ingen tvil om det. Får håpe de etterhvert blir like vanlig som hosta og dagliljer. Det tok jo en tid før det var noe særlig utvalg av de også i hagesenterene.

    SvarSlett
  4. 15 kalde grader høres ekstremt ut, da er det godt å kunne legge hageplaner..
    Nydelig bilde av Trillium....

    Ha en fortsatt god helg mens du venter på vår!

    SvarSlett
  5. Ja Randine, det høres nok ekstremt ut for deg som bor i "syden" ;-) Jeg er helt enig i at det er alt for kaldt, men det hjelper ikke. Det kaldeste som har vært her mens jeg har bodd her, er 22 minusgrader. Da bør en bare holde seg inne og drømme om sommer, ja.
    God helg til deg også!

    SvarSlett
  6. Det er så typisk, nå faller gradene - vi fyrer i ovnen. Passer bra å snoke rundt på nettet etter nye planter. Trillium, Line og jeg har planlagt en tur til et større gartneri utpå våren, skal teste trillium-utvalget. :-)

    SvarSlett
  7. Ja, vi fyrer som bare det i ovnen her også, Anita. Skikkelig kaldt, 15 blå nå.
    Så spennende med en utflukt etter trillium da. Du får skrive om det hvis dere finner et sted med bra utvalg ;-)

    SvarSlett
  8. Jensen har solgt trillium grandiflora av ulike versjoner. Men jeg kom for seint til mølla.

    Rapport kommer, vi har Hagemo i nærheten - de har gjerne endel artig. :-)

    SvarSlett
  9. Ja, du får skrive rapport, Anita!
    Hagemo har nok mye fint, men jeg har aldri vært der. Har bare hørt at de har mye fint.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...